jo
door jokuip Jan 10, 2012 om 18:12
Voeding & gezondheid

Teflon versleten?

Mijn vraag is hoe je kunt zien wanneer een teflonbodem van een pan versleten is.
Ik heb 2 duurdere Berndes-koekenpannen, waarvan de Teflonbodem normaal zwart waren. Echter, 1 pan is nog zwart(de Teflon)maar de andere bodem is bruin geworden.Deze pan heb ik een keer te lang zonder voedsel op het vuur gehad.De Teflonbodem is verder niet aangetast.
Verder ben ik van plan om geen pannen met Teflon aan te schaffen. Ik ben erg tevreden over de pannen met een keramiekbodem.Dezen kunnen een hogere temperatuur verdragen.
Alvast bedankt voor het antwoord!

28853 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 19:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

jokuip, u geeft eigenlijk zelf al antwoord op uw vraag. Zolang de bodem nog ongeschonden en zwart is, is hij nog goed; de andere moet u dus niet meer gebruiken. Stukjes Tefal (op het oog niet te zien) zijn niet onschadelijk, vandaar altijd de waarschuwing om nooit met een hard voorwerp in pannen te roeren. Uw dure Berndes pannen zijn wel van heel goede kwaliteit, trouwens. U geeft mij (ongeweten) een gratis tip: ik wist niet dat er pannen bestaan met keramische bodem en dat terwijl ik keramisch kook!

hvd1
door hvd1 - Jan 11, 2012 om 12:26
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou deze vraag in eerste instantie bij de leverancier stellen, zie link:

customer-service@berndes.com

Weggooien kan altijd nog maar als het geen probleem is? Stukjes er uit gebroken is m.i. het einde van Teflon coatings. De kermasiche Berndes coatings zijn inderdaad perfect, glad en heel makkelijk schoon te maken. Voor mij geen Teflon pannen meer.

natuurmens
door natuurmens - Jan 11, 2012 om 12:28
158 Antwoorden / 4 Vragen

Teflon is een waslaag een soort was dat tegen exstreme hitte kan. Deze teflon was is ook in de handel. Het wordt voor auto's gebruikt een maal in de teflon was gezet hoef je ze vijfjaar lang de auto alleen met water af te spoelen inclusief de ramen. Het is mogelijk om je pan hiermee opnieuw in de was te zetten. Ik heb een demo gezien dat men zo gebakken eirenen van de moterkap kon op eten.

Het is raadzaam dezen pannen alleen met water schoon te maken en dat zonder een afwasborstel of ruwe oppervlakte hebben omdat je daarmee scheurtjes in de teflon laag maakt.

Het best werkt direcht na het koken afspoelen met heet water

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 11, 2012 om 12:47
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Door oververhitting, even getest in een pan voor krassen die ik weg wilde gooien en die werd ook bruin.
Dat is een teken dat het verbrand is en omdat verbrande resten in eten schadelijk zijn zou ik gezien de relatief lage prijs liever geen risico nemen.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2012 om 13:09
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 11 jan 2012, 12:47]Door oververhitting, even getest in een pan voor krassen die ik weg wilde gooien en die werd ook bruin.
Dat is een teken dat het verbrand is en omdat verbrande resten in eten schadelijk zijn zou ik gezien de relatief lage prijs liever geen risico nemen.

TS heeft het hier niet over relatief goedkope pannen, hoor. Ze zijn hartstikke duur, die Berndes pannen. De goedkopere Teflon pannen die ik koop (waar ook het teken geschikt voor keramisch koken opstaat) trekken toch vrij snel krom.

ba
door balto - Jan 11, 2012 om 13:17
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik Teflonpannen allang afgezworen, net als silicone producten om in te bakken.
Lang heb ik gezocht naar de gewone koekenpannen met de blauwe emaille laag op de bodem, omdat zij bij normaal gebruik zo ongeveer een levenlang meegaan en ik niet zo super voorzichtig met een pan hoef om te gaan. Zelfs wanneer ik Teflonpannen voorzichtig gebruikte gebeurde het toch dat er krasjes ontstonden. Met mijn gezondheid en de gezondheid van mijn familie neem ik liever geen risico’s.
Vaak schrik ik als ik zie, op bijvoorbeeld campings, hoe weinig hierover bekend is en mensen in volledig kapot gekraste koekenpannen bakken. Ik weet niet of dit mag, omdat ik niet weet of het als reclame gezien wordt, maar de koekenpannen met blauwe binnenlaag, koop ik op de Albert Cuyp in Amsterdam in een klein winkeltje op nr. 212. De grootste maat kost overigens ongeveer €40. Ieder jaar/ iedere twee jaar een nieuwe Teflonpan is uiteindelijk veel duurder en ook belastender voor het milieu.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 11, 2012 om 13:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Natuurmens,

