on
door onsument Mar 30, 2009 om 11:46
Voeding & gezondheid

Problemen met varifocusglazen van Essilor

Ik heb problemen met Varilux Fysio en Ipsio glazen van het merk Essilor. Om in het 'verre' gedeelte scherp te kunnen zien moet ik mijn hoofd iets voorover knikken. Ik heb al diverse keren met Essilor gebeld maar krijg geen duidelijkheid, ook krijg ik desgevraagd geen schriftelijke informatie over de eigenschappen van hun glazen. Bij de optometrist van mijn opticien krijg ik te horen dat het probleem bij mij zou liggen. Bij een vluchtig gesprekje (second opinion) bij een andere opticien krijg ik te horen dat ik niet de enigste ben met dit probleem, er zijn meer mensen die hun hoofd iets voorover moeten knikken om scherp te kunnen zien in het veraf gedeelte. Deze opticien zou hier iets aan kunnen doen. Ik kreeg niet het naadje van de kous te weten, maar op mijn suggestie dat het een kunstgreep zou zijn, waarbij het centrum van het glas waardoor je normaal rechtuit kijkt iets lager geplaatst zou worden werd wel bevestigd. Ik blijf het een vreemde zaak vinden dat de 'Formule 1' glazen zoals de optometrist ze noemt niet scherp zijn als ik gewoon recht vooruit in de verte kijk en ik slechts een scherp beeld krijg als ik het hoofd iets knik. Wie weet van de hoed en de rand?

15660 15 Rapporteer

harrie
door harrie - Mar 30, 2009 om 12:13
765 Antwoorden / 36 Vragen

Dit wordt veroorzaakt doordat het veraf gedeelte van de glazen wat aan de hoge kant zit. Oplossing zou zijn nieuwe glazen en de grens tussen veraf en dicht(er) bij wat lager inslijpen (monteren).

Uw dichtbij gedeelte wordt dus wat kleiner daardoor. Mogelijk heeft de opticien de grens tussen veraf en dichterbij wat te hoog gemeten, waardoor u echt door het bovenste gedeelte moet kijken voor veraf.

Is het een bril met neuspads, zou de gehele bril iets lager gezet kunnen worden.

Groeten Harrie

on
door onsument - Mar 30, 2009 om 12:53
19 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Harrie,

Bij de Fysio glazen was dit inderdaad het geval, maar daarna heb ik de Ipsio glazen gekregen, terwoijl dit probleem dus bekend was, het verafgedellte is daar lager ingezet. Desondanks ervaar ik hetzelfde probleem. Voor september 2008 had ik Comfort glazen van Essilor, na september de Fysio en de Ipsio met een berkinsindex van 1,74 om de randdikte wat beperkt te houden. Ik zit dus nu een half jaar op met andere glazen te experimenteren. Ik kan me dit verschijnsel niet van de Comfort glazen herinneren.

la
door laptop - Mar 30, 2009 om 12:54
92 Antwoorden / 14 Vragen

ik (ook mijn vrouw) hebben daar ook last van.
de mijne zijn voor de 2ekeer vernieuwd. zover ik het begrijp heb je verschillende glazen veraf/lees waarvan de overgang bijvoorbeeld 24 mm is maar je hebt ze ook van 14mm 18 mm dacht ik. samengevat is het zo dat men bij een klein montuur of tegen  het leesgedeele aankijkt of bij lezen tegen het kijk gedeelte. dit komt volgens mij doordat de monturen althans waarin de glazen gaan steeds kleiner zijn geworden! vroeger (wat is vroeger, 2 jaar geleden)
ware de monturen veel groter. als we nu eens niet naar de mode zouden kijken(je moet dan wel grote monturen kunnen kopen) kan er een hoop worden opgelost!!  als iemand iets anders weet reageer!!

on
door onsument - Mar 30, 2009 om 13:08
19 Antwoorden / 13 Vragen

Geachte heer laptop,

Wat U noemt is ook ter sprake geweest, men noemt dit de zone. Bij mijn laatste twee brillen (vanaf september 2008) zou deze 18 mm zijn . Het centrum voor het leesgedeelte onderin het brilleglas bevind zich dan op 18 mm afstand van het centrum voor veraf boven in het glas. Bij de vroegere Comfort zou dit in elk geval op 19 mm liggen. Ik heb begrepen dat verschillende fabrikanten verschillende zones hanteren en dat inderdaad leeszones het verafgebied beinvloeden en omgekeerd. Maar ik ben nog niet tegengekomen dat men rechttoe rechtaan toegeeft dat dit voor sommige klanten problemen geeft zoals u, uw vrouw, ik en anderen hebben ervaren. Ik denk dat meer helderheid van de kant van de fabrikanten gewenst is.

