el
door ellen maton Jan 20, 2017 om 08:59
Voeding & gezondheid

Voor 80%/100% afgekeurd en weer aan het werk

[Edit internetredactie: Geen persoonsgevens.]

Hoe kan het uwv een man weer laten werken, die voor 80%/100% is afgekeurd? Hij is in 2010 afgekeurd, heeft veel moeite gehad om dit verwerken, omdat hij niet meer kon werken. Hij moest in 2013 een herkeuring hebben, maar dit is niet gebeurd. tot in mei 2016 toen moest hij weer komen voor een keuring. Hij is toen goed goed gekeurd. Mijn man heeft een slijtage aan de rug, heeft een hernia, en ook een hernia in de nek, zijn knieen zijn ook helemaal kapot, als je mij man ziet lopen geef je stuiver voor hem, en dan denkt het uwv dat deze man aan het werk komt?. geen werkgever neemt mijn man aan. Hij is beperkt met zitten,lopen.autorijden enz. Wij hebben bezwaar aangetekend tegen het uwv, dit hebben we verloren, een rechtszaak gehad op 16 januari 2016 verloren. Nu komt het hij krijgt zelf geen geld, heeft geen recht op WW. Ik vind het schandalig dat hij nergens voor in aanraking komt, dit terwijl hij toch altijd heeft gewerkt, en volgens de regels leeft.( hij krijgt vanaf juli 2016 geen uitkering meer alles is gelijk stopt gezet) Wij hebben nog een zoon die thuis woond, hij is student, moest zijn  eigen schoolgeld betalen 1100.00 euro, hij betaald ook zijn vaders benzine geld van de zotte. Hoe maak je deze mensen deprie? Ga je zo met je eigen mensen om? vind het schandalig. Ik vind dat er in Den Haag beter naar deze mensen geluisterd moet worden, mijn man heeft erniet voor gekozen om zo teworden.

In afwachting op uw antwoord.

Met vriendelijke groet, Ellen

68206 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ellen, dit is een openbaar consumentenforum, dus haal direct uw mail-adres weg met de bewerkknop, anders wordt u overladen met spam.

ja
door jackyh - Jan 20, 2017 om 09:37
953 Antwoorden / 4 Vragen

[Edit internetredactie]

Er zitten veel te veel mensen in de WAO die best zouden kunnen werken alleen niet in hun oude baan.

sc
door scorpio69 Jan 20, 2017 om 17:33
15 Antwoorden / Vragen

De man is in 2010 afgekeurd: de WAO bestond toen niet meer !!!!!
Vanaf ca. 2006 is de WIA (of IVA indien men 80% of meer ongeschikt is met (bijna) geen mogelijkheid tot werkhervatting).
Dus uw cynische en gefrustreerde antwoord slaat nergens op.

ja
door jackyh Jan 20, 2017 om 18:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het is een vrije vertaling van wat ik heb geschreven. U moet bij de redactie zijn en niet bij mij.

Gi
door Gichen11-59 Jan 20, 2017 om 18:33
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ook al is uw reactie een vrije vertaling die u zelf hebt geplaatst dan kan u alsnog nadenken over uw antwoord en uw antwoord uitleggen waar u die vandaan hebt want ik neem aan dat ik nu niet met een robot chat maar met een mens.

ja
door jackyh Jan 20, 2017 om 18:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

U bent niet aan het chatten. De samenvatting van de redactie klopt wel aardig.

dm
door dmv Jan 20, 2017 om 19:25
71 Antwoorden / 11 Vragen

@scorpio.

WIA bestaat uit WGA of IVA.

WGA is deels of volledig afgekeurd, met kans op herstel. 70% loon

IVA is deels of volledig afgekeurd zonder kans op herstel. 75% loon

ja
door jackyh Jan 20, 2017 om 19:41
953 Antwoorden / 4 Vragen

nvt

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar verder begrijp ik niet veel van de zaak. Er is in januari 2016 een rechtzaak geweest, die uw man heeft verloren, daar kunt u dus niet meer tegen in beroep, maar u schrijft dat hij in mei 2016 is herkeurd en toen volledig goedgekeurd.

Maar als iemand uit een arbeidsongeschiktheidssituatie komt, heeft hij daarna recht op WW.