u bent niet een natuurmens maar een gevaarlijk mens.
U heeft totaal geen verstand van het onderwerp en geeft een advies waar je KANKER van kunt krijgen.
Teflon in een pan is helemaal geen was soort (zoals u beweert) maar een harde laag teflon die aan de pan is "gebakken" in de fabriek.
Van teflon in het menselijk lichaam wordt verondersteld dat het kanker kan veroorzaken.
De Europese Unie werkt eraan om binnen enkele jaren een totaal verbod op pannen met teflon coating uit te vaardigen.
Dat is niet voor niets.
Natuurmens (hoe bedenk je zo'n schuilnaam als je gevaarlijke adviezen geeft ?)
adviseert de pannen in te smeren met teflon autowas.
Teflon autowas is was waaraan fijngemalen teflon is toegevoegd !!!!!
En dat kankerverwekkend goedje moet je van natuurmens in je pannen smeren !
Redactie, verwijder dit stomme advies met spoed !!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=natuurmens schreef op woensdag 11 jan 2012, 12:28: Teflon is een waslaag een soort was dat tegen exstreme hitte kan. Deze teflon was is ook in de handel. Het wordt voor auto's gebruikt een maal in de teflon was gezet hoef je ze vijfjaar lang de auto alleen met water af te spoelen inclusief de ramen. Het is mogelijk om je pan hiermee opnieuw in de was te zetten. Ik heb een demo gezien dat men zo gebakken eirenen van de moterkap kon op eten.

Het is raadzaam dezen pannen alleen met water schoon te maken en dat zonder een afwasborstel of ruwe oppervlakte hebben omdat je daarmee scheurtjes in de teflon laag maakt.

Het best werkt direcht na het koken afspoelen met heet water

mostertpot
door mostertpot - Jan 11, 2012 om 16:00
162 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb dure Berndes teflon pannen gebruikt en goedkope eigen merk van AH, Hema en van Tefal. Mijn conclusie is dat je net zo goed goedkope pannen kan kopen en deze eens in de twee jaar weggooien, dan het aanschaffen van dure pannen, die soms 3 jaar meegaan. We gebruiken er nooit iets anders in dan houten of teflon spatels, krassen hebben we er nauwelijks in, maar toch werkt de laag na een tijdje niet meer. In de pannenwinkel hier eens navraag gedaan en een beroep op de garantie gedaan, maar de reactie was dat je teflon pannen niet te heet mag stoken en dat iedereen dat doet, dus dat je de garantie wel kan schudden.

henkvanstots
door henkvanstots - Jan 11, 2012 om 18:28
24 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn idee en dat van anderen is teflon riskant.
Zeker zodra het gaat afschilferen; hetgeen bij een beetje (te) hoge temperaturen snel kan gebeuren.
Misschien is het wel aardig om volgende link eens te lezen:

http://www.kanker.be/index.php/teflon/probleemstelling/id-menu-4322.html

Wij gebruiken thuis voor koken, wokken en bakken roestvrijstalen pannen en dat bevalt prima.

la
door ladyotlake - Jan 11, 2012 om 20:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een te hoge temperatuur komt bij teflon een gas vrij wat acuut gevaarlijk is voor sommige huisdieren zoals vogels, die kunnen eraan doodgaan als ze in dezelfde ruimte zijn.Dus voor de mens ook slecht om in te ademen.En verder is er op de lange termijn steeds met kleine beetjes inname de kankerverwekkende eigenschap in het menselijk lichaam.Bij een pan die te hoog verhit is geweest laten de deeltjes teflon makkelijker los zonder dat het te zien hoeft te zijn.Er hoeft dus niet eens een krasje in de laag te zitten,het is zó al gevaarlijk.
De keramische bodem in een pan is veel veiliger inderdaad.Je hoeft ook niet zo bang te zijn voor krassen.Ik heb dit soort pannen voordelig kunnen kopen bij een dagaanbiedingsite,ze komen daar regelmatig langs.

Pr
door Proctorian - Jan 12, 2012 om 13:32
12 Antwoorden / 9 Vragen

Maar ik heb een Demeyere, gekocht in Hilversum bij Oldenhof.
Deze pan gaat 30 jaar mee. Maar hij kost wel € 189,00.

Dat is dus € 6.30 per jaar.

Ik heb hem vijf jaar geleden gekocht, maar ik moet zeggen, hij ziet er nog als nieuw uit.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2012 om 13:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

homedotter, ik denk toch dat de meeste onder ons zich niet zo 'n dure pan kunnen veroorloven. Maar je rekensom gaat voor mij niet op, tenzij ik 103 wordt, wat niet mijn streven is. Ik heb trouwens van mijn (Engelse) schoonmoeder een pan geerfd van Rown Merton en die had hem weer van haar moeder, moet van ca.1850 zijn, vreemde gedachte eigenlijk, nu ik er over denk. De pan is nog puntjegaaf. Denk dat uw dure Demeyere dan ook wel langer meegaat als 30 jaar (leuk om uw eventuele kinderen na te laten)!