di
door dikkie23 Oct 14, 2011 om 15:51
Voeding & gezondheid

Huisarts heeft niet vermeld dat de medicijnen niet door zorgverzekeraar vergoed worden

Hallo,

mijn man heeft last van zijn maag en gebruikt daar medicijnen voor. Omdat hij nogal wat last had van de bijwerkingen heeft de huisarts ons geadviseerd om een ander middel voor zijn maag te gaan gebruiken, zodat we kunnen zien of de bijwerkingen door dit medicijn werden veroorzaakt of door andere medicatie. (dit was eind juli 2011)
Wij zijn hiermee akkoord gegaan en mijn man heeft dit middel een tijdje gebruikt. Dit nam echter niet de bijwerkingen weg, dus hij is weer overgestapt op zijn "oude" medicatie.
Nu kregen we in oktober 2011 ineens een nota van de huisarts voor deze medicijnen. Ik heb daarop de huisarts een brief gestuurd en gevraagd waarom wij deze nota hebben gekregen. (een jaar eerder kregen we nl. ook al een keer een nota voor een ander medicijn, die moesten we dan weer via een omweg declareren bij onze zorgverzekeraar, terwijl wij voor andere medicatie nooit nota's ontvangen).

De huisarts heeft ons vandaag medegedeeld per brief dat deze soort medicatie niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar en dat wij dit dus zelf moeten betalen.

Nu is mijn vraag: Had onze huisarts dit van te voren niet moeten melden? Of dat de apotheek ons hierop had moeten wijzen? Het is geen reusachtig bedrag, maar het gaat er mij om dat wij dit graag van te voren hadden willen weten.

2357 15 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 15:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou huisarts dat verplicht zijn ?
Dat is niet zijn zaak verder.
Apotheek doet het meestal wel, maar die heeft meer zicht op prijzen/vergoedingen dan de huisarts, maar of ze het verplicht zijn .......verwacht het niet.
Je kunt het natuurlijk ook zelf aan je apotheker vragen als je een recept hebt.

tdehond
door tdehond - Oct 14, 2011 om 16:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

is dit een huisarts met apotheek aan huis? Vanwege het feit dat u de nota van de huisarts krijgt.

Helaas moet u zelf nagaan of een geneesmiddel vergoed wordt. Dat geldt ook voor andere zaken. Zo kreeg een kennis een exotische therapie verwijzing. Ik had er nog nooit van gehoord. Heb haar aangeraden eerst te informeren bij zorgverzekeraar die inderdaad deze therapie na verwijzing door een huisarts niet vergoedde.

Dat scheelde enorm aan pijn in de portemonnee door vooraf bij zorgverzekeraar te informeren.

di
door dikkie23 - Oct 14, 2011 om 16:03
9 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 14 okt 2011, 15:56]Waarom zou huisarts dat verplicht zijn ?
Dat is niet zijn zaak verder.
Apotheek doet het meestal wel, maar die heeft meer zicht op prijzen/vergoedingen dan de huisarts, maar of ze het verplicht zijn .......verwacht het niet.
Je kunt het natuurlijk ook zelf aan je apotheker vragen als je een recept hebt.

Omdat een andere huisarts die in dezelfde praktijk werkzaam is dat wel doet. Ze krijgen een melding op hun scherm of het medicijn wel of niet vergoed wordt. Ik vind het namelijk belachelijk als ik elke maand honderden euro's moet uitgeven aan een behoorlijke zorgverzekering en dat ik dan ook nog eens mijn eigen medicijnen moet betalen, terwijl het andere merk wel vergoed wordt.... Ik vind dat gewoon raar en wil dit van te voren weten, van de huisarts of van de apotheek.

stacey
door stacey - Oct 14, 2011 om 16:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=dikkie23 schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:03]Omdat een andere huisarts die in dezelfde praktijk werkzaam is dat wel doet. Ze krijgen een melding op hun scherm of het medicijn wel of niet vergoed wordt. Ik vind het namelijk belachelijk als ik elke maand honderden euro's moet uitgeven aan een behoorlijke zorgverzekering en dat ik dan ook nog eens mijn eigen medicijnen moet betalen, terwijl het andere merk wel vergoed wordt.... Ik vind dat gewoon raar en wil dit van te voren weten, van de huisarts of van de apotheek.

