Kan ik Jumbo supermarkten aansprakelijk stellen voor mijn afgebroken kies?
Onlangs heb ik een pak rundergehakt gekocht bij Jumbo om lasagna te maken. In het gehakt heeft een hard stukje (bot) gezeten wat ervoor gezorgd heeft dat mijn kies gedeeltelijk afbrak. Na een bezoekje aan de tandarts bleek dat er een nieuwe kroon geplaatst moet worden a € 500,-. Nu heb ik de verpakking reeds retour gestuurd zodat ze wellicht de productie kunnen controleren, zodat er niet meerdere klanten het slachtoffer worden. Mijn vraag, kan ik de kosten van de tandarts verhalen bij Jumbo? Zij vroegen om ook het harde stukje op te sturen. Dat heb ik echter doorgeslikt. Daarna niets meer van Jumbo gehoord. Ik heb hen zelfs nog doorverwezen naar mijn tandarts die mijn klacht kan bevestigen.
Het `bewijsmateriaal` ligt in het riool.......
Nee, u heeft geen kans op vergoeding, óók niet met een stukje bot! Een stukje bot is bij de vleesverwerking niet te vermijden en er kan niet van nalatigheid gesproken worden. Een onderdeel van een machine of mes/zaag zou u meer kansen hebben gegeven en ook dàn moet u voor 100% vervanging kunnen aantonen dat uw kies 'nieuw' was. In dit geval moet Jumbo op zijn beurt weer bij zijn leverancier een klacht indienen. Met de verpakking en de Jumbo-documentatie is de slachter wèl te herleiden. Best mogelijk dat Jumbo de slachter 'aanpakt' met uw klacht als bewijs, maar daar heeft de consument niets aan.
Het zou netjes zijn van Jumbo om u nog een bericht te sturen. Met een kortingsbon lopen zij het risico, dat iedere tandbeschadiging geclaimd zal gaan worden. Helaas zijn alle kosten dus voor ú!
Het enige dat uw tandarts kan bevestigen, is dat uw kies gedeeltelijk afgebroken is. Dat is alles.
Als u Bij Jumbo de schade zou willen verhalen, moet u bewijzen dat Jumbo aansprakelijk zou zijn.
Ten eerste kunt u dat niet en ten tweede moet die kies al heel slecht geweest zijn als die door zo'n klein stukje bot in het gehakt zou afbreken.
Dus dit komt voor eigen rekening.
In "The USA" en een dure advocaat had u misschien wel een miljoen kunnen claimen, maar we zijn in NL.
En wie zegt dat het harde stukje in het gehakt zat, kan ook in een lassagnablad of in de saus hebben gezeten. M.a.w. hoe wilt u het bewijzen.
@berryh,
Wie eist, die bewijst.
Het is aan u om te bewijzen dat het harde stukje (bot o.i.d.) in uw lasagne ook echt in het gehakt heeft gezeten en ook nog eens de oorzaak is van het afbreken van uw kies.
Het bewijs materiaal is echter verloren gegaan en daarmee komt er eigenlijk een einde aan deze zaak.
Zonder bewijsmateriaal zou het wel heel erg makkelijk worden om een leverancier aansprakelijk te stellen voor een schade.
U kunt uiteraard nog naar het e.e.a. bij uw rechtsbijstandverzekeraar informeren.
En dat Jumbo zwijgt is niet zo onbegrijpelijk, ze wachten op het bewijsmateriaal welke u hen niet kunt toesturen. ;-))
Lijkt mij dat de kies dan al niet zo best was.
Bij lasagne kauw je überhaupt amper met kracht dus dan moet je ineens wel heel hard hebben gekauwd.
Blijft echter wel vervelend.
Diewilik
Dank voor alle reacties. In een email vroeg Jumbo om de verpakking, het eventuele botje, steentje of botje op te sturen samen met de tandartsrekening en zijn verklaring dat dat de reden is van de afgebroken kies. Nu lijkt mij dat de tandarts dit niet echt kan bewijzen. Nu heb ik zeer zeker geen zwak gebit zoals in een reactie wordt gezegd, en ik eis ook geen miljoen. Ik weet ook wel dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Maar toch wel een hoop geld. Nu maar hopen op enig medeleven van Jumbo. Dan krijgen ze van mij een warme douche. Nogmaals dank voor alle snelle reacties
Hoop doet leven,nu maar hopen dat je wat krijgt,maar als dat zo is,laat het dan nog een keer weten,want wie weet,kan er een ander ook wat van leren.
Dan krijgen ze van mij een warme douche.
Bij jou thuis? ;-)
Toch niet bij Kassa, want voor douches moet je bij Tros/Radar zijn!
Hoop voor je dat er nog iets van een tegemoetkoming los komt (maar zoals al gezegd: je kunt niets hard maken/bewijzen).
Goed weekend.
Jumbo heeft niet gebeten. Dat deed u zelf. Net als ik een aantal jaren geleden op een kersenpit beet en 1500 euro bij de tandarts kwijt was. En die kersen waren nog wel in de aanbieding..
Was de tandarts ook maar in de aanbieding geweest :-)
Het heeft enige tijd geduurd. Maar de verzekering van Jumbo gaat toch alles vergoeden. Top gedaan van ze. Dit wilde ik nog even mede delen. Ik vond de rekening van de tandarts toch wel erg hoog om zonder slag of stoot voor mijn rekening te nemen. Mijn dank aan Jumbo supermarkt.
U kunt uw laatste reactie beter gewoon in het antwoord vak zetten, wordt het beter gelezen
Mooi dat het voor u is opgelost..
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is botox gevaarlijk voor rimpels
Is botox voor rimpels ongevaarlijk en hebt het nadelen Lees meer
Vacatures met dezelfde tekst en salaris, maar op 39 verschillende locaties?
Receuiters die willen zoveel mensen bij zich laten aansluiten voor hun verdienmodel bij bedrijven. Maar is het toegestaan om mensen te lokken met "nep-vacatures"? Bij Synsel Techniek staat slechts 39 keer de vacature (chemisch) procestechnoloog met dezelfde vacaturetekst en salarisindicatie, met enkele kleine veranderingen om ze "uniek" te maken. Zouden 39 bedrijven in heel Nederland toevallig pre ... Lees meer
Glasvezel voor de prijs van een auto!!
Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen? Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer