GJ
door GJBRANDTI Sep 16, 2016 om 13:43
Voeding & gezondheid

Waar kan men een donor codiciel verkrijgen?

Als je het niet eens bent met het automatisch donor schap moet men daar van af kunnen wijken?

2548 16 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 16, 2016 om 13:45
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gjbrandti ,

Lees hier klik op de rode regels .

https://www.donorregister.nl/uwregistratie/digitaal#!/login

Lees ook de veelgestelde vragen ,

https://www.donorregister.nl/veelgestelde-vragen

Aanmelden als donor

Op de website van het Donorregister kunt u zich met uw DigiD online aanmelden als donor. U kunt dit formulier ook telefonisch aanvragen via 0900-8212166 (7,5 cent per gesprek + gebruikelijke belkosten).

Gedrukte donorformulieren vindt u onder meer bij uw huisarts, apotheek of aan het loket burgerzaken van uw gemeente

zoekster1
door zoekster1 - Sep 16, 2016 om 14:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Die wet over automatisch donorschap moet nog door de Eerste Kamer, pas dan kan hij van kracht worden, dus u hoeft nu nog niets te doen. En of deze wet het haalt zal er nog om spannen klik HIER

marita5
door marita5 - Sep 16, 2016 om 14:09
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Zoekster1

Lees ook eens hier , hoeveel mensen de donorregistratie al hebben ingetrokken , de website kan de drukte niet aan .

http://nos.nl/artikel/2132399-website-donorregister-kan-drukte-niet-aan.html

remcoheus
door remcoheus Sep 16, 2016 om 14:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou je je donorregistratie intrekken? Wat weerhoudt iemand ervan z'n organen af te staan aan andere mensen?
Het is toch prachtig om na je leven voort te leven in een ander mens?
Geweldig toch, om ook na je dood mensen nog te kunnen helpen?
Ik heb op m'n 12de een donorcodicil ingevuld en ben blij dat de wet nu (indien door EK aangenomen) voorziet in een constructie waarbij je moet actie moet ondernemen als je het niet wilt.
Uiteraard respecteer ik het als iemand geen donor wil zijn. Alleen vraag ik mij dan wel af wat daarvan de reden is.

marita5
door marita5 Sep 16, 2016 om 14:43
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Remcoheus , Waarom zou je je donorregistratie intrekken ?, geen idee maar dat is de keus van de mensen zelf .Wat de reden is laat ik in het midden .
Ook ik heb al jaren een donorcodicil en dat blijft zo .

tenormin
door tenormin Sep 16, 2016 om 15:06
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Heb ook al sinds het bestaan van het donorcodicil voor JA gekozen; toen was ik nog jong; vraag me alleen af wat er op hogere leeftijd mee gedaan kan worden. Ik hoop dat de wet er wel doorkomt; mensen die niet willen, en ik las dat de site plat lag vanwege het niet willen, dat is ieders goed recht. Maar dan moeten niet willenden ook geen gebruik "willen" maken indien een transplantatie bij hen nodig is. Dat is mijn mening. (Al is er niet om gevraagd).

marita5
door marita5 Sep 16, 2016 om 16:12
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , ben het volledig eens met uw mening , is een waardevolle mening die iets toevoegt

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 16:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@remcoheus: mensen kunnen o.a. uit geloofsovertuiging tegen zijn. En 'prachtig toch om ook na je dood voort te leven'? Een orgaan is maar een orgaan. Een orgaan is slechts een klein onderdeel van de mens. Als de wet ook in de EK wordt aangenomen, ga ik mijn 'JA' ook omzetten in 'NEE'.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 16:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: zo zal het nooit gaan werken. Bovendien: geen arts laat iemand willens en wetens sterven.

marita5
door marita5 Sep 16, 2016 om 16:44
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 ,Een orgaan is maar een orgaan  Een orgaan is slechts een klein onderdeel van de mens. , waar je wel iemand anders mee kunt helpen . het is uw goed recht om om te zetten in nee , maar daar denk ik dus anders over , en zo zullen er altijd verschillen blijven .

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 17:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mijn reactie had betrekking op 'na je dood voortleven'. Je leeft niet door na je dood, door een orgaan af te staan. Wel de ontvanger kan (misschien) door leven.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 17:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT: Wat ik wel vreemd is, dat allerlei forumleden steigeren als een bedrijf / instantie deze methode hanteert, maar iets wat zo gevoelig ligt, mag dan weer wel.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2016 om 19:20
16849 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Nou, ik zie het anders. Zeker niet als "na de dood" voortleven. Stel je voor, dan hoevie ook niet dood te gaan. Macaber grapje. ;-(( En Carola, wat bedoel je dan precies met "forumleden die steigeren als een bedrijf/instantie deze methode hanteert"? Welke methode? Ben serieus hoor, snap het niet.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 19:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De methode: als je zelf geen actie onderneemt, ben je automatisch akkoord. Ook veel bedrijven hanteren die methode: reageer je niet, ben je akkoord. Het heeft een naam, maar kan ik even niet opkomen door knallende hoofdpijn.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2016 om 19:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp het nu. Je bedoelt, geen reactie geven en je zit ergens aan vast. Sorry voor je hoofdpijn.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83  . U bedoelt de "negatieve optie".

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben een tegenstander van die negatieve optie, maar ik vind het onbegrijpelijk dat men zijn "ja" nu gaat wijzigen in "nee" omdat er wellicht een kreupele wet aankomt. Dat "ja" heb je toch weloverwogen besloten?

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 20:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, dat 'ja' was inderdaad zeer wel overwogen en zonder restricties als 'alleen als de ontvanger zelf ook een donor was', geen alcoholist, geen patateter, geen roker, geen drugsgebruiker enz. enz. Maar dit was dan wel een bewuste, vrijwillige keuze zonder enige dwingende bemoeienis van wie dan ook. Ik vind het helemaal verkeerd dat een overheid nu ook al gebruik gaat maken van deze negatieve optie (bedankt, dat bedoelde ik idd). Dat er meer donoren nodig zijn, weet ik, maar er zijn ongetwijfeld wel andere wegen te bedenken om dat te bewerkstelligen. Bijv. folders bij huisartsen, ziekenhuizen e.d. (of liggen ze daar al?)

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 20:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En wat te denken van al die 'slechte' lezers? Keer op keer kun je op deze site zien, hoe slordig de mensen lezen. Ze krijgen een brief, oh, het gaat over donorregistratie, zal wel goed zijn, weg ermee. Ondertussen is het voor deze mensen dus automatisch een JA.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja. Er is een debat om 23.00 uur bij Paul. Tussen de indienster van de wet en een tegenstander. Edit, zag dat dit al vermeld stond.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 16, 2016 om 15:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn visie is heel kort in deze.
Zelf geen donor dan ook geen donororganen ontvangen.
Dus daarmee verplicht je niemand om donor te worden maar kan iedereen de keuze maken of hij/zij in de toekomst gered wil worden met een orgaan.
Dan legt de regering dus geen claim op je lichaam  en kun je zelf kiezen.
Diewilik

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 17:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat was toch helemaal de vraag niet.

zoekster1
door zoekster1 Sep 16, 2016 om 19:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Vind dit een ondoordachte stelling. Stel er liggen 2 mensen in het ziekenhuis, allebei wachten ze op een orgaan. De een is een diep religieuze vrouw die  niets dan naaste liefde heeft betracht, vluchtelingen in huis genomen, altijd mensen helpen als ze een beroep op haar deden, maar geen donorcodicil uit religieuze overtuiging of gewoon angst. De ander is een moordenaar die een echtpaar en kinderen heeft uitgemoord toen hij betrapt werd op stelen, maar deze laatste heeft wel een cocodil ingevuld (puur uit eigenbelang). Wie gun je dan je organen? Als je in dit soort dingen terecht komt, dan is het een begin zonder eind. De een wil weer geen long afstaan aan iemand die heeft gerookt, de ander aan iedereen behalve zijn irritante ex enz enz.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2016 om 19:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

