Bas Kane
door Bas Kane Jun 9, 2021 om 22:20
Vakantie & reizen
Aansprakelijk voor schade bij B en B?

Tijdens ons verblijf bij een twee kamer B en B zijn vlekken ontstaan op kussensloop en handdoek doordat mijn haren pas geverfd had. De gastvrouw stelt ons aansprakelijk hiervoor. Zij wil de volledige beddengoed set, dus kussensloop en dekbedovertrek, en de badhanddoek in rekening brengen. Daarnaast de tijd dat ze besteed heeft aan haar poging vlekken weg te krijgen, de reistijd naar een plek ruim 100 km verderop, twee uur winkeltijd a 20 euro. In totaal iets meer dan €160,- voor een kussensloop en een badhanddoek. Deze schade valt niet onder de WA verzekering omdat de Ben W als onderneming wordt gezien. Ik zou dit via mijn reisverzekering moeten aanvragen. Mijn vraag is: is de eis van deze Ben B een reële eis? De badhanddoek kost nog geen tien euro (Kronenburg) en de dekbedovertrek was twee haar oud volgens eigenaar B en B. Mag dit zo? Los van alles, de schade claim zijn mijn zus en ik door deze eigenaar op een onbeschrijfelijke wijze geschoffeerd. Op onze eerste dag, vakantie was net begonnen. We zijn bedreigd en uitgescholden voor alles wat niet mooi is. Onze hele weekend werd door deze voorval overschaduwd.

5092 13 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 9, 2021 om 22:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een redelijke schadevergoeding lijkt mij hier van toepassing, gezien de ouderdom van het dekbedovertrek en de goedkope handdoek zou dat niet meer dan een paar tientjes moeten zijn. De eigenaar probeert er een slaatje uit te slaan, dat is duidelijk.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2021 om 22:37
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Denk het toch niet.

aurora1
door aurora1 Jun 9, 2021 om 23:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin:+10

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2021 om 22:37
16846 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft in uw eerste zin al dat uw haren pas geverfd waren, wat al als een bekentenis is. Ik ben een beetje boel bang dat de gastvrouw gelijk heeft: ze verhuurt een B&B kamers plus onberispelijke bedden: dus als ze de kamer voor nieuwe gasten moet ontvangen: dat behoort 1 geheel te zijn. Zie zelfs dat ze geen nieuwe kussens eist: ook iets wat ze kon vragen. Ik denk dat de B&B eigenaresse volledig in haar recht staat. En ja, de rest van uw claim: niemand is erbij geweest dat u bent geschoffeerd door de eigenaresse. Zeker geen intentie om deze B&B  's naam te schrijven? De B&B 's die ik ken is alleen maar van de televisie series.

diumenge
door diumenge Jun 9, 2021 om 22:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk het toch niet.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2021 om 23:30
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, denk het echt wel. Verschil van mening moet kunnen. Maar denk niet dat de TS het leest, helaas.

john devries
door john devries Jun 11, 2021 om 15:28
219 Antwoorden / Vragen

@TENORMIN

Een vergoeding van de reeele kostprijs van het beddegoed is normaal, maar om deze 100 km verderop te kopen en daarvoor € 40 in rekening te brengen zou voor mij een reden zijn om niet te betalen.

mahadma
door mahadma - Jun 9, 2021 om 22:52
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Ik acht de vraagsteller wel aansprakelijk voor 1 volledige beddengoedset + handdoek (pas geverfd haar). Ook vind ik dat u dan wel het afgekeurdebeddengoed ook dient te ontvangen ( u heeft er dan per slot ook voor betaald), maar ook dat er gelet op de ouderdom van het beddengoed ook een passende afschrijving heeft plaatsgevonden (dus een set van meer dan 1 a 2 jaar = afgeschreven, dus waarde NUL) . Dus overleggen van de aankoopbon, met datum en aankoopprijs. De andere kosten zou ik afwijzen omreden "overkill".

