jjvanos
door jjvanos Dec 8, 2010 om 13:57
Voeding & gezondheid

Chronisch zieken weer de klos?

Chronisch zieken en gehandicapten hebben de afgelopen jaren veel koopkracht verloren. Ook volgend jaar hebben zij naar verwachting weer fors minder te besteden, zo blijkt uit een rapport, dat het Nibud heeft opgesteld in opdracht van de CG-Raad. Een woordvoerster van de belangenorganisatie heeft dat woensdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

Vergeleken met 2008 gaan mensen met een chronische ziekte of handicap en een laag inkomen er volgend jaar in veel gevallen honderden euro's per jaar op achteruit. Het verschil in koopkracht met huishoudens zonder extra zorgkosten groeit dramatisch, aldus de CG-Raad. De belangenorganisatie roept het kabinet daarom op de groep bij de komende bezuinigingen te ontzien.

Forse koopkrachtdalingen
Zo heeft een alleenstaande chronisch zieke met minimumloon volgend jaar 528 euro minder uit te geven dan in 2008. Een alleenstaande WAO'er gaat er 300 euro op achteruit. Een chronisch ziek paar met minimumloon levert 1272 euro in, of 768 euro als zij kinderen hebben.

De sterke koopkrachtdaling wordt vooral veroorzaakt doordat de mogelijkheden tot fiscale aftrek van zorgkosten zijn beperkt. Daardoor wordt het verzamelinkomen hoger, wat weer leidt tot lagere huur- en zorgtoeslagen en hogere eigen bijdragen voor bijvoorbeeld hulp onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Is dit geen goed voorbeeld van de zwakte van dit kabinet? Geld weg halen bij mensen van de samenleving die het echt niet kunnen missen. Terwijl er nog steeds miljoenen aan kinderbijslag naar Marokko gaan. En directeuren van "goede doelen", die tonnen per jaar verdienen en ook nog allerlei kosten kunnen declareren. Bedankt mensen die VVD en PVV gestemd hebben.

1661 38 Rapporteer

pe
door petty1950 - Dec 8, 2010 om 15:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vlak het CDA niet weg... de partij die de Christelijke loyaliteit in de zak van Maxime gestopt heeft!

Ik hoor tot de chronisch zieken met ,n minimuminkomen. Daar heb ik nooit moeilijk over gedaan. Gewoon geaccepteerd dat het bij ons minder moest en ik ben geen klager maar ,n oppertunist die in het kleinste gaatje nog wel ,n lichtpunt vind.....meestal.
Mij raakt ook weinig op dat gebied want ik ben bv allang gewend dat uitjes er voor mij niet inzitten. Die ''schreeuw om cultuur'' bv is aan mij niet besteed. Die kaartjes waren, ook met subsidie, voor mij geen optie. Elke euro draai ik driekeer om. En mijn leven speelt zich voornamelijk in huis af.

''Niet moeilijk doen, het is maar poen'' dat was/IS mijn motto.
Ik heb ,n dak boven mijn hoofd en ,n warm bed. Een goede reden om tevreden te zijn want ik zie dagelijks op tv landen waar mensen het veel slechter hebben dan ik hier. Dat besef ik maar al te goed.
Niet zeuren dus!
En dat probeer ik vast te houden....ook nu....

Maar toch ,de laatste tijd,merk ik dat de schrik me voor het eerst in al die jaren om het hart slaat als ik lees en hoor hoe makkelijk er met ''mijn'' soort mensen wordt omgegaan....ik begrijp het ook echt niet meer.
Is dit wat ons te wachten staat? NOG minder???

Ik griezel van de mentaliteit die hier achter schuilgaat....net zoals ik griezel van het beeld van ,n bejaarde die geld moet gaan betalen om ,n steunkous aan te krijgen....of vaker dan eens per week onder de douche....gruwelijk!

En dan kijk ik naar het nieuws....naar al die jonge gezonde mensen die massaal samengekomen zijn om het hart uit hun longen te schreeuwen....
Ik zie de eerste kamer massaal protesteren tegen de bezuinigingsplannen t.a.v. kunst en cultuur....

Zou er ooit ,n tijd komen dat uit oprechte woede en verontwaardiging zo hard en recht uit het hart geschreeuwt en geprotesteerd wordt tegen de plannen om de zwakkeren in deze maatschappij, die toch echt niet om hun ziekzijn gevraagd hebben, maar wel de rekening te laten betalen?

Dat er zuinig aan gedaan moet worden begrijp ik....en mensen zoals ik zijn daar keien in...we doen niet anders nl. Het is een manier van LEVEN geworden....een sport om uit de schulden te blijven.
Maar zelfs deze sport gaat me niet meer lukken vrees ik.
En voor het eerst in m,n leven ben ik bang dat ik straks m,n onmisbare vriendinnetje, m,n hondje, weg moet doen....
Daar valt nl nog op te bezuinigen....
En van dat idee kan ik oprecht kots en kotsmisselijk worden!!! En ziendend kwaad!

sc
door scheffers - Dec 8, 2010 om 19:03
25 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie in voorgaande berichten drie partijen voorbij komen. Het CDA, VVD en CDA.

