dr
door drolleke Feb 7, 2009 om 21:19
Voeding & gezondheid

Marmite

Sinds kort gebruik ik Marmite (een Englese gist/kruidenpasta met vitamine B) op een boterham of cracker met bijvoorbeeld een plakje kaas erop. Nu hoor ik over dit product verschillende meningen. De een verteld mij dat het product gezond is vanwege de kruidensamenstelling, vitamine B en het is vetarm. De ander zegt dat het product juist ongezond is vanwege het zoutgehalte. Nu smeer ik dit product dunnetjes op de boterham of cracker, maar wie heeft nu gelijk?

52355 31 Rapporteer

labswans
door labswans - Feb 7, 2009 om 21:30
1918 Antwoorden / 10 Vragen

geen van beide tot het echt bewezen is door een instantie. Het antwoordt zal u hier niet vinden.

Groetjes ,labswans

kenwel2
door kenwel2 - Feb 7, 2009 om 21:31
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo drolleke, zo ongezond lijkt me dit product niet, zout is iets, wat elk (gezond) persoon juist nodig heeft immers...lees anders even wat wikipedia erover zegt, op de door mij gegeven link hieronder, Gr. Henri

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marmite

spooky01
door spooky01 - Feb 7, 2009 om 21:35
418 Antwoorden / 56 Vragen

Tik het in op google en je kan er vanalles over lezen. Persoonlijk denk ik dat je het niet dagelijks moet gebruiken, want met de gewone producten kom je al aan je portie zout wat je dagelijks nodig hebt en er zit wel erg veel zout in. Groetjes Ingrid

kenwel2
door kenwel2 - Feb 7, 2009 om 21:43
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@drolleke< nergens staat overigens aangegeven, dat aan dit product extras zout zou zijn toegevoegd.....het is een vegetarisch product. Lijkt mij, dat je dit, gewoon als alle andere dagelijkse producten, kunt gebruiken. (Of je moet onder behandeling van een specialist zin, of een of ander dieet moeten volgen) Ben je gezond, dan kun je dit gewoon dagelijks gebruiken, en voor alles geldt natuurlijk: Met mate...

Gr. Henri

kenwel2
door kenwel2 - Feb 7, 2009 om 21:52
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, drolleke, maar.....er staan ook hele andere meningen over, lees dit maar eens even....ik wist niet dat dat spul ZO erg zout zou zijn......teveel is dus ook erg slecht...dus toch met enige mate dan?

Voor mij geen marmite....(wat een boer niet kent..)

http://www.vegatopia.com/smf/index.php?board=5;action=display;threadid=5101

stacey
door stacey - Feb 7, 2009 om 22:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Hoe kunt u het gebruik van zout minderen?

·                         Voeg geen zout toe bij de bereiding van de warme maaltijd.

    Gebruik geen bouillon, maggi, strooiaroma, ketjap (zoute en zoete), mosterd, sambal, juspoeder, ketchup, kruiden die met zout gemengd zijn, uienzout, marmite en dergelijke. Ze bevatten veel zout. -------     www.hartstichting.nl

kenwel2
door kenwel2 - Feb 8, 2009 om 13:18
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@stacey, je verwijzing is wel goed, maar....het verhaal gaat over mensen met een hartfalen daarom blijf ik bij mijn mening:" Ben je gezond, dan kun je dit gewoon dagelijks gebruiken, en voor alles geldt natuurlijk: Met mate..." maar of je er ook gezond bij blijft is een 2e...

Ik zou dat marmite dus NOOIT (kunnen)gebruiken, om diverse persoonlijke redenen...

Gr. Henri

spooky01
door spooky01 - Feb 8, 2009 om 13:43
418 Antwoorden / 56 Vragen

Goedemiddag Henri, ik ben het niet echt met je stelling eens dat je dit elke dag kan gebruiken. Als je ziet hoeveel zout dit bevat is het zelfs niet echt gezond om het dagelijks te gebruiken. (naar mijn mening). Groetjes Ingrid

vladja
door vladja - Feb 8, 2009 om 14:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Eet al jaren Marmite. Je gebruikt maar een mespuntje op een boterham, dus zoveel krijg je niet gelijk binnen. Het is niet als jam. Als je het zo dik op je brood smeert, is het niet te eten.

Het is te vergelijken met een bouillonblokje of andere pittige smaakmaker, maar dan veel geconcentreerder. Je neemt ook geen lepel sambal, maar meestal een mespuntje.

