iv
door ivarvanijk Mar 21, 2024 om 10:07
Huishouden & energie

Whirlpool kopen

Hoi,
Wij zijn onze badkamer aan het renoveren, we willen graag een whirlpool plaatsen. Op het internet zie ik whirlpools van het merk Rotman en Xenz, ik weet alleen niet welke goed is.
Heeft er iemand ervaring hiermee en zou mij wat advies willen geven?
Alle tips zijn welkom!

EDIT REDACTIE: Link verwijderd, leek toch wel op verkapte reclame

1173 7 Rapporteer

sira
door sira - Mar 21, 2024 om 10:15
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Helaas heb ik er geen verstand van, het enige dat ik weet is dat Whirlpool een merknaam is en wel op het gebied van o.a. keukenapparatuur, wasmachines, etc., maar niet van baden.

Ja
door JannyBoe Mar 21, 2024 om 11:02
515 Antwoorden / Vragen

De ene Whirlpool is de andere whirlpool niet ;)

sira
door sira Mar 21, 2024 om 11:19
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Dat wordt merkverwatering genoemd, zo ook o.a. Airfryer (merknaam van Philips). Jeep (= GP van Willys-Overland Motors), Aspirine (Bayer) en nog heel veel andere merken die in de volksmond als soortnaam worden overgenomen, maar in feite onjuist.

Ja
door JannyBoe Mar 21, 2024 om 11:38
515 Antwoorden / Vragen

De whirlpool uit de vraag is niet anders dan een Engels woord voor een bad ('pool') waarin water ronddraait ('whirl'). Een naam voor een soort product.
Net als het woord zwembad. Een bad waarin je zwemt. Een soortnaam dus.

De firma Whirlpool heeft de naam gekozen om te verwijzen naar de producten die het aanvankelijk maakte, voornameljk elektrische wasmachines. Een verwijzing naar wasgoed dat in ronddraaiend water schoongewassen wordt. Geen soortnaam, want dat is wasmachine, maar een merknaam.

Ja
door JanvanAlles Mar 21, 2024 om 16:29
330 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira ik noem mijn jaloeziën ook steeds luxaflex:)

sira
door sira Mar 21, 2024 om 16:55
2337 Antwoorden / 24 Vragen

@Janvanalles
Luxaflex is inderdaad ook zo'n merknaam die in de volksmond als soortnaam wordt gebruikt.
Een zwembad is gewoon een bad om in te zwemmen, maar het is geen merknaam.

ju
door juliomariner Mar 21, 2024 om 17:58
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Jannieboe heeft grwoon gelijk en u ongelijk

sira
door sira Mar 21, 2024 om 20:38
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Dit vermeldt Whirlpool op hun eigen site:
®/TM © 2023 Whirlpool Corporation. All rights reserved.

Ja
door JannyBoe Mar 22, 2024 om 10:25
515 Antwoorden / Vragen

Maar dan ook even naar het Van Dale Woordenboek surfen maar dat gaat u niet doen @Sira.
Als u een gestudeerd linguist kunt vinden die een kromme banaan rechtlult dan hoor ik dat nog wel eens...

sira
door sira Mar 22, 2024 om 10:37
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Wat een rare opmerking Jannieboe?!

Mabelle
door Mabelle - Mar 21, 2024 om 10:22
423 Antwoorden / 1 Vragen

FAKE vraag met als enig doel het gratis reclame maken voor een bepaalde shop.

sira
door sira Mar 21, 2024 om 11:03
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ik dacht er aan, maar twijfelde

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2024 om 12:02
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd is Whirpool een (gedeponeerde) merk (handelsnaam) en bedoelt u mogelijk een 'bubblebad'. Of hetgeen men daar aanbied goed is? Dat is dan een kwestie van ondervinden met aantekening dat u bij gebleken ondeugdelijkheid altijd een beroep kunt doen op de wettelijke garantie BW art 7-17 en verder.

Indien uw vraag is bedoeld als maken van reclame is dat hier ongewenst.

sira
door sira Mar 21, 2024 om 14:07
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Juist. Whirlpool is al sinds 1911 een merknaam. Al het andere is een bubbelbad / bubblebath. Het mag ook geen Jacuzzi worden genoemd, want dat is sinds 1915 een merknaam.