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2009 om 13:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag onsument, ik heb 2 monturen met varifocus (2 merken glazen) en voor beide een ietwat groter montuur (is toen ook geadviseerd) om voor zowel dichtbij als veraf een wat groter zichtveld te hebben. Ik gebruik de brillen echter alleen als ik veel afwisselend dichtbij/veraf moet kijken. Met autorijden bijv. gebruik ik een gewone bril om niet per ongeluk steeds door het dichtbij gedeelte te kijken en mijn zithouding vaker te moeten veranderen en met buiten lopen idem, omdat je anders bijv. ongelijke tegels verkeerd kunt inschatten en struikelt. Ik heb geharde, extra dunne ontspiegelde kunststof glazen en de scheiding veraf/dichtbij zit goed.

Misschien kan iets gesteld worden aan de "pootjes" aan de neusbrug als sprake is van een metalen montuur? Dat de bril dan wat lager komt te zitten? Of, zoals hier ook al is gemeld, het leesgedeelte wat lager in de glazen zetten (of kleiner maken), maar dan ook een wat groter montuur, anders lukt dat misschien niet goed en wordt het dichtbij kijkveld erg klein en lastig. Doe anders net als ik: een vari-en een gewone bril afwisselend gebruiken. Lastiger, maar ook comfortabeler. Overigens heb ik altijd o.a. in mijn auto voor reserve een goedkoop +brilletje liggen dat ik voor noodgevallen even over mijn gewone bril kan zetten. Dat u permanent voor veraf kijken uw hoofd steeds voorover zou moeten buigen geeft mij de indruk dat e.e.a. niet goed is bemeten/geadviseerd w.b. formaat montuur, stand ervan op uw gezicht en hoe veraf en dichtbij in de glazen is geslepen.

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2009 om 14:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog aanvullend: of sprake is van 18 dan wel 19 mm en dus een fabriekszaak van belang is? Het lijkt mij eerder dat het cruciale zit in hoe het montuur en de glazen t.o.v. uw pupillen staan en of dat dan in het formaat van de glazen, het montuur te realiseren is en goed door de opticien bemeten is met recht vooruitkijken. Bij mij is toen op de plastic "glazen" (zoals monturen in de winkel liggen), met het montuur op, recht vooruit kijkend e.e.a. gemeten t.o.v. de pupillen, dit op dat plastic aangegeven en aan de hand daarvan is het + en -gedeelte bemeten berekend en geslepen. Overigens is dat ook altijd zo gedaan met mijn gewone brillen om het grootste gezichtsveld juist t.o.v. de pupillen aan te geven in relatie met de stand van het montuur op het gezicht.

vr.gr.

harrie
door harrie - Mar 30, 2009 om 14:24
765 Antwoorden / 36 Vragen

Ter Info;

Zelf draag ik de oervorm van bi-focaal, de rechte streep, de zgn. chirurgenbril. Heerlijk groot gezichtsveld bij het dagelijks gebruik. Ook het leesgedeelte is zijdelings over de gehele breedte perfect. Een duidelijke, mij niet storende overgang tussen lees en afstand gedeelte. (zoals de look-over)

Alleen voor de computer heb ik een aparte zwakkere leesbril.

Overleg eens met uw opticien.

