gh
door ghofstee Jan 5, 2006 om 14:31
Huishouden & energie

Zitkussens in geleverde feautuils te groot

Op 14 september bestelde ik bij de firma FREDERIK interieurs in Goes twee fauteuils, de levertijd bedroeg 8 a 10 weken. Na diverse malen gebeld te hebben en 15 weken wachten werden de fauteuils geleverd. Bij het in gebruik nemen van de fauteuils bleken de zitkussens te groot, wat bij het zitten diverse plooien opleverde.De afmetingen tussen de stoelleuningen is 54cm, de buitenmaat van de kussens is 57cm. Vandaag belde ik omtrent de klacht. De leverancier is niet genegen er wat aan te doen. Wilde zelf ook niet komen kijken. Sterker nog, hij stelde dat ik dan maar duurdere stoelen had moeten bestellen. Ik verweet hem dat er bij hem dus 2 soorten meubelen verkocht worden: Dure en rommel. Hij nam afscheid met enige dreigementen en de woorden : "Stik de moord" en hing op.

WAT MOET IK HIERMEE?

715 14 Rapporteer

wi
door wippie - Jan 5, 2006 om 15:03
260 Antwoorden / 0 Vragen

WAT MOET IK HIERMEE? Alereerst NIET zijn laatste woorden opvolgen. Daarna alles op schrift zetten wat betreft de verkeerde levering, dan maakt U een brief op van hetgeen er verkeerd is geweest bij de aflevering en verstuur deze aangetekend met ontvangstbevestiging naar deze leverancier.Treed hem in Uw schrijven niet met dezelfde nare woorden tegemoet. Houdt de EER aan Uzelf.

user123
door user123 - Jan 5, 2006 om 15:16
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Quote :"Ik verweet hem dat er bij hem dus 2 soorten meubelen verkocht worden: Dure en rommel."

Bij zo'n belediging kan ik mij deze reaktie wel voorstellen. Het gevolg is nu dat een "normale" oplossing niet meer mogelijk is. Door onderstreept de naam van de winkel aan te geven hoeft u van de winkelier niets meer te verwachten. Het was beter geweest om zoals jonjo aangaf de klacht schriftelijk te melden. De winkelier kan er dan nog eens rustig over nadenken.

Hoe goedkoop waren deze fauteuils overigens ?

hutch
door hutch - Jan 5, 2006 om 15:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

G. Hofstee,

Als de kussens te groot blijken te zijn en anders dan bij de koop getoond, hebt u recht op op goed passende kussens. Dit heeft totaal niets met de prijs te maken. Ook bij goedkopere meubelen moet alles passen.

Het lijkt mij het beste dat u, ondanks alles, toch naar die winkel terug gaat en met de winkelier, in alle rust, probeert te overleggen, waarbij u in uw achterhoofd moet houden, dat u recht hebt op goed passende kussens.... en dit heeft totaal niets met de prijs te maken: ook goedkopere stoelen moeten goed passende kussens hebben.

Het BurgerlijkWetboek stelt o.a. het volgende:

Boek 7, art. 21, lid 1:

"Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen: a. aflevering van het ontbrekende; b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen; c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen...."

Art. 22, lid 1:

"Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om: a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt; b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene"]

Als deze winkel lid is van de Centrale Branchevereniging Wonen, kunt u daar eventueel een klacht indienen:  C B W

Succes, Hutch

user123
door user123 - Jan 5, 2006 om 15:32
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kussens iets groter worden gemaakt is op zich niet vreemd, dat is afhankelijk van het model. Of de plooien die daarbij ontstaan een klacht waardig zijn is ook afhankelijk van het model.

Een beoordelingsbezoek zou dus op zijn plaats zijn (er van uitgaande dat het showmodel er wel strak uitzag !)

hutch
door hutch - Jan 5, 2006 om 15:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"De leverancier is niet genegen er wat aan te doen. Wilde zelf ook niet komen kijken. Sterker nog, hij stelde dat ik dan maar duurdere stoelen had moeten bestellen."

Van dit soort opmerkingen zou ik ook niet gediend zijn en die laatste opmerking slaat totaal nergens op en geeft alleen maar aan wat voor een soort winkel(ier) dit is. Echter, zoals reeds verwoordt, houdt de eer aan u zelf en laat u niet verleiden tot scheldpartijen e.d.

Hutch

brynnar
door brynnar - Jan 5, 2006 om 16:08
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Frederik Interieurs is niet aangesloten bij het CBW. Via de Geschillencommissie valt dus helaas al niets op te lossen. Het zal allemaal dus op eigen houtje opgelost moeten worden, moet ik helaas tot mijn spijt erkennen. Inderdaad kun je het beste even afstand nemen en de zaak tot rust laten komen, voordat verdere actie ondernomen wordt, want met de discussie "moet je maar duurder kopen", "je hebt dus duur en rommel", "stik de moord" scoren geen van beide partijen punten.