Ja
door JannyBoe Mar 21, 2024 om 16:10
515 Antwoorden / Vragen

Vandaar dat de vraagsteller het schrijft met een kleine letter.
Google eens op whirlpools, op de soortnaam, een zelfstandig naamwoord en u krijgt heerlijke bruisbaden te zien.

Een Jaguar is een auto maar een jaguar een dier....zoiets.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2024 om 16:21
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Omdat vraagsteller zelf niet reageert lijkt het mij dat inderdaad een bubblebad wordt bedoeld. Een punt (van niet alleen mij) is dat de naam whirlpool een geregistreerde merknaam is en 'aanpak'door 'WHIRLPOOL' wegens onterecht gebruik wel degelijk zou kunnen. Maar inderdaad wordt het woord spa ook zonder problemem benut. Het genoemde automerk is vernoemd naar een dier en dat is wezenlijk iets anders.

Daarbij zou het inderdaad ook een reclamepoging kunnen zijn. Kan ook de reden zijn dat vraagsteller niet reageert.

ju
door juliomariner Mar 21, 2024 om 18:02
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Nee hoor Whirlpool is gewoon een soortnaam niet alleen een merknaam. In de VS ga je niet in een bubblebath maar in een Whirlpool. Vraag  lijkt me spam

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2024 om 18:19
16849 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. @JANNYBOE en @JULIOMARINER, Zie deze info. Is weliswaar Belgisch doch dse inhoud is relevant m.b.t. mijn opmerking in deze. https://www.hotspring.be/hottub-jacuzzi-bubbelbad.html ?Nee hoor???: En dit is o.a. een zin uit die tekst. ??JA hoor?? (citaat) Een naam zoals whirlpool is eigenlijk een merknaam die gebruikt wordt als soortnaam. Dit wil zeggen dat een leverancier die een bubbelbad op de markt brengt, het product niet onder de noemer whirlpool mag verkopen''.

sira
door sira Mar 21, 2024 om 20:34
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb dit van de site van Whirlpool:
®/TM © 2023 Whirlpool Corporation. All rights reserved.

Mabelle
door Mabelle Mar 22, 2024 om 00:25
423 Antwoorden / 1 Vragen

Het product is gewoon een whirlpool, zonder hoofdletter. Met hoofdletter is het een merknaam.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2024 om 11:09
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Dan toch nog maar een keer: iedere particulier mag dit als naam noemen net als bijv. spa en luxafklex zoals nu gezegd in een reactie. De clue is en mogelijk valt het kwartje nu dat de verkoper dat niet mag, zie hetgeen @SIRA als aangaf: ®/TM © 2023 Whirlpool Corporation. All rights reserved.

En om het kwartje neer te gooien: All rights reserved.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 21, 2024 om 12:19
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als u via deze gedeelde link een whirlpool uitkiest komt u op de site van kieskeurig voor meer uitleg.

https://www.kieskeurig.nl/wasmachine/merken--whirlpool

sira
door sira Mar 21, 2024 om 17:02
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou voor een Bosch gaan ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 22, 2024 om 10:18
16849 Antwoorden / 202 Vragen

@SJJOPPY, daar staat info over Whirpool appararaten.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2024 om 13:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon SPAM/reclame.

ne
door neodutchio - Mar 21, 2024 om 15:46
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er mis met alle andere merken die er zijn? Als u gedegen onderzoekt doet zal u meer merken en types vergelijken. Nu dat u enkel op deze 2 merken uitkomt zal u vast een hele goede reden hebben om het niet op reclame te laten lijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2024 om 21:23
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb n.a.v. een aantal reacties toch nog iets verder gekeken en waar ik u nu naar verwijs kan een antwoord zijn in die zin dat de opmerking dat er geen sprake zou zijn van garantie in de daar genoemde casus bij mij toch wel  erg grote vraagtekens oproept. Ik zou dan toch even goed nadenken met als argument dat ten eerste fabrikanten normaliter een fabrieksgarantie geven en daarboven in ieder geval (evenals in alle EU landen sprake is van een wettelijke garantie in die zin dat de verkoper altijd verantwootrdelijk is indien een door haar/hem verkocht product niet aan de daar normaliter aan te stellen verwachtinen voldoet (in Nl BW 7 art 17 t/m 25 De link waar ik naar verwijs: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2239264  En de bewijslast ligt dan ook nog bij de verkoper! Zie darvoor ook dt: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt