Aansprakelijk voor schade bij B en B?
Tijdens ons verblijf bij een twee kamer B en B zijn vlekken ontstaan op kussensloop en handdoek doordat mijn haren pas geverfd had. De gastvrouw stelt ons aansprakelijk hiervoor. Zij wil de volledige beddengoed set, dus kussensloop en dekbedovertrek, en de badhanddoek in rekening brengen. Daarnaast de tijd dat ze besteed heeft aan haar poging vlekken weg te krijgen, de reistijd naar een plek ruim 100 km verderop, twee uur winkeltijd a 20 euro. In totaal iets meer dan €160,- voor een kussensloop en een badhanddoek. Deze schade valt niet onder de WA verzekering omdat de Ben W als onderneming wordt gezien. Ik zou dit via mijn reisverzekering moeten aanvragen. Mijn vraag is: is de eis van deze Ben B een reële eis? De badhanddoek kost nog geen tien euro (Kronenburg) en de dekbedovertrek was twee haar oud volgens eigenaar B en B. Mag dit zo? Los van alles, de schade claim zijn mijn zus en ik door deze eigenaar op een onbeschrijfelijke wijze geschoffeerd. Op onze eerste dag, vakantie was net begonnen. We zijn bedreigd en uitgescholden voor alles wat niet mooi is. Onze hele weekend werd door deze voorval overschaduwd.
Een redelijke schadevergoeding lijkt mij hier van toepassing, gezien de ouderdom van het dekbedovertrek en de goedkope handdoek zou dat niet meer dan een paar tientjes moeten zijn. De eigenaar probeert er een slaatje uit te slaan, dat is duidelijk.
U schrijft in uw eerste zin al dat uw haren pas geverfd waren, wat al als een bekentenis is. Ik ben een beetje boel bang dat de gastvrouw gelijk heeft: ze verhuurt een B&B kamers plus onberispelijke bedden: dus als ze de kamer voor nieuwe gasten moet ontvangen: dat behoort 1 geheel te zijn. Zie zelfs dat ze geen nieuwe kussens eist: ook iets wat ze kon vragen. Ik denk dat de B&B eigenaresse volledig in haar recht staat. En ja, de rest van uw claim: niemand is erbij geweest dat u bent geschoffeerd door de eigenaresse. Zeker geen intentie om deze B&B 's naam te schrijven? De B&B 's die ik ken is alleen maar van de televisie series.
Denk het toch niet.
@diumenge, denk het echt wel. Verschil van mening moet kunnen. Maar denk niet dat de TS het leest, helaas.
@TENORMIN
Een vergoeding van de reeele kostprijs van het beddegoed is normaal, maar om deze 100 km verderop te kopen en daarvoor € 40 in rekening te brengen zou voor mij een reden zijn om niet te betalen.
Ik acht de vraagsteller wel aansprakelijk voor 1 volledige beddengoedset + handdoek (pas geverfd haar). Ook vind ik dat u dan wel het afgekeurdebeddengoed ook dient te ontvangen ( u heeft er dan per slot ook voor betaald), maar ook dat er gelet op de ouderdom van het beddengoed ook een passende afschrijving heeft plaatsgevonden (dus een set van meer dan 1 a 2 jaar = afgeschreven, dus waarde NUL) . Dus overleggen van de aankoopbon, met datum en aankoopprijs. De andere kosten zou ik afwijzen omreden "overkill".
Lijkt me normaal: een bedovertrekset met bijpassende sloop/slopen en een handdoek die ook wel passend bij van alles zal zijn.
Onbegrijpelijk dat u met die geverfde haren gewoon op dat kussen gaat liggen en een handdoek ook nog laat verkleuren.
Ik vind dat u zich ook veel te gemakkelijk,(minachtend?) over dit alles hier uit. Zonder respect met andermans spullen omgegaan?
Die B en B's zijn altijd tot in de puntjes en griezelig precies verzorgd.
Dat geschoffeerd zijn geloof ik niet zomaar en evenmin dat het hele weekend erdoor overschaduwd is. Of bedoelt u voor die mensen overschaduwd?
