hans515
door hans515 Mar 29, 2017 om 09:37
Voeding & gezondheid

Waarom duurt uitslag CT Scan zolang?

Wij moeten een week wachten op de uitslag........spannend, niet slapen enz. Wáárom moet dat zó lang duren? Dat ongewisse is zo frustrerend.

57441 16 Rapporteer

jo
door jorisw - Mar 29, 2017 om 09:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de plaatjes van de scan geanalyseerd en geinterpreteerd moeten worden.

costnix
door costnix Mar 29, 2017 om 11:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat interpreteren en verslagschrijven is zo gebeurd, maar de TS krijgt de officiële uitslag van zijn specialist te horen en deze (be)handelt verder naar aanleiding van de uitslag. Blijkbaar heeft de specialist "pas" na één week tijd voor de TS.

jo
door jorisw Mar 31, 2017 om 21:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag toch hopen dat ze zo'n analyse niet "zo" doen maar dat ze daar toch even de tijd voor nemen. Ik zou erg argwanend worden als mijn behandelend arts met 1 blik op de scan een diagnose stelt.

lexgensen
door lexgensen - Mar 29, 2017 om 10:02
274 Antwoorden / 88 Vragen

Er komt heel wat kijken om al die plaatjes goed te kunnen beoordelen. Zekerheid gaat voor snelheid. Neem van mij aan een verkeerde uitslag door onzorgvuldigheid is vele malen erger.
Het beste met u en de Uwen

Topantwoord

me
door mein33 - Mar 29, 2017 om 10:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hans515,

Wachten op de uitslag van een medisch onderzoek is altijd moeilijk en spannend.
Het heeft echter tijd nodig om de scan nader te onderzoeken en dat moet wel zorgvuldig gebeuren.
Naar aanleiding van dit onderzoek bepaald uw specialist hoe verder gehandeld moet/kan worden.
En, het zal u niet ontgaan zijn, u bent niet de enige patiënt die behandeld wordt en op een uitslag van een onderzoek wacht.
U sluit simpelweg aan achter in de wachtrij en zult geduld moeten hebben tot u aan de beurt bent.
Hoe vervelend en frustrerend ook, geduld is in deze een noodzakelijk kwaad.
Sterkte met uw omstandigheid en hoop voor u op een goede uitslag van het onderzoek.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 29, 2017 om 10:11
7214 Antwoorden / 3 Vragen

  1. Hoe werkt een ct-scan? - Gezondheidsnet

    https://www.gezondheidsnet.nl/diagnostiek/ct-scan-ziet-...Proxy  Markeer

    12 aug 2016 ... Voor een CT-scan moet je naar de afdeling Radiologie van het ... De uitslag volgt meestal na vier werkdagen. ... Als buitenstaander is het vaak onduidelijk wanneer je met een CT-scan of een MRI-scan te maken hebt.

Cookies
door Cookies - Mar 29, 2017 om 10:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die vraag had je specialist ook kunnen beantwoorden. Maar ik kan me zo voorstellen dat je niet de enige patiënt bent van het ziekenhuis en dat het daarom een weekje duurt. Voor jou (en duizenden anderen) is een week lang, voor het ziekenhuis niet.

fa
door familyman - Mar 29, 2017 om 10:45
888 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe vervelend dit voor u (en ieder ander) ook is, er zijn wachtenden voor u en het geheel moet goed bekeken worden. Fouten door haast kan veel (levensgevaarlijke) schade toebrengen. Sterkte.

Topantwoord

Ge
door Genee - Mar 29, 2017 om 11:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat de ct scan al lang eerder beoordeeld is door de radioloog.
Maar om zeker te zijn dat de uitslag van de scan beschikbaar is wordt de afspraak met de specialist maar een week later gepland.
Eigenlijk zouden ze daar wat anders op moeten verzinnen, telefonisch doorgeven als de uitslag binnen is, vindt een week wachten ook gewoon te lang.
Heb zelf een wel eens een uitslag telefonisch doorgekregen maar niet alle specialisten doen dat.
Ik vraag me af wat de specialist zou doen als zijn moeder de patient zou zijn.

