D.
door D.Ko.88 Jul 11, 2016 om 14:43
Voeding & gezondheid

Verplichte zorgverzekering overheid

wegens een vroegere wantbetaling van een aantal jaar geleden en daarna door omstandigheden lange tijd niet ingeschreven kunnen staan is door de overheid bij VGZ een verzekering opgelegd van circa €122,- permaand. Het enige wat hierbij vergoed wordt is de huisarts. Geen fysio, geen medicatie. Mag hierbij ook geen aanvullende pakket nemen en nu zit ik met het probleem dat ik mijzelf de kosten injaag als ik zorg nodig heb, en ik hierdoor al geruime tijd (minimaal al vanaf januari) niet naar een fysio, tandarts, etc. ga omdat ik dit niet kan betalen. Wat kan ik hier tegen doen?

1186 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2016 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt wel wat meer vergoed dan alleen de huisarts. Wat dacht u van ziekenhuizen en specialisten? En uiteraard worden medicijnen ook vergoed.

U zit dus blijkbaar nog steeds op het strafbankje wegens wanbetaling en u zult dus kosten die niet onder de basisverzekering vallen zelf moeten betalen.

da
door datzoekikop - Jul 11, 2016 om 14:50
251 Antwoorden / Vragen

Vraag het eens aan VGZ.

hansje klein
door hansje klein - Jul 11, 2016 om 14:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik krijg ook geen fysio- en ook geen tandartskosten vergoed, dat valt buiten de basisverzekering. Ik beslis dat helemaal vrijwillig.  Maar.....tegen de allerhoogste kosten van een zorginstelling als het ziekenhuis, zijn we beide via de basisverzekering wèl goed verzekerd.....en medicijnen niet vergoeden? dat sprookje neem ik u niet af!

getty
door getty - Jul 11, 2016 om 14:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga naar de schuldhulpverlening en ga uw schulden regelen. Pas als dit geregeld is, of u zelf alle achterstanden hebt ingelost, kan u zich weer aanvullend verzekeren.

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2016 om 16:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben al decennia niet bij een fysio geweest.;-) En een gaatje vullen o.i.d. kost haast niks.

gerbera
door gerbera - Jul 11, 2016 om 16:30
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wat kan ik hier tegen doen?
Zorgen dat u uw finaciën op orde krijgt. Dat u niet ingeschreven kon worden is onzin, elke verzekering is verplicht u voor de basisverzekering te accepteren. U heeft zelf blijkbaar in die periode zelf geen verzekering afgesloten zodat deze nu door de overheid verplicht is opgedragen.
De "normale" medicijnen worden gewoon vergoed dus dat klopt niet in uw verhaal.

me
door mein33 - Jul 11, 2016 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@D.ko.88,

U heeft door omstandigheden, zoals u zelf aangeeft, lange tijd geen zorgverzekering gehad.
Heeft u zich toen ook zo'n zorgen gemaakt wie er voor uw medische kosten zou moeten opdraaien als u onverhoopt ziek mocht zijn geworden.
Het is goed dat mensen die, om welke reden dan ook, geen zorgverzekering hebben verplicht verzekerd worden door de overheid.
Als u eens de moeite zou nemen om de verzekeringsvoorwaarden van uw verplichte zorgverzekering door te lezen dan zult u al snel tot de conclusie komen dat uw kreet "alleen de huisarts wordt nog maar vergoed" helemaal nergens op slaat.
Uw basisverzekering dekt exact hetzelfde als elke basisverzekering voor elke verzekerde.
Zolang uw financiele situatie het niet toestaat om aanvullend verzekerd te kunnen zijn dan kunt u dat (uitgespaarde) premiegeld gebruiken om, indien nodig, onverzekerde zorg mee te betalen.
Wel elke maand dit uitgespaarde premiebedrag netjes apart houden al zal dat altijd niet meevallen.
Zodra u uw financiële zaakjes weer op orde heeft dan kunt u zelf weer een zorgverzekeraar zoeken, die u uiteraard wel zelf moet betalen en uw pakket net zo uitgebreid maken als u zelf wil.
U kunt gewoon (wel tegen contante betaling uit het gespaarde potje) naar de fysio en de tandarts, niemand die u dit verbied.

webcare vgz
door webcare vgz - Jul 11, 2016 om 19:25
39 Antwoorden / 0 Vragen

Beste D.Ko.88, Er zijn hier al enkele verhelderende reacties geplaatst. Het klopt dat je eerst de premieachterstand moet aflossen voordat je in aanmerking komt voor het afsluiten van een aanvullende verzekering. Vanuit de basisverzekering heb je recht op huisartsenzorg, medisch specialistische zorg in het ziekenhuis en ook medicijnen. Natuurlijk moet je hierbij nog wel het verplichte eigen risico van € 385 betalen in 2016. Ik wens je heel veel succes met de financiën en na het aflossen ben je natuurlijk welkom om je uitgebreider te verzekeren. Met vriendelijke groet, Jurian