Minachting? Integendeel, het was echt een ongeluk. Niet bij stilgestaan dat het nog kon afgeven. We schrokken er zelf ook erg van. Mijn vraag is alleen of de schadeclaim reëel is met reiskosten, winkeltijd en poging om het spul te wassen ook in rekening te brengen. Ze gaf zelf aan dat de set twee jaar oud is. Terecht dat ze weer een nieuwe set wil maar vind haar eis wel iets hebben van 'een slaatje uit deze situatie slaan'.
.
@sabahat kinaci, betaal de kosten gewoon en ook dan kunt u ook het oude spul terug eisen. Zoals @ diumenge schrijft. Oeps, beetje te zwart geschreven.
Dat u op een onbeschrijfelijke manier bent geschoffeerd, is uitermate ongepast en uiteraard geheel niet eigen aan een dergelijke onderneming die het toch van gastvrijheid moet hebben.
In principe dient u de schade volgens de dagwaarde te vergoeden. Ik begrijp niet wat die 100 km er toe doet, net zo min als twee uur winkeltijd. In vijf minuten heb je dat spul besteld op internet.
Wellicht kunnen die kussensloop en dekbedovertrek niet apart van elkaar gebruikt worden.
Persoonlijk zou ik een dekbedovertrek plus sloop en handdoek kopen en die aanbieden, tegen teruggave van de bevlekte spullen. Gaan ze daar niet mee akkoord? Het zuur dan.
Maar uiteraard bent u aansprakelijk voor de schade die u veroorzaakt hebt.
Geachte Sabahat,
Over welk Bed en Breakfast heeft u het?
Het bedrag is veel te hoog.
Is er een borg betaald voor de kamer?
@GA, normaliter is er geen borg voor een B&B. En hoe bepaal jij dat het bedrag veel te hoog is? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die ene B&B hebben niet hun best doen om gasten goed te behandelen, ontbijt te maken etc. Bedden, beddengoed etc. is juist het meest belangrijke voor een B&B, plus ontbijt. De meeste B&B mensen starten dit als een hobby: en willen hun gasten verwennen. En ook, als er een mevrouw komt met geverfde haren: moeten zij dan de dupe worden van gekleurd beddengoed? Ik dacht het echt niet.
@ TENORMIN
Dus jij heb geen probleem om € 160 te betalen voor een kussenloop en een handdoek,want dat is de werkelijke schade van hooguit € 25 .Ze rekenen een veel hoog bedrag en dan kun de vordering met gerust hart niet betalen aan dit aso bedrijf.
Je hebt schade veroorzaakt. Die zul je moeten vergoeden.
Heb je een kopie van de kassabon gekregen van het dekbed met sloop en de badhanddoek?
Want dat is de schade die de gastvrouw lijdt.
Dat ze maar 1 set heeft en dan acuut 100 km moet rijden naar de winkel en ook nog eens 2 uur werk heeft met uitzoeken, is voor haar rekening.
Was het niet Kronborg van De Jysk?
Beste Bas,
De claim is onredelijk. Je hebt schade veroorzaakt dus je dient de B&B schadeloos te stellen, maar dat er allerlei extra kosten worden gerekend is onzin. Simpelweg een nieuwe handdoek en beddengoed is al meer dan voldoende gezien de afschrijving.
Als er wordt vastgehouden aan de claim kun je aangeven dat je met vertrouwen wacht op een dagvaarding voor de rechtbank, dat zal namelijk nooit gaan gebeuren.
Wat betreft de negatieve ervaring: daar zijn de diverse reviewsites voor.
Een vergoeding van de reeele kostprijs van het beddegoed is normaal, maar om deze 100 km verderop te kopen en daarvoor € 40 in rekening te brengen zou voor mij een reden zijn om niets te betalen.
De B&B is een onderneming, het zou zo maar kunnen dat het beddegoed + handdoeken afkomstig zijn van Sligro of Makro. Kent u niemand met een pasje?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer