pi
door pipo Jan 8, 2004 om 08:31
Voeding & gezondheid

Nota apotheken

ik krijg een nota v/d apotheek van zelfzorg medicijn domperidon voor 180 st.voor €60.63
later blijkt de zelfde medicijnen ook voor te komen bij de health shop van zilverenkruis voor het zelfde aantal voor €18.75
is hier spraake van woekerwinst voor de apotheken?

1652 8 Rapporteer

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:26
207 Antwoorden / 4 Vragen

Dat zou kunnen! Als ze slim inkopen wel maar dat betwijfel ik. Het zilveren kruis kan ongetwijfeld hogere kortingen bedingen en heeft niet de plicht om een heel repertoire aan medicijnen in voorraad te houden. Maar een prijsverschil van meer dan 200% is te groot om daarop terug te voeren. Ik zou de apotheek vragen waarop hun prijs is gebaseerd? Hoe zij de gehanteerde prijs kunnen verantwoorden. Waarschijnlijk is er een rekenfout gemaakt en vraag hun die te compenseren. Een bedrag tot ongeveer 30 Euro lijkt me ongeveer het gebruikelijke bedrag voor een apotheker.

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:26
504 Antwoorden / 8 Vragen

Die 18,75 is voor 180 st. van 10 mg met 'health' korting zonder deze korting is het 27 euro. Als jij ook 10 mg hebt dan zou ik dit inderdaad aan de apotheek navragen, hoe hun aan die prijs komen. En :U heeft recht op het Achmea health dienstenpakket als u een particuliere zorgverzekering of een aanvulling op uw ziekenfondsverzekering heeft bij Avéro Achmea, DVZ Zorgverzekeringen, Groene Land Achmea, PWZ Achmea of Zilveren Kruis Achmea. En: Alle aanbiedingen die op de site vermeld staan zijn inclusief BTW, maar exclusief eventuele heffingen die door de overheid worden opgelegd en exclusief handelings-, administratie- en verzendkosten. De verschuldigde bedragen zullen inclusief eventuele heffingen vanwege de overheid en inclusief handelings-, administratie- en verzendkosten in rekening worden gebracht. En: U heeft recht op de exclusieve Achmea health korting als u een particuliere zorgverzekering of een aanvulling op uw ziekenfondsverzekering heeft bij Avéro Achmea, DVZ Zorgverzekeringen, Groene Land Achmea, PWZ Achmea of Zilveren Kruis Achmea. Dus als het dan nog goedkoop uitvalt en je voldoet aan deze voorwaarden (zie site health shop) kan je op je strepen gaan staan bij de apotheek, of het zelf bestellen.

pi
door pipo - Apr 16, 2004 om 12:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb gereageerd bij de apotheek
hun reactie was dit is onze prijs welke staat in de computer en wat zilverenkruis of een andere verzekering doet moeten zij weten.

so
door sombogaard - Apr 16, 2004 om 12:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Alle prijzen die apothekers voor medicijnen vragen, zijn opgelegd door de overheid. Elke maand komt er van het ministerie een hele lijst bij de apotheek binnen met prijzen die ze per medicijn moeten vragen. Apothekers zitten dus vast aan de prijzen van hogerhand, terwijl Achmena dit dus niet heeft. Weer een knap werkje van het ministerie om apothekers af te schilderen als geldwolven...

ni
door nicky29 - May 21, 2004 om 00:24
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werk in een drogist en bij ons kosten 30 tabletten € 4.52 Ik heb geen idee waarom de apotheek zulke hoge prijzen handhaven. Het is me bij veel klanten opgemerkt dat wij goedkoper zijn dan de apotheek, Ik zou gewoon bij div. drogisten rondkijken en de verzekeraar erop attent maken. Veel suc6

nu
door nub - May 10, 2010 om 22:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zojuist ook vreemde prijzen bij de plaatselijke apotheek geconstateerd. De dokter had mij een vaselinettecreme voorgeschreven. Hiervan ontving ik een rekening van 28 euro! terwijl dit product vergelijkbaar is met een gewone pot vaseline van de drogist van rond de 2 euro!
toen ik het vroeg aan de apotheker zei zij dat het ongeveer 6 euro kost. Toen kwam de 'bedrijfsleider' aan de lijn, hij vertelde dat de verzekeraar de prijs bepaald.
Een belletje naar de verzekeringsadviseur(die ik persoonlijk ken) maakte duidelijk dat de apotheek zelf de winst bepaald.(een paar belletjes over en weer, ook de verzekeringsadviseur belde nr de apotheek) Het aparte was dat in dat gesprek de apotheker naar de verzekeringsadviseur uitte dat hij zelf wel zijn winst bepaald! terwijl die tegen ons glashard liegt over zijn aandeel.
nadat we dit aan hem voorgelegd hadden, wilde hij het resterende bedrag wel terugstorten. toen ik mijn rekeningnummer wilde geven, zei hij direct dat ik maar langs moest komen om het contant te ontvangen.... blijkbaar wil hij geen 'papierwerk'. Vreemd en apart, maar ik heb in ieder geval mijn geld terug. wijze les: controleer de prijzen van medicijnen

mariegh
door mariegh - May 11, 2010 om 09:14
263 Antwoorden / 13 Vragen

De verzekeraar bepaald de maximumprijs. Ze hoeven die hoge prijs dus niet aan jou door te berekenen, ze mogen er best minder voor vragen. Verder mogen ze per receptregel een bepaalde opslag rekenen voor verleende zorg en adviezen. Zo kom je al gauw aan een hogere prijs.
Apothekers kunnen via hun eigen groothandel wel degelijk grote kortingen bedingen op de medicijnprijs. Of ze dat voordeel ook aan hun klanten doorberekenen, dat is weer een ander verhaal.
Voor je zelfzorgmedicijn lijkt het dus aan te bevelen om prijsbewust te gaan shoppen bij apotheek of drogist.

poltol
door poltol - May 11, 2010 om 15:02
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste @nub en mariegh,

Fijn dat jullie ook een probleem hebben en/of hadden.
Maar hang dat nu niet aan een vraag van 2004.

Dat is niet echt handig.

Vr.gr. poltol