kr
door kroon19 Feb 17, 2013 om 11:07
Voeding & gezondheid

Vergoeding medicijnen

Al jaren gebruik ik medicijnen tegen allergie, astmatische klachten en tegen hoofdpijn. De medicijnen werden vanwege de chronische aard altijd vergoed. Men wordt gevraagd beperkt om te gaan met de medicijnen omdat de kosten te hoog oplopen. Daarvoor heb ik mijn levensstijl en eetgewoonte aangepast om zodoende minder medicijnen te hoeven gebruiken. Dat lukt zo nu en dan aardig hoewel ik niet zonder kan. Wat is nu de consequentie van het minder gebruiken van medicijnen. Ze worden niet meer vergoed omdat het niet meer chronisch gebruikt wordt. Ik moet dus weer meer onnodig bestellen om de medicijnen wel vergoed te krijgen. De teveel bestelde medicijnen gooi ik dan maar weg. HOE KROM KAN HET ZIJN?????????

1119 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 17, 2013 om 13:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=kroon19 schreef op zondag 17 feb 2013, 11:07] Men wordt gevraagd beperkt om te gaan met de medicijnen omdat de kosten te hoog oplopen.----
--- Wat is nu de consequentie van het minder gebruiken van medicijnen. Ze worden niet meer vergoed omdat het niet meer chronisch gebruikt wordt. Ik moet dus weer meer onnodig bestellen om de medicijnen wel vergoed te krijgen. De teveel bestelde medicijnen gooi ik dan maar weg.
HOE KROM KAN HET ZIJN?????????

Krom van jou........
De bedoeling is Niet dat je onnodig/ teveel gaat bestellen en weg gaat gooien om ze maar vergoed te krijgen, de bedoeling is dat je zelf gewoon betaald wat je gebruikt...........Dat drukt de kosten.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2013 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is met veel medicijnen zo. Je krijgt ze bijvoorbeeld voor 14 dagen voorgeschreven, stel dat ze helpen, dan blijf je ze gebruiken. Maar als je dat minder doet dan een half jaar, is dat half jaar voor eigen rekening.

U zou ze natuurlijk niet weg hoeven gooien, maar overhouden en dan volgend jaar gebruiken.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 17, 2013 om 16:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja nu weet ik waarom de kosten zo hoog oplopen in de zorg, . Hier moeten dus alle mensen voor opdraaien. Om u een u wat minder uit te laten geven. FOEI!

testcase
door testcase - Feb 17, 2013 om 18:56
189 Antwoorden / 1 Vragen

Krom is het het, maar de kromheid zit ergens andersdan waar ie nu denkt.

Ik mag overigens hopen dat u uw leeftsijl heeft veranderd ivm uw gezondheid en niet omdat Men(?) u heeft gevraagd de kosten te drukken.
De politiek heeft ervoor gekozen uw medicijnen niet meer te vergoeden, meestal op basis van een advies van het het CVZ.
De politiek heeft besloten om bij mensen die het om wat voor reden dan ook chronisch gebruiken , het toch te vergoeden. Wat op zich een aardige geste is. Maar daardoor kan wel onstaaan wat u nu als krom ervaart. Het feit is er nu dat uhet dus minder nodig hebt en dan wordt het net als ieder ander niet meer vergoed. En vervolgens besluit u te gaan frauderen(meer aanvragen dan u nodig hebt). Jammer.

De politiek wil steeds meer kosten die te voorkomen zijn door onder andere medicijnen die niet nodig zijn door de leefstijl aan te passen niet meer te willen vergeoden. Maar het blijft een beetje bij pappen en nat houden. Daar zit nu het kromme.

ixjeer1300
door ixjeer1300 - Feb 26, 2013 om 20:02
132 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is uw vraag?

me
door messedup - Mar 20, 2013 om 13:53
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 17 feb 2013, 13:06][quote=kroon19 schreef op zondag 17 feb 2013, 11:07] Men wordt gevraagd beperkt om te gaan met de medicijnen omdat de kosten te hoog oplopen.----
--- Wat is nu de consequentie van het minder gebruiken van medicijnen. Ze worden niet meer vergoed omdat het niet meer chronisch gebruikt wordt. Ik moet dus weer meer onnodig bestellen om de medicijnen wel vergoed te krijgen. De teveel bestelde medicijnen gooi ik dan maar weg.
HOE KROM KAN HET ZIJN?????????

Krom van jou........
De bedoeling is Niet dat je onnodig/ teveel gaat bestellen en weg gaat gooien om ze maar vergoed te krijgen, de bedoeling is dat je zelf gewoon betaald wat je gebruikt...........Dat drukt de kosten.

Gemakkelijk praten als je medicijnen zelf niet nodig hebt of geen enkel probleem hebt ze zelf te betalen.
Er zijn wel degelijk belachelijke regeltjes die zijn bedoeld om de kosten te drukken maar averechts werken.
Ik gebruik al jaren o.a. Diazepam die worden vergoed met code van de huisarts.. Nu is er ooit bedacht dat die opeens maximaal voor 1 maand mogen worden meegegeven. Kosten per maand € 8 voor 30 stuks. 90 stuks kosten echter slechts € 9. Nu schrijft de huisarts 90 stuks per maand voor die ik dus slechts eenmaal in de drie maanden ophaal. Besparing voor mij en de verzekering als mijn eigen risico op is totaal € 60 per jaar. Dit geldt voor veel meer medicijnen.
Totaal zal het om een aardig bedrag gaan wat gewoon wordt verspilt aan overbodige kosten. Of ik wel of geen probleem heb om te betalen voor mijn medicijnen doet helemaal niet ter zake.
Het verhaal van de apotheek dat vanwege "gevaar voor de gezondheid" de medicijnen slecht voor 1 maand mogen worden meegegeven is volslagen onzin.
Aanzienlijk "gevaarlijkere" medicijnen worden zonder enig probleem voor 3 maanden meegegeven.