Nu ben ik van oorsprong links en nog steeds, maar stemmen op de P.v.d.A. is sinds de laatste regeringsperiode niet meer aan de orde, want Mevr. Bussemaker van de Partij van de Arbeid, toenmalig staatssecretaris van volksgezondheid en welzijn, vond het toen nodig om de aftrekregeling voor chronische zieken af te schaffen, z.g.omdat van de regeling misbruik werd gemaakt bij de aanschaf van een bril, misbruik werd gemaakt. Nu was dit de enigste regeling waarbij mensen met een niet zo hoog inkomen en veel ziektekosten toch nog wat compensatie kregen. Deze maatregel heeft er voor gezorgd, dat daardoor huurtoeslag en zorgtoeslag ook nog eens werd verminderd. Dit is de oorzaak dat chronisch zieken en gehandicapten veel koopkracht hebben verloren.

Dus voor bij het eerste rijtje ook de P.v.a.A toe.

birdies
door birdies - Dec 9, 2010 om 00:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Bedankt mensen die VVD en PVV gestemd hebben.......

Het was het vorige kabinet, bestaande uit CDA, PvdA, CU (dus geen VVD en PVV!!!) die o.a. de aftrek voor chronisch zieken heeft afgeschaft!!

Dus je mag de mensen bedanken die op de CDA, PvdA en CU hebben gestemd!

nb
door nbw - Dec 9, 2010 om 02:44
521 Antwoorden / 24 Vragen

Allereerst praat ik niets goed of fout. De bekrompen prietpaat van de politiek ergert me mateloos maar wat me nog veel meer ergert is de mening van mensen die zelf nog nooit in schoenen hebben gestaan van deze mensen. En natuurlijk is het simpel screnen van mensen die elke dag al genoeg moeite hebben enkel te leven.Nee je moet meedoen en werken want wij betalen veel teveel over mijn rug. Het is alsof we wegdenken willen van mensen die ziek zijn en economisch niet rendabel. Het is oh zo simpel de minst weerbaren strak aan te pakken terwijl de meest verdienenden overal mee wegkomen.omdat het systeem niet om mag vallen.

Een nieuwe briljante vinding is dat bijstandstrekkers ingezet moeten worden voor werken voor de samenleving. Ze moeten ouderen van koffie voorzien of een stoepje sneeuwvrij maken als tegenprestatie voor het feit dat ze een bijstanduitkering krijgen. En wederom beseft niemand hier wat dat werkelijk betekend. Het gaat enkel om keuzes. Willen we voedselbanken of willen we het JSF-speeltje. Willen we door geboorte bepaalde rijkdom of mogen we kiezen voor kinderen verwekt via bijstandmoeders die sex willen en kinderen krijgen. En de straf is dat mag niet gij zult werken. Gij zult het sneeuw vegen voor de voedselbank alvorens gij het afgedankte voer zult ontvangen.

En doe je mee en werk je voor je geld legaal kun je mede voor God spelen.

op
door opabertje - Dec 9, 2010 om 02:54
56 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zijn zaken waar we ons eens druk om moeten ipv die zgn oplichters verhalen. Dit is geen luxe probleem maar het gaat ons allemaal aan.

De tijd vd slavernij komt terug.
Ben je niet in staat om als slaaf de staat te dienen.
Iedereen met een geboorte akte, heeft een contract voor het leven getekend om ten dienste te staan van de staat.

Mensen welke niet in de gelegenheid meer zijn om de staat te dienen,
daarmee plegen deze contract breuk en bent u niet meer nuttig vd staat.
( zieken, ouderen, werklozen en vluchtelingen )

Dit is geen onzin,
vraag uw volledige geboorte akte + overeenkomst maar op
daarin staat het hele verhaal beschreven.

VVD is eigenlijk een op amerikaanse leest geschoeide partij.
Hoe of het daar gaat, dat kunnen we dagelijks zien.

CDA:
Heel vroeger zei meneer pastoor tegen de werkgever het Volgende:
Ik ( pastoor / CDA ) hou de mensen dom, hou jij ( werkgever / VVD ) ze maar arm dan blijft het volk mak en volgzaam.
En dan nog wat gebrabbel over de Duivel ( bin laden ) en de hel
( alcaida) er achteraan.

Die regel is in ee andere vorm anno 2011 nog steeds van toepassing
Helaas gaat ons collectief geheugen niet verder dan gisteren.

Voorspelling:
in 2011 wordt het allemaal nog heel veel erger.
En het volk kijkt gewoon naar RTL 4 de Voice of ik hou van Holland.

Weltrusten nederland

sc
door scheffers - Dec 9, 2010 om 10:02
25 Antwoorden / 2 Vragen

Van mij mogen bijstandstrekkers een bijdrage geven aan de maatschappij. Wellicht geeft ze het nog een goed gevoel. Alleen mogen ze werkenden niet het brood uit de mond stoten. Deze werkenden zitten toch al op een laag inkomens niveau. Ze kunnen beter de hoogopgeleiden vervangen in de tweede kamer en eerste kamer. Want verstand hoef je er niet voor te hebben, gezien de prestaties. Hoewel om je zakken te vullen, heb je toch wel wat brutaliteit nodig.
Maar laten we reëel zijn. In de tweede kamer zitten alleen hoogopgeleiden, Zijn gemiddeld gaan werken op hun 25e jaar. Vandaar de voorstellen naar 67 jaar AOW. Verhoging van eigen risico in de zorg en zorgpremie is voor hun procentueel peanuts en afschaffing aftrekregeling chronische ziektekosten was voor hun niet belangrijk, want toentertijd verdiende ze te veel om hiervan gebruik te kunnen maken. Was dit niet zo geweest, dan had deze regeling nog bestaan.

ta
door tar - Dec 9, 2010 om 11:25
522 Antwoorden / 9 Vragen

Ach, geld is er zat in Nederland, want wij willen nog steeds ongeveer 85 JSF-vliegtuigen aanschaffen.