'k Heb wel gerookt, helaas nog. Wel lief dat je me zoiets toch gunt, ondanks die stinkstok. Maar laat mij maar eerst gaan. Ben wel dom in veel zaken maar niet bang...;-)

zoekster1
door zoekster1 Sep 16, 2016 om 19:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het verbeterd ;-) Maar je mag evengoed mijn long wel hebben als ik ben gaan hemelen.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat is een "leuke" these. Volgens mij eens behandeld in dat programma van Marcel van Dam, jaren geleden. Gelukkig maar dat de donor geen inbreng heeft aan wie het gegeven wordt. En gelukkig maar dat de ontvanger niet weet van wie hij het krijgt.

Maar het is natuurlijk geen probleem als iemand aangeeft niets te willen krijgen.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 20:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, de donor heeft geen inbreng, maar zo te lezen zijn hier wel mensen die het liefst eigenlijk alleen onder allerlei voorwaarden willen geven. Als je echt wat voor een ander wilt doen, dan geef je zonder kreten als hij moet dan ook een donor zijn, hij mag geen alcoholist, roker of drugsverslaafde zijn enz.. En zoekster, helemaal met je eens. Een erg kort door de bocht reactie van @diewilik.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 17, 2016 om 00:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola, nee het was niet de vraag, maar het is mijn visie op dit actuele onderwerp. En nee ik stel verder geen andere voorwaarden. Ik ben al jarenlang in het bezit van een registratie en mij mogen ze helemaal leeghalen.
@Zoekster, tja een gelovige vrouw of een kille moordenaar? Die moordenaar kan zelf ook vroegtijdig aan zijn einde komen en zo nog iets goeds doen. Mensen verdienen sowieso een 2e kans. Maar er zullen inderdaad weleens dillema's ontstaan maar stel dat één van uw naasten gaat en deze persoon is donor, geeft u het orgaan dan liever aan iemand die absoluut niet wil doneren of aan iemand die ook bereid is om te geven. . Iedereen mag het met me oneens zijn en iedereen heeft zijn eigen visie hierop, dat mag gelukkig in Nederland en dat respecteer ik ook. Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Sep 17, 2016 om 10:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wil helemaal niet voor dit soort dilemma's worden geplaatst wie het orgaan krijgt. Dat bedoel ik juist. Als een naaste van mij komt te overlijden en die heeft besloten zijn/haar organen af te staan, dan is dat goed. Wie dat orgaan krijgt, daar ga ik verder niet over. Dan hoef ik ook niet te kiezen tussen mensen die ik het gun (kan net zo goed een dierbaar persoon zijn die geen donor is) of niet gun ( bijv een verkrachter met een donorcodicil).

br
door bravehenk - Sep 16, 2016 om 17:01
206 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal met DIEWILIK eens ik heb dezelfde visie.
Geen Donor dan ook geen organen van een ander kunnen krijgen.
Ik ben zelf al jaren orgaandonor. Ik vind het hypocriet om zelf eventueel een levensreddend orgaan te krijgen indien nodig,maar van mij moeten ze afblijven.

groeten Henk

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 17:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat was toch helemaal de vraag niet.

Cookies
door Cookies - Sep 16, 2016 om 17:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk ben je niet verplicht. Als de wet er door komt, dan kun je aangeven dat je GEEN donor wilt zijn. Je kan ook kiezen welke organen wel/niet gebruikt mogen gaan worden.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2016 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kunt u, als u dat wilt, nu al melden dat u geen donor wilt zijn. U kunt u ook aanmelden om wel donor te zijn.

Ik ben, denk ik, al zo'n jaar of 35 donor. En persoonlijk ben ik drie donoren zeer diep dankbaar dat zij bij hun overlijden een nier hebben afgestaan. Dat heeft gemaakt dat een zeer dicht bijstaande nog gezond in leven is.

Dat heeft mij er toe gebracht aan te geven dat zij alles kunnen gebruiken en dat weet ook mijn hele omgeving.

