aricia
door aricia Mar 6, 2014 om 12:16
Voeding & gezondheid

Bloeddrukverlager Atenolol

Gdm Allemaal,

Ik slik al een jaar of 17 Atenolol/ chloortalidon 50mg/12,5 voor mijn bloeddruk.
Uiteraard las ik toendertijd de bijsluiter , schrok daar ook wel van maar ja verhoogde bloeddruk is gevaarlijk dus neem je dat trouw in.
Nu bleek al snel dat ik ook wachtkamer bloeddruk heb want toen ik 24 uur een kastje om kreeg om de bloeddruk thuis te meten was de uitslag , perfecte bloeddruk.
Dan zou je denken dat je dit middel niet meer hoeft te slikken maar de huisarts nam me dit middel dus niet meer af.
Toen verhuisde ik naar een andere plaats en ook de nieuwe huisarts schreef me dit middel gewoon voor alsof het snoepjes zijn.
Inmiddels heb ik in die 17 jaar allerlei klachten gekregen en vandaag toen ik de bijsluiter nog eens ging nalezen viel alles op zijn plek.
Dit zijn de klachten waar ik de afgelopen jaren mee kamp en er geregeld voor naar de huisarts ging :
Slapeloosheid
Ernstige jeukaanvallen ( bijna elke dag)
Vochtophoping in de enkels
Flinke gewichtstoename
Hevige buikpijnen
Spierzwakte en krampen
Verhoogd suikergehalte in mijn bloed

Laat ik dit nou allemaal terug vinden in de bijsluiter .
Voor die verhoogde suiker kreeg ik ook pillen en heb me geen dag meer gezond gevoelt sinds ik al die rommel slik.

Mijn vraag is of meer mensen klachten hebben bij dit middel en of hun huisarts er wel wat aan deed?
En vraag me af welke sadist deze "medicijnen" uitgevonden heeft met zoveel ernstige bijverschijnselen.
Hopelijk is dit ook een waarschuwing voor nieuwe gebruikers van dit middel .
Blijkbaar combineren huisartsen al je klachten niet met dit middel en schrijven het gewoon voor.
Hoop dat via deze weg iemand een oplossing weet?

Met vriendelijke groet,
Aricia

19168 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2014 om 13:36
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Aricia, het is (gelukkig) zo te lezen uw eerste en enige medicijn. Alle genoemde bijwerkingen die zouden kunnen optreden moet men erbij schrijven. Ik heb ook Atenolol (sinds 1988); bij Nitrofurantoïne, Esomeprazol, Perindopril; overal staan die bijwerkingen. En ik zou het geen sadist noemen die medicatie heeft uitgevonden, hoor. Maar, eerlijk, als u het niet 'vertrouwt', ook de dokter niet, dan stopt u toch gewoon met de medicatie. Is natuurlijk wel op eigen verantwoording. Ik ben blij dat deze medicatie er is. Trouwens, wel eens gekeken wat Asperine of Paracetamol als bijwerking zou kunnen hebben?

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2014 om 13:38
16842 Antwoorden / 108 Vragen

toevoeging: mijn nickname is Tenormin; zo heette dit medicijn toen er nog patent op zat. Inmiddels, na vele namen heet het nu Atenolol.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U komt bij de huisarts, blijkbaar met een klacht en hij neemt uw bloeddruk op. Te hoog en er worden u pillen voorgeschreven.

Toen u dat kastje droeg had u waarschijnlijk ook uw pillen genomen, maar als dat niet het geval was, had u dat met uw huisarts moeten bespreken. Een huisarts kan u wel medicijnen voorschrijven, maar hij kan u niet verplichten die te nemen. En als u nadien allerlei andere klachten krijgt moet u veel assertiever zijn over uw eigen gezondheid en uw huisarts wijzen op die bijwerkingen. U kunt wel een tijdje meegaand zijn, maar 17 jaar?

En helemaal als u naar een nieuwe huisarts gaat, had u al uw klachten moeten uiten.

Medicijnen worden uitgevonden voor mensen die ergens aan lijden, maar als het middel erger is dan de kwaal, dan moet met dit middel gestopt worden.