En vergeet niet dat de Bijstand uitsluitend is ontstaan om maatschappelijke onrust te voorkomen en dat mensen moeten gaan stelen om in leven te blijven...

Bedenk dat 1 dag in de gevangenis 120 euro kost.

Al eens "geleefd" van 880 euro per maand als alleenstaande?

ta
door tar - Dec 9, 2010 om 11:29
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=scheffers schreef op donderdag 9 dec 2010, 10:02]Van mij mogen bijstandstrekkers een bijdrage geven aan de maatschappij. Wellicht geeft ze het nog een goed gevoel. Alleen mogen ze werkenden niet het brood uit de mond stoten. Deze werkenden zitten toch al op een laag inkomens niveau. Ze kunnen beter de hoogopgeleiden vervangen in de tweede kamer en eerste kamer. Want verstand hoef je er niet voor te hebben, gezien de prestaties. Hoewel om je zakken te vullen, heb je toch wel wat brutaliteit nodig.
Maar laten we reëel zijn. In de tweede kamer zitten alleen hoogopgeleiden, Zijn gemiddeld gaan werken op hun 25e jaar. Vandaar de voorstellen naar 67 jaar AOW. Verhoging van eigen risico in de zorg en zorgpremie is voor hun procentueel peanuts en afschaffing aftrekregeling chronische ziektekosten was voor hun niet belangrijk, want toentertijd verdiende ze te veel om hiervan gebruik te kunnen maken. Was dit niet zo geweest, dan had deze regeling nog bestaan.

@Scheffers,

De sociale werkplaatsen worden gesaneerd en de Melkert-banen zijn reeds geschrapt wegens bezuinigingen.

Tevens wordt de grens opengezet op 1 januari 2011 voor o.a. Albanezen...
Albanië staat voor een groot deel blank... waar denkt u dat die mensen heen zullen gaan?

ta
door tar - Dec 9, 2010 om 11:41
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jjvanos schreef op woensdag 8 dec 2010, 13:57]
Forse koopkrachtdalingen
Zo heeft een alleenstaande chronisch zieke met minimumloon volgend jaar 528 euro minder uit te geven dan in 2008. Een alleenstaande WAO'er gaat er 300 euro op achteruit. Een chronisch ziek paar met minimumloon levert 1272 euro in, of 768 euro als zij kinderen hebben.

Ware woorden jjvanos,

Aan alle bezuinigers,

Vergeet niet dat dit geld voor het overgrote merendeel direct terug de lokale economie ingaat, omdat deze groep mensen toch al weinig geld heeft...

Met deze kortzichtige bezuiniging rem je dus de binnenlandse economie af In een tijd van recessie!

Tevens jaag je veel meer mensen angst aan waardoor er nog veel minder zal worden uitgegeven! Dus op termijn zul je nog meer moeten bezuinigen!

te
door te85 - Dec 9, 2010 om 14:31
22 Antwoorden / 0 Vragen

"Terwijl er nog steeds miljoenen aan kinderbijslag naar Marokko gaan"
-VVD en PVV willen dit al jaren tegengaan. De linkse en christelijke partijen houden dit in stand.

"En directeuren van "goede doelen", die tonnen per jaar verdienen en ook nog allerlei kosten kunnen declareren"
-U beslist zelf aan welk goed doel u geeft en het huidige kabinet is het eerste dat hier wat tegen doet.

Verder zijn het de hoogopgeleide veelverdieners waar Nederland het van moet hebben, zij betalen de belasting waardoor de werklozen, zieken en ouderen toch een fatsoenlijk bestaan kunnen hebben en die laatsten mogen hier best wel wat voor terugdoen voor de samenleving.

op
door opabertje - Dec 9, 2010 om 16:35
56 Antwoorden / 0 Vragen

Jonge onwetendheid en na-papegaaien, dat de hoogopgeleide het meeste betalen.
Procentueel bestaat de staat uit veel meer laag opgeleiden.
En dat moet ook om de staat van slaven aan de gang te houden.
Want, op het moment dat merendeel uit hoog opgeleide zou bestaan,
is er niemand om uw auto te repareren, de afvoer te ontstoppen en rotzooi op te ruimen.

Tegen de tijd dat u begrijpt hoe het spel de staat wordt gespeeld, is het voor u te laat.
Schreef het al eerder, ons collectief geheugen van onze geschiedenis gaat niet verder dan gisteren.

op
door opabertje - Dec 9, 2010 om 16:38
56 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tar schreef op donderdag 9 dec 2010, 11:25]
Al eens "geleefd" van 880 euro per maand als alleenstaande?

Welnee jo, als hun iPhone of Blueberry ding apparaat maar werkt.
Dan is het goed.

sc
door scheffers - Dec 9, 2010 om 16:43
25 Antwoorden / 2 Vragen

beste t85

De cursief getikte zinnen zijn in deze hele discussie niet gevallen.
Zit u niet in de verkeerde discussie?. In het kabinet Balkenende 1, 2 en 3 zat, dacht ik ook de VVD, hebben ze toen daar iets aan veranderd..Dus al jaren!!!!! Wat betreft de PVV, Die zijn goed in het creëren van een vijandsbeeld en daar schijnen veel mensen toch naar te verlangen, maar dat is al eeuwen zo. Zie de jaren dertig en de tijden van de gebroeder de Witt.
Objectief gezien blijft het toch een afdeling van de VVD met een wat andere propaganda. Kijk maar eens hoe ze aan het draaien zijn.