Al kan er maar één gezond verder leven. Of zonder vreselijke littekens herstellen van ernstige  brandwonden of door mijn hoornvliezen de wereld weer kunnen aanschouwen. Dat vind ik het waard.

marita5
door marita5 Sep 16, 2016 om 17:48
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , +10

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het heeft ook gezorgd dat ik, zolang als dat mocht, bloed heb gegeven en later plasma. Ik vraag me af of die niet-willers dat ook weigeren bij een operatie. Ik weet dat Jehova getuigen geen bloedtransfusie accepteren en zij zullen dus ongetwijfeld ook geen orgaan van een ander accepteren. Persoonlijk vind ik dat triest, maar ik respecteer hun opstelling en dat doen de doktoren ook. En dat zo iemand dan nee invult op het formulier is consequent.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 18:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: sorry hoor, maar vind je behoorlijk ver doorschieten. Dus nu zouden ook al die miljoenen mensen die geen bloed geven (er is overigens meer dan voldoende en er wordt heel veel winst mee gemaakt, met dank aan de gevers), ook al bloed moeten weigeren? Hoe ver wil je gaan? Patateters niet helpen bij hun overgewicht? Rokers niet helpen bij longproblemen? Sporters niet helpen bij botbreuken? Enz.?

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mist mijn punt. Ik zou zeker niemand bloed willen onthouden. Er wordt in een eerdere reactie gesproken over geloofsovertuigingen. Dat dat als grond aangevoerd wordt voor het weigeren. Ik heb, lang geleden, helaas een overlijden meegemaakt van een Jehova getuige die bloed weigerde. Heel triest, vind ik. Die weigeren organen te geven, maar ook om ze te ontvangen. Dus persoonlijk vind ik dat als je weigert om donor te zijn na je overlijden, en daar hoeft in mijn ogen geen verklaring voor gegeven te worden, dat men dan ook consequent moet zijn en geen ontvanger moet willen zijn. Dus ik bedoel zeker niet dat mensen, die eventueel ongezond leven, niet in aanmerking zouden kunnen of mogen komen, dat schrijf ik ook nergens. Ik vroeg me alleen af of men zich wel realiseert dat veel mensen dagelijks iets van een ander, dus een transfusie, of medicijnen die van dat bloed of plasma gemaakt worden, hebben gekregen en hoe men daar tegenover staat. Dat er winst gemaakt wordt met bloed, staat hier helemaal buiten.

costnix
door costnix Sep 17, 2016 om 02:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: als bloed zou gaan geven, zou ik nog erger vermoeid zijn, dan ik nu al ben. (Chronisch vermoeid na een succesvolle behandeling van een NHL met chemotherapie)

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2016 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix. Ook u begrijpt mijn voorbeeld van bloed geven blijkbaar niet. Er werd gesproken over het niet willen doneren wegens een geloofsovertuiging. Ik heb mij niet verdiept in welk geloof dat verbiedt, maar omdat ik weet dat Jeova's een bloedtransfusie weigeren, neem ik aan dat zij ook een orgaan zullen weigeren. En zij zullen dus ook niet willen geven. Het kunnen doneren van bloed is aan heel veel restricties onderhevig, bijvoorbeeld al iets simpels als leeftijd en men hoeft maar één keer in zijn leven zelf een bloedtransfusie te hebben ontvangen en men mag niet meer geven. Tot voor kort was ook het zijn van homo een reden om iemand te weigeren als donor. Als ik het wel heb, is dat kort geleden na een proces veranderd. Deze restricties zijn niet van toepassing op het donorschap van organen na het overlijden.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2016 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben bang dat deze wet een hele negatieve wending geeft aan het grote probleem van te weinig donoren. Heel erg jammer.