Net zoals de gang van zaken een paar jaar geleden met die stanines tegen een hoog cholesterol. Heel veel mensen kregen veel meer klachten door dat middel, dus dan is het veel beter te stoppen of wellicht een andere samenstelling te proberen.

Bespreek dat met uw huisarts. Niet voort tobben.

mi
door miepje58 - Mar 6, 2014 om 15:46
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben het met Tijger eens! Je gaat toch niet 17 jaar pillen slikken als het niet hoeft? Ik kreeg ook een cholesterolverlager voorgeschreven, terwijl mijn cholesterol niet verhoogd is! Na een week ben ik teruggegaan en heb gezegd dat ik die rommel niet meer wilde slikken. Dat er hartproblemen in de familie zitten wil niet zeggen dat ik het ook krijg. Nu heb ik wél een beetje hoge bloeddruk maar ik ben in 5 jaar tijd van 3 pillen per dan naar 1. En die laatste krijg ik ook nog wel weg... Blijf vooral goed opletten hoe je je voelt en blijf in gesprek met je huisarts!

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2014 om 16:16
16842 Antwoorden / 108 Vragen

@miepje58, en als het nu wel moet? Vind wel dat de TS dan doortastender had moeten zijn. Tegenwoordig zijn we geen onmondige kinderen meer. Als een medicijn niet word verdragen, heel gemakkelijk kan men er zelfs allergisch voor zijn, dan bespreek je dit toch. Je gaat toch niet 17 jaar door met een geneesmiddel waar al die problemen van zouden kunnen komen? Heb jij zelf ook gedaan: niet afgewacht zo lang toch? Ben momenteel, samen met de arts, aan het proberen de Tolbutamide te stoppen (diabetes type 2). De richtlijnen zijn zo veranderd, ik houd me zeer strikt aan het dieet, al jaren, over 6 weken weet ik of ik er echt vanaf mag of niet. De dosering Atenolol die de TS slikt is "prettig" laag. (Heb zelf 50 mg). Ik zou dit alles zeker met de huisarts overleggen. En miepje58, ik heb geen idee of je stelling "je gaat toch niet 17 jaar pillen slikken als het niet hoeft" wel opgaat; dat weet je immers niet? Er zijn veel meer middelen tegen hoge bloeddruk; dit zal aricia toch echt met de dokter moeten bespreken, hoewel ik denk dat ze met zoveel bijwerkingen bij die arts is geweest ik me afvraag of die dokter ook geluisterd heeft naar al die bijwerkingen die bij haar boven water kwamen.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft last van witte jassen bloeddruk. Hebben veel mensen. Dus als je thuis 24 uur meet met een kastje en het is goed, dan zijn pillen overbodig. Heel veel mensen hebben nog zo'n ontzag voor de dokter, dat ze niet tegen hem in durven gaan. Heel triest.

aricia
door aricia - Mar 7, 2014 om 12:31
36 Antwoorden / 20 Vragen

Allereerst hartelijke dank voor al Uw reacties.
Tja achteraf gezien was het heel dom van mij om niet door te vragen bij mijn huisarts toen het kastje uitwees dat mijn bloeddruk thuis perfect was , keek zelfs die avond nog een horrorfilm in de hoop dat dit invloed zou hebben :))
Ik slikte toen 2 dagen geen atenolol overigens.
Maar ja mijn huisarts kreeg toen toch ook die uitslag dus waarom hij geen reactie gaf?
Moet eerlijk toegeven dat ik de eerste jaren ook geen bijverschijnselen had en gek genoeg heb ik later de klachten ook niet gecombineerd met die bloeddrukpil.
Dat zou een arts moeten weten toch?
Ik weet ook niet of het stoppen van dit middel mogelijk is , er zit ook Chloortalidon is en dat is volgens mij om het hartritme laag te houden.
Op vakantie ben ik een keer die pillen vergeten en na 3 dagen kreeg ik toch een raar gevoel aan mijn hart.
Net alsof mijn schildklier sneller ging lopen.
Maar ja dat kunnen natuurlijk ontwenningsverschijnselen geweest zijn.