Bij Marmite is het: of je vindt het lekker of afgrijselijk.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Feb 8, 2009 om 14:29
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste spooky01: "maar of je er ook gezond bij blijft is een 2e..." en als je dit wel dagelijks wilt gebruiken, nogmaals: met mate...maar dat geldt voor alles wat je kunt eten, m.u.v van vers fruit dan...

Persoonlijk zou ik dit spul "marmite" NOOIT gebruiken....na alles te hebben gelezen over dit spul, nee, dank je wel...(strikt persoonlijk hoor)

En, inderdaad, echt gezond spul lijkt me dit nu echt niet...er zijn wel betere broodbeleggingen....en wat antwoord aan vraagsteller/ster betreft: mensen hebben gelijk als ze zeggen dat het product ongezond is...dat is helemaal waar!

Gr. Henri

stacey
door stacey - Feb 8, 2009 om 14:58
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@ kenwel

--Ben je gezond......

Dat weet je helaas nooit 100%

En als je gezond bent Blijf het dan vooral !!!

Overdaad schaad en en liever zuinig met zout, overal zit al zout aan toegevoegd, je krijgt meer binnen dan enkel van die marmaite dagelijks en dan wordt het wellicht beetje veel van het goede...........

Dit produkt is mi niet zo geschikt voor dagelijks gebruik als het zo veel zout bevat.

stacey
door stacey - Feb 8, 2009 om 15:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nederlanders eten dagelijks twee keer zoveel zout als goed is.

Dat kunnen ze zelf nauwelijks beperken: slechts een kwart van het zout komt uit het vaatje thuis, driekwart komt binnen via industriële producten als brood, vlees, sauzen en soep.

voor eind 2009 15 procent minder zout in voedsel

I rest my case ;-)

kenwel2
door kenwel2 - Feb 8, 2009 om 15:53
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@stacey, vandaar mijn opmerking: Persoonlijk zou ik dit spul "marmite" NOOIT gebruiken....na alles te hebben gelezen over dit spul, nee, dank je wel...

Vraagsteller schrijft: "De ander zegt dat het product juist ongezond is vanwege het zoutgehalte"

Meen dat ik hierover een echt goede mening (persoonlijk dan) over heb gegeven, wat een ander tot zich neemt, is aan hem/haar zelf...

Zelf ben ik diabeet, en besef HEEL goed wat ik (wel) eet..

That's all..laten we het hierbij laten dan, voor wat mij betreft.

Gr. Henri

grindweg
door grindweg - Feb 8, 2009 om 18:17
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een goede keenis van ons gebruikt het al ruim 35 jaar. en is toch beter af met bepaalde kwaaltjes. en de vitaminen b zijn daar debet aan denkt hij. nadelen heeft hij ook nooit van gehoord.

audb
door audb - Feb 13, 2009 om 13:57
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kaas bevat ook zout dus maakt het nou zo veel uit als u dit spul ook op uw craker ofzo smeert ?.

Maar over gisk kan ik wel duidelijk zijn, het bevat vitamine B en als u gewoon gezond eet dan heeft dit geen toegevoegde waarde.

Als u echter te kort hebt aan vitamine B dan is een pilletje van de huisarts of van de drogist net zo goed.

Overigens wordt te veel vitamime B uitgescheden en blijft er maar een heel kleine hoeveelheid achter in het lichaam en het is dan ook beter om multivitamine te nemen en denk u door het kopen van de dure merken beter af te zijn dan die van het kruit... dan hebt u het echt mis, bijde producten bevatten even veel werkende vitamines al wil de fabrikant ons doen geloven dat de hoeveelheid die op de verpakking staat ook op genomen zou worden door ons lichaam.

Let wel op dat u de vitamines koel en droog bewaard door warmte en vocht verliezen vitamines hun waarde.

vi
door vincent1 - Feb 13, 2009 om 16:58
7 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn vader , met hartklachten, gebruikte het veel . Hij is helaas niet meer.

hu
door hugo909 - Feb 13, 2009 om 17:53
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik bijna dagelijks armite, en zeker niet voor die (onzinninge?) gezondheidsclaims. Ik kan me goed voorstellen dat iemand Marmite laat staan vanwege de sterke smaak of het hoge zoutgehalte. Je hoeft toch geen voedingsexpert te zijn om te weten/proeven dat Marmite stijf staat van het zout.

