ti
door tinjac Dec 19, 2005 om 10:03
Huishouden & energie

Wel genoeg verwarmings platen in de totale woning

Goedenmorgen,

We wonen in een huurhuis van een woning stichting waar ik nogal eens een discussie met heb omtrend, Rechten en Plichten. De woningen zijn 36 jaar oud. Het probleem waar we nu tegen aan lopen is dat de verwarming in de woning het beneden wel redelijk warm krijgt maar boven blijft het bibberen. De ketel (geen combi) is ruim 15 jaar oud en elk jaar zijn ze minimaal 45 uur bezig om die ketel te laten functioneren. Mijn vraag is hoe kan ik er achter komen dat in de woning genoeg verwarmings platen hangen naar normalen richtlijnen.Ik zal wat gegevens van de woning en aan wezige platen hier vermelden;

Huiskamer; 32 m2 met 1x plaat 2,35 l /0.50 h 3 dubbel en 1x plaat                     3dubbel 1.20 l / 0.50 h

Open keuken naar de gang met trappen gat; keuken 7 m2 , gang ruim 9 m2. in de keuken hangt een honingraad plaat van 0.40 l / 0.90 h, verder niets

boven op de overloop niets op de 3 slaapkamers en de badkamer hangt overal een enkelvoudige plaat. Op de zolder waar de "bejaarde" ketel staat is geen verwarming.

Misschien kan iemand mij wat gegevens of tips geven.

641 5 Rapporteer

mi
door miraltje - Dec 22, 2005 om 00:24
462 Antwoorden / 0 Vragen

als het goed is,is de installatie van de woning uitgerekend.

dit gebeurd op basis van een norm

in deze norm gaat men uit van isolatiewaarde , glas opp./type minimale buiten temp. en windsnelheid/richting

hier heeft elke ruimte zijn specifieke temperatuur

norm voor de buiten temperatuur is nu -10'C dit houd in dat een bepaald vertrek bij -10 deze waarde haalt

woonkamer 20'C

keuken          20'C

hal                15'C

slaapkamer(s)15'C

badkamer       22'C

hierbij moet wel aangetekend worden dat deze temperaturen alleen gehaald worden mits de kamerthermostaat vragend is.(warmtevraag referentie vertrek).

indien achteraf dubbele beglazing is aangebracht in de woonkamer.

 kan dit probleem zich ook voordoen simpelweg vanwege het feit dat de woonkamer minder snel afkoeld door de dubbele beglazing.

wat u dan kan doen is de radiator kraan in de woonkamer iets dicht te zetten zodat het langer duurt voordat deze kamer op temperatuur is.

hutch
door hutch - Dec 22, 2005 om 01:29
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Tinjac,

45 uur per jaar om de ketel "draaiende" te houden? Dat is/wordt een dure ketel....  en na 15 jaar lijkt mij deze ketel toch wel afgeschreven (afschrijving is na ongeveer 10-12 jaar). Vraag eens bij die woningstichting na, of en zo ja wanneer u een nieuwe ketel krijgt. M.i. kunt u, wanneer deze ketel vervangen wordt, geen huurverhoging krijgen, daar dit een normale afschrijving is.

Wat u ook kunt doen, als u een handige partner/vriend/kennis hebt, is zelf een dubbele verwarmingsradiator aanbrengen. Op zich is dit niet zo moeilijk en dat bespaart u in ieder geval de huurverhoging die hier mogelijk voor wordt berekend, als u het laat doen door die woningstichting. Deze radiatoren worden nog wel eens (gebruikt) te koop aangeboden.

Die ketel moet het trouwens wel kunnen trekken.

Gr. Hutch

ve
door verbouwmaat - Dec 23, 2005 om 22:08
12 Antwoorden / 5 Vragen

Geachte heer,

Er is een heel eenvoudig rekensommetje hiervoor;

Je neemt het aantal kubieke meters van een ruimte x 75W per kubieke meter (21graden) voor woongedeelten, x 70W per kubieke meter voor gangen trappen en keukens.

Deze totalen vormen het benodigde Wattage wat nodig is voor een afzonderlijke ruimte.

De radiatoren hebben een bepaald Wattage, je hebt verschillende typen met verschillende wattages.

Als je niet weet wat het wattage is van een radiator, ga dan kijken bij bouwmarkten die ze verkopen, zoek dezelfde radiator als u die heeft en kijk wat het wattage is.

Bv. Een woonruimte van 6x3x2.7 = 48,6 kubieke meter x 75W= 3,645 Kwh heb je dan nodig, kan je over meerdere radiatoren verdelen als de som maar hetzelfde is.

Er zijn nog correcties toe te passen als het een tussen etage is ( -10% )

Dubbel glas, hoekwoning enz.

Uit uw verhaal maak ik op dat u zwaar tekort komt aan vermogen ( Wattage ), ik zal het voor u uitrekenen hoeveel vermogen u nodig heeft.

Woonkamer 32 x 75= 2,4 kiloWatt wat u nodig heeft om het op 21 graden te krijgen

De rest slaat nergens op.

Kijk of de keteltemperatuur tussen de 80 en 90 graden staat en zorg dat er geen lucht in het systeem zit

Ik hoop dat u hier wat aan heeft,

Vriendelijke groet, henk, vereniging,

www.verbouwmaat.nl

tf
door tfe - Jan 14, 2006 om 23:10
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals al in eerdere antwoorden staat is dit berekend, dat zal bij uw woning ook ongetwijfeld gebeurt zijn, sterker nog deze berekening gaat uit van -10?C buitentemperatuur, dus in de meeste gevallen is er vermogen over. Probleem in meestal dat de woonkamer waar de thermostaat zit snel op temperatuur is waardoor de ketel uitgaat. Radiatoren in het vertrek waar de ruimtethermostaat zicht bevindt dichter draaien is de oplossing.

te
door techneut_1 - Jan 15, 2006 om 18:55
83 Antwoorden / 15 Vragen

Beste heer,

u kunt eens aan de radiatoren op de boven- en benedenverdieping voelen of die allemaal even heet worden. Als dat niet zo is dan moet uw installatie waterzijdig ingeregeld worden en is uw probleem opgelost.