me
door meta Nov 9, 2012 om 15:51
Voeding & gezondheid

Hoe weet je of vlees van een plofkip is?

Ik lees nu dat zelfs de keurslager plofkip verkoopt. Ik vind het een misselijke maar ook onbetrouwbare ontwikkeling. Alles (ook dierenmishandeling) wordt stiekem ondergeschikt gemaakt aan het steeds maar meer, meer, meer.
Je kunt er kennelijk niet meer van op aan als de supermarkt of slager zegt geen vlees van plofkippen te verkopen. Het wordt tijd dat er een betrouwbaar keurmerk komt.
Ik ben al bijna vegetariër, maar zulke berichten helpen mij over de streep om het helemaal te worden.
Kan iemand mij vertellen hoe je kunt zien of kipfilet van een plofkip komt?

7484 18 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Nov 9, 2012 om 16:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=meta schreef op vrijdag 9 nov 2012, 15:51]
Kan iemand mij vertellen hoe je kunt zien of kipfilet van een plofkip komt?

Als er een lontje aanzit...

Serieus, ik denk niet dat je dat zomaar kunt zien, maar misschien ook wel en daarom ben ik ook nieuwsgierig naar het antwoord.

rapil
door rapil - Nov 9, 2012 om 16:24
433 Antwoorden / 0 Vragen

Gefeli met het vegetariër zijn. Wordt de kip voor anderen goedkoper.

gr
door groenling - Nov 9, 2012 om 17:37
13 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 9 nov 2012, 16:15][quote=meta schreef op vrijdag 9 nov 2012, 15:51]
Kan iemand mij vertellen hoe je kunt zien of kipfilet van een plofkip komt?

Als er een lontje aanzit...

Serieus, ik denk niet dat je dat zomaar kunt zien, maar misschien ook wel en daarom ben ik ook nieuwsgierig naar het antwoord.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 9, 2012 om 18:54
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Als leek kun je dit niet zien.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2012 om 19:56
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, kan je wel zijn. Plofkippen zien er veel "doorvoedender" uit en hebben een blanke kleur. Ga ik discrimineren maar de vrije kip heeft een geel kleurtje, nou, niet echt geel maar toch, echt een heel ander uiterlijk dan....

Maar aangezien we allemaal de broekruim aan moeten halen en toch, geen vegetariër zijnde, neem ik de plofkip maar voor lief.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2012 om 20:03
16847 Antwoorden / 108 Vragen

oef, lees: kan het wel z i e n. Sorry

do
door donkeykong - Nov 9, 2012 om 21:48
65 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 9 nov 2012, 19:56]Ja hoor, kan je wel zijn. Plofkippen zien er veel "doorvoedender" uit en hebben een blanke kleur. Ga ik discrimineren maar de vrije kip heeft een geel kleurtje, nou, niet echt geel maar toch, echt een heel ander uiterlijk dan....

Maar aangezien we allemaal de broekruim aan moeten halen en toch, geen vegetariër zijnde, neem ik de plofkip maar voor lief.

Hoe ziet "doorvoedender" er dan uit? Het woord bestaat in ieder geval niet. Vind ik dat antwoord met het lontje nog meer zin hebben.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2012 om 22:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, natuurlijk bestaat het doorvoedender woord niet. Expres gedaan, omdat in de van Daale de plofkip ook (nog) niet staat. Je doet je naam (vertaald) wel eer aan zeg. Omdat het woord plofkip tegenwoordig veel gebruikt word i.v.m. het inspuiten van water, de beestjes in kratjes leven e.d. is dit, net als "moggel" en "swaffelen" ook zo de wereld in gekomen. TS, een stukje kipfilet of hele kip kan aan uiterlijk gewoon herkend worden door kleur en prijs (tenzij je een malafide poelier hebt).

pino123
door pino123 - Nov 9, 2012 om 22:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@Tenormin,

Geleuter, dat zie je niet aan de kleur... Een maiskip is ook geel... Ook is de kip niet 'doorvoeder'. Zeker bij kipfilet kan je het niet zien.

kipfilet van een plofkip Dat was de vraag van TS

Het woord 'plofkip' wordt ook niet gebruikt i.c.m. het inspuiten van water... Allemaal aannames en nergens op gebaseerd.

Wat die malafide poelier er toe doet begrijp ik ook niet, want als je een malafide poelier hebt gaat je hele verhaaltje niet op?

do
door donkeykong - Nov 9, 2012 om 23:03
65 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:08]Nee, natuurlijk bestaat het doorvoedender woord niet. Expres gedaan, omdat in de van Daale de plofkip ook (nog) niet staat. Je doet je naam (vertaald) wel eer aan zeg. Omdat het woord plofkip tegenwoordig veel gebruikt word i.v.m. het inspuiten van water, de beestjes in kratjes leven e.d. is dit, net als "moggel" en "swaffelen" ook zo de wereld in gekomen. TS, een stukje kipfilet of hele kip kan aan uiterlijk gewoon herkend worden door kleur en prijs (tenzij je een malafide poelier hebt).