Een hoogopgeleide zou eens een sommetje moeten maken wat het de maatschappij kost om een gezin met 2 afgestudeerde ouders en 2 studerende kinderen een universitaire opleiding te geven. Dat loopt in de tonnen.

Heeft u toch zo weinig kennis, dat u niet weet dat, de werknemers een WW premie betalen en daarvan de werkelozen een uitkering krijgen. Hetzelfde geldt voor de zieken, die een ziekte premie betalen. De ouderen hebben hun AOW premie betaalt. Dikwijls al van hun 15e jaar.
Een hoogopgeleide gaat deze premie pas betalen vanaf gemiddeld 24 jaar., dus bijna 10 jaar korter, vandaar dat een gedeelte van de AOW uit de algemene middelen komt.

Ik ben het met u eens, dat de hoogopgeleide best na hun AOW iets kunnen terug doen voor de samenleving. Ze hebben uiteindelijk 10 jaar korter gewerkt, dan de doorsnee werkman en onder minder zware omstandigheden.

vladja
door vladja - Dec 9, 2010 om 16:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Want, op het moment dat merendeel uit hoog opgeleide zou bestaan,
is er niemand om uw auto te repareren, de afvoer te ontstoppen en rotzooi op te ruimen.

Tegen de tijd dat u begrijpt hoe het spel de staat wordt gespeeld, is het voor u te laat.
Schreef het al eerder, ons collectief geheugen van onze geschiedenis gaat niet verder dan gisteren.

Inderdaad, niet verder dan gisteren.

Begin jaren zestig waren er genoeg "leuke" banen voor niet hoog-opgeleide Nederlanders en die gingen dus niet meer de afvoer ontstoppen, schoonmaken, achter de lopende band staan, etc. Toen werden de "gastarbeiders" met vliegtuigladingen binnen gehaald, want dat werk moest wel gebeuren. Anders draaide de economie niet meer.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Dec 9, 2010 om 17:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar bestaat het beeld dat alle hoger-opgeleiden minder werken dan lager opgeleiden. Als ik kijk naar de uren die ik maak als ik wel weer aan het werk mag, dan loop ik toch aardig in op de lager opgeleiden ondanks blijkbaar de schade die ik tussen mijn 13e en 25e opgelopen heb (toen werkte ik ook al, waarvan de laatste 5 jaar gewoon fulltime en studeerde ik parttime).

Veel hoger opgeleiden die ik ken maken meer dan 40 uur in de week. De meeste middelbaaropgeleiden halen met ATV-regelingen etc de 36 uur per week maar net.

Hoger opgeleiden hebben vaak lichamelijk minder zwaar werk, maar er worden wel andere eisen aan de hoger opgeleiden gesteld. Psychisch is het vaak wel zwaarder werk. Maar ja, versleten hersenen zijn nu eenmaal minder makkelijk aan te tonen dan versleten knieën.

Ik ben dus van mening dat in beginsel zowel hoog als middelbaar en laag opgeleiden allemaal wel hard werken (in alle categorieën hebben je uitzonderingen). En ook voor mij als hoger opgeleide die samenwoont met een mede-hoogopgeleide is de tijd van eindjes aan elkaar knopen al heel lang terug begonnen. Niet vanwege een uitzonderlijke levensstijl (eerder heel zuinig), maar omdat we er bewust voor hebben gekozen om te doen waar we goed in zijn en plezier aan beleven en niet voor het grote geld te gaan.

De grootste bezuinigingen waar we op dit moment echter voorstaan en daarmee ook de koopkrachtdaling en verkeerde ingrepen in de economie komen echter wel uit de kokers van VVD en PVV. Die willen immers niet ingrijpen als overheid zijnde, alleen maar halen voor zichzelf en hun toch al rijke vriendjes. En waar haal je....bij de gewone burger die braaf belasting betaald.

birdies
door birdies - Dec 9, 2010 om 18:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........De grootste bezuinigingen waar we op dit moment echter voorstaan en daarmee ook de koopkrachtdaling en verkeerde ingrepen in de economie komen echter wel uit de kokers van VVD en PVV......

Ben ik niet met je eens. Ik zit nog steeds te wachten 'op het zoet' van meneertje Balkenende. Ik hoor het hem nog zeggen: volgend jaar komt 'het zoet'.

.......Die willen immers niet ingrijpen als overheid zijnde, alleen maar halen voor zichzelf en hun toch al rijke vriendjes. En waar haal je....bij de gewone burger die braaf belasting betaald.........

Niks anders dus dan bij alle andere voorgaande kabinetten.

marcel75
door marcel75 - Dec 9, 2010 om 19:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Birdies,
Klopt, en hoe komt dat? Omdat we in de na-oorlogse periode altijd een middenrechtskabinet hebben gehad.

Het zoet van Balkenende werd hem niet gegund aangezien er steeds weer een nieuwe kabinetsperiode aanbrak voor hem.

Maar jij zit het blijkbaar heel zonnig in voor de toekomst omdat er een persoon is opgestaan die voor zijn eigen gewin een paar meelopers heeft meegenomen en bij voorbaat alles waar de arbeiders voor gewerkt hebben verloren laat gaan en alles waar de arbeiders nu nog voor strijden tegengaat.

birdies
door birdies - Dec 9, 2010 om 19:34
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Maar jij zit het blijkbaar heel zonnig in voor de toekomst omdat er een persoon is opgestaan die voor zijn eigen gewin een paar meelopers heeft meegenomen en bij voorbaat alles waar de arbeiders voor gewerkt hebben verloren laat gaan en alles waar de arbeiders nu nog voor strijden tegengaat........

