Bo
door Bonisimo Mar 25, 2024 om 17:15
Voeding & gezondheid

Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.

Beste,

Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.

Naar mijn mening zouden logistieke problemen niet op heb bordje van de klant moeten komen te liggen.

Na gebeld te hebben met de klantenservice werd mij ter gehore gebracht dat ze niet kunnen afwijken, dat zijn nu eenmaal de regels. Inmiddels heb ik een bezwaarformulier ingevuld maar wacht nog op reactie.

Wie staat hier in zijn recht?

3654 6 Rapporteer

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 25, 2024 om 17:41
2057 Antwoorden / Vragen

Lastig, is dat prijsverschil ook werkelijk het verschil in prijs tussen de twee middelen of neemt de verzekeraar een deel van de prijs van het generieke middel voor zijn rekening?

Bo
door Bonisimo Mar 25, 2024 om 20:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat de verzekeraar een klein deel voor z'n rekening neemt maar dat zal dan heel weinig zijn. Zeker weten doe ik het niet.
Eerder heb ik namelijk een ander middel zelf betaald omdat er steeds gewisseld werd tussen generieke middelen, ik betaalde toen zo'n 8,- euro voor 3 maanden. Verwaarloosbaar dus.

Het is wel een feit dat de prijsverschillen tussen generieke en patentmiddelen enorm uit elkaar kunnen liggen. Generieke middelen zijn vaak 80 / 90  % van het branded middel. In sommige gevallen dus bijna een factor 10 verschil.

Bo
door Bonisimo Mar 26, 2024 om 20:09
Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk was het wel duidelijk maar mijn formulering klopt niet helemaal zie ik nu. :)
Ter verheldering, 80 tot 90% goedkoper bedoelde ik te zeggen.
Om en nabij 10% a 20% de prijs van het branded middel dus.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 26, 2024 om 20:24
2057 Antwoorden / Vragen

Dan lijkt het er dus op dat het generieke middel dus echt veel duurder is, je hebt het gewoon nodig dus de vraag is dan wie die extra kosten voor z'n rekening neemt. Waarom denkt u dat de verzekeraars dat moeten doen? Die hebben het tekort aan generiek medicijn niet veroorzaakt, ze hebben u laten profiteren van een goedkopere oplossing maar die is nu niet voorhanden.

Bo
door Bonisimo Mar 26, 2024 om 20:31
Antwoorden / 1 Vragen

Het patent / branded middel is echt veel duurder bedoelde je denk ik. ;)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 27, 2024 om 10:26
2057 Antwoorden / Vragen

Inderdaad.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 28, 2024 om 18:59
2057 Antwoorden / Vragen

Maar nogmaals, waarom zou de verzekeraar opdraaien voor de meerkosten?

Me
door Meindo Mar 29, 2024 om 21:45
64 Antwoorden / Vragen

Henk de zevende. Bonisimo heeft het tekort ook niet veroorzaakt. Hij is toch verzekerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 30, 2024 om 23:52
2057 Antwoorden / Vragen

Goed argument maar weinig specifiek, bedoel je dat hij straks in de procedure "ja maar ik ben toch verzekerd" als argument kan inbrengen?

Bo
door Bonisimo Mar 31, 2024 om 20:29
Antwoorden / 1 Vragen

Hey Henk, ik had hieronder bij JMA al even op je gereageerd:

"Ik snap je hoor. Ik zeg ook nergens dat ze daar toe verplicht zijn hé.
Wat ik verwacht / hoop is dat ze de menselijke maat hanteren en dit risico voor eigen rekening nemen in het kader goede zorg voor de klant.
De zorgkosten zijn al torenhoog en veel mensen onder de armoedegrens krijgen op deze manier een fikse onvoorziene kostenpost die ze in sommige gevallen niet kunnen betalen.
Technisch gezien heb je gelijk I guess maar het voelt niet fair. Als er structurele wijzigingen zouden zijn waardoor er alleen nog maar een duur patent middel beschikbaar is dan kan ik begrijpen dat de verzekeraar dit niet voor 80% gaat vergoeden.
Het eigen risico afschaffen of verlagen zou al een hoop helpen. Er zijn een hoop mensen die zorg mijden vanwege het eigen risico. Ik snap ook dat het o.a. in het leven is geroepen om 'onnodige' zorg te remmen wat ik een lastig en subjectief onderwerp vind.
Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
Interessant detail, ik bedenk me net dat ik bij de apotheek te horen kreeg dat in het geval van logistieke problemen de verzekeraar het extra bedrag zal vergoeden maar misschien was dat een dooie mus.
We gaan het allemaal zien.