Groeten Harrie

door 75ster - Jun 24, 2009 om 17:24
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben benieuwd of uw probleem inmiddels opgelost is? Ik ben zelf opticiën dus vandaar mijn belangstelling

Mvg

on
door onsument - Jun 24, 2009 om 19:17
19 Antwoorden / 13 Vragen

Nee, in feite niet. De juffrouw van Essilor dacht dat een aantal zaken beter nog eens onderzocht konden worden (oogmeting en controle van de glazen), allen mijn opticien maakt deel uit van een Duits consern en was nogal verbolgen toen ik over de juffrouw begon. De optometrist zocht mijn problemen in het een aantal uren per dag computeren met daarna problemen met TV kijken 's avonds. Ik heb nu een monofocus computerbril (advies optometrist) terwijl de opticien denkt dat een varifocus computerbril beter zou kunnen zijn (als je er ook van papier bij moet lezen).  Ikgebruik nu al een tijdje weer de Fysio maar ben niet enthousiast, alleen het midden is scherp. Ik test vaak even voor de TV: draai je je hoofd een beetje, dan zit je gelijk in de onscherpte. Ik rijd motor en auto en kijk daarbij veel van links naar rechts v.v. zonder nadrukkelijk met het hoof te draaien. Daarom wil ik ook graag glazen die hiervoor het meest geschikt zijn. Ik vraag me nu af of de oude Comfort glazen met brekingsindex 1,76 ipv 1,74 daarvoor beter zijn (ondanks een dikkere rand) Op de site van Varilux wordt gesuggereerd dat de Ipseo helemaal op jouw kijkgedrag is afgestemd. Dat wordt getest met een apparaatje met lampjes links en rechtsonder in het gezichtsveld. Wat ik later hoorde van de juffrouw is dat dit echter niets met het veraf kijken met draaiende ogen van doen heeft. Ik vind de voorlichtg van fabrikanten m.b.t. de eigenschappen van glazen absoluut onvoldoende. Je kunt als consument op deze manier geen goede keuze maken.

aurora1
door aurora1 - Jun 24, 2009 om 20:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@onsument, met computeren kunt u gewoon een oudere bril gebruiken met wat minder sterke glazen. U kunt op allerlei manieren op de pc dan de letters even wat groter maken en met de zwakkere bril vermoedelijk ook papierwerk naast de pc wel lezen. Lang achtereen achter de pc is nooit echt goed, af en toe een kleine pauze nemen (voor ogen en rug en vermoeidheid van beide). Dat lang computeren en erna daardoor problemen met tv kijken hebben lijkt me onzin. Op de motor en in de auto zou ik geen vari gebruiken, maar een bril waarmee je goed ver en rondom kunt kijken, lijkt me wel zo veilig. Bovendien heb je in de auto een iets andere zitstand (dus hoofdstand) dan op de motor lijkt me (tenzij u een Harley of zo rijdt). Heeft u eigenlijk extra dunne glazen? Ik heb extra dun voor mijn diverse (gewone en varifocus) brillen, en gewone voor mijn geslepen zonnebril (groot montuur) die ik overwegend in de auto gebruik en waarvan de glazen dus vrij dik aan de randen zijn. Werkt prima. En zoals hier al is gezegd: anders een wat groter montuur voor vari, en het leesgedeelte lager in de bril en alles laten bemeten met de bril op de goede stand (zoals u gewend bent brillen te dragen) op de neus en recht vooruit kijkend en dat de opticien niet van boven of van beneden de aanduidingen op de plastic glaasjes maakt. U moet elkaar dan recht vooruit en in de ogen kijken. Ik heb overigens een hoge cylinder die omgerekend mijn glazen ca -9 en -10 maken. Met een cylinder is het nog ingewikkelder om e.e.a. goed te krijgen bij varifocus.

Voor de tv gebruik ik mono, tenzij ik tussendoor ook wat lees. Overigens valt me steeds weer op dat opticiens brillen altijd maar hoog op je neus zetten en dicht tegen het gezicht drukken en de pootjes strak achter de oren. Ik doe dat altijd zelf want dan heb ik de voor mij juiste en plezierigste stand. Ook dat kan schelen met het bemeten van e.e.a.

door 75ster - Jun 26, 2009 om 16:02
11 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, wel jammer dat de opticien het niet heeft opgepakt. U heeft waarschijnlijk veel geld uitgegeven aan een bril die niet bevalt. Misschien is het een idee om een keer een sec. opinion aan te vragen bij een andere opticien (particulier opticien)? Ik denk dat u hiervoor niet perse naar een optometrist hoeft, maar ik zou een opticien alles nog eens na laten lopen. Zijn uw glazen al een teruggestuurd naar de fabriek ter beoordeling? Is de meting al eens gecontroleerd?

