ni
door niniki Apr 12, 2013 om 17:51
Voeding & gezondheid

Hebben beperkten ook nog recht op privacy?

Kosten voor de thuiszorg en steeds meer onkosten vanwege ziekte, zijn niet meer aftrekbaar. Gemeentes rekenen eigen bijdrages voor WMO-hulpmiddelen, naar je inkomen, maar er wordt niet gekeken naar de kosten die je ziekte zelf al met zich meebrengt. Thuiszorg bepaalt een tarief naar inkomen, ook daarbij wordt niet gekeken naar de kosten die je zelf al draagt.
De indicatie voor de thuishulp moet je nu telefonisch aanvragen bij het WMO-loket van je gemeente. Dan moet je dus al je ziektes en mankementen vertellen om nog voor een indicatie voor thuiszorg in aanmerking te komen, tegen een leek, een gemeente-ambtenaar, die geen medische kennis heeft. Kortom waar blijft de privacy van een gehandicapte, als alle medische gegevens bij de gemeentes op tafel liggen?

Vervolgens, om voor de thuiszorgindicatie in aanmerking te blijven komen, moet je dus het dure WMO-tarief betalen, terwijl het niet meer aftrekbaar is. Maar als je je indicatie voor thuiszorg verspeelt, kom je er nooit meer voor in aanmerking, als de wet mocht veranderen. Zo is er bij mij een oude, maar nog goed werkende traplift verwijderd, omdat ik niet het hoge bedrag van de eigen bijdrage, die mijn gemeente eiste, kon betalen. Ook heb ik vorig jaar maar een scootmobiel zelf aangeschaft met hulp van mijn familie. Maar het gebruik, de aanschaf, verzekering en hulpdienst voor onderweg brengt ook kosten met zich mee, waarmee geen rekening meer wordt gehouden.

912 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u hulp wilt, moet u gegevens verstrekken, simpel.

ni
door niniki - Apr 12, 2013 om 19:20
36 Antwoorden / 6 Vragen

@ tijger1 welke gegevens wil je weten?

valerius-2
door valerius-2 - Apr 12, 2013 om 19:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er is een tijd dat men het over verzorging van de wieg tot het graff. Maar dat is een onmogelijkheid met de tegenwoordige kosten en luxe, dat is voor de gemeenschap niet meer op te brengen. Het moet toch ergens van daan komen en dat heeft ook zijn grenzen. Als je tegenwoordig hoeveel miliarden er elk bijkomen dan moet u toch wel weten dat het geld niet aan de bomen groeit

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=niniki schreef op vrijdag 12 apr 2013, 19:20]@ tijger1 welke gegevens wil je weten?

Ik wil helemaal niets van u weten. Maar het stoort u als u w gegevens aan iemand van de gemeente moet verstrekken, maar wat is het verschil met een medewerker van het CIZ? Dat zijn ook geen dokters.

Als men hulp nodig heeft, dan verdwijnt dus die privacy.

Als u al uw bijdrage naar inkomen betaalt voor de thuiszorg, wordt daar bij andere hulp rekening gehouden.

ni
door niniki - Apr 12, 2013 om 20:01
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 19:34]Er is een tijd dat men het over verzorging van de wieg tot het graff. Maar dat is een onmogelijkheid met de tegenwoordige kosten en luxe, dat is voor de gemeenschap niet meer op te brengen. Het moet toch ergens van daan komen en dat heeft ook zijn grenzen. Als je tegenwoordig hoeveel miliarden er elk bijkomen dan moet u toch wel weten dat het geld niet aan de bomen groeit

Ik besef als de beste dat het veel geld kost, maar er zijn ook andere manieren om juist op die kosten te bezuinigen.

Dit vind ik een opmerking voor iemand die zelf weinig of niks mankeert en die zich niet graag inleeft in een ander zijn of haar situatie. Liever niets ervan te horen krijgen, zolang het uzelf niet betreft. Dan gewoon maar onder de deurmat schuiven.

Ik ben niet hulpbehoevend geworden uit vrije wil!
Ik zou er maar al te graag zelf iets aan kunnen doen, maar helaas.