U hebt om nog wat te kunnen doen goed juridisch advies nodig, stel uw vraag op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

http://www.rechtswinkel.nl

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 20, 2017 om 12:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar dat WW recht kan toch al gebruik zijn.
Klinkt mij niet logisch dat als je jaren afgekeurd bent geweest je van bijvoorbeeld Iva naar WW gaat als je weer deels of helemaal kan werken.

getty
door getty - Jan 20, 2017 om 11:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Krijgt uw man geen ww omdat hij zich niet beschikbaar stelt voor ww, dus volhardt in zijn arbeidsongschiktheid?
Dat is niet zo slim als alle rechtsmogelijkheden tegen beeindiging van de WAO zijn benut.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 20, 2017 om 12:03
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom solliciteert uw man niet gewoon? Ik neem aan dat hij dan weer een uitkering krijgt. De kans dat hij wordt aangenomen met zijn klachten is toch bijna nul.

Overigens draait er nu in de bioscopen een film  I, Daniel Blake waarin het probleem van uw man uitvoerig wordt besproken.

ma
door maarten heest Jan 20, 2017 om 12:07
463 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad een prachtige film waarin de machteloosheid naar officiële instanties toe aan de orde komt.

jo
door jorisw Jan 20, 2017 om 15:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[off-topic] Misschien moet iedereen die voor zo'n moeilijke officiele instantie werkt gewoon eens z'n werk weigeren te doen. Er werken zoveel mensen dat het onmogelijk is dat dat allemaal horken zijn. Als iedereen (van hoog tot laag) gewoon eens voor zichzelf ging nadenken i.p.v. zich te verschuilen achter regeltjes. Dat laatste is natuurlijk wel makkelijk. En ook niet gaan verschuilen achter flauwe argumenten als "ik moet dit doen van mijn baas". Gewoon verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet. De wereld zal er dan een stuk mooier uit gaan zien.

ma
door maarten heest - Jan 20, 2017 om 12:05
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ellen, ik kan het verhaal zoals het hier staat haast niet geloven. Van volledig afgekeurd naar volledig goedgekeurd terwijl dezelfde klachten er nog steeds zijn?
En u hebt al een bezwaar- en beroepsprocedure doorlopen lees ik. Wat misschien kan is opnieuw een WIA keuring aanvragen bij het UWV. Of er sprake is van een wachttijd voor een nieuwe aanvraag kan men u bij het UWV vertellen. Dat hangt van de omstandigheden af.
Verder heb ik maar één advies: zoek hulp bij een nieuwe aanvraag. Ga dat niet op eigen houtje doen. U hebt behoefte aan (juridische) ondersteuning van bijvoorbeeld de juridische afdeling van een vakbond. Samen zult u zoveel mogelijk rapporten van artsen en specialisten moeten verzamelen over de gezondheidstoestand van uw man om een nieuwe procedure succesvol te doorlopen. Sterkte en succes gewenst allebei.

lo
door lovewinnie - Jan 20, 2017 om 13:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk had hij wga en geen wia ( zelf ook 80/ 100 afgekeurd. Wga betekend met kans op herstel en dus herkeuring.  Zelf soort gelijk. Nog geen herkeuring gehad maar verwacht dat wel binnenkort. 2013 afgekeurd na 2e hernia operatie. Herstel ging niet goed en maart 2015 is mijn rug vast gezet omdat onderbenen uitvielen. Stond jaar herstel voor. Had maart 2016 dus herkeuring verwacht maar nog niks gehoord. Herstel is nog niet oké. Veel zenuwpijn,  mis paar reflexen en rugpijn is niet te harde. Zet morfine injecties om te functioneren. Ben ook uitbehandeld.
Werken momenteel gaat echt niet maar de uwv zal beslissen zodra ik op keuring moet.
Zodra je goedgekeurd wordt krijg je nog 2 mnd uitkering en dan stopt het. Geen ww etc. Wellicht uitkering een mogelijkheid maar u zoon zal dan flink moeten inleveren.

ma
door maarten heest Jan 20, 2017 om 13:39
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo LOVEWINNIE, hier haalt u even een paar termen door elkaar denk ik. Je hebt twee soorten WIA uitkeringen: een WGA uitkering als er nog geen sprake is van duurzame arbeidsongeschiktheid en een IVA uitkering als er sprake is van volledige én duurzame arbeidsongeschiktheid. Het valt allebei onder de term WIA

lo
door lovewinnie Jan 20, 2017 om 18:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry dat bedoel ik. Hij zal wga gehad hebben.