Verkeerde conclusie! Vind het alleen niet terecht dat de PVV nu alles in de schoenen wordt geschoven.

sc
door scheffers - Dec 9, 2010 om 20:32
25 Antwoorden / 2 Vragen

Laten we voorop stellen, dat ik geen vriend ben van Wilders. Deze heeft echter niets te maken met het oorspronkelijke onderwerp van deze discussie. Het in 2 jaar tijd sterke inkomensvermindering van chronisch zieken en gehandicapten, waarmee jjvanoss deze discussie is begonnen. Mijns inziens, is dat bewerkstelligt door het kabinet Balkenende 4. Samen met het CDA, CHU en de Partij van de Arbeid hebben zij de aftrek chronische ziektekosten om zeep geholpen en nota bene door mevrouw Bussemaker van een linkse partij.Erger konden ze het niet maken. Ik heb de Partij van de Arbeid het artikel, van de CG raad, doorgemaild met de toevoeging aan Bussemaker, dat ik haar een goed nachtrust toewens, zelf heb ik deze niet meer.

Wie kan nu het tij keren. SP of Groen Links ik weet het niet meer.
Een 70 jarige stemgerechtigde.

birdies
door birdies - Dec 10, 2010 om 00:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Mijns inziens, is dat bewerkstelligt door het kabinet Balkenende 4. Samen met het CDA, CHU en de Partij van de Arbeid hebben zij de aftrek chronische ziektekosten om zeep geholpen .......

Precies, ja.

sc
door scheffers - Dec 12, 2010 om 11:58
25 Antwoorden / 2 Vragen

Nog even een reactie op een reactie van Marcel 75

Hoi Marcel,
De discussie loopt op zijn einde, maar ik maakte we wat zorgen om je. N.l. om de zin die in je reactie schreef.

“Maar ja, versleten hersenen zijn nu eenmaal minder makkelijk aan te tonen dan versleten knieën.”

Nu ik kan je uit de droom helpen. Hersenen verslijten niet door het gebruik. Integendeel.
Hersenen gaan naar de knoppen door ziektes, b.v. dementie, medicijnen enz. Echter, waar veel hersens schade van hebben zijn oplosmiddelen en daarom zijn er ook veel chronisch zieken onder schilders, drukkers, automonteurs en andere beroepen die met oplosmiddelen werken. Laag opgeleid.
Dus Marcel maak je geen zorgen. Nog sterker, prijs je eigen gelukkig omdat je hoog opgeleid bent.
Je leeft gemiddeld 8 jaar langer gezond en je overlijdt gemiddeld zelfs 8 jaar later dan iemand die lager is opgeleid. Dat kost de maatschappij uiteraard wel weer extra WAO uitkering. Vandaar de roep om met 67 jaar met AOW en pensioen te gaan. Helaas voor de lager opgeleiden.

ta
door tar - Dec 12, 2010 om 14:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

Aan aanvulling op het verhaal van de heer Scheffers:

Uit oude en nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hersenen pas voornamelijk gaan "slijten"/ beschadigen als men jarenlang een chronisch tekort aan o.a. B-vitamines binnenkrijgt.

Dit wordt o.a. onweerlegbaar bewezen door alcoholisten: Alcoholisten die voldoende vitamine B binnenkrijgen ontwikkelen geen syndroom van Korsakov...

Alcoholisten die onvoldoende vitamine B binnenkrijgen omwikkelen dit syndroom van Korsakov wel.

Verder blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat elke week regelmatig voldoende bewegen, hersenverlies significant tegengaat of zelfs stopt.

De roep om de AOW leeftijd met 67 te verhogen is louter een bezuinigingsoperatie:

Immers de hoger opgeleiden vormen in Nederland nu slechts 20% van de bevolking en door de slechtere eetgewoonte (50% van de Nederlanders boven de 21 jaar is nu te dik) zullen maar weinige (vooral na Babyboom-generatie en latere generaties) de 67 jaar halen.

ki
door kimba444 - Feb 6, 2011 om 10:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand die niet chronisch ziek,heeft geen weet van dit feit...
Weet niet hoe men zich voelt en welke problemen men dagelijks tegen komt alleen al met 't lichaam,laat staan financieel..
De rijken zijn aan 't verbitteren en denken dat bij chronisch zieke mensen,minimumloon en uitkeringstrekkers 't gras groener is als bij hun,want hun moeten zo hard werken voor hun centen en wij die lager zijn opgeleid,krijgen 't zogenaamd in onze handen geduwd,dit is 't probleem in onze huidige samenleving ( hebzucht ) Ik vraag me zowiezo af waarom de rijken nu worden ontzien en wij kleinverdieners voor de gehele economie moeten opdraaien..Er is geen onderlinge samenhorigheid meer,niemand gunt de ander nog wat..Niemand kijkt meer verder dan hun neus is...

