mi
door minetje15 Feb 20, 2008 om 22:29
Voeding & gezondheid

Grote en kleine electrische schokjes bij aanreiking van metalen deurknoppen o.a.

ik heb hier altijd al mee te maken gehad en af en toe bleef het een tijd weg , maar de laatsteafgelopen weken gebeurd het meerdere malen op een dag, vandaag was het gewoon eng om een metalen deurknop vast te pakken.

mijn vraag is dus hoe dat komt en wat ik er tegen kan doen.

nu net nog was het best wel eng, ik doe nu binnenshuis handschoen aan om het te voorkomen.

ik hoop snel een antwoord te krijgen.

12699 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is vaak een samenspel van meerdere factoren, zoals droge lucht (vooral 's winters), kunststof vloerbedekking (bijv. synthetisch tapijt, laminaat) en/of niet-geleidend schoeisel. De reden van de schok is dat zich tussen synthetische en natuurlijke stoffen statische lading opbouwt. Die lading kan zich niet gemakkelijk ontladen via droge lucht en bijv. rubber zolen. Bij aanraking van bijv. een deurknop of radiator kan die lading ineens wel weg en dat voel je dus.

Wat je hieraan kunt doen is geen synthetische kleding dragen en wel schoeisel met lederen zolen. Als je er nog steeds last van houdt kun je wellicht vloerkleden van natuurlijk materiaal (katoen, wol, ...) gebruiken.

In het ergste geval zou ik een metalen voorwerp in de hand nemen (schroevendraaier, schaar, ...) en daarmee het metalen voorwerp eerst aantikken voordat je het aanraakt.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het in huis te droog, waardoor statische electriciteit sneller wordt opgewekt.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat komt gewoon door de statische elektriciteit, daar doe je erg weinig tegen.
Vooral als het vriest of tegen het vriespunt aan is heb je er last van.

Als je loopt probeer niet te sloffen maar til je voeten redelijk goed op met lopen dat is het enige wat een beetje zou kunnen helpen.
Rubberzolen kan ook nog wel wat helpen.

In huis ligt het ook wel aan de soort vloerbedekking die je hebt liggen.

Je zal er mee moeten leren omgaan want je komt er niet vanaf en als je er erg gevoelig bent heb je wel een probleempje.
Troost je het is niet gevaarlijk voor de gezondheid.

Oracle

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

In geval van laminaat zijn er ook nog reinigingsmiddeltjes met anti-statische werking, of het ook soelaas biedt kan ik niet zeggen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rubber zolen juist niet, daardoor kan de lading juist niet via natuurlijke weg afvloeien.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2008 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kouder de lucht, des me minder vocht kan de lucht bevatten, waardoor er meer wrijving ontstaat, en waardoor er meer statische electriciteit opgewekt wordt.

Eigenlijk moet je dan met je blote voeten door het huis gaan lopen, want dan wordt de statische electriciteit afgevloeit.

En die statische electriciteit kan oplopen tot 4000 a 5000 Volt.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2008 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag minetje,

Voor mijn werk heb ik veel met statische elektriciteit te maken gehad.

De oorzaak is altijd een (te) lage relative luchtvochtigheid. Vaak in combinatie met kunststoffen. Het zijn echt tienduizenden volts die er door wrijving opgewekt worden, maar doordat er praktisch geen stroom loopt, er zit geen vermogen achter, is het ongevaarlijk. Tenzij je van schrik door de schok een hartstilstand krijgt. Maar dan was je bij een andere gelegenheid die niets met statische elektriciteit te maken heeft je ook dood geschrokken;-)

Maar het is een nare ervaring, zo'n schokje.

Wat kun je er tegen doen:
Zorgen dat de rel.luchtvochtigheid in het vertrek/huis omhoog gaat.
Het snelst gaat dat met een liter of wat water over de vloer (bedekking) te sprenkelen. Pak een halve emmer water en sprenkel die over de vloer door met de hand steeds wat uit de emmer te nemen te vissen en die over de vloer uit te waaieren.

Een meer elegantere manier is duurder en duurt iets langer: schaf een luchtbevochtiger aan, het liefst eentje met een hygrostaat. Zorg dat deze bevochtiger gevuld blijft met water en het apparaat zorgt dat de rel. luchtvochtigheid op het ingestelde peil blijft.

Bij de volgende methoden dient u eigenlijk te beschikken over een goede (haar)hygrometer. Zoiets zit ook in een hygrostaat.

Ook kan het, als u een brandende kachel in de kamer heeft, zoals wij, daar de hele dag een ketel water op zetten. Er verdampen dan ook liters per dag, maar kost geen elektra.
Bij CV-radiatoren kunt u een paar verdampingsbakjes (Blokker, Hema, V&D) aan elke radiator hangen, maar die worden gauw vergeten bij te vullen.
Heeft u vloerverwarming dan bent u aangewezen op sprenkelen of een verdamper.
Veel planten in de kamer hebben ook een positief effect om de luchtvochtigheid te verhogen. Planten bespuiten met een vernevelings
plantenspuit helpt ook. Als er maar liters verneveld worden.

De hygrometer vertelt u wat de rel. luchtvochigheid is. Houd de vochtigheid in de buurt van de 60-70 %. U voelt uzelf hier ook prettiger bij. B.v. minder last van gebarsten huid/lippen, droge hoest/ogen, stof enz. Onder de 50 % mag u problemen gaan verwachten met statische elektriciteit.

Heeft u al een hygrometer dan is deze te ijken: maak een theedoek kletsnat, druk het vocht eruit tot deze niet meer lekt. Wikkel de hygrometer in de doek en laat ze een uur liggen. De meter moet dan 100% aanwijzen. Bij meer of minder is deze bij te stellen met een stelschroefje aan de achter- onder- of bovenzijde. Leg ze na bijstellen nogmaals een uur in de doek om te zien of de aanwijzing juist is.

Heeft u na dit bevochtigen nog wat last, denk dan aan uw kunststof kleding en vloerbedekking/laminaat. Vermijd dit zoveel mogelijk.
Er is vloerbedekking waar een metaaldraad mee is ingeweven. Deze draad is aan een aardleiding te leggen. Erg duur.

Succes met de aangedragen oplossingen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Feb 21, 2008 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet die vissen....Dat hoort er niet bij.
H.