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2021 om 22:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lijkt me normaal: een bedovertrekset met bijpassende sloop/slopen en een handdoek die ook wel passend bij van alles zal zijn.
Onbegrijpelijk dat u met die geverfde haren gewoon op dat kussen gaat liggen en een handdoek ook nog laat verkleuren.

Ik vind dat u zich ook veel te gemakkelijk,(minachtend?) over dit alles hier uit. Zonder respect met andermans spullen omgegaan?

Die B en B's zijn altijd tot in de puntjes en griezelig precies verzorgd.

Dat geschoffeerd zijn geloof ik niet zomaar en evenmin dat het hele weekend erdoor overschaduwd is. Of bedoelt u voor die mensen overschaduwd?

Bas Kane
door Bas Kane Jun 9, 2021 om 23:12
Antwoorden / 1 Vragen

Minachting? Integendeel, het was echt een ongeluk. Niet bij stilgestaan dat het nog kon afgeven. We schrokken er zelf ook erg van. Mijn vraag is alleen of de schadeclaim reëel is met reiskosten, winkeltijd en poging om het spul te wassen ook in rekening te brengen. Ze gaf zelf aan dat de set twee jaar oud is. Terecht dat ze weer een nieuwe set wil maar vind haar eis wel iets hebben van 'een slaatje uit deze situatie slaan'.
.

tenormin
door tenormin Jun 9, 2021 om 23:35
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@sabahat kinaci, betaal de kosten gewoon en ook dan kunt u ook het oude spul terug eisen. Zoals @ diumenge schrijft. Oeps, beetje te zwart geschreven.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2021 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u op een onbeschrijfelijke manier bent geschoffeerd, is uitermate ongepast en uiteraard geheel niet eigen aan een dergelijke onderneming die het toch van gastvrijheid moet hebben.

In principe dient u de schade volgens de dagwaarde te vergoeden. Ik begrijp niet wat die 100 km er toe doet, net zo min als twee uur winkeltijd. In vijf minuten heb je dat spul besteld op internet.

Wellicht kunnen die kussensloop en dekbedovertrek niet apart van elkaar gebruikt worden.

Persoonlijk zou ik een dekbedovertrek plus sloop en handdoek kopen en die aanbieden, tegen teruggave van de bevlekte spullen. Gaan ze daar niet mee akkoord? Het zuur dan.

Maar uiteraard bent u aansprakelijk voor de schade die u veroorzaakt hebt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 10, 2021 om 00:03
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sabahat,

Over welk Bed en Breakfast heeft u het?

Het bedrag is veel te hoog.

Is er een borg betaald voor de kamer?

tenormin
door tenormin Jun 10, 2021 om 01:23
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@GA, normaliter is er geen borg voor een B&B. En hoe bepaal jij dat het bedrag veel te hoog is? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat mensen die ene B&B hebben niet hun best doen om gasten goed te behandelen, ontbijt te maken etc. Bedden, beddengoed etc. is juist het meest belangrijke voor een B&B, plus ontbijt. De meeste B&B mensen starten dit als een hobby: en willen hun gasten verwennen. En ook, als er een mevrouw komt met geverfde haren: moeten zij dan de dupe worden van gekleurd beddengoed? Ik dacht het echt niet.

john devries
door john devries Jun 12, 2021 om 12:25
219 Antwoorden / Vragen

TENORMIN

Dus jij heb geen probleem om € 160 te betalen voor een kussenloop en een handdoek,want dat is de werkelijke schade van hooguit € 25 .Ze rekenen een veel hoog bedrag en dan kun de vordering met gerust hart niet betalen aan dit aso bedrijf.

panter22
door panter22 - Jun 10, 2021 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt schade veroorzaakt. Die zul je moeten vergoeden.
Heb je een kopie van de kassabon gekregen van het dekbed met sloop en de badhanddoek?
Want dat is de schade die de gastvrouw lijdt.
Dat ze maar 1 set heeft en dan  acuut 100 km moet rijden naar de winkel en ook nog eens 2 uur werk heeft met uitzoeken,  is voor haar rekening.
Was het niet Kronborg van De Jysk?