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mij zijn ze kwijt als donor als het door gaat. Ze moeten van mijn zelfbeschikkingsrecht af blijven. En ik ben principieel tegen een 'ja, tenzij...', van welk bedrijf/organisatie dan ook.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook maar even ingelogd op die site. Sinds kort kan men blijkbaar ook oogweefsel doneren, weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Dus mijn registratie aangepast en daar ook  ja ingevuld. Het is wellicht een slechte wet, maar het verandert niet mijn standpunt over het donorschap.

zoekster1
door zoekster1 Sep 16, 2016 om 19:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou wel fijn zijn als er ook hersenen konden worden getransplanteerd. Misschien zitten mijn hersens dan ineens in het lichaam van een geweldige zangeres. Dat zie ik breed zitten.

tijger1
door tijger1 Sep 16, 2016 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar wie is dan wie?

zoekster1
door zoekster1 Sep 16, 2016 om 19:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dan komen de filosofische kwesties om de hoek kijken ;-)

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 17, 2016 om 00:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, als u gaat zingen koop ik 2 kaartjes. En om even een dolletje te maken, degene die mijn hersens zal ontvangen kan zeggen dat ze zo goed als nieuw en weinig gebruikt zijn :-)
Diewilik

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2016 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die wilduswel.:-))

ge
door gewicht - Sep 16, 2016 om 19:09
170 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat men met dit wetsvoorstel eerder het tegengestelde bereikt. Als men al van overheidswege de stelling gaat hanteren;onder welk argument ook; dat wie zwijgt stemt dus toe, wij op een gevaarlijke helling gaan glijden.   Wat is het volgende ?  De Overheid is onbekwaam en onbetrouwbaar.
Wij hebben zoiets al meegemaakt met de invoering het zorgstelsel ,een en al onkunde,list en bedrog.
Gelukkig is er nog de Eerste Kamer die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid , om die politieke term maar eens te gebruiken, de wet zal verwerpen.

tenormin
door tenormin Sep 16, 2016 om 19:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Als er dan maar niemand in de Eerste Kamer niet ook de trein mist of in een file terecht komt. ;-)

Cookies
door Cookies Sep 16, 2016 om 19:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Gewicht: eens (zie mijn eerdere reacties). Er zijn ongetwijfeld genoeg andere methoden om het aantal donoren op te krikken. Wat ik dan wel weer 'grappig' vond om te horen: veel politici hebben zichzelf niet eens geregistreerd (druk, druk, nog doen, nog doen). 30 jaar druk gehad, jaja.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 17, 2016 om 00:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tenormin klopt het dat ze in de Usa betalen voor bloeddonoren? Dit hoorde ik vanavond van een vriend.
Diewilik

Niet dat ik van plan ben om dan daar te gaan doneren,  hier krijg ik een lieve blik van de prikster en een pak multivruchtensap.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2016 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar wordt inderdaad betaald, met alle risico's van dien. Ik vond lekkere koffie, koek en de krant genoeg.

tenormin
door tenormin Sep 17, 2016 om 12:10
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, stel je bij dat betalen niet veel voor in Amerika: een cadeaubon van 5$,vroeger, nu 10$ zorgt ervoor dat er meer mensen bloed geven. Toen ik (voor mijn lichamelijke problemen) nog mocht doneren was het: echt waar, een kopje koffie en... een piepklein glaasje cognac! Maar dat is heel lang geleden.

ro
door ronny530 - Sep 16, 2016 om 20:17
2796 Antwoorden / 41 Vragen

U bent het niet eens met de nieuwe donorschap wet dus wilt u na uw onverhoopt overleiden een medemens geen tweede kans geven. Dat is in mijn optiek puur egoisme. Er overlijden per jaar heel veel mensen die nog hadden kunnen leven als er maar voldoende mensen bereid waren om na hun dood organen af te staan maar die dat niet willen vanwege geloofsovertuiging of bang zijn en ze van mening zijn het lichaam in een ander leven nog nodig te hebben.
Ik kan best verdrietig worden dat er zoveel mensen op een donor orgaan wachten maar door onze onwil overlijden omdat we zelfs na ons overlijden eigenaar van ons rottende overschot zijn die voor de "gasten" nog gekoeld moet worden ook.