Bedankt in ieder geval voor het actief meedenken en het delen van je visie."

Uiteindelijk blijft het een beetje vingertje wijzen allemaal. Verzekeraar kan er niks aan doen, verzekerde ook niet, logistiek ook niet maar uiteindelijk is de verzekerde wel de dupe. Wie er in mijn ogen wel wat aan kan doen is de overheid, die willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Bo
door Bonisimo Apr 3, 2024 om 15:32
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had me hier al op ingesteld maar voor de geinteresseerde hier de reactie van CZ:

Verrekening eigen risico

U bent van mening dat wij de kosten van het alternatieve medicijn, Lamictal, onterecht verrekenen met uw openstaande eigen risico. U kunt er immers niets aan doen dat er een landelijk leveringsprobleem is met het voorkeursmedicijn. U ontving van uw apotheker een alternatief merk van de lamotrigine, omdat het voorkeursmedicijn (Mylan) niet voorradig is/was in verband met een leveringsprobleem. Volgens de regelgeving, die de overheid bepaalde, zouden wij eerst de kosten van al uw medicijnen moeten verrekenen met uw openstaande eigen risico.

Tegemoetkoming

Wij komen als zorgverzekeraar onze verzekerden tegemoet door de kosten van het voorkeursmedicijn niet te verrekenen met het eigen risico. Deze uitzondering maken wij uitsluitend voor de medicijnen die in de lijst met voorkeursmedicijnen zijn opgenomen. Medicijnen die niet de voorkeur hebben, ook wanneer men daarin geen keus heeft door een leveringsprobleem, verrekenen we altijd met het openstaande eigen risico. Het spijt ons als wij u hierin teleurstellen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 3, 2024 om 16:15
2057 Antwoorden / Vragen

Dus de verzekeraar vergoed die medicijnen wel maar pas nadat je je eigen risico hebt verbruikt en feitelijk is dat hoe het systeem bedacht is. De verzekeraar stimuleren je de goedkoopste medicijn te gebruiken door die direct voor hun rekening te nemen en als die goedkope medicijnen niet leverbaar zijn is vergoeden ze die dure medijnen ook maar pas na het eigen risico.

JMA2
door JMA2 - Mar 26, 2024 om 00:09
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vermoed dat CZ die hogere kosten aan de fabrikant moet betalen. De fabrikant heeft een logistiek probleem waar hij ook niet voor op wilt draaien en wordt het aan CZ doorbelast.

Bo
door Bonisimo Mar 26, 2024 om 19:18
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, CZ moet dan indd de hogere kosten aan de fabrikant betalen maar ze zullen het uiteraard afschepen onder het mom van, het is niet onze schuld dat er logistieke problemen zijn.. Duss, dan moet de verzekerde daar maar voor opdraaien is hun redenering. Een soort dubbelop eigen risico.. Iedere partij heeft te maken met risico's. De verzekeraar is verplicht goede zorg aan te biedend, dit zullen ze doen op een manier die voor hen het meest financieel gunstig is. Wat totaal logisch is. De "beste" zorg voor de beste prijs. Echter, dat generieke middelen bij uitzondering niet leverbaar zijn zou in mijn optiek het risico van de verzekeraar moeten zijn, niet dat van de verzekerde. Juridisch zal het allemaal kloppen, daar twijfel ik verder niet aan maar in mijn optiek is het niet netjes om dit risico bij de klant te leggen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 26, 2024 om 20:27
2057 Antwoorden / Vragen

Ik probeer de redenering te begrijpen en ik kom tot; "Dus omdat de klant eerder van een goedkoop medicijn heeft kunnen profiteren heeft de verzekeraar de verplichting geschapen altijd voor een goedkoop middel te zorgen?"

Bo
door Bonisimo Mar 26, 2024 om 23:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap je hoor. Ik zeg ook nergens dat ze daar wettelijk toe verplicht zijn hé.
Wat ik verwacht / hoop is dat ze de menselijke maat hanteren en dit risico voor eigen rekening nemen in het kader goede zorg voor de klant.
De zorgkosten zijn al torenhoog en veel mensen onder de armoedegrens krijgen op deze manier een fikse onvoorziene kostenpost die ze in sommige gevallen niet kunnen betalen.
Technisch gezien heb je gelijk I guess maar het voelt niet fair. Als er structurele wijzigingen zouden zijn waardoor er alleen nog maar een duur patent middel beschikbaar is dan kan ik begrijpen dat de verzekeraar dit niet voor 80% gaat vergoeden.
Het eigen risico afschaffen of verlagen zou al een hoop helpen. Er zijn een hoop mensen die zorg mijden vanwege het eigen risico. Ik snap ook dat het o.a. in het leven is geroepen om 'onnodige' zorg te remmen wat ik een lastig en subjectief onderwerp vind.
Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
Interessant detail, ik bedenk me net dat ik bij de apotheek te horen kreeg dat in het geval van logistieke problemen de verzekeraar het extra bedrag zal vergoeden maar misschien was dat een dooie mus.
We gaan het allemaal zien.

