vakantie klant
door vakantie klant Jan 22, 2011 om 22:08
Vakantie & reizen

Let op: snel wisselende prijzen bij Jiba

Bij Jiba kunnen de prijzen volgens hun website 'tijdens het seizoen fluctueren'. De seizoenen duren bij Jiba blijkbaar erg kort. Een bepaalde reis voor de zomer van 2011 kostte op 3 januari € 2650,-, op 8 januari € 2702,50, op 14 januari € 2722,50 en op 20 januari € 2562,50. En nee, er is geen sprake van een aktie. Het is maar dat u het weet!

2978 28 Rapporteer

stacey
door stacey - Jan 22, 2011 om 22:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kwestie van vraag en aanbod die prijzen bepalen verwacht ik.

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 22, 2011 om 22:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

@stacey: ja naar dat ene appartementje in Santorini zal vast veel vraag zijn (not). Vandaar dat er al weken op de site: 'nog één appartement' beschikbaar staat. Ook het aanbod blijft dus hetzelfde, behalve de prijs...

rj
door rjw - Jan 22, 2011 om 23:16
3278 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op zaterdag 22 jan 2011, 22:14]@stacey: ja naar dat ene appartementje in Santorini zal vast veel vraag zijn (not). Vandaar dat er al weken op de site: 'nog één appartement' beschikbaar staat. Ook het aanbod blijft dus hetzelfde, behalve de prijs...

Dan biedt je toch een lager bedrag als je denkt dat ze het niet kwijt raken. Nee heb je...

stacey
door stacey - Jan 22, 2011 om 23:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Jiba Méér Vakantie werkt met fluctuerende prijzen, welke gebaseerd zijn op basis van vraag en aanbod.
Hierdoor kan het soms voorkomen dat de reis welke u boekt later goedkoper of wellicht duurder wordt aangeboden.
Daarnaast werken wij vaak met last-minutes en aanbiedingen.
Dit houdt dus in dat de prijzen tijdens het seizoen kunnen fluctueren.--Jiba

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 23, 2011 om 00:06
10 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals: er is geen sprake van een last-minute of andere aanbieding. Gewoon het reguliere zomeraanbod. Dat de prijzen tijdens het seizoen kunnen fluctueren heb ik aangegeven. Maar binnen 3 weken 3 keer is toch wel erg vreemd. Dit heeft gewoon helemaal niks meer met vraag en aanbod te maken. Bij Jiba valt bovendien niets te bieden, zoals rjw aangeeft. Ik waarschuw alleen maar de mensen die bij Jiba willen boeken. Daar zijn dit soort consumenten websites voor, nietwaar?

stacey
door stacey - Jan 23, 2011 om 00:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op zondag 23 jan 2011, 00:06]Nogmaals: er is geen sprake van een last-minute of andere aanbieding.

Niet voor jou wellicht............
Maar wel van (hotel)aanbieder voor Jiba waardoor ze de prijs (kunnen) aanpassen verwacht ik
en dan zal ook vraag en aanbod gelden in dat geval.

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 23, 2011 om 00:23
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 23 jan 2011, 00:13][quote=vakantie klant schreef op zondag 23 jan 2011, 00:06]Nogmaals: er is geen sprake van een last-minute of andere aanbieding.

Niet voor jou wellicht............
Maar wel van (hotel)aanbieder voor Jiba waardoor ze de prijs (kunnen) aanpassen verwacht ik
en dan zal ook vraag en aanbod gelden in dat geval.

Oh ja, die hotelaanbieder krijgt van Jiba dan vast ook de ene week ineens € 52,50 meer, een week later nog € 20 meer en weer een week later ineens € 160 minder. Geloof je het zelf...? Nou ja dat zal wel, gezien je vasthoudendheid. Ik geloof 't in elk geval niet en daarom waarschuw ik mijn mede consumenten graag nogmaals voor de wel erg snel wisselende prijzen bij Jiba!

marieke79
door marieke79 - Jan 24, 2011 om 13:22
94 Antwoorden / 0 Vragen

Een waarschuwing tegen boeken bij Jiba slaat nergens op. Ze vermelden netjes op de website dat prijzen kunnen fluctueren, en dat klopt dus inderdaad ook. Ik zie bij andere reisorganisaties ook dat de prijzen binnen een dag weer anders zijn. En dat hoeft niet aan dat ene appartement op Santorini te liggen, dat kan ook te maken hebben met vliegtuigstoelen. Niet zeuren, maar lekker je vakantie boeken!

mastag
door mastag - Jan 24, 2011 om 16:55
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ Vakantie klant.
Sowieso moet je Santorini boycotten, heb je enig idee wat ze daar met ezels doen?
Die laten ze met te zware toeristen erop een trap van zo'n 1000 (ongelijke) treden op en aflopen. Santorini is mooi maar zolang er zoveel toeristen komen blijft het zeuren met die ezels. Of beter gezegd met de ezels die op die ezels willen rijden omdat ze te beroerd zijn 1000 treden te nemen. Jiba gooi de prijs maar weer omhoog en adopteer een ezel!.

Mastag

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 24, 2011 om 20:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

Oké mensen, nou begrijp ik ook alweer niet dat vliegtuigstoelen eerst in 2 weken tijd 2 x duurder worden en een week later weer goedkoper. Maar ik geef toe, het ligt vast aan mij, want iedereen hier vindt 't de normaalste zaak van de wereld. Gelukkig denkt de Consumentenbond er met mij anders over, zo vond ik na enig 'gegoogel':
dit artikel.En ja, ik geef toe, dit artikel is al van 2007, dus deze ezel had het echt allemaal kunnen weten. Die bijdrage over ezels is overigens de enige echt steekhoudende tot nu toe...

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 24, 2011 om 20:32
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het zit je wel hoog

klik

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 25, 2011 om 20:04
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 24 jan 2011, 20:32]Het zit je wel hoog

klik

Precies, ik vind dit soort misleidende prijzen niet kunnen en dat post ik dan ook op de twee consumenten websites die ik ken. Mag dat ook al niet? Of zitten er wellicht minder consumenten op deze websites dan mensen die beroepshalve iets met de reisbranche te maken hebben? Jij kijkt op beide sites (en dat doe je ook niet voor niets), ik kijk en post op beide sites. Punt.

marieke79
door marieke79 - Jan 25, 2011 om 20:25
94 Antwoorden / 0 Vragen

De Nederlandse Mededingings Autoriteit is deze week begonnen aan een onderzoek naar prijsafspraken binnen de reisbranche. Meerdere reisorganisaties hebben een bezoek gehad, hebben alle medewerking geleverd en zeggen alle vertrouwen te hebben in de uitslag van het onderzoek. Ik denk dat een hoop mensen benieuwd zijn!

mrbmrb
door mrbmrb - Jan 25, 2011 om 22:19
84 Antwoorden / 4 Vragen

Reisorganisaties delen de seizoen op in kleinere stukken aan de hand van de verwachte vraag en hangen daar een bepaalde prijs aan. Als de verwachte vraag hoog is, zal de prijs ook hoger zijn. Uiteraard kijken ze ook naar het aanbod dat ze in die periode hebben.

Hierdoor kunnen reissommen per week (en zelfs per dag) verschillen. Niks raars aan, gewoon vraag en aanbod oftewel de basisbeginselen van economie.

ju
door juist ja - Jan 26, 2011 om 17:27
23 Antwoorden / 0 Vragen

Ook hier Jiba zwart aan het maken vakantie klant, ook wel bekend als Eneco klant?! Je kan toch gewoon elders boeken als je het niet met de prijzen eens bent? Jiba legt precies uit wat ze doen, niets geheimzinnigs of verkeerds aan, en mensen als jij maar zeiken omdat ze het er niet meer eens zijn en zo'n bedrijf vervolgens zwart maken op diverse forums. Schaam je. Boek gewoon ergens anders (aanbieders zat, het internet staat er vol mee) en laat Jiba lekker doen wat ze op de webiste aankondigen; spelen met prijzen kijkende naar vraag en aanbod van vluchtplaatsen.

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 26, 2011 om 20:55
10 Antwoorden / 1 Vragen

Jiba legt precies uit wat ze doen? Dit staat er op hun site: Klik :

Reissom
De vermelde prijzen zijn per persoon. De prijzen kunnen tijdens het seizoen fluctueren. De reissom is vastgesteld op basis van prijzen, belastingen en wisselkoersen van juni 2008. Indien zich na dit tijdstip wijzigingen voordoen in genoemde componenten, dan behoudt Jiba het recht deze kosten door te rekenen. De luchthavenbelasting is bij de reissom inbegrepen.

Niet echt up to date en transparant. Onbegrijpelijk dan ook de meeste reacties hier. Tenzij er sprake is van beroepsmatige belangenverstrengeling. Mensen die zelf op 2 consumentenwebsites actief zijn, willen niet dat iemand anders op diezelfde 2 websites een voor collega consumenten waarschuwend bericht post. Om over de onzinnige redenaties waarom prijzen van één en dezelfde reis binnen 3 weken diverse malen omhoog en omlaag zouden moeten gaan maar te zwijgen. Ook de Consumentenbond heeft hier problemen mee, waarom zou ik dat dan niet mogen hebben? Nou ja, ik doe er verder maar het zwijgen toe. Veel te veel liefhebbers van de reisbranche hier. Lekker spelen met prijzen, bah!

marieke79
door marieke79 - Jan 26, 2011 om 21:17
94 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij gaat de discussie hier niet over of flucuerende prijzen wel of niet mag, maar binnen welke termijn dat acceptabel is.

Ik kan Vakantie Klant best begrijpen dat als een prijs binnen enkele dagen veel 'fluctueerd', dat hij daar niet vrolijk van wordt.

Maar: je doet er weinig aan. Take your loss. Nu wel een vakantoe geboekt trouwens? En waar?

stacey
door stacey - Jan 26, 2011 om 21:18
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op woensdag 26 jan 2011, 20:55]. Lekker spelen met prijzen, bah!

Nee, niks geen bah, als ze dat niet meer (mogen of gaan ) doen betaal je straks gegarandeerd altijd de Hoogste prijs..............
want zich voor lange tijd vastleggen op de laagste prijs gaan ze dus echt ff niet doen...............
Dus je kunt nu als je beetje goed je best doet nog een vakantie voor een leuke prijs in de wacht slepen door de schommelingen.

marieke79
door marieke79 - Jan 26, 2011 om 21:21
94 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, had je ook geklaagd als ze er binnen 1 dag €300 af hadden gedaan?

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 26, 2011 om 21:47
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marieke79 schreef op woensdag 26 jan 2011, 21:21]Tja, had je ook geklaagd als ze er binnen 1 dag €300 af hadden gedaan?

Excuses, ik doorbreek nu al mijn voorgenomen zwijgen omdat er om wordt gevraagd... Ze hebben binnen 1 week € 160 van de prijs afgedaan. Daar klaag ik niet over, maar daar waarschuw ik voor.

stacey
door stacey - Jan 26, 2011 om 22:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op woensdag 26 jan 2011, 21:47][quote=marieke79 schreef op woensdag 26 jan 2011, 21:21]Tja, had je ook geklaagd als ze er binnen 1 dag €300 af hadden gedaan?

Excuses, ik doorbreek nu al mijn voorgenomen zwijgen omdat er om wordt gevraagd... Ze hebben binnen 1 week € 160 van de prijs afgedaan. Daar klaag ik niet over, maar daar waarschuw ik voor.

Mij hoor je niet klagen hoor, dan pak ik mooi die (met) 160,00 korting ;-)
Tja even geduld hebben kan lonen hè

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 26, 2011 om 23:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

@stacey: dus nu zeg je dat je beter even geduld kan hebben voordat je bij Jiba boekt? Dan ga je verder dan ik. Ik waarschuw er alleen maar voor dat de prijzen bij Jiba snel omhoog en omlaag kunnen gaan.

stacey
door stacey - Jan 27, 2011 om 08:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op woensdag 26 jan 2011, 23:59]@stacey: dus nu zeg je dat je beter even geduld kan hebben voordat je bij Jiba boekt? Dan ga je verder dan ik. Ik waarschuw er alleen maar voor dat de prijzen bij Jiba snel omhoog en omlaag kunnen gaan.

Als je weet dat de prijzen schommelen, wat ze ook aangeven, lijkt het mij logisch het even in de gaten te houden en Pas wanneer de prijs laag genoeg is naar jou zin iets te gaan boeken, daar kun je dus je voordeel mee doen.
Bij dat soort organisaties moet je dus niet gelijk blind boeken zodra je iets ziet, maar de prijzen even tijdje in de gaten houden.
Ik zie dus niet wat daar verkeerd aan zou zijn, zeker niet als ze dat ook netjes aangeven.

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 27, 2011 om 11:36
10 Antwoorden / 1 Vragen

Bij dat soort organisaties moet je dus niet gelijk blind boeken zodra je iets ziet, maar de prijzen even tijdje in de gaten houden.

Moet je natuurlijk wel eerst weten dat Jiba zo'n soort organisatie is. En daarom ook mijn waarschuwingen aan iedereen die dit nog niet wist. Begint het nu door te dringen...?

vakantie klant
door vakantie klant - Jan 27, 2011 om 11:42
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dus niet wat daar verkeerd aan zou zijn, zeker niet als ze dat ook netjes aangeven.

En dat doen ze nou net niet netjes, maar verstopt, verouderd en onduidelijk.
Zie mijn eerdere posting:

Reissom
De vermelde prijzen zijn per persoon. De prijzen kunnen tijdens het seizoen fluctueren. De reissom is vastgesteld op basis van prijzen, belastingen en wisselkoersen van juni 2008. Indien zich na dit tijdstip wijzigingen voordoen in genoemde componenten, dan behoudt Jiba het recht deze kosten door te rekenen. De luchthavenbelasting is bij de reissom inbegrepen.

koekeloer
door koekeloer - Mar 1, 2011 om 13:17
562 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op zondag 23 jan 2011, 00:06]Nogmaals: er is geen sprake van een last-minute of andere aanbieding. Gewoon het reguliere zomeraanbod. Dat de prijzen tijdens het seizoen kunnen fluctueren heb ik aangegeven. Maar binnen 3 weken 3 keer is toch wel erg vreemd. Dit heeft gewoon helemaal niks meer met vraag en aanbod te maken. Bij Jiba valt bovendien niets te bieden, zoals rjw aangeeft. Ik waarschuw alleen maar de mensen die bij Jiba willen boeken. Daar zijn dit soort consumenten websites voor, nietwaar?

Waarom zou Jiba niet mogen spelen met de prijs? Jij bepaalt toch niet wat ze moeten doen of vragen voor een reis?
Bij veel luchtvaartmaatschappijen gaat het ook ongeveer zo. Door cookies op je PC achter te laten kunnen ze zien welke vlucht je al hebt bekeken, en afhankelijk daarvan de prijs omhoog doen (om er maar voor te zorgen dat je snel boekt omdat je bang bent dat de prijs later nog hoger wordt). Zoals al een aantal maal aangegeven hier, als de werkwijze van Jiba je niet bevalt, dan boek je toch ergens anders.

bo
door bornsol - Mar 1, 2011 om 13:23
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op zaterdag 22 jan 2011, 22:08]Bij Jiba kunnen de prijzen volgens hun website 'tijdens het seizoen fluctueren'. De seizoenen duren bij Jiba blijkbaar erg kort. Een bepaalde reis voor de zomer van 2011 kostte op 3 januari € 2650,-, op 8 januari € 2702,50, op 14 januari € 2722,50 en op 20 januari € 2562,50. En nee, er is geen sprake van een aktie. Het is maar dat u het weet!bechouw het maar als een aandelenbeurs,de sport is op het juiste moment boeken/kopen dat geld van Jibba tot AH

bo
door bornsol - Mar 1, 2011 om 13:24
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=vakantie klant schreef op zaterdag 22 jan 2011, 22:08]Bij Jiba kunnen de prijzen volgens hun website 'tijdens het seizoen fluctueren'. De seizoenen duren bij Jiba blijkbaar erg kort. Een bepaalde reis voor de zomer van 2011 kostte op 3 januari € 2650,-, op 8 januari € 2702,50, op 14 januari € 2722,50 en op 20 januari € 2562,50. En nee, er is geen sprake van een aktie. Het is maar dat u het weet!