Cookies
door Cookies - Sep 16, 2016 om 20:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@@@: hoor net dat Pia Dijkstra vanavond hierover in debat gaat met ??? (naam niet goed gehoord) in Pauw.

ha
door hamburger - Sep 16, 2016 om 21:21
84 Antwoorden / Vragen

Ik was al bewust geen donor en blijf dat. Ik wil ook geen donor orgaan. Dus daarover hoef ik geen commentaar.
Ik heb een principe: dwing me niet, daarom ben en blijf ik geen donor. Mogelijke gevolgen als dit erdoor komt: minder donoren, minder zorg zodat je sneller dood bent en je lijf leefgehaald gaat worden als je hersendood bent. Daarnaast zou als deze wet erdoor komt de staat de uitvaart ook wel mogen betalen, als je lijf toch leeggehaald kan/gaat worden. En groepen mensen die geen bloed donor mogen zijn zijn dan ook toch donor ........ met alle risico's van dien. Nee, dit is een domme zet van diegene die dit bedacht heeft. Daarnaast: stel er zijn 2 mensen die van persoon x of y zoals u wilt een orgaan kunnen ontvangen, de ene, een arme sloeber die 10 jaar op de wachtlijst staat en de andere, iemand met heel veel geld, hoge functie oid die er net 2 weken op staat, wie krijgt dan dat ene orgaan? Ik weet het. Ik reageer niet op welk commentaar of kritiek dan ook, dus spaar jezelf de tijd. Maar ik zal geen stem uitbrengen op de partij die dit aangezwengeld heeft.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2016 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien heeft deze hele discussie nog wel een goed gevolg. Dat mensen er over praten, zodat hun omgeving ook weet wat ze willen en niet willen. En dat als iemand een akelig ongeluk overkomt, de nabestaanden niet in het ongewisse zijn over zijn of haar wens.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 17, 2016 om 00:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Deze mening deel ik volledig.
Veel erover praten zal hoe dan ook mensen aan het denken zetten. Welke keuze ze maken maakt niet uit als ze de keuze maar maken.
Diewilik

costnix
door costnix - Sep 17, 2016 om 02:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in mijn 35 jarige loopbaan als radiodiagnostisch laborant een heleboel mensen, met een getransplanteerd orgaan, hun slechte levensstijl voort zetten. Als je dan een orgaan geschonken krijgt, wees er dan verdomd zuinig op :-(

Ma
door Mat Matheij - Sep 17, 2016 om 12:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

De wet waarop u doelt is nog niet door de eerste kamer en derhalve (nog) niet van toepassing. U kunt wel al voorafgaande aan de wetswijziging uw voorkeur kenbaar maken. Daarvoor kunt u de link benutten zoals reeds weergegeven door collegae op dit forum.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2016 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat is dus juist een van de problemen, men is te laks om zijn voorkeur duidelijk te maken.

Ma
door Mat Matheij Sep 17, 2016 om 17:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Daar zou deze wetswijziging toe moeten dienen. Echter is nu al gebleken dat dit mogelijk een averechts affect heeft.

Cookies
door Cookies Sep 17, 2016 om 22:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heeft niks met laksheid te maken waarom veel mensen nu afhaken, maar met de methode die ze willen gaan hanteren.

Ma
door Mat Matheij Sep 18, 2016 om 14:58
986 Antwoorden / 3 Vragen

@carola Wij zijn het niet vaak met elkaar eens maar in deze moet ik je gelijk geven.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2016 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men was in ieder geval al die tijd, dus tot dit wetsvoorstel, te laks om zijn voorkeur kenbaar te maken

Cookies
door Cookies Sep 19, 2016 om 18:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, veel mensen hebben hun toestemming ingetrokken.

Ma
door Mat Matheij Sep 20, 2016 om 14:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wij -lees de bevolking- willen niet gewongen worden door een keuze als wanneer je niet tegen stemt dan ben je voor. Alleen al daarom hebben mensen die oorspronkelijk hun organen hadden ter beschikking gesteld zich teruggetrokken. Het aantal mensen dat zich vevolgens weer ter beschikking stelde was ongeveer hetzelfde maar minder.

fl
door flessebon - Sep 17, 2016 om 21:56
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het is een kwestie van tijd dat veel mensen ziek zullen worden. Alles moet je straks registreren van je simkaart tot je laatste wens, je krijgt er geestelijke ademnood van.