Ik wil zo lang mogelijk als een normaal mens beschouwd worden en zo zelfstandig mogelijk leven. Als ze alle hulp weghalen, dan komen straks de verpleegtehuizen ook vol en dat gaat de maatschappij nog meer kosten.

Ook ik heb jaren gewerkt en ook ik betaal sociale lasten, dus als u ziek wordt, dan betaald ook iedereen daar aan mee, net als dat ik ook voor iedereen meebetaal. Ook als u ziek wordt en ziektegeld ontvangt komt dat doordat iedereen premies betaald.

ni
door niniki - Apr 12, 2013 om 20:14
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 19:50][quote=niniki schreef op vrijdag 12 apr 2013, 19:20]@ tijger1 welke gegevens wil je weten?

Ik wil helemaal niets van u weten. Maar het stoort u als u w gegevens aan iemand van de gemeente moet verstrekken, maar wat is het verschil met een medewerker van het CIZ? Dat zijn ook geen dokters.

Als men hulp nodig heeft, dan verdwijnt dus die privacy.

Als u al uw bijdrage naar inkomen betaalt voor de thuiszorg, wordt daar bij andere hulp rekening gehouden.

Het RIO, later CIZ kent geheimhoudingsplicht en dat werd niet door een telefoongesprek afgehandeld, ook kon je toen bij een medisch adviseur komen, als controle op de waarheid.
Nu krijg ik een medisch dossier bij de gemeente, voor iedereen ter inzage, wat ik heb.

En nee, men houdt daar geen rekening mee, het interesseert ze niet, want dan moet je maar met een behandeling stoppen, wordt er dan gezegd.
Ook belastingtechnisch zijn er haast geen kosten meer aftrekbaar.

Buiten dat wordt het uurtarief voor de thuishulp ook bepaalt naar inkomen, zonder rekening te houden met de overige kosten, die je dus wegens je ziekte zelf al draagt.
Het betekent dat ik dus, als zijnde een werkgever, ook betaal voor de verplichte instanties als het CAK en de WMO, want ook daar moeten kosten voor vergoed worden. En het zijn instanties die landelijk in het leven zijn geroepen.
Maar het CAK is al heel vaak ter sprake gekomen, omdat ze zo slecht functioneerden. Er worden sindsdien veel meer fouten gemaakt met de nota's van de hulp als toen de thuiszorg het nog zelf deed. En er komen steeds meer tussenstations bij.
Het uurtarief is daardoor ook 5 x zo duur geworden. Dat moet een ondernemer eens proberen.
Die gaat direct failliet en onze functionarissen aan de top, mogen gewoon doorgaan.

Ik denk dat als gezonde mensen hun medische gegevens ook zo open en bloot zouden moeten neerleggen, dat heel Nederland in opstand kwam.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook ambtenaren hebben een geheimhoudingsplicht en de thuiszorg is zeker niet vijf keer duurder geworden. Voor mijn moeder werd de thuiszorg ook met een telefoontje door het CIZ geregeld. Vroeger was echt niet alles beter. Ook toen ging het tarief voor de thuiszorg naar inkomen.

Iedereen betaalt voor de verplichte instanties, niet alleen u.

Voor de goede orde, Valerius geniet al heel lang van zijn AOW. En zijn reactie heeft niets met onder de deurmat schuiven te maken, maar met de realiteit.

ni
door niniki - Apr 12, 2013 om 20:42
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 20:30]Ook ambtenaren hebben een geheimhoudingsplicht en de thuiszorg is zeker niet vijf keer duurder geworden. Voor mijn moeder werd de thuiszorg ook met een telefoontje door het CIZ geregeld. Vroeger was echt niet alles beter. Ook toen ging het tarief voor de thuiszorg naar inkomen.

Iedereen betaalt voor de verplichte instanties, niet alleen u.

Voor de goede orde, Valerius geniet al heel lang van zijn AOW. En zijn reactie heeft niets met onder de deurmat schuiven te maken, maar met de realiteit.

Ook ambtenaren hebben een geheimhoudingsplicht? Ook via de telefoon?

