aj
door ajhoogeveen Aug 13, 2013 om 20:08
Voeding & gezondheid

Knijpfruit

Ik koop wel eens voor mijn dochter knijpfruit van verschillende merken.
Ik kijk dan vaak naar "met echt fruit" of " geen suikers toegevoegd". Maar in hoeverre klopt dit? Kan een knijpfruit een goede fruitvervanger zijn? En welk merk is het meest "natuurlijk" of gezond?

21417 19 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Aug 13, 2013 om 20:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens mijn mening is er niets dat boven normaal vers fruit gaat.

dearagain
door dearagain - Aug 13, 2013 om 20:51
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*mijn inschatting is, dat er geen enkel niet echt fruit gezond is

*maar in zeer beperkte mate kan het natuurlijk geen kwaad

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2013 om 20:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Deze knijpfruit van zonnatura lijkt me heel gezond. Mango, wortel, sinaasappel. Allemaal van biologisch fruit.
klik HIER

Ik heb het gewoon gegoogeld hoor, ben geen ervaringsdeskundige.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2013 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er op staat dat er geen suiker toegevoegd is, dan zal dat ook wel niet zo zijn. Misschien zijn die zakjes wel handig voor nood, maar wat is er tegen een appel?

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2013 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me alleen af waarom er zout toegevoegd is aan die Zonnatura pakjes. En dan 28% wortel? Voor die prijs?

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2013 om 22:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Volgens mij is er geen zout toegevoegd, maar heeft voedsel van nature een zoutgehalte.
Verder is het wel duur, zal ook wel met het biologische te maken hebben. Koop maar eens een fles sap in een natuurwinkel, schrik je je ook wild.

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2013 om 23:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Volgens mij heeft groente en fruit van nature echt geen zoutgehalte, behalve misschien lamsoor of zeekraal. Maar ik kan dat mis hebben.

Maar als iets voor 28% uit een goedkoop ingrediënt als wortel bestaat, heb ik toch zo mijn bedenkingen.

zoekster
door zoekster - Aug 13, 2013 om 23:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 aug 2013, 23:09]@zoekster

Volgens mij heeft groente en fruit van nature echt geen zoutgehalte, behalve misschien lamsoor of zeekraal. Maar ik kan dat mis hebben.

.
Je hebt het mis! Banaan bijvoorbeeld heeft een heel laag zoutgehalte.
KLIK
Over dat soort minieme hoeveelheden hoef je je overigens echt geen zorgen te maken.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2013 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Dank hiervoor. Ik maak me er ook geen zorgen over. Het viel me alleen op bij die specificatie.

fe
door festinger - Aug 14, 2013 om 02:17
410 Antwoorden / 18 Vragen

Dank voor al uw bijdragen.

vl
door vlembo1 - Aug 14, 2013 om 11:30
12 Antwoorden / 3 Vragen

Het is eerder makkelijk! Ik heb er eens genomen om te weten hoe het smaakt, onze kleinzoon is er dol op, maar die is vrij lui op het gebied van kauwen, hij wil altijd door gaan met spelen! Het smaakte naar een soort van appelmoes, en dat is nu net iets wat hij opvallend genoeg niet lust!

latevogel
door latevogel - Aug 14, 2013 om 11:46
86 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 13 aug 2013, 20:58]Deze knijpfruit van zonnatura lijkt me heel gezond. Mango, wortel, sinaasappel. Allemaal van biologisch fruit.
klik HIER

Ik heb het gewoon gegoogeld hoor, ben geen ervaringsdeskundige.

Ik heb even op de betreffende pagina gekeken en het volgende viel mij gelijk op: "Het is een goede aanvulling op de dagelijkse behoefte aan 2 stuks fruit en 100 tot 150 gram groente."

