ja
door jantiemes Apr 1, 2013 om 13:51
Voeding & gezondheid

Overlast

Hallo ,

Ik woon in een appartement van een woningbouwvereniging , grenzend aan een sloot met daarachter een grote parkeerplaats en sportvelden .

Nu gebeurd het steeds vaker dat flatbewoners , buurtbewoners en bezoekers van de sportvelden hun opgespaarde oud brood massaal in de sloot dumpen . Afgelopen zondag 8 keer . Het is niet onschuldig de eendjes voeren maar echt dumpen van brood .

Hierdoor aangetrokken grote getalen meeuwen ( meer dan 100 ) die dan vechten om het brood en daarna alles onderpoepen en dat is niet leuk als je net je auto gewassen hebt of als net de glazenwasser is geweest .

Helaas is dit niet alles want er is nu ook een hangplaats ontstaan van ( nijl ) ganzen , deze beesten maken s'nachts zo'n lawaai dat het voor mij erg moeilijk slapen is .
Zij communiceren ( gakken ) dan met ganzen die een paar kilometer verder vertoeven .

Ook zie ik steeds vaker ratten zwemmen .
De mensen hierop aanspreken helpt niet , de wbv inschakelen helpt ook niet , zij sturen dan een centrale brief en daar blijft het dan bij .
Ik heb nu een klacht ingediend bij de gemeente , maar denk dat dit ook niet gaat helpen .

Wat kan ik nog meer doen tegen deze overlast ?

Mvg.

2034 13 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Apr 1, 2013 om 14:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Vraag of de gemeente een bordje wil plaatsen met 'verboden de dieren te voederen'. Ongelooflijk maar waar, heeft bij mij in de buurt redelijk geholpen.

Ik weet precies wat je bedoelt, ze dumpen dat brood met plastic zak en al, en van die ganzen word je knettergek als ze 's nachts tekeer gaan.

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2013 om 18:31
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Jan, zit in dezelfde situatie m.u.v. we hebben hier een "gewone straat" en geen sloot. Hele petities zijn er aangeboden aan de gemeente, de Woningbouw weet het, uiteraard in elke entree hangt er een verzoek: verboden vogels te voederen. Inderdaad trekt het niet allen ratten en muizen aan, maar vooral de meeuwen en ganzen. Die zou ik het liefst de nek omdraaien ;-). Bij ons blijft het niet bij brood, hele maaltijden worden over het balkon gegooid (wat leuk is al je net naar je auto loopt!). De wijkagent weet er ook van maar helaas, er is nooit een "heterdaadje". Ik ben bang dat we samen, met een heleboel andere mensen, het maar moeten accepteren, want afschieten mag niet (laten we het maar op de ganzen houden) hoewel ik er wat sterker over denk....

gompy2
door gompy2 - Apr 1, 2013 om 18:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als gedeelde smart halve smart is, dan bij deze ook mijn bijdrage :-((

Hoef niks toe te voegen, alle aangehaalde punten herken ik en vooral die ellende met die nijlganzen is me uit het hart gegrepen :-)
Die broeden altijd op een eilandje pal onder de ramen aan de ene kant, en als die ellende uitgebroed is gaat het hele gezin elke nacht naar de andere kant onder het slaapkamerraam gezellig zitten keuvelen op de wal..
Lachuuh..
Met een beetje pech broedt er ook nog een zwanenpaartje, nou dan is de ellende niet van de lucht als de mannetjes van die beide monstersoorten tegen elkaar te keer gaan :-)
Nijlganzen-mannetjes zijn ook echt leuk als ze een spiegelgevecht tegen zichzelf houden in glanzende wieldoppen van auto's.
Of als ze hun staartveren goed willen doen, dan zijn het net jonge honden die zichzelf in de staart willen bijten, ze blijven maar ronddraaien....
Kortom, het is de natuur, de buurt opvoeden is verloren moeite, je ergeren is ook geen doen, dus moeten we het positieve er maar van inzien en genieten van "de natuur".. .;-)

ja
door jantiemes - Apr 1, 2013 om 19:40
38 Antwoorden / 30 Vragen

@ zoekster

Dat bordje ga ik zeker vragen als de gemeente niets doet na mijn klacht .

@ tenormin

Ook bij mij is het niet alleen brood , een paar weken geleden was het spaghetti , ik denk bolognese want het was rood .

Den Haag , dat is waar ik woon heeft als reactie op het probleem van de meeuwenoverlast het volgende besloten , versneld aanleggen van ondergrondse vuilcontainers , het plaatsen van broodcontainers ( zeg maar glasbakken voor brood ) en rattenlokdozen , de mensen adviseren om de dikkere ( en duurdere ) gele vuilniszakken te gebruiken en er is een subsidie om je platte dak meeuwen werend te maken .
Waar zijn we mee bezig !!!

