ju
door julievv Aug 18, 2013 om 09:00
Huishouden & energie

Whirlpool koel/vriescombinatie

Onze Whirlpool koel/vriescombinatie maakt veel lawaai.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen?

7135 13 Rapporteer

ro
door ron530 - Aug 18, 2013 om 09:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Lawaai is een breed begrip. Wanneer ontstaat dat lawaai bij aanslaan, tijdens het lopen van de compressor of bij het afschakelen.

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2013 om 11:31
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Iedere koel/vriescombinatie maakt 'lawaai'; het ligt er natuurlijk ook aan: hoe oud is de Whirlpool want dan kan hij steunbeer geluiden gaan produceren. M.a.w. dan bent u aan vervanging toe. Is hij nieuw, dan is de gang naar de leverancier een optie (nog garantie?).

ju
door julievv - Aug 18, 2013 om 12:00
8 Antwoorden / 2 Vragen

De combinatie is 1 jaar en 4 maanden oud. Er zit wel een water en ijsblokjes gedeelte in.
Het geluid is eigenlijk de hele dag. Het is een brom en soms een rammelend geluid. Als het geluid ophoud genieten wij van de rust en kunnen wij de TV/radio ook zachter zetten.
Vanuit de winkel zijn ze al twee keer wezen kijken maar zij zeggen dat lawaai bij deze combinaties gewoon is. Bij veel lawaai moesten wij er maar aan duwen en trekken.
Op een mail naar Whirlpool hebben wij geen reactie ontvangen.
Als ik dit geweten had dan hadden wij deze combinatie zeker niet gekocht.

ro
door ron530 - Aug 18, 2013 om 12:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Staat de combi in een open keuken?

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2013 om 12:18
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat begrijp ik. Maar de klacht word toch niet goed afgehandeld als er geadviseerd word dan maar te gaan 'duwen en trekken'. Het apparaat valt heel duidelijk onder de garantie; als de geluiden zo zijn dat de TV zelfs harder, is dat, m.i. geen normaal geluid wat iedere koelkast voortbrengt. Bij Whirlpool zelf moet u inderdaad niet zijn. Ga nog eens terug naar de winkel en zegt dat u echt geen genoegen neemt met hun advies van duwen en trekken. De winkelier moet dat zelf maar met Whirlpool uitzoeken. Ze moeten toch echt het probleem oplossen en krijgen daar (wettelijk) 3 maal de kans voor. Word het geluid niet gereduceerd tot wat men aanvaardbaar acht bij iedere koel/vriescombinatie dan schrijft u ze dat u de koop ontbind of dat ze u tegemoetkomen met een ander apparaat. Doet u dit aangetekend (dus na de 3de poging hunnerzijds) en bewaar de kopie van de brief en het reçu van de verzonden brief. Komt u er helemaal niet uit, neemt u dan contact op met Kijk hier waar u een vraag (gratis over één en ander kunt stellen. Veel succes.

ju
door julievv - Aug 18, 2013 om 12:38
8 Antwoorden / 2 Vragen

De combi staat in een open keuken.
We wonen in een nieuwbouw appartement en degene die de keuken heeft geplaatst was de keukenleverancier van het bouwproject.
Je zou dan denken dat je een goed advies zou krijgen.

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2013 om 12:47
16842 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=julievv schreef op zondag 18 aug 2013, 12:38]De combi staat in een open keuken.
We wonen in een nieuwbouw appartement en degene die de keuken heeft geplaatst was de keukenleverancier van het bouwproject.
Je zou dan denken dat je een goed advies zou krijgen.

Mag ik hieruit opmaken dat in dat nieuwbouwappartement meerdere keukens van hetzelfde merk zo zijn geplaatst? En hoe denken de andere bewoners hier dan over? Hebben zij ook klachten? Zou mooi zijn als anderen géén klachten hadden; heb je een bredere voet om op te staan qua 'klagen'.

ro
door ron530 - Aug 18, 2013 om 13:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De combi staat in een open keuken, is wel logisch dat het geluid te horen is bij een stil moment in de kamer. Als u op elk geluid gaat letten worden ze vanzelf irritant. Edoch de combi zal wel op temperatuur in te stellen zijn zodat deze minder snel aanslaat. De thermostaat op de koudste stand maakt dat de combi niet meer afslaat en maar koelt en koelt totdat de compressor te heet wordt en afschakelt. In de gebruiksaanwijzing zijn de temperatuur instellingen te lezen. Stel de temperatuur volgens de gebruiksaanwijzing in zodat er voldoende koeling overblijft.

dearagain
door dearagain - Aug 18, 2013 om 18:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ja en dat was niet te veranderen

*ik heb hem destijds de deur uitgedaan

sl
door slobberbone - Aug 18, 2013 om 18:39
508 Antwoorden / 2 Vragen

Vaak willen die koelroosters achterzijde wel eens mee resoneren had ik hier ook met onze Bosche stukje foam ertussen en opgelost :)

Even goed luisteren kan ook motor/opvanglekbakje zijn.

ko
door kontakkie - Aug 21, 2013 om 11:37
45 Antwoorden / 2 Vragen

Als je op de site van whirlpool kijkt zie je dat deze ongeveer 45dB maken. Een liebherr ongeveer 41dB. Dus hou er eens een dB meter in de buurt dan kunt u misschien iets meer te weten komen.

ikbenik
door ikbenik - Aug 21, 2013 om 12:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Dat koelkasten en vriezers meer geluid produceren in vergelijking met het verleden, dan klopt dat inderdaad.
Dat heeft te maken met het koelmiddel.
De stille varianten mogen vanwege milieuzaken niet meer gebruikt worden.

ro
door ron530 - Aug 21, 2013 om 12:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het blijft een nare eigenschap dat koel/vriescombi's lawaai maken zeker met een open keuken valt dat op. Vraagsteller koppelt al een paar dagen niets meer terug dus om welk lawaai het gaat blijft onduidelijk. Gissen naar waar het lawaai vandaan komt heeft dus geen enkele zin.