Iemand die hoog is opgeleid,ziet de problemen van een laagopgeleide niet.
Iemand die gezond is,ziet de problemen aan een chronisch zieke niet.
Iemand die geen kinderen heeft,ziet niet hoe moeilijk 't is om kinderen op te voeden...
En zo is 't met alles..
En inderdaad,we hebben allemaal van die hoogopgeleide mensen in ons kabinet,dit wil dus zeggen,dat ze velen problemen van onze huidige samenleving niet zien... 't wil niet zeggen als je boeken uit je hoofd hebt geleerd,dat je dan alle wijsheid in pacht hebt in tegendeel...Als dit werkelijk zo was,dan was er geen economische crisis geweest....
Laagopgeleide personen,weten vaker beter hoe een bedrijf in elkaar steekt en weten vaker de problemen te zien dan een directeur..

valerius-2
door valerius-2 - Feb 6, 2011 om 12:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=scheffers schreef op woensdag 8 dec 2010, 19:03]Ik zie in voorgaande berichten drie partijen voorbij komen. Het CDA, VVD en CDA.

Nu ben ik van oorsprong links en nog steeds, maar stemmen op de P.v.d.A. is sinds de laatste regeringsperiode niet meer aan de orde, want Mevr. Bussemaker van de Partij van de Arbeid, toenmalig staatssecretaris van volksgezondheid en welzijn, vond het toen nodig om de aftrekregeling voor chronische zieken af te schaffen, z.g.omdat van de regeling misbruik werd gemaakt bij de aanschaf van een bril, misbruik werd gemaakt. Nu was dit de enigste regeling waarbij mensen met een niet zo hoog inkomen en veel ziektekosten toch nog wat compensatie kregen. Deze maatregel heeft er voor gezorgd, dat daardoor huurtoeslag en zorgtoeslag ook nog eens werd verminderd. Dit is de oorzaak dat chronisch zieken en gehandicapten veel koopkracht hebben verloren.

Dus voor bij het eerste rijtje ook de P.v.a.A toe.

Je hebt ergens goed gelijk maar het is net zo als met het kwartje van Kok ze doen het nooit alleen ze hebben elkaar hiervoor nodig en je weet nooit als ze dit geweigeren waar je dan mee komt te zitten. Dan zijn er weer vervroegde verkiezingen k en je ziet het nu het is dan nog erger geworden voor het zwakste gedeelte van de bevolking. Ondanks het geschreeuw dat deze mensen ontzien moeten worden. Tot ze stemmen ermee hebben gewonnen en stappen ze terug van eerdere beloften

rj
door rjw - Feb 6, 2011 om 13:31
3279 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=scheffers schreef op donderdag 9 dec 2010, 10:02]Van mij mogen bijstandstrekkers een bijdrage geven aan de maatschappij. Wellicht geeft ze het nog een goed gevoel. Alleen mogen ze werkenden niet het brood uit de mond stoten. Deze werkenden zitten toch al op een laag inkomens niveau. Ze kunnen beter de hoogopgeleiden vervangen in de tweede kamer en eerste kamer. Want verstand hoef je er niet voor te hebben, gezien de prestaties. Hoewel om je zakken te vullen, heb je toch wel wat brutaliteit nodig.
Maar laten we reëel zijn. In de tweede kamer zitten alleen hoogopgeleiden, Zijn gemiddeld gaan werken op hun 25e jaar. Vandaar de voorstellen naar 67 jaar AOW. Verhoging van eigen risico in de zorg en zorgpremie is voor hun procentueel peanuts en afschaffing aftrekregeling chronische ziektekosten was voor hun niet belangrijk, want toentertijd verdiende ze te veel om hiervan gebruik te kunnen maken. Was dit niet zo geweest, dan had deze regeling nog bestaan.

Iedere volwassen Nederlander kan zich verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer. Maar kennelijk doen alleen hoogopgeleiden dat. Er zijn genoeg lager opgeleiden in Nederland om lager opgeleide politici de kamer in te stemmen. Sterker nog, de lager opgeleiden vormen een ruime meerderheid in Nederland. Je moet er alleen wel zelf wat aan doen als je het niet eens bent met de huidige gang van zaken.

sc
door scheffers - Feb 6, 2011 om 18:45
25 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=

Iedere volwassen Nederlander kan zich verkiesbaar stellen voor de Tweede Kamer. Maar kennelijk doen alleen hoogopgeleiden dat. Er zijn genoeg lager opgeleiden in Nederland om lager opgeleide politici de kamer in te stemmen. Sterker nog, de lager opgeleiden vormen een ruime meerderheid in Nederland. Je moet er alleen wel zelf wat aan doen als je het niet eens bent met de huidige gang van zaken.

Goed idee.

Ik ga solliciteren bij de ouderenpartij 50+. Ze zullen me direct op een verkiesbare plaats zetten.

marcel75
door marcel75 - Feb 7, 2011 om 08:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Scheffers,
Heel goed idee. Maar ik denk dat je beter bij de PVV zou passen. Daar weten ze ook niets van politiek en de (gedrags)regels. De stemlijsten zijn namelijk al lang vastgesteld en kunnen niet meer gewijzigd worden.

2mainecoons
door 2mainecoons - Feb 7, 2011 om 12:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Chronisch zieken weer de klos....Helaas. Het blijkt weinig uit te maken op wie je stemt. Ik kan me geen regering herinneren die zo kon delen dat iedereen tevreden was. We hebben wél betere tijden gekend , maar dan moet ik echt jaren terugdenken! De één geeft die de schuld en de ander weer weer een andere groep. Maar een feit is dat er niet goed gedeeld wordt! Het lijkt mij logisch dat er meer bezuinigd gaat worden op de rijkere mensen (bijvoorbeeld mensen die een huis hebben van een miljoen en heel veel rente kunnen aftrekken) maar ongetwijfeld zijn de rijken het dat niet met me eens. Het is makkelijker om mensen die zich niet kunnen verdedigen aan te pakken. Het vervelende is dat als de rek eruit is bij arme mensen, rijkere mensen dit ook zullen merken. We zijn allemaal belangrijk in de maatschappij. Hoop dat regeringsmensen dit eens gaan beseffen.

ta
door tar - Feb 7, 2011 om 15:39
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey 2mainecoons,

Helaas gaan veel van die armere en/of zieke mensen niet stemmen "omdat het toch niets uitmaakt"...