Het tarief is wél 5x duurder geworden, ik verzin dat écht niet ter plekke hoor.
Vroeger was het inderdaad sneller geregeld via het CIZ, maar nu zijn er meerdere tussenstations gekomen, zoals CAK en WMO, die uiteraard ook betaald moeten worden. Dat is mede het probleem, waardoor de tarieven zo verhoogd zijn.
De tarieven voor de 65 plussers liggen ook nog heel anders als voor de jong gehandicapten. En ik ben zéker nog geen 65 jaar.

Het thuiszorgtarief ging toen naar verzamelinkomen, en in die tijd waren kosten voor o.a. een scootmobiel, omdat je niet kan lopen, nog aftrekbaar, maar die tijd is voorbij.
Daarbij is het tarief ook procentueel gestegen van het inkomen.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt wel blijven mopperen, maar dat helpt niets. In die tijd, kreeg men een scootmobiel, dus toen hoefde je de kosten niet af te trekken. De aftrekmogelijkheden van medische kosten zijn al een paar jaar geleden flink versoberd, maar daar moet u voor bij de regering zijn.

ni
door niniki - Apr 12, 2013 om 20:58
36 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 20:52]U kunt wel blijven mopperen, maar dat helpt niets. In die tijd, kreeg men een scootmobiel, dus toen hoefde je de kosten niet af te trekken. De aftrekmogelijkheden van medische kosten zijn al een paar jaar geleden flink versoberd, maar daar moet u voor bij de regering zijn.

U kunt ook blijven schrijven wat u wilt, maar dat helpt ook niks bij mijn vraagstelling.
Het één en ander ligt niet alleen bij de regering.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat doet het er toe waar die medische gegevens liggen? Zoals gezegd hebben ook ambtenaren op het gemeentehuis een geheimhoudingsplicht en ja ook aan de telefoon.

ni
door niniki - Apr 12, 2013 om 21:10
36 Antwoorden / 6 Vragen

Denkt u ook zo als het u eigen medische gegevens betreft?

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan vraagt u geen hulp, hoeft u de gegevens met niemand te delen. Dat de hulp verzorgd moet gaan worden via de WMA is door de regering ingesteld, dus zij zijn de enigen die daar iets aan kunnen veranderen. Dat betekent dus klagen bij de politieke partijen.

ni
door niniki - Apr 13, 2013 om 00:22
36 Antwoorden / 6 Vragen

WMA ???

U geeft geen antwoord op mijn vraag en deze discussie lijkt mij vrij zinloos.
Als u vindt dat uw privacy overal gedeeld mag worden, dan zou ik zeggen; begin hier!

Enig respect voor de privacy van een ander mens, mag best weleens getoond worden en ook wij zijn mensen, ook al zijn we beperkt.
Ik hoop voor u dat u nooit afhankelijk zal worden van instanties en ook nooit ziek zult worden of een ongeval zult krijgen, waardoor u lichamelijk beperkt raakt.
Maar misschien heeft u een dusdanig inkomen, dat u daarvan nooit afhankelijk zal hoeven zijn.
Dan hoop ik dat u die financiële middelen nog lang mag houden, want ook als men ouder mag worden zijn de pensioenen weer beperkt.

Dát zou natuurlijk het gemakkelijkste zijn als een beperkte geen hulp meer zou vragen, dan kost het immers niemand meer geld.
Hoe die beperkte het dan zal redden zal u een worst zijn tenslotte. Als het u maar geen geld kost.

Tenslotte kan je beter gevangen zijn als beperkt tegenwoordig. De gevangenen worden meer in de watten gelegd als wij, terwijl wij er geen keuze in hadden of hebben.
Misschien is een strop per post of een euthanasie-pil voor ons beperkten dan maar het beste?

Goed uw oordeel en veroordeling weten we nou wel, dus ik eindig met u deze discussie.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 01:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vraag was waar de privacy blijft als u bij de gemeente om hulp moet vragen. Zoals u kunt weten hebben ook gemeenteambtenaren een geheimhoudingsplicht. Zij zullen uw gegevens niet van de daken gaan schreeuwem.

loreleigil
door loreleigil - Apr 14, 2013 om 20:15
678 Antwoorden / 3 Vragen

Kosten voor de scootmobiel kunnen nog worden afgetrokken. Sowieso de verzekering. Vorige week nog gedaan. Ook de oplaadkosten mag u aftrekken. Kunt u de eigen bijdrage voor sommige hulp(middelen) niet betalen? Misschien komt u in aanmerking voor bijzondere bijstand van de gemeente.