Mijn huisarts meld het ook, klantvriendelijk, maar dat is feitelijk niet zijn taak.
Maar voortaan dan even vragen (aan huisarts) en anders bij apotheek in elk geval zou ik zeggen..

kr
door krieno - Oct 14, 2011 om 16:22
60 Antwoorden / 1 Vragen

Je had ook gewoon even zelf de huisarts kunnen vragen, kreeg ook van de arts een medicijn tegen cholesterol voorgeschreven, vroeg direct word dat vergoed ja of nee, dan wet je dat gewoon.
Beetje zelf wat initiatief tonen is ook niks mis mee toch.

rapil
door rapil - Oct 14, 2011 om 16:52
433 Antwoorden / 0 Vragen

@dikkie23, had je hier ook gepost als de bijwerking zou zijn verdwenen? Kortom gezeik.

di
door dikkie23 - Oct 14, 2011 om 16:55
9 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=rapil schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:52]@dikkie23, had je hier ook gepost als de bijwerking zou zijn verdwenen? Kortom gezeik.

Ja dan had ik ook gepost!

Zoals ik al eerder zei, je moet per maand flink wat geld betalen en dan moet je ook nog je eigen medicijnen betalen.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2011 om 17:02
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet niet beter dat, als ik een recept ophaal bij de apotheek, daar moet betalen. Eerder niet. Dan "grijp" ik later wel de huisarts aan zijn jasje om te zeggen dat ik de knip moest trekken. Maar de huisarts weet echt niet van alle medicatie die hij/zij voorschrijft of er bijbetaald moet worden, wel de meeste maar niet alles. Zegt hij.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Oct 14, 2011 om 17:22
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 14 okt 2011, 17:02]Ik weet niet beter dat, als ik een recept ophaal bij de apotheek, daar moet betalen. Eerder niet. Dan "grijp" ik later wel de huisarts aan zijn jasje om te zeggen dat ik de knip moest trekken. Maar de huisarts weet echt niet van alle medicatie die hij/zij voorschrijft of er bijbetaald moet worden, wel de meeste maar niet alles. Zegt hij.

Fijn dat je dit met ons wil delen,daar kan TS wel wat mee.

loreleigil
door loreleigil - Oct 14, 2011 om 17:33
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rapil schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:52]

Ja dan had ik ook gepost!

Zoals ik al eerder zei, je moet per maand flink wat geld betalen en dan moet je ook nog je eigen medicijnen betalen.
Stel je toch eens voor dat je die medicijnen altijd moet slikken. Dan ben je nog veel erger de Sjaak.
Al met al dus een storm in een glas water. Huisarts is het niet verplicht te melden, is wel netjes. U kunt het zelf ook vragen, heeft u niet gedaan. Volgens eigen zeggen gaat het om een klein bedrag, dus leg u er bij neer en vraag het de volgende keer gewoon.

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 22:08
63 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik helaas zelf ook veel medicijnen, waaronder ook medicatie voor de maag, maar ondervindt daarvan ook de bijwerkingen. In mijn geval zijn er al wat aanpassingen geweest en ondanks dat een huisarts wellicht niet verplicht is het te melden, is het wel netjes dit even te doen. In mijn geval verliep dit keurig en werd er bijverteld dat men de reden zou doorspelen naar de verzekering, omdat zij doorgaans het goedkoopste medicijn voorschrijven/vergoeden. In mijn geval werd het medicijn ook alleen maar vergoedt voor gebruik eenmaal daags, maar ook dat is keurig opgelost en kan ik het tot 3 maal daags gebruiken. Persoonlijk zou ik het ook wat lullig vinden als achteraf blijkt dat ik iets slik dat niet vergoedt wordt, en ook al is de huisarts het dus niet verplicht dit aan je door te geven, kan ik het toch wel waarderen als men dit wel doet.

Gr. Willem.

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 22:23
63 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dikkie23 schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:55][quote=rapil schreef op vrijdag 14 okt 2011, 16:52]@dikkie23, had je hier ook gepost als de bijwerking zou zijn verdwenen? Kortom gezeik.

Ja dan had ik ook gepost!

Zoals ik al eerder zei, je moet per maand flink wat geld betalen en dan moet je ook nog je eigen medicijnen betalen.

Als het trouwens om maagbeschermers gaat: men is van plan die uit het pakket te halen en dus helemal niet meer te vergoeden. Nou zijn het vaak niet de duurste medicijnen, maar als je ze langdurig, of een leven lang, zoals in mijn geval, dient te slikken, telt dit natuurlijk wel aan. Ik schrik nog regelmatig van de prijzen die ik zie als ik thuis mijn 'snackbar pakket' uitpak. In sommige gevallen kun je overigens ook nog een tegemoetkoming krijgen via het CAK bij langdurig medicijngebruik, al is dat meestal niet veel. Maar het kan ook voorkomen dat je nog een bedrag toegekend krijgt i.v.m. onverwachtse kosten of als je geregistreerd staat voor de wet gehandicapten, chronisch zieken, invaliden. Dit kan tevens via het CAK gaan, maar ook (nog) via de uitkerende instantie, als je b.v. bent afgekeurd. Ook ik krijg deze tegemoetkomingen, maar deze dekken, vooral bij veel ziekenhuisbezoeken/ritten niet de uitgaven die je hebt. Indien je man de medicatie langdurig, of zelfs een leven lang moet blijven slikken, is het wellicht raadzaam eens uit te zoeken welke medicatie nog wel vergoedt wordt en ook goed bij hem werkt. Maar gezondheid is een groot goed. De wat nare reacties komen dan ook vaak van gezonde mensen die zo door het leven heen huppelen. Dat geldt helaas niet voor iedereen.

Gr. Willem.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 22:40
16846 Antwoorden / 108 Vragen

willem-a, natuurlijk weet ik niet welke maagtabletten u krijgt voorgeschreven maar ik slik Nexium 40mg en die kosten wel €159,00 per 90 dagen. Dat is dan uiteraard ter bescherming van de maag om de andere medicatie te verdragen. Ik heb ook zo'n snackbar pakket zoals u dat zo plastisch noemt. Als ik dat, buiten de maandelijkse verzekeringskosten én de toekomstige eigen hogere bijdrage ook zelf moet gaan betalen van de AOW kan ik dat niet opbrengen. Wat dan weer inhoud dat de rest van de medicatie "er gelijk weer uitkomt", als u begrijpt wat ik bedoel. De dokter weet nog niet precies welke er wel in blijven en welke niet. Jammer dat we niet kunnen "hamsteren".

willem-a
door willem-a - Oct 24, 2011 om 22:53
63 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb ik inderaad ook een tijdje geslikt. Ik gebruik nu Pantoprazol, hetgeen eigenlijk vrij goedkop is: in mijn geval 270 stuks voor 17 Euro. Dat is dus goed te doen, maar die worden tot dusver dus ook nog vergoedt. Deze krijg ik voor een gevoelige maag en en een maagbreuk, waarvoor ze vrij goed voldoen. Soms merk ik echter dat ze niet toereikend zijn, terwijl normaal een tablet per dag zou voldoen. Maar inderdaad wordt het in jou geval wel een dure 'hobby' als je zelf voor de kosten moet opdraaien.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 22:57
16846 Antwoorden / 108 Vragen

nou ja, we kunnen blijven mopperen, doen kunnen we er toch niets aan. En je opwinden is slecht voor het hart (heb ik ook tabletten voor, haha!!).