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2017 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien bestudeert hij dan de uitslag nog langer?:-((

En dan de uitslag van zo'n test telefonisch doorgeven? Dwaasheid. Ja, sorry, maar u hebt kanker en dat met een telefoontje.:-((

fa
door familyman Mar 29, 2017 om 11:28
888 Antwoorden / 1 Vragen

Tijger1, + 10

Cookies
door Cookies Mar 29, 2017 om 11:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een week is natuurlijk helemaal niet lang. Dat een weekje lang lijkt in bepaalde omstandigheden, kan ik me voorstellen, maar heeft niets met de werkelijkheid te maken.

Ge
door Genee Mar 29, 2017 om 12:17
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Dacht u nu werkelijk dat de specialist zelf de ct scan gaat bestuderen?
Maakt toch niet uit of de uitslag telefonisch of in de spreekkamer gezegd wordt.
Ik denk dat de meeste goed of slecht de uitslag zo snel mogelijk willen hebben.
Wat is de meerwaarde als dat bij de specialist gebeurd?

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2017 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder. Dan hebt u blijkbaar nog nooit zo'n slecht bericht te horen gekregen.

Ge
door Genee Mar 31, 2017 om 15:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Meegemaakt? Ja.

Topantwoord

costnix
door costnix - Mar 29, 2017 om 11:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ga er maar vanuit, dat het niet zo ernstig met u gesteld is. Wanneer er iets met u aan de hand is, dat geen uitstel van behandeling verdraaid, geeft de radiodiagnost de uitslag aan uw specialist telefonisch door en wordt u onmiddellijk door hem/haar ingelicht over de uitslag en wat er verder gaat gebeuren.
Voordat u bij de CT-scanner weg gaat heeft de radiodiagnost de beelden al voorlopig bekeken en de radiodiagnostisch laborant heeft ook zijn/haar ogen niet in de broekzak!
Ik spreek uit ervaring als radiodiagnostisch laborant en als patiënt. Toen op de CT bij mij een non-Hodgkin lymfoom werd geconstateerd werd ik onmiddellijk in het ziekenhuis opgenomen.
Zoals een oud versje luidt:
 Een mens lijdt dikwijls 't meest
 Door 't lijden dat hij vreest
 Doch dat nooit op komt dagen.
 Zo heeft hij meer te dragen
 Dan God te dragen geeft."

tenormin
door tenormin Mar 29, 2017 om 17:52
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Daar ben ik het helemaal mee eens @costnix; na onderzoek bleek dat mijn man kanker had was de diagnose snel gesteld: zo ook de operatie(s). Mooi, en waar, versje...

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Mar 29, 2017 om 14:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat ongewisse is zo frustrerend.

Helemaal mee eens!
Maar blijkbaar gaat het niet anders.
Indien echt noodzakelijk dan reageert een arts wel meteen!
Sterkte!
Worrying does not take away tomorrows troubles,
it takes away todays peace!

it
door itfredje - Mar 31, 2017 om 12:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Prescan in Duitsland krijg je de uitslag op dezelfde dag. Je kan er op wachten.

costnix
door costnix Mar 31, 2017 om 16:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In Nederland zijn de beelden binnen enkele seconden, nadat de radiodiagnostisch laborant het onderzoek heeft afgerond en bewerkt heeft, vrijgegeven. De aanvragende specialist kan dan zelf de beeld van af zijn eigen bureau op zijn speciale monitor bekijken. Een PC monitor heeft niet de benodigde beeldresolutie en -contrast.
Verder heeft niet iedere specialist de kennis en kunde om de beelden van een CT (en andere röntgenonderzoeken) juist te interpreteren. DAt is de taak van de radiodiagnost!!!!!!

ma
door marie47 Mar 31, 2017 om 19:42
40 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Duitsland en als er een scan gemaakt moet worden kun je er gewoon even op wachten waarop de specialist je alles uitlegt

costnix
door costnix Apr 1, 2017 om 10:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan ook in Nederland, als er geen vroorbereiding voor het CT-onderzoek nodig is.

sj
door sjaantje109 - Mar 31, 2017 om 13:00
52 Antwoorden / 25 Vragen

Dat hoeft natuurlijk niet overal zo te zijn; mijn man liep al maanden met ernstige rugklachten, al diverse malen huisarts en fysiotherapeut bezocht,
toen 'mocht"hij uiteindelijk voor een consult bij de DC kliniek in Schiedam; om 09.00 uur had hij een afspraak met een neuroloog, om half 11 belde
hij met de diagnose dat hij een dubbele hernia had. (de huisarts had al die maanden gezegd dat hij geen hernia had en dat je dat toch niet kon zien).
Dus het kan echt sneller! En het wordt ook gewoon vergoed.

