snah
door snah Nov 17, 2013 om 19:36
Voeding & gezondheid

Bonbons

Hallo ,
Hoe kan je het beste bonbons bewaren ?
Hoelang zijn deze houdbaar ?
Hans

30811 15 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 17, 2013 om 19:45
937 Antwoorden / 2 Vragen

koelkast, minstens wel 2 weken

mahadma
door mahadma - Nov 17, 2013 om 19:59
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Hans,

als je ze wilt bewaren, moet je het cellofaan erom heen laten en het doosje dicht laten. Verder koel en donker bewaren, koelkast is een goede optie. Hoelang? Staat er een THT datum op?

snah
door snah - Nov 17, 2013 om 20:02
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ kaasbroodje

Bonbons zijn veel langer houdbaar dan 2 weken .

Mijn oma hield ze maanden lang goed , weet niet meer hoe zij dit deed .

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 17, 2013 om 20:15
937 Antwoorden / 2 Vragen

langer dan 2 weken gaan ze hier niet mee dus ik heb geen idee ;)

edrick3
door edrick3 - Nov 17, 2013 om 20:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op zondag 17 nov 2013, 20:15]langer dan 2 weken gaan ze hier niet mee dus ik heb geen idee ;)

Hier ook niet, want dan zijn ze op! ;-)

valerius-2
door valerius-2 - Nov 17, 2013 om 20:52
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De is de datum dat het datum van houdbaarheid btreffend in gesloten pakking. Zogauw als de verpakking is open gemaakt kan de keolkas nog wel wat langer de bonbons goed houden. Maar de smaak zal wel langzaam achteruit gaan.Maar bij mij heb ik geen probleem want ik kan er niet van afblijven.

edrick3
door edrick3 - Nov 17, 2013 om 21:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo Hans,

Hoe kunt u chocolade het beste bewaren.

U zou het misschien niet verwachten maar licht is het meest schadelijk voor chocolade. Bewaar uw chocolade dus het liefst op een donkere plaats.

Daarnaast is temperatuur natuurlijk een belangrijke houdbaarheidsfactor. Chocolade kunt u het beste bewaren in een ruimte waar een constante temperatuur heerst van rond de 15 graden Celcius. Een constante temperatuur is van belang omdat als de temperatuur wisselt de chocolade uitzet en krimpt. Hierdoor ontstaan kleine scheurtjes in de chocolade waardoor lucht bij de vulling van bonbons kan komen en deze eerder bederft.

Vaak hoor ik nog dat chocolade in de koelkast bewaard wordt. FOUT!!!!!

Het minst erg is nog dat te koude chocolade minder smaak afgeeft. Chocolade is als een goede wijn: ze smaakt het beste als ze op de juiste temperatuur geconsumeerd wordt. Dit is tussen de 15 en 21 graden celsius.

Erger is dat het klimaat in de koelkast erg vochtig is waardoor condens neerslaat op de chocolade, iedere keer dat de koelkastdeur opengaat of de chocolade uit haar verpakking gehaald wordt. De condens veroorzaakt vlekken op de chocolade waardoor deze er minder aantrekkelijk uitziet.

Nog erger is dat door het vaak open- en dichtgaan van de koelkastdeur de temperatuur in de koelkast nogal schommelt en dat is echt niet goed voor chocolade, zeker in combinatie met condensvorming.

En het allerergste is wel dat chocolade gemakkelijk omgevingsgeuren opneemt. Dus als chocolade in 1 ruimte ligt met bijvoorbeeld uien of vis of gemarineerd vlees komt dit de smaak van chocolade zeker niet ten goede.

Met andere woorden: Hoe bewaar ik chocolade optimaal?: KOEL EN DONKER (en misschien is achter slot en grendel ook verstandig).

Houdbaarheid

Witte chocolade is, mits koel en donker, zeker 3 weken houdbaar.

Melkchocolade is ongeveer 2 maanden houdbaar

Pure chocolade is zeker 6 maanden houdbaar.

