ph
door philbomac Oct 30, 2011 om 11:10
Voeding & gezondheid

Kan dit met niet bestelde goederen

14 Dagen geleden bestelde ik een leesbril bij drogisterij AD in Den Haag centrum. Ik had een oogartsen voorschrift met daarop een VERZICHT voorschrift en de leesbril moest ge-aditeerd worden. De goed opgeleide winkelmedewerkster ging onmiddelijk aan de slag en voerde de VERZICHTsterkte in en ik kon mijn herenmontuur uitzoeken, waarvoor zij ook een nummer invoerde. Bij het afhalen kreeg ik een damesmontuur, compleet met strass versiering te zijn en waar ik niet door kon lezen.
1. had zij mij niet moeten informeren dat er bij hun de aditie niet mogelijk was?
2. zij voerde toch het verkeerde artikel nummer in!
3. ik krijg mijn 45 euro niet terug!
Inmiddels heb ik een opticien geraadpleegd en kost mijn leesbril in het totaal 184,00 + 45,00= 229 euro.
Kan dit zomaar?

556 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

wa
door walterw - Oct 30, 2011 om 12:14
24 Antwoorden / 0 Vragen
0

Om te beginnen vraag ik me toch af waarom iemand bij een drogisterij een bril gaat halen. Een bril is specialistenwerk, en hier ga je natuurlijk voor naar een gediplomeerd opticien. (let wel: de naam opticien wil niet zeggen dat deze ook gediplomeerd is). De opticien voert de oogmeting uit en samen met de opticien kies je een bril uit.
Je ziet nu wat de gevolgen zijn van het kopen van de bril bij de drogist.

Maar dat terzijde, als de sterkte voor additie op het voorschrift staat, en je vraagt om een bril voor dat, zou de winkel wel moeten aangeven dat dat niet mogelijk is denk ik. Maar dit is lastig, er is niet duidelijk wat je precies gevraagd hebt. Als je alleen een bril voor in de verte komt uitzoeken, kloppen de glazen wel.

Voor extra opties (leesgedeelte, multifocaal, kraswerende of ontspiegellaag enz) zal je toch bij de opticien moeten zijn.

Een verkeerd montuur door een fout van de drogist is risico verkoper.
Omdat een bril maatwerk is zal de leverancier de kosten van de glazen wel in rekening brengen bij de drogist, het montuur kan teruggestuurd worden. Deze kosten komen echter voor rekening verkoper.
Ik zou zeggen: laat de DA het juiste montuur bestellen met de glazen en dan heb je voor 45 een reservebril.
En dan de bril van 184, van natuurlijk betere kwaliteit, als dagelijkse bril gebruiken.

tenormin
door tenormin - Oct 30, 2011 om 13:38
16846 Antwoorden / 108 Vragen
0

Natuurlijk kan dit niet zomaar. Om van het montuur maar niet eens te spreken (u bent geen vrouw en zit al helemaal niet op een montuur met strass steentjes te wachten) maar óók schrijft u dat u niet ermee kunt lezen. De DA drogist, afdeling brillen heeft m.i. wel degelijk de verplichting u alles te vergoeden; U ging er immers voor een bril en montuur heen, niet voor een fles shampoo.

su
door susannef - Oct 30, 2011 om 13:50
303 Antwoorden / 9 Vragen
0

Ook al ben ik het met walterw eens dat u beter naar een gediplomeerd opticien had kunnen gaan; als DA de door u gevraagde bril niet kan leveren, dan hadden ze dat tegen u moeten zeggen. Dan had u zelf de beslissing kunnen nemen om niet verder met hen in zee te gaan.
Als u bijv. een blauwe auto bestelt en u krijgt een rode, dan wilt u toch ook uw geld terug?

wa
door walterw - Oct 30, 2011 om 14:19
24 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ben het ook weer met susannef eens, maar wat ik bedoel is: is voor de verkoper duidelijk geweest dat philbomac ook een leesgedeelte in het glas wenstte?
Dat de leessterkte gemeten is bij de oogmeting, wel niet zeggen dat men dit ook in het glas wil hebben (misschien heeft philbomac thuis wel een losse leesbril liggen).

Als je dit wel hebt aangegeven bij de DA, dan betekent het dat DA gewoon fout besteld heeft / iets besteld heeft dat je niet wil.
Als dit niet duidelijk is aangegeven, en dat er vanuitgegaan is dat de DA alle gemeten waardes gebruikt, is het een ander verhaal. Dan heeft de drogist netjes de gewenste glazen besteld.

Dit staat dan weer los van het foute montuur. Dat is gewoon pech voor DA.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ma
martin60 - May 15, 2024 om 11:53
Vakantie & reizen

Geschil met booking.com

Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 6, 2024 om 22:11
Huishouden & energie

Liander wil mijn meter vervangen

Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .

Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ? Lees meer