Ti
door Tineke5591 - Mar 31, 2017 om 14:08
4 Antwoorden / Vragen

Vreemd hier. Wanneer ik in België een CT-scan of een MRI of zelfs botscan heb laten maken, een uur later uitslag bij de specialist. Het kan echt wel. In België maak je een afspraak bij specialist en bij röntgenafdeling. Minimaal 2 uur voor consult bij specialist de foto, scan etc en dan heeft de arts de beelden op zijn pc en de diagnose radioloog.
Ook de patiënt zelf krijgt een code en kan dan zelf thuis ook beelden en uitslag radioloog zien en uitprinten.

costnix
door costnix Mar 31, 2017 om 16:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hangt in Nederland van de organisatie van het ziekenhuis af en de ernst van de gevonden afwijking af!

ma
door marie47 Mar 31, 2017 om 19:45
40 Antwoorden / 0 Vragen

In Duitsland krijg je ook direct de uitslag en alles wordt meteen besproken.

costnix
door costnix Apr 1, 2017 om 10:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan moet de specialist de CT-scan kunnen beoordelen!!!

kloske
door kloske - Mar 31, 2017 om 14:12
150 Antwoorden / 33 Vragen

Het hoeft niet veel tijd in beslag te nemen, vaak is het idd zo dat alleen de arts uitsluitsel mag geven en tja, die afspraak wordt zelden direct na de scan gepland. Wellicht is het wél zo dat als er iets ernstigs aan de hand is, je vaak al binnen 2 dagen bericht krijgt. Zo is het althans met een röntgenfoto, vertelde mij een kennisje die op de röntgen werkt.
Ligt ook aan het ziekenhuis, in België worden alle onderzoeken vaak op 1 dag gedaan en krijg je meteen de uitslag. En in de Maartenskliniek waar ik zelf een scan kreeg had ik ook binnen het uur de uitslag. En niet omdat die uitslag niet goed was maar daar proberen ze je tegemoet te komen, ik neem aan ook vanwege de vrij lange reistijd die veel patiënten moeten maken.

costnix
door costnix Mar 31, 2017 om 16:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In het ziekenhuis, waar ik tot 2008 werkte, kon dit al. Het is een kwestie van afspraken tussen de specialisten en de radiodiagnosten. De patiënten hoeft allangniet met stapels mappen onderde arm naar zijn specialist terug. Dat gaat al lang via het computernetwerk van het ziekenhuis en zelfs tussen samenwerkende ziekenhuizen onderling.

cantate
door cantate - Apr 1, 2017 om 01:40
15 Antwoorden / 0 Vragen

Een week ... dat is nog kort. Ik heb soms 3-4 weken op uitslagen van scans moeten wachten.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2017 om 08:30
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@hans515 ,

Geweldig dat u reacties krijgt , hoe het werkt in Duitsland en Belgie , daar bent u echt mee geholpen , niet dus .

costnix
door costnix Apr 1, 2017 om 10:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de TS in de grensstreek woont, is bezoek aan een Duitse of Belgische specialist een reeële mogelijkheid. De zorgverzekering moet daar wel in meegaan.

marita5
door marita5 Apr 1, 2017 om 10:36
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , Ts schrijft er niks over , dus ga ik er vanuit dat het een Nederlands Ziekenhuis is . ik heb zelf in belgie gewoond daar wacht je voor de uitslag geen week

Em
door Emmap - May 10, 2017 om 14:51
162 Antwoorden / 8 Vragen

Beetje flauw en vanuit het negatieve gedacht komt dit als eerst in me op:
Omdat er dan twee afspraken gedeclareerd kunnen worden?
Omdat u geen topsporter of anderszins BN-er bent?

Je zou denken dat het organisatorisch wel sneller te regelen zou zijn, maarja...
Iedereen zit nou eenmaal in het ritme kennelijk, van in week 1 scannen, in week 2 uitslag doorgeven...
In de tussenliggende tijd zal het ziekenhuis misschien wel met uw scan aan de slag zijn, dossier bijhouden, teambespreking, dossier weer bijwerken? Maar dat zijn processen achter de schermen.

Er zal straks wel een mogelijkheid voor evaluatie zijn, 'hoe is uw bezoek aan ons ziekenhuis u bevallen?' etc.
Of kaart het aan bij het equivalent van een klantenservice o.i.d. in het ziekenhuis.

Sterkte!