ko
door korenbloem2000 Jan 21, 2017 om 19:53
33 Antwoorden / Vragen

De zoon hoeft niets in te leveren...

lo
door lovewinnie Jan 22, 2017 om 08:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wel als ze nu uitkering aan moeten vragen en zoon thuis woont. Worden ze gekort.

tijger1
door tijger1 - Jan 20, 2017 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

De wetten zijn op dat gebied sterk veranderd. Ik lees op de site van het UWV ook wat er eventueel gebeurt na een WAO uitkering, daar staat "komt u in aanmerking voor WW?"  Maar misschien komt de man van de Ts wel in aanmerkinghttps://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/kom-ik-in-aanmerking-voor-een-iow-uitkering voor IOW. Maar je moet zelf overal achterheen.

Ik neem aan dat de Ts ook inkomen heeft, anders kwam hij wel in aanmerking voor IOAW.

Maar hier is echt hulp bij nodig.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 20, 2017 om 18:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben nu de weg in ieder geval kwijt.
Goede man heeft 6 jaar lang niet gewerkt, hoezo bouwt hij dan ww recht op.
Maar beste @tijger, in dit geval zal ik het wel te simplistisch schetsen waarvoor mijn excuses.

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik. Een mens wordt onderhand kierewiet van al die afkortingen en regels. Maar ik neem aan dat de man van de Ts geen hulp heeft gezocht bij het in beroep gaan. En die data zijn ook wonderlijk. Als de Ts zelf voldoende inkomen heeft, is er in ieder geval gern recht op bijstand of IOAW, en we weten ook niet hoe oud hij is, of hij dus recht heeft op IOW.

wa
door wandershp - Jan 20, 2017 om 13:21
14 Antwoorden / 2 Vragen

Goede middag .

Als Wao ?wia begeleider van de FNV vraag ik mij af of deze keuring correct verlopen is.

De volgende vragen zijn wel erg belangrijk .

1Is uw man door een keuringsarts gekeurd ,dit kan men vinden in het BIG register .

2 Is uw man ook gekeurd volgens het oude regime van de WAO,mits hij voorheen ook afgekeurd is volgens de oude regels .
   Als men dan uit de wao of uit de wia moet kan men altijd aanspraak laten gelden op de WW.
3 Er is altijd beroep mogelijk tegen deze beslissingen .
Hopelijk kan ik u hier een beetje mee helpen

ma
door maarten heest Jan 20, 2017 om 13:49
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo WANDERSHP, de WAO bestaat sinds 2006 niet meer dus Ellen's man valt onder de WIA wetgeving.

getty
door getty Jan 20, 2017 om 15:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En dit zal allemaal in de bezwaar en beroepsprocedure beoordeeld zijn...

koekeloer
door koekeloer - Jan 20, 2017 om 13:45
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat is nu uw vraag ?

ma
door maarten heest Jan 21, 2017 om 10:26
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is elke zin waar een vraagteken achter staat uiteraard.
Maar ik denk dat u eigenlijk gewoon even zin had om een volstrekt ongepaste en zoutloze opmerking te plaatsen.

audb
door audb - Jan 20, 2017 om 14:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het enige wat u nog kan proberen is om een goede arts te vinden die uw man onderzoekt en daarmee kan u dan naar de UWV toe stappen en vragen op een nieuwe keuring.

Helaas is het zo dat de UWV een computer gebruikt welke mag beslissen of uw man wel of niet instaat is om nog werk te verichten en hoeveel procent dat wel niet is.

