sj
door sjaantje109 Jun 17, 2013 om 15:08
Voeding & gezondheid

Second opinion en beste behandeling

Ik hoorde vandaag weer een ervaring van iemand met uitgezaaide slokdarmkanker die hier in Nederland al opgegeven was. Diegene kreeg van iemand een tip om het in een kliniek in Duitsland te proberen. Terwijl hij eerst niet meer kon eten en lopen, is de behandeling in Duitsland zodanig aangeslagen dat hij weer kan eten en weer sport. Ze hebben wel gezegd dat ze het niet kunnen genezen maar wel vertragen. Mijn vraag is eigenlijk: Waarom worden bepaalde behandelingen wel in het buitenland gegeven, en hier niet. In Nederland word je blijkbaar veel sneller "opgegeven". Onlangs ook een artikel in het AD, over iemand long CA die eerst was opgegeven, na een second opinion in een ander Nederlands ziekenhuis weer was opgeknapt, daarna kwam het weer terug en toen is die persoon ook in Duitsland geweest voor een behandeling die zodanig aansloeg dat dit inmiddels al tien jaar geleden is en de man nog steeds een goed leven heeft. Welk ziekenhuis kun je nog vertrouwen?? Hoe weet je nou waar je moet zijn? HOe weet je dat je niet afgescheept word? Hoe weet je waar de beste, of voor jou geschikte behandeling voor handen is? Lopen we hier in Nederland dan zo achter??? En dit geldt wellicht ook voor andere ziektes. Het maakt me erg onrustig, waar kun je nog vanuit gaan, moet je iedere dokter wantrouwen en altijd een second opinion en een third opinion aanvragen???(die ze willen afschaffen).....

1402 3 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Jun 17, 2013 om 16:07
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*naar mijn mening heeft dit land bijna het slechtste zorgniveau van de EU, terwijl we konsekwent gillen dat het tegendeel waar is

*het ene schandaal volgt op het andere schandaal, maar effectieve maatregelen worden er niet genomen

*vorig jaar is er op de koop toe voor miljarden gefraudeerd door de zorggevers, terwijl de verantwoordelijke minister er weet van heeft maar er naar mijn mening niks aan doet en haar kop in het zand steekt

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2013 om 16:13
16849 Antwoorden / 108 Vragen

sjaantje109, wij zijn geen van allen medici. Stel je vraag eens bij:
hier. Hoewel het eigenlijk niet een echte vraag maar meer een mededeling is.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2013 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij iets ernstig zou ik altijd voor een second opinion gaan. Ook al zou de vergoeding daarvan afgeschaft worden.

En dan daarna maar veel spitten op internet.