Overigens is uw Wmo-dossier echt niet voor iedereen zomaar toegankelijk. Er is zeker nog wel een geheimhoudingsplicht.

jo
door jorisw - Apr 14, 2013 om 21:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het een beetje te simpel gesteld wordt dat de beoordelaar een leek is omdat hij/zij een ambtenaar is. Ambtenaar is geen beroep (er bestaat immers geen ambtenarenschool), maar het gevolg van wie je werkgever is. De beoordelende ambtenaar kan dus best een medische of verpleegkundige (of andere relevante) achtergrond hebben. Ze geven echt niet zomaar iemand die bij de burgelijke stand of het gemeentelijk ingenieursburo werkt zo'n functie.

ni
door niniki - Apr 14, 2013 om 21:29
36 Antwoorden / 6 Vragen

@loreleigil Wat betreft de kosten, die nog wel aftrekbaar zijn, ben ik op de hoogte, maar dankjewel voor het meedenken.

@jorisw Ik ben zelf medisch opgeleid, maar deze ambtenaar wist écht niks van ziektes of medische termen.

la
door laviola - May 26, 2013 om 13:46
12 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen

Ik lees hier op een van de reacties van niniki .....

Het betekend dus als zijnde een werkgever ook betaal voor de verplichte instanties
als het GAK en de WMO, want daar moeten kosten voor vergoed worden.

Hebt u een Pgb misschien ?
Als dat zo is, is uw woordgebruik - als zijnde een werkgever - te begrijpen.

Als dat zo is dan kan de organisatie " Per Saldo " of " Vraag Raak "
[ de laatste Vraag Raak is een onderdeel van KansPlus ] u misschien op weg helpen.
Ze kunnen u zelfs een stukje begeleiding hierin geven, maar dan moet u wel lid zijn van een van deze organisaties.

Maar lidmaatschap kost geld, hoewel dit eigenlijk best wel meevalt.
U betaald 1x per jaar een bepaald bedrag daarvoor...
Ik geloof dat dit tussen de 37 en de 50 euro zit.

Deze 2 organisaties hebben ook een site op internet waarop al heel veel daarover te vinden is.
Misschien dat het lezen van hun sites u al wat handreikingen daarover kan geven.
Ook de contributie is daarop te vinden.

U hoeft voor het kijken op deze 2 sites gelukkig geen geld te betalen.
Wel is het zo dat , als u lid bent van Per Saldo u een inlogcode toegestuurd krijgt waarop u dan op pagina's kunt komen waar niet leden van Per Saldo niet op kunnen.

Misschien hebt u wat aan die tip.

Met een vriendelijke groet
Laviola

ni
door niniki - May 28, 2013 om 01:48
36 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, ik heb geen PGB Laviola.

Maar ik zal zéker eens op die sites gaan kijken.
Dankjewel voor het meedenken.

ni
door niniki - May 28, 2013 om 01:58
36 Antwoorden / 6 Vragen

Overigens hebben onze zorgverzekeringen en regering er zelf voor gezorgd dat alle kosten zo hoog zijn geworden, door hun regels en wetten, die ze voorschrijven.

Tussen de thuiszorg en de cliënt komen er steeds meer tussenstations, die ook betaald moeten worden. Ik denk maar aan het CAK en nu ook de WMO van de gemeentes.

Tussen de medicijnfabrikant en de cliënt zijn ook meer tussenstations gekomen.
Eerst waren het de patiënt en een arts en de apotheker. Tegenwoordig zit er ook nog een samenwerkende apotheek tussen, die het contact met de fabrikant onderhoud. Dus weer een schakel erbij, die ook betaald moet worden.

Verder stellen de zorgverzekeringen zulke belachelijk hoge eisen bv. aan de ruimte van een fysiotherapeut, dat er wel 4 mensen in kunnen liggen. Ook dat drukt de kosten nu niet bepaald.

Ook medicijnen mogen soms maar met 30 stuks in een potje zitten, terwijl er in datzelfde potje wél 4 x zoveel tabletten passen.
Lekker goed voor het milieu al dat plastic.
Maar ja voorschriften, hé.