br
door brandfles Aug 28, 2010 om 16:32
Voeding & gezondheid

Eigenrisico zorgverzekering

Hallo Kassa,
Ik heb van de week een rekening gekregen van mijn vorige zorgverzekering.
Het gaat om terugbetalen van eigenrisico van een behandeling in het ziekenhuis van bijna anderhalf jaar geleden.
Ik vind het geen probleem om te betalen, er staat dat het een wettelijke plicht is om eigen risico te betalen, maar ik vind dat ze wel een beetje laat zijn met deze rekening.
Zijn daar geen regels voor?
Wat ook vreemd is dat zij stellen dat de behandelperiode van 06-03-2009 t/m 05-03-2010 is.
In Julli 2009 ben ik volgens mij voor het laatst daarvoor in het ziekenhuis geweest en in januari 2010 ben ik van verzekering veranderd.
Dus dat klopt niet helemaal.
Ik ben geneigd om in ieder geval een gespecificeerde rekening op te vragen waarin ik kan zien wanneer ik in het ziekenhuis ben geweest.

Ik hoop dat jullie antwoorden kunnen geven op mijn vragen.
Groet,
Ivo

3712 11 Rapporteer

getty
door getty - Aug 29, 2010 om 10:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er is hier niets vreemd aan de hand. De termijn is nog lang niet verjaard en mag dus gewoon in rekening gebracht worden. T.a.v de behandeldatum : de zorg werkt met dbc's , dit betekent dat op de startdatum dat u in het ziekenhuis bent geweest een dossier wordt aangemaakt die een jaar doorloopt. U kunt als u terugkomende klachten hebt, ook vaak binnen dat jaar direct bij de specialist terug komen. Na een jaar wordt het afgesloten als er geen lopende behandeling meer is.
Als u van verzekering wisselt blijft de oude verzekering nog verantwoordelijk voor de dbc die tijdens die verzekering is gestart. Dus niets vreemds aan de hand, gewoon betalen.

Kostprijs gebaseerd op DBC
Alle behandelingen zijn beschreven als diagnosebehandelingcombinaties (DBC's). Een diagnosebehandelingcombinatie (DBC) is een methode om de kostprijs van behandelingen in ziekenhuizen te berekenen. Diagnose en behandeling leiden samen tot een prijs die het ziekenhuis voor een behandeling in rekening mag brengen.

ro
door ron530 - Aug 29, 2010 om 11:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Probleem in deze is dat er pas na einde behandeling door ziekenhuizen gedeclareerd mag worden. Een behandeling die in 2009 eindigt wordt in 2010 gedeclareerd.

jscholtes
door jscholtes - Aug 29, 2010 om 11:45
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 29 aug 2010, 11:39]Probleem in deze is dat er pas na einde behandeling door ziekenhuizen gedeclareerd mag worden. Een behandeling die in 2009 eindigt wordt in 2010 gedeclareerd.

DIt is geen probleem; dat is de regel!

ro
door ron530 - Aug 29, 2010 om 11:48
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is ook een regel maar voor vraagsteller een probleem.

jscholtes
door jscholtes - Aug 29, 2010 om 11:56
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 29 aug 2010, 11:48]Het is ook een regel maar voor vraagsteller een probleem.

Off-topic:
TS vindt het slechts 'vreemd' en meldt zelfs "Ik vind het geen probleem".

ro
door ron530 - Aug 29, 2010 om 12:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Off topic, is het verbeteren van beantwoorders ook al een sport geworden om maar puntjes te vergaren?.

jscholtes
door jscholtes - Aug 29, 2010 om 12:11
777 Antwoorden / 31 Vragen

Het gaat niet om punten vergaren. Uw antwoord klopt niet. VPZ (Avero Achmea) heeft vorig jaar oktober al de rekening verstuurd voor het eigen risico 2009. Men hoeft dus niet te wachten tot het jaar voorbij is. Zodra het maximum eigen risico bereikt is kan men dus al een rekening sturen.
Het antwoord van Getty was al voldoende voor TS!

br
door brandfles - Aug 29, 2010 om 12:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

E.e.a. is mij duidelijk, dank voor de antwoorden

an
door andyu01 - Oct 18, 2010 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook meegemaakt en snap het hele systeem met DBC en eigen risico. Maar desondanks denk ik dat het een simpele truc is om mensen geld uit de beurs te kloppen. Ik heb in juni 2009 een eenmalige behandeling gehad. Kreeg zorgkostennota eerst nu in okt 2010. Ik moest 205 euro betalen. Dacht dat kan niet omdat eigen risico maximaal 165 euro is. Wat doet de verzekeraar echter, ondanks dat nota in 2010 komt gaan ze eerst kijken of het eigen risico van 2009 volledig is opgemaakt, indien niet dan gaan ze daar eerst geld halen tot maximum, de rest halen ze dan op het eigen risico van 2010. Ik ben dit jaar weer voor een eenmalig onderzoek geweest en deze rekening komt in 2011 met precies dezelfde truc. Het is dus zinvol om goed na te denken alvorens naar het ziekenhujis te hollen als de arts doorverwijst. Is dure hobby.

ge
door gerard55 - Nov 16, 2010 om 21:16
57 Antwoorden / 11 Vragen

Ziekenhuizen zijn dit alles wettelijk verplicht. Ik ken dit ook van Audiologische centra, die moeten ook één jaar je gegevens bewaren voor het geval je terug komt voor hermetingen aan het gehoor. Maar Andyu01 wat u gebeurt, zou ik niet accepteren. Een rekening kan maar in één jaar worden gedeclareerd en niet over twee keer eigen risico worden uitgesmeerd. Doet en mag mijn autoverzekering ook niet bij schade. Als de rekening in 2010 komt, geldt de eigen risico van 2010 en niet meer de rest van 2009. Dit druist in tegen ieder rechtsgevoel en ik schat in dat de verzekeraar hier juridisch mee de fout ingaat. Zou voor mij in ieder geval reden zijn om bij m'n rechtsbijstandverzekering te raden te gaan. Wellicht een leuke vraag voor het Juridisch Loket, daar geeft men naar mijn ervaring snel en duidelijk antwoord.

pepie 46
door pepie 46 - Dec 7, 2010 om 18:34
11 Antwoorden / 4 Vragen

Voor al dat soort ongein heb ik ook maar een rechtsbijstand afgesloten.
En inderdaad is dat een goed idee, het Juridich Loket te raadplegen!