Zo is het geweest dat iemand met uitzaainingen in zijn gehele lichaam volgens die zelfde computer voor nog zo 21,6% kon werken en dat moest deze persoon ook maar even gaan doen en werdt gekort op zijn uitkering!

eekje0
door eekje0 - Jan 20, 2017 om 15:29
12 Antwoorden / 9 Vragen

afgekeurd zijn voor 80/100 % heeft niet zozeer te maken met je gezondheid maar is het financiële plaatje. ik dacht omdat ik ook niet meer kon werken na 2 jaar ziek zijn bij mn baas ("" sociale ""werkplaats)dat ik niet meer hoefde te werken want ik kan bijna niets meer.

 maar ik werkte 28 uur in de week en was ooit afgekeurd voor 20 uur ,( had een tijdje mn gezondheid meer op de rails), maar ik leverde niet alleen die 30% in maar ook mijn 8 uren.
volgens UWV heeft dit puur met geld te maken.

ro
door ronny530 - Jan 20, 2017 om 15:50
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Wat ik niet snap is dat er na 100% goedkeuring geen vervolgtraject is ingezet want er de kans op betaald werk is uiterst klein en meestal is er recht op een vervolg uitkering als het gezamelijke inkomen ontoerijkend is. De datums die u geeft kloppen niet echt want de uitspraak moet wel op 16 januari 2017 gedaan zijn en dus is er nog steeds beroep mogelijk. Het is wel zo dat als uw inkomen toerijkend is om uw man financiëel te onderhouden er geen aanvullende uitkering wordt verstrekt.

we
door weethet - Jan 20, 2017 om 16:51
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind dit, overigens warrige verhaal, hier helemaal niet hier thuis horen. Het lijkt ook niet  kloppen.

ma
door maarten heest Jan 22, 2017 om 09:41
463 Antwoorden / 0 Vragen

Oh, en wat klopt er dan niet aan?

sc
door scorpio69 - Jan 20, 2017 om 18:02
15 Antwoorden / Vragen

Beste mensen: de WAO bestaat NIET meer vanaf 01-01-2006. Hiervoor is in de plaats gekomen de WIA (De WGA vanaf 35% arbeidsongechikt en men staat dan als "ziek" met mogelijk kans tot herstel, etc. / max. uitkering tot 70% van laatst verdiende loon of de IVA: men is dan minimaal 80% arbeidsongeschikt met (bijna) géén mogelijkheid tot herstel / max. 75% uitkering van laatst verdiende loon). Zie ook: http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/bijna-2-jaar-ziek-wia/detail/wat-betekenen-wia-wga-iva
Onduidelijk is of meneer in bovenstaand verhaal een WGA ontving of een IVAOok onduidelijk is of in 2016 een beroep is gedaan tegen besluit UWV of dat er daadwerkelijk door een kantonrechter uitspaak is gedaan.
WW uitkering ná een arbeidsongeschiktheidsuitkering lijkt mij onjuist. Men belandt dan automatisch in de bijstand: De wia is eigenlijk een samenloop van arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Dit betekent dat je direct na de wia geen recht hebt op een ww- uitkering omdat je die zogenaamd tijdens je wia hebt opgemaakt, je arbeidsverleden is hier dus niet van belang. Probeer op juridisch vlak wat antwoorden te zoeken of er nog kans bestaat op herkeuring (een soort van "second opinion").

ko
door korenbloem2000 Jan 21, 2017 om 19:48
33 Antwoorden / Vragen

I.d.d. Correct!

ma
door maarten heest Jan 22, 2017 om 09:52
463 Antwoorden / 0 Vragen

WGA of IVA, het maakt niet uit. Uiteraard ligt WGA voor de hand omdat er dan zelden herkeurd wordt. Maar het gaat om het eindresultaat: een volledige goedkeuring van wat voor AO uitkering dan ook. En Ellen schrijft over een 'bezwaar' en over een 'rechtzaak', dus is er zowel bezwaar als beroep aangetekend via de rechtbank.
Een 'herkeuring' zoals u schrijft is niet meer mogelijk. Eventueel een hoger beroep bij de Centrale Raad van Beroep, maar als dat beroep wordt afgewezen zijn de kosten voor Ellen en haar man. En ook de kosten van een advocaat zijn voor hun.

Een betere weg is een nieuwe WIA aanvraag opstarten. Helemaal opnieuw beginnen en dan met een beter doortimmerd dossier.

aurora1
door aurora1 - Jan 20, 2017 om 18:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw verhaal is me niet helemaal duidelijk. Heeft u zelf geen inkomen van werk?

