sp
door spaarvarken Sep 17, 2011 om 16:57
Voeding & gezondheid

Rekening voor reisadvies gezin

Hallo,

Ik heb een aantal rekeningen gekregen van de huisarts die allemaal op hetzelfde onderwerp betrekking hebben, nl. een reisadvies voor het hele gezin naar een 'tropische' bestemming.

Het zijn exact dezelfde rekeningen als vorig jaar, maar nu voor een herhalingsprik voor precies dezelfde bestemming en dus ook met hetzelfde reisadvies.

Voor elke persoon wordt een apart reisadvies geschreven (met exact dezelfde tekst) en daarvoor heb ik telkens een aparte rekening gekregen.

Voor ons gezin is 3x € 25,50 in rekening gebracht voor dit jaar. Vorig jaar is voor precies hetzelfde advies ook hetzelfde bedrag in rekening gebracht met een aparte rekening voor de herhalingsprikken die daarbij horen.
Het reisavies bestaat uit een aantal uitgeprinte standaard velletjes papier. Als je met je eigen gezin gaat, heb je toch maar één reisadvies nodig en toch geen 3x aparte rekeningen?
Is dit een juiste gang van zaken en mag dit zomaar?

Met vriendelijke groet,

Lian Dirven

2264 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2011 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo spaarvarken,

Rare gang van zaken, maar .....
waarom naar de huisarts? Voor een tropische bestemming en reisadvies + vaccinaties kun/moet je naar de GGD gaan!

Ben je met het hele gezin op bezoek geweest? Zo ja, dan rekent-ie dus voor ieder een consult.
Hetzelfde geldt voor het halen van een herhalingsprik: kosten consult + kosten injectie per persoon!

Een rekening sturen voor ALLEEN het reisadvies zou dus 1x moeten zijn als je er ook ALLEEN om bent wezen vragen.

Fijne vakantie.

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Sep 17, 2011 om 17:50
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is heel logisch, het zijn 3 patiënten. De huisarts is verplicht om aan ieder van zijn patiënten de voorlichting te geven. Zowel voor de verzekering moet dat als ook voor zijn aansprakelijkheid. Wie zegt immers dat ieder gezinslid de stukken ook daadwerkelijk ontvangt?

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2011 om 18:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marcel75,

...de huisarts is verplicht....?

Ik bepaal nog altijd zelf of ik al dan niet een reisadvies vraag.
En als ik een reisadvies heb gekregen geldt dat natuurlijk ook voor de rest van de gezinsleden.

Heeft mi.i. niets met de aansprakelijkheid van de huisarts te maken!

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Sep 17, 2011 om 18:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Edrick3,
Nee, helaas te kort door de bocht geredeneerd. Laat ik het anders uitleggen/benaderen: stel je staat bij de bakker en zegt: " Doe maar een kadetje", dan moet je die afrekenen. Als dan zegt: "Mijn gezin moet ook een kadetje, maar omdat ik al 1 heb en mijn gezinsleden identieke kadetjes krijgt, hoef ik die andere 2 natuurlijk niet te betalen" dan zal de bakker je heel vreemd aankijken.

En ja, de huisarts moet gewoon kijken naar hoeveel patiënten een advies nodig hebben. En nee, als 1 gezinslid een advies heeft gehad, heeft niet automatisch de rest van zijn gezin ook dat advies gehad.

Als 1 gezinslid ziek wordt en dat gezinslid heeft geen reisadvies gehad, dan kan dat lid de arts aansprakelijk stellen, zowel civielrechtelijk als tuchtrechtelijk.

Je redenering dat jouw reisadvies ook voor de rest van gezin geldt is erg mank. Dan zou je namelijk ook moeten redeneren dat het reisadvies ook voor je buren, familieleden, bekenden etc. geldt. En dan kom ik weer terug bij mijn vergelijking met de bakker.

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2011 om 18:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marcel75,

We zullen maar niet in discussie gaan want daar heeft TS niets aan, maar ik ben het in deze niet met je eens en vind dat jouw vergelijking met de bakker mank gaat.

.....Als 1 gezinslid ziek wordt en dat gezinslid heeft geen reisadvies gehad, dan kan dat lid de arts aansprakelijk stellen, zowel civielrechtelijk als tuchtrechtelijk......

Waarom? Ik ben helemaal niet verplicht om een reisadvies te gaan halen en moet zelf weten of ik al dan niet - met of zonder reisadvies - op vakantie ga! Daar heeft de arts niets mee van doen!

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2011 om 18:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marcel75,

PS

De 'spraakverwarring' ontstaat waarschijnlijk omdat niet duidelijk is wat je onder reisadvies moet verstaan.

stacey
door stacey - Sep 17, 2011 om 18:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tarief van je huisarts komt overeen met tarief van GGD :

Tarieven consulten en vaccinaties
Consultprijzen Per persoon per nieuwe reis
Basisconsult € 25,00 GGD

Er staat op die GGD pagina ook een overzicht in PDF van verzekeraars die het geheel of gedeeltelijk vergoeden.

stacey
door stacey - Sep 17, 2011 om 18:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 17 sep 2011, 18:24]@.
En als ik een reisadvies heb gekregen geldt dat natuurlijk ook voor de rest van de gezinsleden..