AWYeah28
door AWYeah28 - Jun 10, 2021 om 09:19
355 Antwoorden / Vragen

Beste Bas,

De claim is onredelijk. Je hebt schade veroorzaakt dus je dient de B&B schadeloos te stellen, maar dat er allerlei extra kosten worden gerekend is onzin. Simpelweg een nieuwe handdoek en beddengoed is al meer dan voldoende gezien de afschrijving.
Als er wordt vastgehouden aan de claim kun je aangeven dat je met vertrouwen wacht op een dagvaarding voor de rechtbank, dat zal namelijk nooit gaan gebeuren.
Wat betreft de negatieve ervaring: daar zijn de diverse reviewsites voor.

john devries
door john devries - Jun 11, 2021 om 15:29
219 Antwoorden / Vragen

Een vergoeding van de reeele kostprijs van het beddegoed is normaal, maar om deze 100 km verderop te kopen en daarvoor € 40 in rekening te brengen zou voor mij een reden zijn om niets te betalen.

sira
door sira - Jun 11, 2021 om 18:14
2360 Antwoorden / 24 Vragen

De B&B is een onderneming, het zou zo maar kunnen dat het beddegoed + handdoeken afkomstig zijn van Sligro of Makro. Kent u niemand met een pasje?

duif2
door duif2 - Jun 12, 2021 om 08:56
371 Antwoorden / 116 Vragen

Natuurlijk moet de eigenaar zich netjes gedragen. Maar bent u ook helemaal netjes geweest?
ik vind het logisch dat ze alles doorberekenen. Ze waren misschien/waarschijnlijk niet van plan om de dekbedden al te vervangen dus hebt u ze op kosten gejaagd. Uw pech.
wat ik wel vreemd vind is dat de verf afgegeven zou hebben? Laten verven door Beun de Haas?
Ik verf mijn haren al jaren en jaren en het heeft nog nooit afgegeven. Misschien tijd voor een nieuwe kapper? Kan geld schelen in de toekomst.

1paul
door 1paul - Jun 12, 2021 om 09:20
3173 Antwoorden / 0 Vragen

al reist de eigenaresse de hele wereld om dat moet ze zelf weten, schadevergoeding moet redelijk zijn en in verhouding staan tot de schade, in dit geval een nieuwe handdoek en een nieuw setje voor op bed!!!!

Geef aan dat u dat wilt betalen en meer niet....

Zoek zelf even op wat dat kan kosten en geef dan ook meteen bedrag aan welk u wilt vergoeden....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 12, 2021 om 11:04
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je met spoed voor 1 set moet rijden?

Normaal  heb je  voor een B&B  meerdere sets op voorraad.
De  kussenslopen  slijten  vaak sneller dan  Dekbedovertrek dus koop daar  een aantal extra van.

En de reiskosten?
Je mag ook dezelfde online bestellen, en   bij voldoende voorraad is  restwaarde betalen voldoende.
U kreeg een  2 jaren oude  set... en hoe lang gaan die normaal mee?

Voor  meerdere bedden  koop je  tenminste 2 sets per bed... in  partij.
Een aantal in de was of die sneuvelen is normaal.

De volle prijs voor gebruikte overtrek set en  speciaal gaan rijden?
Deze kosten zijn onredeljk   en  dan mag je weigeren te betalen.
Na   jaren is wegens dit foutje 50% van oorspronkelijke nieuwwaarde vergoeden ruim voldoende.

Zelf koop ik voor eigen gebruik ook meerdere in 1x en ik ga ze echt niet per stuk ophalen, ongeacht de afstand.
De handdoek  is niet meer bruikbaar maar kussensloop, gewoon omdraaien?

Door teveel te claimen zal ze niets krijgen wegens onredelijke  factuur en de rechtszaak vermoedelijk verliezen wegens onredelijke claim.
50% van de waarde zonder reiskosten lijkt me redelijk.
Hotels doen het ook zo.