Medicijnen zijn soms zeker heel gevaarlijk , heb ook een blauwe maandag een Cholesterol pil geslikt en heb sindsdien pijn in beide heupen en benen.
De eerste keer heb ik ze ook geweigerd , puur op intuitie maar ja als ze dan door blijven zeuren ga je het toch proberen.
Heb er nu ook heeel veeeeeeeeeeel spijt van.
Reactie van mijn suiker zuster was , kan toeval zijn maar daar geloof ik dus niet in , had daarvoor nooit last van mijn benen.
Nu ben ik al 4 maanden van die pil af maar de pijn is gebleven pff.
Dank je wel medische wereld dat ik nu niet eens meer zonder pijn met mijn hondje kan wandelen.
Mijn man gaat nooit naar de dokter en voelt zich prima , had ik ook moeten doen!
Om over het bloedprikken nog maar te zwijgen , die vampieren willen constant je bloed in de hoop wat nieuws te vinden en er weer een pil in te kunnen gooien.
Dat al die klachten juist van de medicijnen komen zeggen ze het voor het gemak even niet bij.
Het meeste boos werd ik toen ik op de bloeddruk pillen bijsluiter las dat dit middel je suikerwaarde kan verhogen, lekker he?

Sorry lieve mensen voor deze klaagzang maar ben die nonchelante huisartsen die met onze gezondheid spelen zo zat!!
Als ik er 1 iemand mee kan redden heeft dit al zin gehad.

Met vriendelijke groet,
Aricia

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2014 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schrijf al uw klachten en vermoedens eens voor uzelf op. Maak een uitgebreide afspraak bij de huisarts en leg hem of haar dat allemaal voor.

Van hieruit kan ik u natuurlijk niet adviseren te stoppen met wat dan ook. Maar sta erop dat uw huisarts u beter begeleid, bijvoorbeeld naar afbouw of naar een ander merk.

U moet echt alleen aan uzelf denken en niet aan beleefdheid ten opzichte van de dokter of zijn assistente. Heel veel mensen hebben bijvoorbeeld heel veel bijwerkingen van die cholesterol pillen, dus die dooddoener van die suiker zuster, slaat nergens op.

Of vraag anders om een verwijzing naar een internist zodat u eens goed nagekeken wordt. Accepteer daar ook niet ZOMAAR nieuwe pillen, omdat de dokter het zegt.

Sterkte.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2014 om 13:30
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Maar als een arts een (nieuw) medicijn voorschrijft is het toch regel dat het voor 14 dagen word voorgeschreven? Tenminste, zo zou het moeten zijn. In die periode kan men immers bekijken of het a: helpt en b: zijn er (de snelle) bijwerkingen. Natuurlijk kan een medicijn ook op de lange termijn problemen gaan veroorzaken. Daarom is het zaak dat zowel de patiënt als de dokter met elkaar in gesprek blijven. Een arts kan het niet ruiken als er bijwerkingen zijn.

frederikjp
door frederikjp - Mar 12, 2014 om 09:42
47 Antwoorden / 6 Vragen

U slikt al enkele jaren medicijnen tegen een te hoge bloeddruk en die slikt u niet voor niks. Zou u stoppen met deze medicijnen dan komt de verhoogde bloeddruk in rap tempo weer terug. De bijwerkingen die u noemt komen bij vrijwel alle medicijnen tegen hoge bloeddruk voor.
Ik slik ook al enkele jaren drie soorten medicijnen tegen een te hoge bloeddruk en de bijwerkingen zijn bijzonder vervelend en gaan bij mij ook niet over. Het is kiezen: medicijnen slikken met last van bijwerkingen maar wel een gezonde bloeddruk of geen medicijnen slikken, zonder bijwerken maar wel een groot risico op hartfalen of een hersenbloeding.

