hh
door hhoek Dec 28, 2017 om 17:59
Huishouden & energie

Zelfde huurwoning, verschillende huurprijzen

Ik huur een appartement met huurprijs van 750,- euro.
Vandaag kwam ik er achter dat hetzelfde appartement naast mij te huur staat  voor 680,- euro.
Heb de woningbouwvereniging om uitleg gebeld.
De receptionist gaf aan dat ze wettelijk verplicht zijn om verschillende huurprijzen te hanteren, ook als de oppervlakte en indeling hetzelfde.
Heeft de receptionist gelijk?
Alvast hartelijk dank.

13182 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Dec 28, 2017 om 18:03
11535 Antwoorden / 15 Vragen
simon55
door simon55 - Dec 28, 2017 om 18:13
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij om de hoek staan huurhuizen allemaal dezelfde. De oudste bewoner betaalt € 472 . Er zijn diverse nieuwe bewoners gekomen . Prijzen zelfde woning €  825 €790 € 850 € 640. Allemaal te vinden op internet.

Lust u nog peultjes ????

ja
door janf43 - Dec 28, 2017 om 18:13
733 Antwoorden / 0 Vragen

De receptionist heeft ongelijk. Er is geen wettelijke verplichting om ongelijke huurprijzen te hanteren, maar ook geen wettelijke verplichting om dezelfde prijs te berekenen. De verhuurder is vrij om de prijs te hanteren waarbij hij/zij de woning denkt te kunnen verhuren. In uw geval dicteerde "de markt" kennelijk een andere prijs dan nu het geval is.

he
door henk51 Dec 28, 2017 om 18:18
90 Antwoorden / 0 Vragen

Receptionist heeft gelijk zie ook link MARITAS het is een WBV geen huisjes melker

Vaststellen huurprijs
De huurprijs van een woning wordt vastgesteld door een puntensysteem. Het puntensysteem geeft de kwaliteit van een huurwoning in punten weer. Elk onderdeel van de woning, zoals oppervlakte en sanitair, krijgt punten. Bij elkaar opgeteld, leveren de punten een maximale huurprijs op. Hoe meer punten, hoe hoger de maximale huurprijs. Dit wordt elk jaar opnieuw vastgesteld.

groeten Henk

he
door henk51 - Dec 28, 2017 om 18:14
90 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom in de verhuur wereld.
In mijn flat was het nog erger beneden etage 380 euro woonde vanaf begin 70 jaren ik op 4e etage 560 woon vanaf 2000 nieuwe bewoners betalen nu 780 euro
lees de link van MARITAS  maar even goed door is al tien talle jaren zo.Zodra oude huurder eruit gaat gaan de huren naar markt conform.
Oude flats worden na een opknap beurt ook vaak Luxe appartementen genoemd met de daarbij horende huur. Beneden buurman is kort geleden overleden
huur is nu flink verhoogd.

groeten Henk

ol
door old fellow - Dec 28, 2017 om 18:26
90 Antwoorden / Vragen

Na het verlaten van een huurwoning kan het gebeuren dat de nieuwe huurder meer maar ook minder per maand gaat betalen.

hh
door hhoek - Dec 28, 2017 om 18:32
4 Antwoorden / 5 Vragen

aanvulling op mijn vraag>
Ik wil nog toevoegen dat ik per 24-10-2017 dit appartement huur.
En vind het vreemd dat de huur van naastgelegen appartement binnen 3 maanden 70,- euro goedkoper is.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2017 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het mag allemaal, maar de uitleg van die receptionist is onzin.

Maar als punt 4 van de link van Marita5 echt waar is, dan zou u kunnen protesteren, want dan moet het terug naar de sociale grens.

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 28, 2017 om 18:44
355 Antwoorden / Vragen

Beste H. Hoek,

Kan het zijn dat uw woning bepaalde voorzieningen heeft die de naastgelegen woning niet heeft, of dat bijvoorbeeld de keuken of badkamer bij u net gerenoveerd is? In de link van Marita lees ik meerdere mogelijkheden, maar aangezien u ook pas net daar bent komen wonen en de appartementen volgens u qua oppervlakte en indeling gelijk zijn zou dat de enige mogelijke verklaring kunnen zijn. Wel vervelend dat u op deze manier in een vrije sectorwoning zit en de huurder naast u in aanmerking kan komen voor huurtoeslag. Tenzij uw inkomen te hoog is natuurlijk, dan zou u wellicht niet eens in aanmerking zijn gekomen voor dat appartement.

Kunt u anders niet bij de verhuurder vragen om woningruil?

Dat verhaal van die receptionist hebt ik nog nooit gehoord en klinkt als een 'ik wil van u af'-antwoord.

tenormin
door tenormin Dec 28, 2017 om 19:48
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@awyeah28, dat klopt. Tijdens de renovatie hebben mijn buren luxere dingen aangeschaft; extra contactdozen, luxe spiegel badkamer, andere dan de "bij de aanbieding behorende vloer-en wand tegels", etc. Die extra's komen natuurlijk iedere maand in de huur terug. Dus zomaar zeggen dat het eenzelfde woning betreft, hoeft dus niet zo te zijn. Aan de buitenkant kan men immers de binnenkant niet zien?

aurora1
door aurora1 Dec 28, 2017 om 21:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, en zoals TS stelt "hetzelfde" appartement kan natuurlijk al helemaal niet....

ro
door ron503 - Dec 28, 2017 om 18:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil in huurprijs heeft te maken met de harmonisering van de huurprijs en die is voor zover ik weet gebaseerd op een puntensysteem. De oppervlakte en de indeling blijven qua punten gelijk maar de voorzieningen in en aan de woning bepalen mede de nieuwe huurprijs. Heeft u in uw woning een cv instalatie, overal isolatieglas, een fontijntje in het toilet en zijn het toilet en de badkamer ook van tegels voorzien dan scoort uw woning qua punten hoger dan een woning die dat alles niet heeft. Zomaar stellen dat uw woning gelijk is aan de woning die nu te huur staat gaat dus niet op.

Gr
door Grunn1 - Dec 28, 2017 om 20:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het grootste verschil in huurprijzen is ontstaan door de inkomensafhankelijke huurverhoging die de laatste jaren is toegepast. Als jouw buren een lager inkomen hebben en alleen de wettelijke huurverhoging hebben gehad dan kan dat per jaar zo’n 3 a 4 procent schelen. Bij een huur van 600 euro is dat per jaar ongeveer 24 euro en dus na 4 jaar al 100 euro.

hh
door hhoek - Dec 29, 2017 om 21:32
4 Antwoorden / 5 Vragen

Allen hartelijk dank voor de antwoorden.

Dit appartementencomplex is in 2008 gebouwd en de 1e bewoner mocht kiezen tussen een douche of bad.
Verder is er geen verschil in deze appartementen.

De woningbouwvereniging hanteert de inschrijfduur> hoe langer je ingeschreven staat hoe hoger op de lijst.
In de advertentie staat al de hoogte van de huur,pas na sluiten van de inschrijving en uitnodiging van de 1e kandidaat wordt pas duidelijk welk jaarinkomen de 1e kandidaat heeft.

met vr.groet,
HHoek