Expres???

van Daale???

broekruim????

Hoe vertaal jij donkeykong dan trouwens?

stacey
door stacey - Nov 9, 2012 om 23:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:08] omdat in de van Daale de plofkip ook (nog) niet staat.

plofkip - De betekenis van dit woord is te vinden in Van Dale Online professioneel

--Hoe herken je plofkip?
Als kippen één tot drie van de Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming hebben, dan zijn het geen echte plofkippen. Als erop staat dat het scharrel- of biologische kippen zijn, ook niet. Maar als er helemaal niets staat aangegeven, dan heb je een echte plofkip te pakken.-- -Info-

--Beter leven keurmerk-

--De Dierenbescherming heeft een kenmerk ontwikkeld om diervriendelijke producten te ondersteunen. Het bestaat uit het logo van de Dierenbescherming met de vermelding “Beter Leven” en 1 ster. Bij de productie is rekening gehouden met dierenwelzijn, maar nog niet zoveel als bij producten met 2 of 3 sterren. -- -Voedingscentrum-

me
door meta - Nov 9, 2012 om 23:59
28 Antwoorden / 23 Vragen

Dank iedereen voor de reacties.

--De Dierenbescherming heeft een kenmerk ontwikkeld om diervriendelijke producten te ondersteunen. Het bestaat uit het logo van de Dierenbescherming met de vermelding “Beter Leven” en 1 ster. Bij de productie is rekening gehouden met dierenwelzijn, maar nog niet zoveel als bij producten met 2 of 3 sterren. -- -Voedingscentrum-

Misschien is dit een antwoord op mijn vraag, maar ..... ik heb nog nooit een logo van de Dierenbescherming op een pak kipfilet gezien. Ik zou heel graag willen dat een kenmerk verplicht gaat worden, net als op de eieren. Als een stempel met 0 begint weet je dat het van scharrelkippen komt. Zoiets zou toch ook verplicht op de kipfilet kunnen staan?

jo
door jorisw - Nov 10, 2012 om 17:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 9 nov 2012, 22:14] Zeker bij kipfilet kan je het niet zien.

Toch wel. Een "normale" kip heeft niet van die gigantische borstfilets en de kleur is bij een goede kip wat donkerder.

ab
door abcde - Nov 10, 2012 om 17:44
146 Antwoorden / 11 Vragen

Een logo van de dierenbescherming op het cellofaan in de koeling van de supermarkt...... het moet niet gekker worden!!!

Iedereen die zelf een kip geslacht heeft weet dat dat toch echt totaal ander kippenvlees is (veel donkerder en steviger) dan wat er in de koeling van de supermarkt ligt. Als u als consument zo dicht mogelijk bij het originele kippenvlees wilt komen dan is de biologische slager de enige die een beetje in de buurt komt.

ge
door gerboe - Nov 10, 2012 om 18:02
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Meta, ik sluit me geheel bij stacey aan. Met het Beter Leven keurmerk van de dierenbescherming weet je vrij goed wat voor vlees je in de kuip hebt. Ik zou gaan voor kippenvlees met minimaal 2 sterren van het keurmerk. Bij mij in de buurt te koop bij de C1000 maar dat kan per supermarkt/vestiging verschillen.
Dat je dat logo nog nooit op een verpakking hebt gezien zegt veel over het assortiment van je supermarkt. Kijk eens bij andere supers bij je in de buurt.

me
door meta - Nov 10, 2012 om 23:52
28 Antwoorden / 23 Vragen

De antwoorden komen steeds meer in de buurt op mijn vraag. Dus geen gigantische borstfilets en donkerder van kleur. Ik dank u allen

wilna en leo
door wilna en leo - Nov 13, 2012 om 12:15
27 Antwoorden / 3 Vragen

Weet je dat behalve de verkoop van plofkippen, de slagers de filets ook inspuiten met water ook de bio- verantwoorde kippen, zodat ze zwaarder zijn en ze er meer voor kunnen vragen? Dit is goed te merken bij het bakken, wanneer er veel vocht uit komt zetten! Het maakt dan niet uit of je ze bakt in de pan, of oven, danwel grilt.
KASSA voor de slager en / of supermarkt! Hier is al eerder onderzoek naar gedaan.

pino123
door pino123 - Nov 13, 2012 om 13:01
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=meta schreef op zaterdag 10 nov 2012, 23:52]De antwoorden komen steeds meer in de buurt op mijn vraag. Dus geen gigantische borstfilets en donkerder van kleur. Ik dank u allen

Ik kan mij voorstellen dat een 'kipfilet' deskundige dit kan zien. Daarnaast betwijfel ik het of een leek dit wel kan zien in een winkel.