mo
door mostje Jul 26, 2009 om 15:06
Vakantie & reizen

Ryanair

Op 5 juni jl. stonden mijn dochter en ik om 18.25 uur in de rij in Bologna voor de incheckbalie van Ryanair om de bagage af te geven voor de vlucht FR4305 van Bologna naar Dusseldorf Weeze, vertrek 20.30 uur. Inchecken hebben we al online via de eigen pc gedaan. Om 20.05 uur hebben we onze bagage afgegeven en zijn naar de security check gegaan, waar ook een lange rij voor ons stond. Uiteindelijk zijn we om 20.25 aan de gate beland waar nog drie andere passagirs stonden. We hebben toen te horen gekregen, dat de gezagvoerder geen passagiers meer toeliet (klopt niet, we hebben een familie met kinderen nog in zien stappen) omdat we te laat zouden zijn.

Dit is dus buiten onze schuld, aangezien we ruim twee uur van tevoren in de rij van de incheckbalie stonden. We hebben geen hotelovernachting of alternatieve vlucht aangeboden gekregen.

Kan dit zomaar??

5553 21 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jul 26, 2009 om 15:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is wel een extreem lange wachttijd. Wat je rechten exact zijn weet ik niet, maar voor een Europese vlucht ben je naar mijn idee ruim op tijd op de luchthaven gearriveerd en mag je wat mij betreft Ryanair aansprakelijk stellen voor de gemaakte extra kosten, met als reden dat door hun toedoen je onnodig lang hebt moeten wachten en uiteindelijk je vlucht miste. Stond er op de reisbescheiden hoe lang van tevoren je aanwezig moest zijn?

Hoe zit het eigenlijk met die bagage? Als die n.l. al aan boord was op het moment van vertrekken, hoort die weer uit het ruim gehaald te worden zover mij bekend. Dat had voor de gezagvoerder een beste vertraging betekend.

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2009 om 15:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Kijk eens op (even aanklikken):

Rechten vliegtuigpassagiers

Suc6

an
door antzan - Jul 27, 2009 om 12:03
21 Antwoorden / 6 Vragen

Je moet tegenwoordig 3 uur van te vorenaan de balie staan . Dit om extra veiligheidsmaatregelen .   Maar bij RYANAIR willen ze van de balie af en daarom zijn ze extra streng . Maar het is belachelijk natuurlijk wat ze soms doen ,  ook de allerlei toeslagen .

ro
door robbendoes - Jul 27, 2009 om 12:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ryanair gedraagt zich enigszins als de goedkope maatschappij die zich van alles denkt te kunnen permitteren, maar dit kan nietje weigeren voor een vlucht, als het vliegrtuig er nog staat .

Zo heb ik ook een vraag :

"waar kan ik de tickets van mijn geannuleerde reis inleveren om te door Ryanair te laten bekijken hoeveel ik vergoed krijg.Antwoord vind ik nergens op de site of de alg. voorwaarden en telefonisch krijg ik het vage antwoord in het engels NB dat ik eigenlijk niks terugkrijg

vi
door vincent1 - Jul 27, 2009 om 12:37
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ryanair heeft meer van dit soort geintjes.
Op Weeze verdween bij de incheckbalie passagier na passagier na het afgeven van het paspoort naar een andere balie en kwam even later terug en kreeg een briefje in de hand.
Wat bleek als je een reis boekt bij Ryanair en dat doe je zo vroeg mogelijk natuurlijk want dan lijkt/is het goedkoper , dan heb je een uitdraai met een fraai nummer erop. Maar 24 uur voor de vlucht moet je nog een keer via je computer contact opnemen met ryanair en dan krijg je WEER een instapbewijs . Heb je dat laatste niet dan moet €20, per persoon op het vliegveld bij betalen .Dat laten ze je dus doen nadat zij het paspoort hebben ingenomen en je krijgt dat pas terug als je het betalingsbewijs kunt laten zien.

 Waarom , toch raadselachtig , want je had al geboekt voor een vaststaande vlucht.

Kassa voor Ryanair.

Kijk uit!!!!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 27, 2009 om 14:06
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Tja Ryanair als je al 20 euro per persoon moet betalen om een koffer mee te mogen nemen, dan zegt mij dat voldoende over de rest van de organisatie.

Als ze voor het oog de prijs maar 'laag' kunnen houden... de rest is niet belangrijk...

sitan
door sitan - Jul 27, 2009 om 17:45
28 Antwoorden / 4 Vragen

Ze hebben niet voor niets een netto winstexplosie bekend gemaakt vandaag..........!

http://www.telegraaf.nl/stopdecrisis/4485105/__Winstexplosie_voor_Ryanair__.html?p=35,2

gallito
door gallito - Jul 27, 2009 om 20:36
479 Antwoorden / 66 Vragen

@vincent1. Ik vlieg 18 augustus a.s. voor de 1e keer met Ryanair vanaf Weeze naar Málaga. Bedankt voor je waarschuwing; ik zal er rekening mee houden.

@lekkerisdat. Bagage tot 20kg. is €10,-- per enkele vlucht.Dan moet je er wel bij vermelden dat die € 20,-- die jij noemt, voor 2x een vlucht is, oftewel een retour.

Overigens moet je bij Vueling inmiddels ook €10,-- per koffer (20kg.)per enkele vlucht betalen, maar zowel bij R. als bij V. mag het gewicht van je handbagage 5 kg.meer zijn dan b.v. bij Transavia. Die laatste plust inmiddels ook dmv rare toeslagen.

Bij alles blijft het dat je goed moet opletten en ook goed lezen en dan maar hopen dat alles zonder problemen volgens belofte zal gaan.

rv
door rvdperk - Jul 27, 2009 om 20:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Weigeren voor een vlucht nadat je je koffer hebt ingeleverd is vreemd want dan moet die koffer ook weer uit het vliegtuig gehaald worden en daar is het grondpersoneel helemaal niet blij mee. Heb je al kontakt gehad met Ryanair?

Overigens zie ik veel negatieve reacties over Ryanair hier staan. Hebben al die klagers wel eens gekeken wat een zelfde vlucht met b.v. KLM kost. Waarom klagen jullie over de prijzen van vluchten en bagage. Ryanair is daar heel duidelijk in. Op de site lees je bij de boeking precies waar je aan toe bent, vind je het te duur, dan vlieg je toch met een ander maatschappij.

ro
door robbendoes - Jul 27, 2009 om 20:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad is Ryanair goedkoop, hoewel ze in de vergelijking met KLM nou juist niet altijd super te voorschijn komt. Mij gaat het om de rechten bij annulering ( zie eerdere vraag)

fo
door fospo - Jul 27, 2009 om 21:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben helaas ook slechte ervaringen met Ryanair bij het buiten onze schuld missen van een vlucht. Bij ons kwam het Rijanair vliegtuig namelijk helemaal niet opdagen en was er in de volgende 4 dagen ook geen plek op volgende Ryanair vluchten. Rynair assistentie en informatie was nihil. We moesten zelf maar zien hoe we thuis kwamen, dus moesten we vanuit Italië zelf een duur enkele reis Transavia ticket naar Amsterdam kopen. De telefonische toezegging dat alle kosten daarvan en hotel- en taxikosten vergoed zouden worden (ik had zelfs de naam van de callcenter medewerker) zijn nooit nagekomen want Ryanair ontkende later doodleuk dat ooit gezegd te hebben.

Hoewel we volgens de europese regelgeving volledig recht hadden op schadevergoeding bleef Ryanair weigeren te betalen met nietszeggende mailtjes, als ze al reageerden. Pas nadat we onze rechtsbijstandverzekering de zaak in handen hadden gegeven kwamen ze na maanden over de brug na eerst nog geprobeerd hadden een aanbod te doen voor de helft van de wettelijk verplichte vergoeding.

Toen ze eindelijk doorhadden dat onze advocaat het er niet bij liet zitten (wat de meeste mensen wel doen en wat precies hun doel is) kwam er een schriftelijke toezegging voor een vergoeding (het absolute minimum waarmee ze konden wegkomen). Het heeft ons niettemin toch nog honderden euros meer gekost dan we terugkregen.