Het klopt dat bij alle mulifocale glazen er wazige gebieden zitten aan de randen van de glazen. Dit is bijna niet te voorkomen, alleen met de nieuwere typen mulifocaal te verminderen.

Bifocaal is in dezen ook niet de oplossing omdat als uw accomadatievermogen verder gaat teruglopen met de leeftijd u de tussengebieden gaat missen die niet met bifocaal te bereiken zijn. Als u dan alsnog op multifocaal over moet gaan de gewenning een stuk moeizamer loopt. Ook meerdere brillen voor verschillende activiteiten is niet altijd de oplossing, u merkt waarschijnlijk zelf dat het steeds wisselen ook niet alles is!

Ik hoop dat u hier iets mee opschiet.

on
door onsument - Jun 26, 2009 om 18:15
19 Antwoorden / 13 Vragen

Beste 75ster,

Het geld uitgeven valt gelukkig mee tot nu toe, vanwege een zeer schappelijke benadering van mijn opticien. Ik vind inderdaad het switchen lastig en vanwege tellers in auto en motor is een multifocus eigenlijk wel een must (eigenlijk ook wel bij computeren gecombineerd met lezen van papier op het buro). U schrijft dat de moderne Multifocus glazen beter zouden zijn, maar daar heb ik grote twijfels over. Ik test dit door te focussen op iets midden voor het oog en dan mijn hoofd ietsje naar links of rechts te draaien , waarbij ik naar het naar het object blijf kijken. (het oog draait dan natuurlijk ook iets in het hoofd) Verbazigwekkend snel ben je dan uit de scherpte. Mijn sportbrilletje (monofocus)met glaasjes van nog geen 15 Euro per stuk scoort op dit punt stukken beter. Je zou bij wijze van spreken met de modernste brillen je ogen bij wijze van spreken wel vast kunnen laten spijkeren in je hoofd en alleen nog maar kijkbewegingen moeten maken met het hoofd om scherp te zien. Dit verhoudt zich natuurlijk niet met het kijkgedrag van motorrijder die graag wil zien wat er uit alle hoeken en gaten voor hem gebeurt. Mijn idee is dat zelfs mijn oude iets dikkere Varilux Comfort glazen (1,67) op dit punt beter scoorden, maar ik kan dit niet goed meer controleren omdat de bril die ik nog heb met deze glazen niet meer op mijn laatst aangemeten sterkte is. Het lijkt erop dat er voor de ontwikkelaars van brilleglazen op dit gebied nog heel wat te ontwikkelen en te onderzoeken is. Ik begrijp ook niet dat dit aspect niet (bijvoorbeeld via een getalwaarde) aan de consument kan worden doorgegegven, zodat de consument weet wat hij koopt. Bij diverse produkten krijg je wel getalswaarden voor prestaties! Waarom voor dit aspect bij brilleglazen dan niet? mvg, Consument

ja
door jacan - Aug 8, 2012 om 10:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

1 Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk is opgelost.
Alleen al omdat ik helaas veel ervaring heb met diverse opticiens en merkglazen.
De afgelopen drie jaar circa 23 bezoeken en 9 glazen (voor een oog).
En nu heb ik de physio 2.0 short aangemeten gekregen.
Na 4 weken nog geen goed zicht. Er is maar een punt op het glas waar ik veraf scherp kan zien.

mvrgr. jacan

er
door erikengerd - Jan 24, 2013 om 22:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helaas soortgelijke ervaringen als onsument met die essilor glazen. Bij de geringste hoek wordt het beeld onscherp. Inderdaad eenvoudig te controleren voor de tv. In het dagelijks leven merk je het doordat je soms ineens onscherp ziet. Ik ga denk ik gebruik maken van die omruilgarantie van mijn opticien. Dit is echt het geld niet waard. Ik had ook al een gewone bril besteld, dan deze bril maar omzetten in een leesbril.

ja
door jacan - Jan 25, 2013 om 18:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo erikengerd,

Wel type glas van essilor heb je gekocht? Epsio of Physio of ander?
staat op de bon.