Het merendeel van de rijke mensen gaat WEL stemmen, omdat zij weten dat stemmen wel iets uitmaakt!

Overtuig uzelf en neem een paar minuten de tijd om uzelf objectief voor te laten lichten welke politieke partij het best bij u past!

stemwijzer.nl

Niet stemmen?! Dan ook niet klagen!

Succes!

sc
door scheffers - Feb 7, 2011 om 16:07
25 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 7 feb 2011, 08:31]Scheffers,
Heel goed idee. Maar ik denk dat je beter bij de PVV zou passen. Daar weten ze ook niets van politiek en de (gedrags)regels. De stemlijsten zijn namelijk al lang vastgesteld en kunnen niet meer gewijzigd worden.

Hoi Marcel,

Je dacht toch zeker niet dat ik voor de provinciale staten ga. Ik ga direct voor de tweede kamer.

Ik denk dat je de PVV toch een beetje onderschat. Politiek zijn ze uiterst slim.
Iedere dag hoor je op de TV of in de krant de naam Wilders.In korte tijd bijna de grootste partij

Zie het als een zusterpartij van de VVD. Alleen hebben ze de letters D, democratie, vervangen voor de P van populisme.
Neem wat sociale punten van de SP, creëer daarbij een vijandsbeeld, een beproefde methode die al eeuwen wordt toegepast. In dit geval links en de moslims.
Na het behalen van de macht samen met de VVD, worden de sociale SP standpunten aan de kant geschoven (AOW naar 67 jaar) en worden de lager opgeleiden en minst draagkrachtigen wederom een oor aangenaaid.

ta
door tar - Feb 7, 2011 om 17:14
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=scheffers schreef op maandag 7 feb 2011, 16:07]
Hoi Marcel,

Je dacht toch zeker niet dat ik voor de provinciale staten ga. Ik ga direct voor de tweede kamer.

L.S.

Op woensdag 2 maart 2011 zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten EN daaraan gekoppeld de verkiezingen voor de Eerste Kamer.

De verkiezingen voor de Eerste Kamer zijn uitermate belangrijk!; eigenlijk net zo belangrijk als de verkiezingen voor de Tweede Kamer!

De Eerste Kamer kan (onrechtvaardige) wetten gemaakt in de Tweede Kamer toetsen en desnoods blokkeren...

hilly
door hilly - Mar 28, 2011 om 13:41
37 Antwoorden / 21 Vragen

Als uitkeringsgerechtigde en chronisch zieke ben ik dit jaar weer eens de klos.
Ik heb gister mijn Belastingaangifte gedaan en alle aftrekposten die vorig jaar er nog waren zijn nu verdwenen. Het scheelt mij 600,00 euro t.o.v 2009. Ik vind dit erg onrechtvaardig. Ik ben erg teleurgesteld want het leven is al zo duur en nu ook niks meer terug van de Belastingen.

vr.gr

birdies
door birdies - Mar 28, 2011 om 18:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Het scheelt mij 600,00 euro t.o.v 2009..........

Daarvoor in de plaats krijg je nu, als je meer dan 35% a.o. bent, van het UWV 350,- euro i.h.k.v. de WTCG.

Verder is er, indien je voldoet aan de voorwaarden, een algemene jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten van € 150, € 300, € 350 of € 500 die door het CAK wordt uitgekeerd.

Plus eventueel compensatie ad 56,- euro voor eigen risico.

Overigens klopt het wel dat er behoorlijk gesnoeid is in de aftrekposten. Houdt er rekening mee dat hierdoor je verzamelinkomen hoger wordt, dus een lagere huurtoeslag.

rj
door rjw - Mar 28, 2011 om 21:10
3279 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=opabertje schreef op donderdag 9 dec 2010, 16:35]Jonge onwetendheid en na-papegaaien, dat de hoogopgeleide het meeste betalen.
Procentueel bestaat de staat uit veel meer laag opgeleiden.
En dat moet ook om de staat van slaven aan de gang te houden.
Want, op het moment dat merendeel uit hoog opgeleide zou bestaan,
is er niemand om uw auto te repareren, de afvoer te ontstoppen en rotzooi op te ruimen.

Tegen de tijd dat u begrijpt hoe het spel de staat wordt gespeeld, is het voor u te laat.
Schreef het al eerder, ons collectief geheugen van onze geschiedenis gaat niet verder dan gisteren.

Het klinkt misschien arrogant, maar voor een hoogopgeleide is het makkelijker om te leren een afvoer te ontstoppen, dan voor een ontstopper om een complexe business case op te stellen en correct door te rekenen. Om maar wat te noemen.