De houdbaarheidsfactor wordt niet zozeer bepaald door de chocolade als wel door de toevoegingen aan de chocolade. Cacaopoeder (een basiselement van chocolade is in principe eeuwig houdbaar) Dus hoe minder cacaopoeder en hoe meer andere stoffen hoe korter de chocolade houdbaar is.
(Bron: chocolaterie Brouwer)

Met vr.gr.

ge
door gerdae - Nov 18, 2013 om 13:09
31 Antwoorden / 15 Vragen

Nooit in de koelkast, slaat uit.

sl
door slimmerd - Nov 18, 2013 om 13:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb pas een workshop bonbons maken bij Van Velze's gevolgd en bonbons moet je echt buiten de koelkast bewaren. Goede bonbons zijn twee weken houdbaar. Als er conserveringsmiddelen zijn toegevoegd zijn ze langer houdbaar, maar veel minder lekker.

pa
door papaya - Nov 18, 2013 om 14:33
16 Antwoorden / 13 Vragen

edrick3
Jij geeft misschien een heel goed antwoord als je in Ned. woont, waar de temp. niet zo hoog zijn.
Maar ik woon in de tropen, en kan je vertellen, dat als ik de chocolade niet in de koelkast zou bewaren, binnen de kortst mogelijke tijd, alleen nog maar gesmolten chocolade heb,( als ik het geluk heb dat de mieren het al niet opgegeten hebben.)
En de vulling in de bonbons loopt er ook uit.
Zelf leg ik de bonbons/chocolade altijd in de koelkast, en voordat ik deze wil eten, een paar minuten van te voren eruit halen, smaken dan net zo lekker als dat ze niet in de koelkast gelegen hebben.

pemano
door pemano - Nov 18, 2013 om 15:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

In je maag....Hi Hi

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2013 om 15:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=papaya schreef op maandag 18 nov 2013, 14:33]edrick3
Jij geeft misschien een heel goed antwoord als je in Ned. woont, waar de temp. niet zo hoog zijn.
Maar ik woon in de tropen, en kan je vertellen, dat als ik de chocolade niet in de koelkast zou bewaren, binnen de kortst mogelijke tijd, alleen nog maar gesmolten chocolade heb,( als ik het geluk heb dat de mieren het al niet opgegeten hebben.)
En de vulling in de bonbons loopt er ook uit.
Zelf leg ik de bonbons/chocolade altijd in de koelkast, en voordat ik deze wil eten, een paar minuten van te voren eruit halen, smaken dan net zo lekker als dat ze niet in de koelkast gelegen hebben.

Ja, maar de tropen is natuurlijk een ander geval dan hier in dit kouwe kikkerland. ;-)

jpm
door jpm - Nov 18, 2013 om 16:12
820 Antwoorden / 28 Vragen

Mmm, lekker chocolade. Niet bewaren is geen goed advies, evenals lekker opeten. Maar soms is een goed advies zo tegen mijn gewoonte in dat ik even wilde melden dat ik me liever aan mijn gewoonte houd: Zo snel als het kan er van snoepen, delen met mijn directe omgeving maar de laatste is altijd voor mezelf.

labren
door labren - Nov 19, 2013 om 00:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

na 2 weken wordt de choclade wit dan gaat het verkleuren , je moet ze gewoon opeten

ma
door manwijf - Nov 19, 2013 om 13:35
574 Antwoorden / 1 Vragen

@labren
Hoe kom je daar nu bij? Complete onzin! Ik koop regelmatig een paar kilo Belgische pralines als ik in Gent ben. Losse wel te verstaan. Je kunt ze moeiteloos maanden bewaren. Laatste keer een van de dozen zeker een half jaar laten staan. Ik doe het precies als edrick3 al heeft uitgelegd. Smaak wordt er beslist niet minder door. Ook nog nooit meegemaakt, dat de vulling ging lekken of dat de chocolade wit uitsloeg.

Ik heb ze op advies van een Belgische collega ook wel eens ingevroren. Gewoon in porties van 5 stuks. Ging ook prima. Maar nu ik weet dat het zo ook gaat, doe ik dat niet meer.