Maar er waren daarna nog twee brieven van de advocaat nodig om eindelijk het geld te krijgen want ze lieten doodleuk niets meer van zich horen na de betalingstoezegging. Van andere passagiers van dezelfde vlucht hoorden we precies hetzelfde verhaal. Ze proberen zich dus bewust te onttrekken aan de europese regelgeving bij niet nakomen van hun vervoersplicht. Voor ons nooit meer Ryanair, goedkoop was duurkoop.

juani
door juani - Jul 28, 2009 om 01:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zeikt iedereen altijd zo over Ryanair?

(onafhankelijke) Consumentenorganisaties zouden juist blij en trots moeten zijn dat we eindelijk, na jarenlang te zijn bedrogen met hoge kosten door peperdure maatschappijen kunnen we eindelijk echt goedkoop vliegen, maar het enige dat Radar en Kassa doen is Ryanair afzeiken. Worden ze wellicht betaald door "High fare" maatschappijen die nu geen klanten meer hebben?

Ik heb al tientallen Ryanair vluchten achter de rug, en voor mij is er geen andere maatschappij meer! Ryanair heeft de ministe annuleringen en vertragingen van Europa en vaak kan je voor 10 euro alles inclusief per enkele reis vliegen.

Voor zover ik gezien heb wordt je altijd snel geholpen in de rij met bagage, en heel vaak mogen de mensen die het snelste vertrekken naar voren in de rij (in Duitsland bijvoorbeeld mogen die mensen gewoon voordringen met hulp van het personeel).

De rij voor de security daar kan Ryanair niks aan doen, daar betaal je luchthavenbelasting voor. Je kan een klacht indienen bij de luchthaven. Zei hadden je misschien een overnachting moeten aanbieden (of niet).

In ieder geval zijn alle regels van Ryanair duidelijk: Gewoon op tijd komen, flink betalen voor bagage overgewicht, betalen als je je instapkaart niet uitprint etc.

Wil je dit niet? Goed! Ga maar met een andere maatschappij vliegen, en honderden euro's te veel uitgeven. Ryanair is de beste maatschappij van de wereld.

Een Ryanair liefhebber.

pmeijs
door pmeijs - Jul 28, 2009 om 21:47
5 Antwoorden / 3 Vragen

vergeet niet de bordingcards uit te printen thuis en let goed op alle restricties i.v.m. bijbetalingen voor koffer overgewicht. Verder kanRyan air niets doen aan de securityen moet je voorrang vragen aan het luchthavenpersoneel om op tijd te boarden, anders worden jeplaatsen vergeven.
Spriete.

edwardus
door edwardus - Jul 29, 2009 om 00:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De vraagsteller schijnt niet te reageren, kun jij dan misschien vertellen hoe lang van tevoren je op een Europese vlucht aanwezig hoort te zijn bij Ryanair?

juani
door juani - Jul 29, 2009 om 03:52
11 Antwoorden / 2 Vragen

2 uur van te voren op de luchthaven als je reist met ruimbagage

45 minuten van te voren als je alleen met handbagage reisd.

ALTIJD 30 minuten VOOR vertrek van de vlucht aanwezig zijn BIJ DE GATE!

Stel dat er een keer ergens een hele lange rij is bij de bagage drop off point, ze laten je daar bijna altijd wel even voor.

Stel dat er een heele lange rij is bij de security dan zouden ze je ook voor kunnen laten (dat ligt weer aan het luchthavenpersoneel, niet aan Ryanair).

empyria
door empyria - Jul 29, 2009 om 09:13
504 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mij en mijn vriend hetzelfde overkomen als TS! Met Easyjet! Ellelange wachttijden bij inchecken en security waardoor we 1 minuutje te laat bij de gate aankwamen. Het vliegtuig stond er nog, met de deuren wagenwijd open! We konden zo binnen een paar seconden ingestapt zijn. Het uitladen van onze koffers (en die van nog 2 mensen na ons) duurde 3 x langer! We mochten niet mee en konden onze tickets alleen omboeken voor €50 per ticket! Afzetters! Ze doen het erom!

ro
door robbendoes - Jul 29, 2009 om 12:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhaal klopt niet, "liefhebber" want anders hadden deze klagers geen vergoeding van R ontvangen. Ik raad u aan geen commentaar meer te geven als liefhebbende zeikerd over Ryanair

ja
door jan4072 - Aug 2, 2009 om 07:41
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betwijfel het of uw verhaal klopt. U schrijft dat u bagage afgegeven hebt. Dan zal uw bagae niet aan boord gegaan zijn want een vliegtuig (van welke maatschappij ook) mag niet vetrekken zonder de bijbehorende pasagiers. Waarschijnlijk is het zo dat u te laat was met het afgeven van de bagage om die nog aan boord te krijgen. Omdat de bagage niet aan boord is gekomen mocht u er ook niet aan boord. de pasagiers na u hadden of de bagage eerder ingecheckt of hadden geen bagage en mochten daarom wel mee.