Ik ben hoogopgeleid, en doe vrijwel alles zelf (op mijn auto na, omdat dat een lease-auto is, anders zou ik het ook zelf doen).

willewill
door willewill - Mar 28, 2011 om 23:00
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=rjw schreef op maandag 28 mrt 2011, 21:10][quote=opabertje schreef op donderdag 9 dec 2010, 16:35]Jonge onwetendheid en na-papegaaien, dat de hoogopgeleide het meeste betalen.
Procentueel bestaat de staat uit veel meer laag opgeleiden.
En dat moet ook om de staat van slaven aan de gang te houden.
Want, op het moment dat merendeel uit hoog opgeleide zou bestaan,
is er niemand om uw auto te repareren, de afvoer te ontstoppen en rotzooi op te ruimen.

Tegen de tijd dat u begrijpt hoe het spel de staat wordt gespeeld, is het voor u te laat.
Schreef het al eerder, ons collectief geheugen van onze geschiedenis gaat niet verder dan gisteren.

Het klinkt misschien arrogant, maar voor een hoogopgeleide is het makkelijker om te leren een afvoer te ontstoppen, dan voor een ontstopper om een complexe business case op te stellen en correct door te rekenen. Om maar wat te noemen.

Ik ben hoogopgeleid, en doe vrijwel alles zelf (op mijn auto na, omdat dat een lease-auto is, anders zou ik het ook zelf doen).
Je hebt gelijk, daar zit een kern van waarheid in, jullie hebben waarschijnlijk ook geleerd , hoe men zich achter "HAY"systemen moet verstoppen, om jullie salarissen geloofwaardig te doen overkomen aan de "afvoerontstoppers"

Groet
Willewill.

willewill
door willewill - Mar 28, 2011 om 23:09
27 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=scheffers schreef op donderdag 9 dec 2010, 10:02]Van mij mogen bijstandstrekkers een bijdrage geven aan de maatschappij. Wellicht geeft ze het nog een goed gevoel. Alleen mogen ze werkenden niet het brood uit de mond stoten. Deze werkenden zitten toch al op een laag inkomens niveau. Ze kunnen beter de hoogopgeleiden vervangen in de tweede kamer en eerste kamer. Want verstand hoef je er niet voor te hebben, gezien de prestaties. Hoewel om je zakken te vullen, heb je toch wel wat brutaliteit nodig.
Maar laten we reëel zijn. In de tweede kamer zitten alleen hoogopgeleiden, Zijn gemiddeld gaan werken op hun 25e jaar. Vandaar de voorstellen naar 67 jaar AOW. Verhoging van eigen risico in de zorg en zorgpremie is voor hun procentueel peanuts en afschaffing aftrekregeling chronische ziektekosten was voor hun niet belangrijk, want toentertijd verdiende ze te veel om hiervan gebruik te kunnen maken. Was dit niet zo geweest, dan had deze regeling nog bestaan.

Men moet de bijstand wet afschaffen, iedereen een uitkering geven,die net genoeg is om niet te sterven, en degenen die wat meer willen, kunnen gaan werken. Scheelt weer heel veel ambtenaren.
Verder, kijk eens naar het Europese parlement, daar gaan ze met 50 jaar met pensioen, uitkering, 9000 euro bruto!! PER MAAND!, nu weetje waarvoor Nederland zoveel geld afdraagt,om de arme politici in het leven te houden, laat het "klootjesvolk"maar werken tot ze omvallen, hoeven ze ook geen AOW meer uit te betalen...
Groet
Willewill

sc
door scheffers - Mar 29, 2011 om 20:10
25 Antwoorden / 2 Vragen

Willewil schreef
Het klinkt misschien arrogant, maar voor een hoogopgeleide is het makkelijker om te leren een afvoer te ontstoppen, dan voor een ontstopper om een complexe business case op te stellen en correct door te rekenen. Om maar wat te noemen.

Ik ben hoogopgeleid, en doe vrijwel alles zelf (op mijn auto na, omdat dat een lease-auto is, anders zou ik het ook zelf doen).

Fijn, dat u na uw werk nog in staat ben om al deze werkzaamheden te verrichten, helaas zal een chronisch zieke hier de fut niet voor hebben, wat dikwijls ook geldt voor een handarbeider met zwaar lichamelijk werk en ook nog met grote verantwoordelijkheden.

Het klinkt misschien wel arrogant, maar iedere loodgieter ZZP er heeft om een zaak te beginnen geleerd om een eenvoudige business case(plan) op te stellen en iedere jaar te evalueren, maar een hoogopgeleide heeft ook een meerjarige opleiding nodig om complexe loodgieters werkzaamheden te verrichten..

hilly
door hilly - Mar 29, 2011 om 20:32
37 Antwoorden / 21 Vragen

.

Men moet de bijstand wet afschaffen, iedereen een uitkering geven,die net genoeg is om niet te sterven, en degenen die wat meer willen, kunnen gaan werken. Scheelt weer heel veel ambtenaren.
Willewill

Wat een vreselijk "domme"opmerking maakt u hier. Het is voor u te hopen dat u nooit in deze omstandigheid komt. Ik heb vele jaren aan het arbeidsproces meegedaan en ik heb er niet om gevraagd om chronisch ziek te worden.
Ik ben al vele jaren afgekeurd en zelfs vrijwilligerswerk is te zwaar voor mij.
Alle kosten zijn voor mijn rekening en had daarom graag iets meer via de Belastingen terug gekregen,al was het alleen maar om mijn OZB te betalen,daar krijg ik geen kwijtschelding voor. Ik ben 63 jaar en hoop toch nog plezier te beleven aan mijn kleinkinderen met mijn bijstandsuitkering,dat is het enige positieve voor mij.