Natuurlijk geldt die niet perse ook voor je gezinsleden, ze kijken naar ziektes die probleem op kunnen leveren met vaccinaties en naar al reeds gekregen of geldige vaccinaties, dat is niet altijd zomaar voor iedereen hetzelfde, het betreft hier een MAATWERK advies Per Persoon.
Toevallig geldt in dit geval voor iedereen hetzelfde maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2011 om 19:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Daarom gaf ik al aan: wat versta je onder reisadvies.

Weet heel goed wat je bij de GGD voor advies/vaccinaties krijgt.
Ben in bezit van alle vaccinaties en houd dit goed bij.
Advisering versta ik onder wat je voor een bepaald reisdoel al dan niet aan vaccinaties cq malariaprofylaxe nodig hebt.
Dit verschilt nog al eens.

Met vr.gr.

marcel75
door marcel75 - Sep 17, 2011 om 19:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En dus moet een advies per persoon gegeven worden. Maar ja, het is Nederland en dus moeten we vooral niet moeten betalen voor informatie die een ander al gehad heeft.

Het is inderdaad niet verplicht, maar blijkbaar hebben TS en zijn gezinsleden ieder een reisadvies gevraagd. Als je geen advies vraagt en je wordt wel ziek, dan is je verzekeraar ook niet blij met je. Grote kans dat je (een deel van) de kosten zelf mag gaan vergoeden.

stacey
door stacey - Sep 17, 2011 om 19:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 17 sep 2011, 19:04]Advisering versta ik onder wat je voor een bepaald reisdoel al dan niet aan vaccinaties cq malariaprofylaxe nodig hebt.
Dit verschilt nog al eens.
Met vr.gr.

Ja, en de huisarts vraagt info op bij van Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering LCR over niet alleen land maar ook specifiek over de streek/gebied dat je daar bezoekt voor wat er voor geadviseerd wordt en slaat de dossiers erop na om te zien of dit noodzakelijk is en of het geen complicaties geeft met bij hem bekende ziektes en medicatie............
Mag hij daar geld voor vragen, ja natuurlijk.
Zag ook nog praktijken die daar het dubbele voor vroegen dus heeft vraagsteller nog niet te klagen met het GGD tarief.......

En voor Algemene advisering kun je gratis op de site van LCR terecht........

Maar betreft hier ook niet enkel Persoonlijk advies maar ook (tarief voor) zetten van de vaccinaties...........
de vaccins zelf betaal je apart aan de apotheek.

tenormin
door tenormin - Sep 17, 2011 om 19:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Spaarvarken, los van dit alles, jullie zijn toch ook alle 3 als persoon bij een verzekering? De huisarts declareert immers per persoon bij de Zorgverzekeraar. Injecties worden over het algemeen niet vergoed (voor zover ik weet) maar u heeft alledrie die prik nodig, dus is het helaas niet 3 voor de prijs van één bij de dokter. Trouwens, de GGD is wel duurder dan de huisarts. (Maar ik kan achter lopen want dit was in 2009 toen ik vaccinatie nodig had-misschien lopen die prijzen nu parallel).

el
door elselien - Oct 8, 2011 om 11:27
41 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb op de website van reisdokter.nl gelezen dat er voor kinderen een gereduceerd tarief geldt. http://www.dereisdokter.nl/default.asp?paginanr=28
Ook is het adviestarief lager als het om een herhaald-advies gaat.

Huisartsen zijn erg commercieel: dit reizigersadvies werk zijn ze erbij gaan doen, alleen voor het geld, want de GGD voorzag altijd goed in die rol. Die "reisdokter.nl" is echter ook commercieel en bovendien zitten ze alleen in Den Haag. Maar de prijzen zijn in ieder geval duidelijk. Juist vandaag , zaterdag 8 oktober 2011, staat er een artikel in het Finincieel Dagblad, over de directeur van dit bedrijf, Arnoud Aalbersberg.

el
door elselien - Oct 8, 2011 om 11:37
41 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb op de website van residokter.nl gelezen dat er voor kinderen een gereduceerd tarief geldt. http://www.dereisdokter.nl/default.asp?paginanr=28
Ook is het adviestarief lager als het om een herhaald-advies gaat.

Huisartsen zijn erg commercieel: dit reizigersadvies werk zijn ze erbij gaan doen, alleen voor het geld, want de GGD voorzag altijd goed in die rol. NU is die "reisdokter.nl" natuurlijk ook commercieel en bovendien zitten ze alleen in Den Haag. Maar de prijzen zijn in ieder geval duidelijk. Juist vandaag , zaterdag 8 oktober 2011, staat er een artikel in het Finincieel Dagblad, over de directeur van dit bedrijf, Arnoud Aalbersberg.
Toevoeging: vergelijk ook de tarieven van de GGD, ook daar kortingen voor kinderen en bij precies hetzelfde advies als het jaar ervoor. Zie ook de website "gezondopreis" http://www.gezondopreis.nl.

tdehond
door tdehond - Oct 8, 2011 om 12:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Deze huisarts heeft m.i. een gat in de markt gevonden t.a.v. het declareren van deze reisadviezen.

Volgende keer aangeven dat u alleen voor de vaccinatie(s) komt en geen reisadviezen wenst te ontvangen. Dat scheelt weer in de kosten.

tenormin
door tenormin - Oct 8, 2011 om 13:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Standaard reisadvies kost €27,00 p.p.; kinderen tot 18 jaar €10,00 p.p.