Dat u 1.40 uur in de rij heb moeten staan bij Ryanair om de bagage af te geven kan ik ik mij ook niet voorstellen. Ik kom 10 tot 15 keer per jaar op weeze en heb nog nooit in de rij gestaan. Bent u niet een uur later aangekomen dan u dacht of hebt u zich opgesteld achter een groep mensen die helemaal niet aan het inchecken was omdat ze al klaar (in de rij) staan voor de volgende vlucht.?

ja
door jan4072 - Aug 2, 2009 om 08:10
7 Antwoorden / 0 Vragen

Reachtie op vincent1,

Je moet inderdaad zorgen dat je zelf je boardingpass print. Als zij dat voor je doen cost dat extra. Dat is vrij normaal tegenwoordig. Ook mijn telefoon, electriciteitsrekeningen enz moet ik tegenwoordig zelf uitprinten want een papieren versie kost extra.

Op de bevestiging die je direct na de boeking ontvangt staat direct onder de tijden met grote en dik gedrukte letters dat je enkele dagen voor vertrek je boarding pass moet uitprinten en meenemen. Bovendien krijg je enkele dagen voor vertrek ook nog netjes een herinnering van je boekeing toegezonden. Dat doet geen enekle andere maatschappij) en ook daarin wordt duidelik vermeld dat je de boarding pass zelf moet uitprinten. Niks kleine letters of zo gewoon in hele duidelijk taal. Bovendien heeft Ryanair freeseating dus bij Ryanair geen toeslagen om aan het raam te zitten e.d. Bovendien mag je als handbagage 10kg meenemen aan boord waar dat bij andere maatschappijen slechts 5kg is. Bij onze vrienden van Airfrance/KLM al eens EUR7,- per kg extra moeten betalen op een vlucht via Parijs naar Bangkok.

Ik vind het zeer terecht dat mensen die extra bagage hebben zelf voor die extra bagage moeten betalen. Valt direct op met hoe weinig bagage de mensen dan in eens op vakantie kunnen. Evengoed gisteren met bagage terug gekomen van Bratislawa voor all in EUR41,- (dus EUR21,- voor mijn ticket en EUR20,- voor de bagage). Ik had ook EUR278,- kunnen betalen met de KLM maar dan moet je wel 3 uur van te voren op schiphol zijn (Weeze lukt met 1 uur ook wel) dan kost het parkeren op Schiphol ook nog EUR28,- extra waarvoor je dan ook nog zelf met je bagage in en uit de shuttle bus moet zeulen.

Kortweg Besparing 2uur tijd op heenreis, EUR231,- op ticket, EUR28,- op parkeergeld en 1 uur sneller weer in auto bij terug keer.

ja
door jan4072 - Aug 2, 2009 om 08:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

Gallito,

Vergeet ook niet de retour boardingpass te printen en mee te nemen. En ook het "document" dat je opgegeven hebt bij het boeken. Dus als je bij het boeken je paspoort nummer hebt opgeven zorg dan dat je dat bij je hebt.

mo
door mostje - Aug 4, 2009 om 17:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Reaktie op bericht van jan4072.

Uw reaktie is ronduit beledigend, omdat U mijn verhaal in twijfel trekt.

Ik heb 4 getuigen van het gebeuren, dus als U voortaan reageert, doe het dan om iemand verder te helpen en niet om te proberen

iemands verhaal onderuit te halen.

Op Bologna wordt niet meegewerkt aan het voorlaten gaan van passagiers die (schuldloos of niet) te laat zijn en er wordt ook niet voor Ryanair omgeroepen. Ik heb dit n.l. zelf aan het gate personeel gevraagd. Ter uwer informatie: Het personeel wat incheckt en aan de gate staat is geen personeel van Ryanair, dit wordt ingehuurd, althans in Bologna.