Apetjoek
door Apetjoek Jan 20, 2017 om 19:00
234 Antwoorden / 16 Vragen

is dat dan relevant , zij geen werk en hij afgekeurd (effe goed lezen hoor)

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Kowalski. Waar staat dat zij geen werk herft?

ma
door mario47 - Jan 20, 2017 om 19:12
56 Antwoorden / 2 Vragen

ga naar de bijstand

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 21, 2017 om 19:09
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Maar Ellen wat stemde u en uw man afgelopen jaren? En wat gaat u en uw man in maart weer stemmen?

ma
door maarten heest Jan 22, 2017 om 09:52
463 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, daar hebben ze wat aan. Puik advies!

akkerdistel
door akkerdistel Jan 22, 2017 om 10:54
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Is dan ook meer een nadenkertje.

ma
door maarten heest Jan 22, 2017 om 11:02
463 Antwoorden / 0 Vragen

En waarover dan? De WIA wetgeving bestaat al sinds 2006, 'oud' beleid dus. En de WIA wetgeving is geen thema in de komende verkiezingen.
Dus met een stem hadden ze geen invloed op de politiek en zullen ze dat in maart 2017 ook niet hebben.

Cookies
door Cookies Jan 22, 2017 om 11:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@akkerdistel: PvdA en SP: weg er mee!

ko
door korenbloem2000 - Jan 21, 2017 om 19:47
33 Antwoorden / Vragen

Als meneer geen recht ( meer ) heeft op een WAO/WIA uitkering, dan is er toch recht op een bijstandsuitkering? Tenzij mevrouw een baan heeft met een inkomen gelijk als het bijstandsniveau voor een echtpaar.

Maar het kan hoor! Ik ben in 1989 voor 100% afgekeurd. Werd terug gebracht ( zonder keuring) naar  35%.
Geen uitkering ( maar gelukkig had ik toen een echtgenoot met een goed inkomen)
Nooit weer gewerkt en na de scheiding in 1996, aangewezen op een bijstandsuitkering.
Kan niet meer werken vanwege ichias, fybromyalgie en herseninfarcten. Maar omdat ik in de bijstand raakte, nadat ik jaren niet had gewerkt, kom ik niet in aanmerking voor een WAO/WIA uitkering.

ro
door ronny530 - Jan 22, 2017 om 10:13
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Uw man heeft bijna alle procedures doorlopen en is in het ongelijk gesteld. Als de rechtzaak op 16 januari 2017 heeft plaats gevonden dan kan uw man nog in beroep gaan maar dan ligt de bewijslast volledig bij hem en dat wordt zeer moeilijk en kostbaar. Recht op een ww uitkering is er vrijwel niet want uw man heeft voor de aanvraag geen betaald werk verricht en zal op een wwb uitkering aangewezen zijn. Edoch als uw inkomen hoger is dan het bijstandsniveau dan wordt u in staat geacht uw man te kunnen onderhouden en is er geen recht op een wwb uitkering.

Bo
door Boksloot - Jul 22, 2017 om 08:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het zijn de UWV personen die verdienen om mensen uit de WIA te sturen.Opdracht ?? van de regering ?? Het zij premie jagers bij het UWV. Hoe meer mensen uit de WIA hoe beter zij het hebben. Te gek voor woorden. Wel premie betalen maar uitkeren ho maar. Stel je betaald verzekeringspremie voor je brandverzekering van je woning. De woning brand voor de helft af, de verzekering betaald dan niet uit !!! dat kan toch niet.
Hopelijk ziet men eindelijk eens in dat dit niet de manier is om eerlijke premie betalende personen aan de kant te zetten en de armoede in te laten gaan. Dit is premie diefstal in mijn belevenis.

Den Haag wordt wakker en bekommer je om de mensen waar het echt om gaat, burgers die Nederland hebben opgebouwd en 100% Nederlander zijn in daad en gevoel.

Een persoon die vanaf zijn 15e al op de stijgers stond en nu bijna 64 is en door een vervelende ziekte het arbeids proces met veel moeite tot zijn 67e moet volbrengen. 10 jaar VUT heeft hij dan ingeleverd /laten afpakken door de overheid Echt schandalig !!!!!

edrick3
door edrick3 Jul 22, 2017 om 12:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je moest even je gal spuwen in dit topic dat een half jaar oud is?

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2017 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3. +10

aurora1
door aurora1 Jul 22, 2017 om 15:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van mij ook een +10
Dit is een notoire klager.

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2017 om 15:05