Bedankt in ieder geval voor het actief meedenken en het delen van je visie.

in
door inno1 - Mar 26, 2024 om 09:45
118 Antwoorden / Vragen

Dat lijkt me de omgekeerde gang van zaken. Want preferent generiek is wat alle verzekeraars willen. Terecht dat u zich afvraagt waarom u daravoor moet opdraaien. Ik kan u maar één tip geven: Laat u niet afschepen met 'dat zijn nu eenmaal de regels', maar vraag door. Zoals: Welke regels, waar kan ik die lezen, enzovoort. En u zult zien dat ze stil vallen. Helaas  is het huisige kabinet er in ene paar jaar in geslaagd om zaken door te drukken, of juist niet, door zich te beroepen op de wet, Europa, de Avg en nog veel veel. Vaak klopt dara helemaal geen barst van, laat staan dat degenen die dat zeggen het ook concrete kunnen aantonen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 26, 2024 om 10:37
2057 Antwoorden / Vragen

Dus de verzekeraar geeft aan dat ze een voorkeur voor het goedkoopste middel hebben, begrijpelijk hoop ik, en als dat dan niet leverbaar is, is dat de schuld van de verzekeraar?
Hoe kom je tot dit soort logica?

Bo
door Bonisimo Mar 26, 2024 om 19:53
Antwoorden / 1 Vragen

In dezen lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat de avg wet hier op enige manier van invloed op is. Iedere verzekeraar is verplicht transparant te zijn over de rechten en plichten van zowel aanbieder als klant.

1paul
door 1paul - Mar 29, 2024 om 08:10
3148 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of je wel bij CZ moet zijn of dat de apotheker niet kon leveren, ik denk dat je dat eerst uit moet gaan zoeken en dan de juiste partij aanspreken, het kan, denk ook ik, inderdaad niet zo zijn dat jij opdraait voor iets wat buiten je macht ligt..

bij andere produkten is het zo dat men wel iets anders mag leveren maar dat de meerprijs dan voor de verkoper is, lijkt me dat dat hier ook zo zou moeten zijn, kom je er niet uit leg dan deze klacht ook eens voor aan:

https://www.zorgklacht.nl/klacht-apotheek#:~:text=Dan%20kunt%20u%20de%20klacht,hulp%20is%20gratis%20en%20onafhankelijk.

Bo
door Bonisimo Apr 3, 2024 om 15:29
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip Paul! Ik vrees het ergste maar ik zal het nog eens navragen bij de apotheek.
Inmiddels heb ik te horen gekregen dat ze niet afwijken van hun besluit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 3, 2024 om 16:30
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dit nu en rest dus: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/ als mogelijkheid om navraag te doen resp. een klacht in te dienen (als als gezegd)

Me
door Meindo - Mar 29, 2024 om 22:26
64 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat H de Zevende bij CZ werkt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 30, 2024 om 12:38
2057 Antwoorden / Vragen

Het gaat om de argumenten, die kan TS gebruiken om zijn standpunt te onderbouwen als hij de discussie aan wil gaan, jouw stupide bijdrage laat enkel zien dat je een Calimero bent zonder inhoudelijke bijdrage.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2024 om 16:25
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Zie: https://www.skgz.nl/ indien u van uw verzekeraar een antwoord krijgt dat u niet bevalt. Ook ik vraag mij af of men 'logiustieke'problemen wel aan u ongevraagd in rekening kan brengen. Het zal u ongetwijfeld wel bekend zijn dat er leveringsproblemen zijn m.b.t. bepaalde medicijnen doch het 'prijsverschil'dat u noemt lijkt ook mij extreem. Ik heb even gezoicht en zie op zich geen meldingen m.b.t. 'logistieke problemen', welk middel betreft het, welke fabrikant? Er zijn zoals ik zie verschillende middelen zoals u bedoelt.