Brynnar

ro
door rosenthal - Jan 6, 2006 om 17:25
53 Antwoorden / 6 Vragen

Gezien de uitlatingen van de leverancier kan dit naar ik aanneem niet meer naar tevredenheid opgelost worden. Ik denk dat u het beste een aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging kunt zenden waarin u hem in gebreke stelt en hem daarin een termijn stelt dat dit naar uw tevredenheid opgelost moet zijn. Voorts kunt u nog de wetsartikelen omtrent garantiebepalingen toevoegen wat hier al is genoemd. Mocht u een rechtsbijstand verzekering hebben dan kunt u deze inschakelen.

be
door bejapi - Jan 7, 2006 om 00:54
4 Antwoorden / 0 Vragen

De opmerking van de leverancier is bepaald niet netjes,maar wat is nou 3 centimeter? Een verschil van 0,502%.Waar praten we eigenlijk over?Zijn de duurdere stoelen wel 3 cm. breder?Zelf heb ik vorig jaar een dure Leolux-bank gekocht bij een gerenomeerd bedrijf maar ook de kussens plooien enigszins als ik er op ga zitten.Opstaan,gladstrijken en klaar is Kees.Ik ben best wel een positief-kritisch ingestelde consument,maar dit vind ik een beetje,sorry voor de woordkeuze, "miereneukerij". Wilt u er een principe-kwestie van maken, schakel dan de belbus is.Ik wens u een prettige "zitting".

groeten,

hepalepe

harryann
door harryann - Jan 7, 2006 om 08:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou lekker vreselijke recalme voor deze man maken schrijf ewen stukje naar de stadskrant en laat vooraal veel van je horen in de plaats waar u woont en is deze winkel bij een branche organistatie aan gesloten vraag aan hun raad veel sterkte, of misschien de volgende keer beter uitzoeken welke winkel u bezoekt

ro
door rosenthal - Jan 7, 2006 om 09:45
53 Antwoorden / 6 Vragen

Bejapi, naar mijn mening doet het er niet toe of deze kussen nu wel of niet 3 cm uitsteken. De leverancier moet er voor zorgen dat die kussens goed passend zijn en doet hij dat niet, dan blijft hij in gebreke. Of deze stoelen nu wel of niet goedkoop waren doet aan deze zaak niets af. Ik vind je reaktie met dan moet je de Belbus inschakelen en ik wens je een prettige zitting, sarcastisch.

hutch
door hutch - Jan 7, 2006 om 11:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik moet mevr. of dhr. Rosenthal gelijk geven. De kussens moeten geleverd worden zoals deze "geshowd" zijn en niet anders. Dit mag er ook van worden verwacht, wettelijk gezien. En of die stoelen nu 30 euro of 300 euro kosten, doet totaal niet terzake. Ook het Burgerlijk Wetboek spreekt nergens over een prijsverschil.

En gezien de opmerkingen die dhr. of mevr. Hofstee plaatste (of deze netjes zijn of niet), lijken mij een reactie op opmerkingen van de winkelier. D.w.z. dus na de opmerkingen zoals: klacht - niet genegen - niet komen kijken en duurdere stoelen bestellen (en zelfs dreigementen, wat deze dan ook mogen inhouden....). Mocht ik dit verkeerd zien/hebben dan hoor (lees) ik dit graag van GHofstee.

Hierboven werd het woord "sarcastisch" gebruikt; ik wil er graag van maken: ongepast of ondoordacht.

Hutch

opaleo
door opaleo - Jan 8, 2006 om 23:04
67 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wat er zoal is geadviseerd, maar persoonlijk zou ik, niet de netste manier het bedrijf stalken. Stalken betekend ga voor de deur staan, en zeg tegen de eventuele nieuwe klanten, kom eens bij mij thuis kijken wat voor rotzooi deze zaak heeft afgeleverd bij mij, als je hier iets koopt. Het straalt niet uit als een professinal, maar uit ervaring weet ik dat dit vaak het gewenste resultaat opleverd. Het getuigd van enig lefvertoon, maar ja wat moet je als de leverancier niet op een normale manier wil meewerken.

Succes met je strijd. Leo

riawim
door riawim - Jan 9, 2006 om 00:46
10 Antwoorden / 5 Vragen

ik denk niet dat je er veel van kunt halen, aangezien de leverancier u niet netjes te woord stond, en dus niet een correkte zakenman is. steek er geen energie meer in (je word er zo moe van)maar, laat ,het zijn er uiteindelijk maar 2,bij een erkend meubel-stoffeerder, er 3 cm afhalen,ben je van alle gezeur af.ik weet dat het steekt,maar naar mijn inzien de verstandigste! sterkte gewenst!vr.gr.motormuis.ria

ar
door artine - Jan 9, 2006 om 15:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik adviseer om zulke gevallen de naam van de leverancier bekend te maken. Gegarandeerd verlist hij zo klanten...