di
door digioma - Mar 12, 2014 om 10:31
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ieder mens is anders en reageert ook anders op medicatie, zeker wanneer een combinatie van medicijnen wordt ingenomen.
Wat mij verbaasd is dat u na al die jaren eindelijk overweegt om de bijsluiter eens te lezen. Daarin staat nuttige informatie over mogelijke bijverschijnselen... 't hoeft dus niet voor te komen, maar 't is mogelijk. Die bijsluiters zitten en niet voor niets bij en vaak verstrekt de apotheek nog een paar extra A-viertjes met adviezen etc.
Inderdaad alles op papier zetten en een afspraak maken met huisarts of specialist.

mi
door miepje58 - Mar 13, 2014 om 09:14
208 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe het eerste middel tegen hoge bloeddruk dat ik kreeg voorgeschreven heette, weet ik niet meer. Wél dat ik mijn longen uit mijn lijf hoestte. Dus gestopt en nu slik ik één pilletje Nifedipine per dag. Als je de bijverschijnselen leest dan schrik je. Ik heb echter, erewoord, helemaal nergens last van.
Dus blijf ik rustig dat ene pilletje slikken, maar zoals ik al zei, ik ga in overleg met mijn huisarts of het niet nog iets minder kan.
Kijk, mijn beide oude ouders slikken ook veel medicijnen, want hartpatiënt. Maar die hebben zowat elke maand een gesprek met de arts om te kijken of het allemaal nog wel klopt en goed gaat.
Zo hoort het.

Bijwerkingen:
Vaak (kan voorkomen bij 1 op de 10 mensen):
- Krachteloosheid (asthenie)
- hoofdpijn
- vochtophoping in armen of benen (perifeer oedeem), vochtophoping in het lichaam
(oedeem), verwijding van de bloedvaten (vasodilatatie)
- verstopping (obstipatie)
- zich onwel voelen.
Soms (kan voorkomen bij 1 op de 100 mensen):
- pijn in de benen
- allergische reactie, plotselinge vochtophoping in de huid en slijmvliezen (bijv. keel of
tong), ademhalingsmoeilijkheden en/of jeuk en huiduitslag, vaak als allergische
reactie (angio-oedeem)
- angstreacties, slaapstoornissen, slapeloosheid, zenuwachtigheid (nervositeit)
- duizeligheid (vertigo), migraine, trillen
- verminderd zicht
- versnelde hartslag, hartkloppingen (palpitaties)
- verlaagde bloeddruk, bloeddrukdaling door bijvoorbeeld snel opstaan uit een zittende
of liggende houding soms gepaard gaande met duizeligheid (orthostatische
hypotensie), plotselinge bewusteloosheid (syncope)
- bloedneus, verstopte neus
- maagpijn, buikpijn, misselijkheid, zuurbranden (dyspepsie), winderigheid (flatulentie),
droge mond
- stijging van leverenzymen
- roodheid
- beenkrampen, spierkrampen, zwelling van de gewrichten
- nachtelijke urinelozingen (nocturie), vaak moeten plassen (polyurie), moeilijk of
pijnlijk urineren (dysurie)
- impotentie
- pijn, niet-specifieke pijn, rillingen, zich slecht voelen.
Zelden (kan voorkomen bij 1 op de 1.000 mensen):
- jeuk, etterige huidontsteking (pyodermie), transpireren, huiduitslag
- waarnemen van kriebelingen, jeuk of tintelingen zonder dat daar aanleiding voor is
(paresthesieën)
- verminderde waarneming van kriebelingen, jeuk of tintelingen (dysesthesie)
- oogstoornis
- stoornissen van hart en bloedvaten
- gebrek aan eetlust (anorexie), oprispingen, maagdarmstoornissen, ontsteking van
het tandvlees (gingivitis), overmatige groei van het tandvlees (gingivahyperplasie),.
- verhoging van bepaalde leverenzymen (gamma-GT)
- afwijkende waarden van de leverfunctietesten
- huiduitslag met blaarvorming (vesiculobulleuze uitslag) of puistvorming
(maculopapulaire huiduitslag)
- gewrichtsafwijking
- vaker moeten plassen
- pijn op de borst onder het borstbeen
- koorts