lu
door luusholst Jan 25, 2011 om 14:35
Vakantie & reizen

Hogere reissom vakantie spanje fout internet

Wij hebben 3 maanden geleden een autovakantie bij Arke naar spanje geboekt,factuur gekregen en inmiddels al aanbetaald. Nu belde vandaag een medewerker van TUI dat de reissom niet goed op internet stond. en dus 2x zo duur wordt. Wij kunnen of annuleren of het dubbele betalen. Ik vertelde dat hun verkeerde info verstrekten en zei vond dat het een feitelijke fout is maar dat het hoogseizoen is en wij dus hadden moeten weten dat zo n hoge korting niet kon kloppen.(het kwam door te hoge verblijfsduurkorting)
kan dit zo maar?

1584 4 Rapporteer

marieke79
door marieke79 - Jan 26, 2011 om 13:02
94 Antwoorden / 0 Vragen

Een reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR, zoals Arke, mag alleen binnen 8 kantooruren na boeking terugkomen op de overeengekomen reissom. Daarna niet meer.
Ze kunnen dus niet 3 maanden na boeking de reissom verhogen of de gehel reis annuleren. Niet accepteren dus en verwijzen naar ANVR, artikel 2.2 van de boekingsvoorwaarden.
Als ze niet akkoord gaan, naar de Geschillencommissie Reizen stappen.

stacey
door stacey - Jan 26, 2011 om 14:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marieke79 schreef op woensdag 26 jan 2011, 13:02]
Ze kunnen dus niet 3 maanden na boeking de reissom verhogen of de gehel reis annuleren. Niet accepteren dus en verwijzen naar ANVR, artikel 2.2 van de boekingsvoorwaarden.
Als ze niet akkoord gaan, naar de Geschillencommissie Reizen stappen.

Geen kwestie van prijs van reis verhogen maar van corrigeren foutieve prijs,
dus of dat ANVR artikel 2.2 wat betreft (herstel) Termijn daar ook voor geldt is even de vraag............

Want dit staat in artikel 2.3 :
--B) De reisorganisatie kan zich beroepen op 'kennelijke fouten en kennelijke vergissingen'(artikel 2 lid 3). Bij een 'kennelijke fout' of een 'kennelijke vergissing' is er sprake van een situatie waarbij de reisorganisatie aannemelijk moet maken dat u als reiziger wist dat er een fout is gemaakt. Of iets een kennelijke fout of vergissing is, moet worden beoordeeld vanuit de kennis en het begrip van de gemiddelde consument en moet voor hem op het eerste gezicht duidelijk zijn...........--ANVR het is mij niet echt duidelijk of en welke (herstel) termijn daar aan hangt.

(Ze mogen overigens wel onder bepaalde voorwaarden wel prijswijzigen doorberekenen)

Ik vind het persoonlijk wel beetje laat om nu pas te ontdekken dat er iets fout gaat met de boeking/prijzen op internet.
Maar de helft van de prijs in hoogseizoen indien niet vermeld dat dit een (spectaculaire) aanbieding of iets van dien aard is lijkt wel te duiden op een kennelijke fout.
Je kunt eerst even informeren bij Het Juridisch Loket, mocht dit niet mogen geven zij je wel aan wat te doen.

Ik zou wel even de termijn van mogelijkheid tot Kostenloos annuleren ivm prijs in de gaten houden want blijkt dat ze dit wel mogen corrigeren dan zit je straks wel vast aan de dure reis.

ju
door juist ja - Jan 26, 2011 om 14:47
23 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit me helemaal aan bij Marieke. Absoluut niet accepteren! Buiten het feit dat de ANVR er heel duidelijk over is (artikel 2.2), kan je het als Arke natuurlijk niet maken om 3 maanden! na boeking nog terug te komen op een prijs. Bij artikel 2.3 staat overigens dat Arke u aannemelijk moet maken dat u als reiziger wist dat er een fout is gemaakt. Dat kan u niet weten en kunt u zeker niet begrijpen dus dit artikel gaat niet op lijkt me zo. Niet accepteren en anders inderdaad de geschillencommissie reizen inschakelen. Die gaan u op zeker in het gelijk stellen. Succes ermee.

En voor Arke: schaam je.............!!!

marieke79
door marieke79 - Jan 26, 2011 om 21:09
94 Antwoorden / 0 Vragen

@Stacey

Het verschil tussen artikel 2.2 en 2.3, is dat bij het eerste een fout in het spel is. Beide partijen zouden kunnen weten dat er een fout is gemaakt, maar het is aan Arke om op tijd (binnen 8 kantooruren) in te grijpen.

In alle andere gevallen mag een reisorganisatie wel de reissom verhogen, maar alleen in uitzonderlijke gevallen. Zoals een brandstof/kerosine toeslag. De hersteltermijn van 8 kantooruren blijft van toepassing, maar alles daarbuiten moet met een wel hele bijzondere reden worden doorbelast.

Mijns inziens is Arke in de fout gegaan, en op basis van een verkeerde prijs een reisovereenkomst aangegaan. Dat was 3 maanden geleden, nu niets meer aan te doen. Nogmaals, ga niet akkoord met deze verhoging / annulering.

Succes...