Is het niet veel verstandiger en goedkoper om in de APV een besluit op te nemen dat het in deze gemeente verboden is om voedsel aan dieren aan te bieden . Ik weet dat er gemeenten zijn die dat verbieden .
Bovendien , gezien als dierenvriend , moeten meeuwen duiven eenden ganzen enz. hun natuurlijke voedsel eten en niet het door ons opgedrongen oud brood .

Mvg.

Is

snah
door snah - Apr 1, 2013 om 20:00
654 Antwoorden / 61 Vragen

Ik weet niet of het helpt , koop zo'n super sooker en verjaag de ganzen met een krachtige waterstraal .

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2013 om 20:36
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat systeem van ondergrondse afvalcontainers is fantastisch! Wij hebben dit nu ook, sinds ruim een jaar. Ik schrijf expres: dit systeem! Sarcastisch bedoelt. Want wat we nu meemaken is dat er voor de containers een kaartje nodig is. Hier, in Leidschendam, krijgt men 1 kaartje per woning. Wat er dus het laatste jaar aan de gang is; de ellende is nu dubbel geworden. Iemand zonder kaartje zet de zak er gewoon naast, (meestal de kinderen van de bewoners, op weg naar school), de volgende komt eraan en je weet, zien is na-apen, dus ook die zak gaat niet in maar naast de container. Daarin is onze Gemeente wel erg alert; ik hoef alleen handhaving te bellen en dan komen ze met hun handschoentjes de zakken doorspitten, in de hoop op een achtergelaten adres. Afgelopen Zaterdag sprak ik nog met iemand van handhaving: er werd me gezegd dat de boete maar €80,00 is en dat men nu zorgt dat er geen adressen meer te vinden zijn. En daar maken de meeuwen de allergrootse rotzooi. Beide Paasdagen, nu dus ook, een enorme stapel viezigheid. En zo zonde: alles hier is vernieuwd; de huizen totaal gerenoveerd, heel mooie, met rode klinkers betegelde wegen, nieuwe trottoirs et voilà, één en al troep, zowel achter als voor.

ja
door jantiemes - Apr 1, 2013 om 20:50
38 Antwoorden / 30 Vragen

@ tenormin

Daarom ben ik ook bang dat een bordje 'verboden de dieren te voederen' niet gaat helpen .

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2013 om 20:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Daar hoef je "niet bang" voor te zijn: op zeker dat niemand het bord zelfs maar wil lezen. En het is hier ook verboden, net zoals fietsen in het winkelcentrum. Of plassen in de lift. Er hangen overal camera's maar je denkt toch niet dat men zich er ook iets van aantrekt? Oogkleppen op en 's-nachts oordoppen in;-)).

diumenge
door diumenge - Apr 1, 2013 om 20:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 1 apr 2013, 20:57]...
Of plassen in de lift.
...Plassen in de lift??

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2013 om 21:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 1 apr 2013, 20:59][quote=tenormin schreef op maandag 1 apr 2013, 20:57]...
Of plassen in de lift.
...Plassen in de lift??

....de rest zal ik maar niet over schrijven.... En het is geen duim zuig verhaal.

diumenge
door diumenge - Apr 1, 2013 om 21:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat geloof ik direct. Maar het is nogal van een andere orde dan brood voeren... of zelfs fietsen waar het niet mag.

kanty
door kanty - Apr 1, 2013 om 22:05
284 Antwoorden / 69 Vragen

We hebben een hondje gehad die steeds weg liep. Kregen van een Mevr. verder op in de straat dat ie poepte in haar tuin. Dat moest maar niet meer. Ik zeg : ik zal het Bonny vertellen.
Wat U mee maakt is niet heel erg leuk. Ik denk ook niet dat een bordje werkt. Mensen blijven het toch doen. Plaat voor de kop, noemt men dit. Een camera opstellen? Mensen die dan de dieren voederen een boete geven. Misschien een oplossing, maar het blijft idd moeilijk. Sterkte er mee.
Ps wij hebben last van kraaien. Heel vroeg in de ochtend beginnen ze al te ''roepen''

loreleigil
door loreleigil - Apr 3, 2013 om 09:42
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=kanty schreef op maandag 1 apr 2013, 22:05]We hebben een hondje gehad die steeds weg liep. Kregen van een Mevr. verder op in de straat dat ie poepte in haar tuin. Dat moest maar niet meer. Ik zeg : ik zal het Bonny vertellen.
Aha, dus uw hond, die u aangelijnd dient uit te laten, poept bij een ander in de tuin en dan geeft u een lekker gevat antwoord terug? En dan over ander spreken met de zin 'plaat voor de kop'? Humor heeft u wel.