Dus je kunt het beschouwen als een extraatje maar niet als volwaardig!
Gelijk een snoepje, alleen dan gezonder!

pinguin1
door pinguin1 - Aug 14, 2013 om 12:13
37 Antwoorden / 6 Vragen

Deze produkten kun je vergelijken met limonade. Suiker en E- nummers hebben gewoon andere namen. Koop een blender, gooi er allerlei fruit en groenten (b.v spinazie pf sla) in. Je proeft alleen het fruit en ze hebben echt iets goeds binnen. In een lekvrije beker en ze kunnen het zo meenemen. Ook heerlijk is twee golden delicious appels met citroensap in blender of met stukje citroen in sapcentrifuge en je hebt een heerlijk glas vruchtenlimonade, zonder troep. Het is een beetje werk, maar veel goedkoper en voedzamer.

ma
door mattykarsten - Aug 14, 2013 om 12:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste ajhoogeveen,

Als er op knijpfruit staat dat dit alleen van 'nature aanwezige suikers' of 'geen suikers toegevoegd' heeft dan klopt dit. Sommige fabrikanten voegen dan bijvoorbeeld wel zoetstoffen toe.

U vraagt kan knijpfruit een goede vervanging zijn van gewoon fruit? U heeft het hierbij over gezondheidsaspecten van fruit. Misschien is een eerste vraag: waarom is fruit gezond?

Fruit is o.a. gezond omdat:
- Het weinig calorieën bevat en daarentegen veel gezonde vitamines en mineralen
- Het een verzadigd of vol gevoel geeft

Ik zou graag een vergelijking willen maken tussen knijpfruit en gewone fruit (of groenten). Als voorbeeld knijpfruit van Zonnatura bevat volgens de fabrikant: Ingrediënten: mango* (28%), wortel* (28%), appel* (28%), banaan* (14%), geconcentreerd sinaasappelsap* (2%). Hoeveel stuks fruit of groenten er precies in zitten wordt door de fabrikant niet aangegeven.

Een stuk vers fruit bevat gemiddeld zo'n 50 calorieën per portie (100 gram) en 150 gram groenten bevat zo'n 35 calorieen. Knijpfruit daarentegen bevat 201 kJ (= 48 calorieen) per 85 gram (dit is een pakje). Dit is dus in verhouding meer dan een stuk fruit.

Wat maakt vers fruit nou gezonder? De meeste voedingsstoffen en vitamines in fruit zitten in de schil (van bijvoorbeeld een appel) of de vliesjes (van bijvoorbeeld een sinaasappel). Door fruit te pureren gaat een groot deel van deze voedingsstoffen verloren omdat bijvoorbeeld de schil niet wordt meegenomen in het maken van de puree en omdat vitamines verloren gaan bij blootstelling aan de lucht in het productieproces.
Een voor mij nog veel belangrijkere reden waarom fruit gezonder is dan knijpfruit is verzadiging. Een deel van die verzadiging wordt door het vezelgehalte bepaalt. Gemiddeld bevat 85 gram fruit zo'n 2 gram vezel, dit is gelijk aan het vezelgehalte in knijpfruit. Daarnaast moet fruit geschild en gekauwd worden en heeft het een bepaald volume. Het kauwen of de snelheid waarmee het fruit gegeten wordt heeft invloed op hoe verzadigend we dit vinden. Het volume of het uitzetten van bijvoorbeeld de maag door dit volume zijn processen in het lichaam die verzadigingssignalen aan de hersenen afgeven.
Knijpfruit kan veel sneller gegeten worden dan gewoon fruit omdat dit vloeibaar is en niet gekauwd moet worden. Ook heeft een stuk fruit meer volume dan vloeibaar/gepureerd fruit. Dit zijn dus belangrijke processen die worden overgeslagen door het eten van knijpfruit i.p.v. gewoon fruit.

Om samen te vatten zou ik zeggen: Nee, knijpfruit is niet gezonder dan gewoon fruit. Het is een gemakkelijke manier, maar ik zou willen adviseren om de extra tijd te investeren door uw dochter een gewoon stuk fruit te geven.

zo
door zoeker - Aug 14, 2013 om 12:57
78 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is al dat spul niet zo gezond.
Fabrikanten staan er bekend om, dat ze meesters zijn in het misleiden van de consument. Door gebruik te maken van bepaalde terminologie, weten ze keer op keer de consument te verleiden tot het kopen van allerlei zooi die (teveel) verborgen vetten, suikers en E-nummers bevatten.