Sjah, de één eet een zak chips leeg (incl. een berg monosodiumglutamaat) de ander doet een likje Marmite op een broodje

Dus: bij gezondheidsclaims niet te goedgelovig zijn, bij on-gezonheidsclaims (is dit een woord??) altijd waakzaam zijn. En Marmite verdient het om geprobeert te worden, I LOVE IT!!! :)

P.S. Dat verhaal van die ouders die hun kids verplicht een broodje kaas met Marmite laten eten omdat het zo gezond zou zijn: ik zou mijn bloedeigen ouders voor de rechter slepen als ze met zo'n maf idee op de proppen waren gekomen, ziek! :)

gnodde
door gnodde - Feb 13, 2009 om 18:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Marmite bevat 4500mgr natrium per 100gram. Een mespuntje is ongeveer 1 gram, en bevat dus ongeveer 45mgr.
Kaas en vleeswaren bevatten gemiddeld zo'n 800mgr natrium per 100gram. Een portie weegt gemiddeld 20gram, en bevat dus zo'n 160mgr natrium.
Dus met een plakje kaas of vlees krijg je veel meer zout binnen, dat met een mespuntje marmite!

ba
door batavia1947 - Feb 13, 2009 om 18:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Marmite, ik ken het misschien al meer an vijftig jaar. Lekker op een toostje of om een saus op smaak te brengen. Zout??? Ja het zal wel weer te veel bevatten. Maar waar zit niet te veel zout in??? Gewoon verstandig eten en met mate gebruiken. Als je alles moet laten wat de geleerden voorschrijven, blijft er niet veel over. Maar Marmite heb ik altijd in het keukenkastje staan.

sa
door safetyman - Feb 13, 2009 om 21:05
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Drolleke:  ik heb lang als 1e stuurman op Engelse passagiersschepen gewerkt. Marmite was (is) daar net zo normaal als pindakaas bij ons. Of het gezond of ongezond is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het ONGELOFELIJK smerig smaakt (plat gezegd: ik vind het niet te vreten!). Heb het toch echt diverse keren geproefd. Jakkie...

pk49
door pk49 - Feb 13, 2009 om 21:40
243 Antwoorden / 2 Vragen

als halve engelsman eet ik mijn hele leven al Marmite, samen met een aantal beroemdheden zoals Elton John, Paul Mccartney en vele anderen,die er ook reclame voor maken.En inderdaad: "you love it or you hate it".Mijn dochter eet het zelfs elke dag,omdat ze gek op is. Mijn en haar bloeddruk is prima( ik ben 59)Er zijn in de UK ook kookboeken te koop met wat je met Marmite kan maken.Zolang je het dun smeert is het zoutgehalte geen probleem, dik op de boterham is het trouwens niet lekker, vind ik.Sinds kort is ook foliumzuur toegevoegd.Aanbevolen wordt: 2 gr per dag voor kinderen, 4 gr voor volwassenen.

ro
door robcsr - Feb 13, 2009 om 21:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik de verschillende reacties lees wordt er te weinig Marmite gegeten. Ik zelf gebruik dagelijks, waar ook ter wereld, sinds 1948 Marmite. Ik lees alles hoe klein ook geschreven nog steeds zonder bril, en heb alle andere organen nog steeds in prima conditie. Dat vele vallen over het zout gehalte is meer het idee dat “spul” te moeten eten. Je houd er van of je vind het onverteerbaar.

Lees het etiket en ontdek de hoeveelheid zout. Per portie/mespuntje, dus ong. 4 gram,  krijg je 100 milligram natrium/Sodium binnen. Doet dit maar eens met bv dulse of olijven, ook 4 gram, dan is 600 milligram het resultaat. 4 Gram kaas is goed voor 312 milligram zout.  Stel je gebruik een bouillonblokje zo’n 4gr, dan ga je voor de bijl met 6250 milligram zout. Dat is dus 40 keer zoveel als dat angstaanjagende Marmite potje. Dus ook maar niet meer gebruiken? Ik zelf vind het gewoon lekker, en zal nooit iemand dwingen om het te gebruiken. Wel raad ik het aan. Oefen en je gaat het op de duur lekker vinden. Als brood beleg is het het goedkoopste artikel, gemiddelde prijs € 2,00 per 125gr. Bespaar en wordt gezond.

pk49
door pk49 - Feb 13, 2009 om 21:46
243 Antwoorden / 2 Vragen

kook in de magnatron,dan hoef je geen zout te gebruiken.
Ik kook aardappelen, groentes,rijst,deegwaren in de mag.Smaakt goed, je mist de zout niet en je gebruikt veel minder stroom. Door het nagaar effect hoeft het eten niet lang in de magnatron.

ft
door ftm - Feb 13, 2009 om 23:07
102 Antwoorden / 1 Vragen

Als je echt werk wilt maken van gezond eten, Drolleke, zou ik geen kaas eten op die cracker met Marmite.
Kaas bevat veel dierlijke verzadigde vetzuren.
Je kunt beter een broodje in plantaardige olie gefrituurde kroket eten dan een broodje kaas.
Mij maakt dat niet uit, ik eet gewoon kaas, maar jij eet die Marmite wegens het veronderstelde gezonde effect.

yo
door youdid - Feb 13, 2009 om 23:39
18 Antwoorden / 44 Vragen

Luister naar je lichaam. Als je goed stil gaat staan bij wat je voelt, nadat je het gegeten heb (hoofdpijn wijst bijv. op vocht vasthouden. Een verschijnsel dat voorkomt bij een te veel aan zout), dan weet je zelf al of je gezond bezig bent. Heb je erge behoefte aan zout, dan zou ik hier gewoon lekker naar handelen. Sommige mensen hebben door bijv. een lage bloeddruk meer behoefte aan zout.

Toch weet ik dat dit luisteren naar je lichaam, voor sommige mensen niet gemakkelijk is. Daarnaast is gewenning aan zout ook vaak een valkuil. Je hebt steeds meer nodig om je behoefte te stillen. Echter, kijk uit, want ik veel producten zit (te) veel zout. Zoals dat ook met suiker het geval is. Je krijgt al snel veel te veel zout binnen. Gemiddeld 9 maal te veel voor wat een mens nodig zou hebben. Daarom zijn veel fabrikanten nu langzaam het zoutgehalte aan het verlagen. Dit kan niet te snel, want dat zouden de consumenten merken. hopelijk kunnen we over 10 jaar zeggen dat we van die verslaving verlost zijn.

http://www.nu.nl/gezondheid/1908440/kinderen-krijgen-te-veel-zout-binnen.html

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/nieuws/834/nederlanders-eten-veel-te-zout

toolboy
door toolboy - Feb 13, 2009 om 23:41
965 Antwoorden / 40 Vragen

Volgens mij weinig mis mee., Down under krijg je dit ook op je brood onder de naam vegemite. zelfs kom het voor in het liedje van man at work.Levertraan kregen wij vroegha ook. Groet T

re
door reits194 - Feb 15, 2009 om 10:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

een mespuntje krachtige smaak, kruidig & zout, heerlijk. Je mag niet roken, niet drinken, niet ..... weet ik veel.

Geniet van het leven wat mij betreft MET af en toe een mespuntje Marmite!

an
door anromach - Feb 15, 2009 om 19:47
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dit soort vragen zijn meer geschikt voor www.voedingscentrum.nl, want nu krijg je allerlei persoonlijke meningen van iedereen die ook weer tegenstrijdig zijn.

Deze instantie is op de hoogte van het nieuwste als het gaat om (wetenschappelijk) onderzoek omtrent voeding.

Succes ermee!

wimbremer
door wimbremer - Mar 2, 2009 om 15:42
122 Antwoorden / 19 Vragen

Gatverd..... net ingedikte Maggie... Niet te eten. Doet u mij maar pindakaas (als het dan toch moet...)

mi
door miv - Mar 2, 2009 om 16:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Brood, kaas en Marmite zijn alledrie zeer zout. Dat er aan Marmite geen vet is toegevoegd neemt niet weg dat de kaas vet is.

In veel natuurwinkels kun je gistextract zonder zout bestellen, met of
zonder toevoeging van kruiden. Het heet Vitam R-D en zit in een groene
tube. Let op: in Vitam R zonder D zit wel zout.

Aan vit. B heeft u vast sowieso geen gebrek tenzij u alcoholist bent.
Vitam R-D is gewoon lekker voor wie van de smaak van gistextract houdt.
Indien u besluit uw zoutconsumptie te verminderen kunt u gerechten met
Vitam R-D op smaak brengen. Het is uiteraard veel duurder dan Marmite
dat grotendeels uit zout bestaat.

Disclaimer: Ik heb geen banden met de fabrikant of leveranciers van
Vitam R-D. Het is gewoon de enige gistextract zonder zout die in NL
verkrijgbaar is.

dr
door drolleke - Mar 2, 2009 om 16:18
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wil u allemaal hartelijk bedanken voor de gegeven reacties. Intussen heb ik uit de vele reacties een besluit genomen.
Nogmaals hartelijk dank voor uw reacties!