Ikzelf vond jaren geleden Knorr Vie wortel wel lekker, dacht dat het ook wat positiefs toevoegde aan mijn voedingspatroon. Tot ik las dat er alleen wat pulp en veel suikers in zo'n potje zat. Toen ben ik mij wat meer gaan verdiepen in dit soort praktijken en ik ben helemaal van dit soort kant en klaar producten afgestapt.
Uiteindelijk is Vie ook uit de productie gehaald, omdat oa Foodwatch naar buiten bracht dat het 1 grote leugen was. En zo zijn er meer producten geweest.

En waarom zou je eigenlijk een potje nemen, terwijl je thuis net zo makkelijk even wat fruit snijdt, in een bakje doet en meeneemt naar het werk of onderweg. Veel lekkerder en je weet zeker dat je geen extra suikers ed binnenkrijgt.

Overigens heeft ook Zonnatura producten die niet door de beugel kunnen, dus ook daar kun je niet vertrouwen op 'de goede naam' van het bedrijf.

Kijk ook even op de site van Foodwatch, bijvoorbeeld deze over Nestle fruitflesje
https://www.foodwatch.nl/misleid/nestle_fruitflesje/index_nl.html

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 14, 2013 om 13:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Er is maar één gezond tussendoortje en dat is (vers)fruit, dus die twee rijen met tussendoortjes in de supermarkt kun je altijd gewoon overslaan.

Verder zijn dit soort dingen gepasteuriseerd, afgezien van het feit dat hiermee veel voedingsstoffen verloren gaan, schijnt het ook nog andere nadelige gevolgen te hebben.

Verder vraag ik mij nog altijd af of de verse sappen van AH wel gezond zijn, maar dat schijnt dan weer net niemand te weten ;-).

pinguin1
door pinguin1 - Aug 14, 2013 om 14:08
37 Antwoorden / 6 Vragen

De verse sappen van AH en andere merken zijn ook geen vervanging. Ze zijn te lang houdbaar en te zoet. Versgeperst sap kun je het beste zo snel mogelijk opdrinken, Lekkerisdat.

mi
door miepje58 - Aug 14, 2013 om 15:01
208 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op woensdag 14 aug 2013, 13:22]Er is maar één gezond tussendoortje en dat is (vers)fruit, dus die twee rijen met tussendoortjes in de supermarkt kun je altijd gewoon overslaan.

Verder zijn dit soort dingen gepasteuriseerd, afgezien van het feit dat hiermee veel voedingsstoffen verloren gaan, schijnt het ook nog andere nadelige gevolgen te hebben.

Verder vraag ik mij nog altijd af of de verse sappen van AH wel gezond zijn, maar dat schijnt dan weer net niemand te weten ;-).

Moet je toevallig wel fruit kunnen eten ;-) Als je dat niet kan moet je wat anders.

Mijn stelling: eet niets met een etiketje. Toen ik nog (beperkt) fruit kon eten, maakte ik sinaasappel/grapefruitsap. Heerlijk. Sleepte me alleen een breuk aan al die vruchten ;)

aj
door ajhoogeveen - Aug 14, 2013 om 15:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties.
Ik geef mijn dochter (14 maanden) dagelijks vers fruit maar verder dan banaan komt ze niet met normaal eten.
Ze vindt ander fruit niet lekker of ze moet het nog leren eten.
Verse sap ( zelf geperst) en fruitshakes maak ik zelf regelmatig omdat ik vind dat ze niet alleen banaan moet eten.
Een beker maakt het interessant en dan gaat het er goed in.
Knijpfruit zijn voor mij makkelijk als we een dag weg gaan.
Ze kan goed kauwen dus ik maak me hier geen zorgen om. We hebben altijd met stukjes gegeten want mevrouw houdt niet van puree. Deze zakjes gaan er goed in en zullen zeker geen dagelijkse vervanger worden.
Iedereen bedankt!