esther_m
door esther_m Oct 13, 2022 om 19:43
Voeding & gezondheid
Waarom is glutenvrij eten zo duur?

Albert Heijn biedt super veel glutenvrije producten aan, wat super fijn is.
Glutenvrij eten is voor ons in een gezin van 4 waar er 3 belast zijn met Coeliakie geen keuze.
Dieetvoeding is vaak duurder. Wellicht doordat er minder afname is (maar dit is een aanname)
Nu met Sinterklaas, voor onze 2 kinderen (7 & 10 jaar) val ik achterover vd prijzen.
Gewone banketstaaf 9,16 euro per kilo en glutenvrije 33,27 euro per kilo!
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Waarom is het 3,5x duurder?

4482 15 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 13, 2022 om 19:49
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Esther-M ,

Lees hier eens , klik op de rode regel .

https://missglutenvrij.nl/waarom-zijn-glutenvrije-producten-zo-duur/

getty
door getty - Oct 13, 2022 om 19:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sinterklaas duurt nog 7 weken.

Verdiep u eens in het zelf maken van deze producten. Leuker en goedkoper.

mi
door miennaamishaaz - Oct 13, 2022 om 20:14
725 Antwoorden / 1 Vragen

De AH is op zich zelf al een ZEER dure winkel.

Mischien kijken bij andere winkels, waaronder de LIDL, deze heeft om de zoveel tijd gluten-vrije producten voor een zeer betaalbare prijs.

rj
door rjw Oct 13, 2022 om 20:29
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dat ZEER duur valt echt reuze mee. Ja, ze hebben dure producten maar ook heel veel op hetzelfde niveau als de prijsvechters. Voordeel van AH is dat je beide soorten in 1 keer kunt kopen.

tenormin
door tenormin Oct 13, 2022 om 21:11
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@miennaamishaaz, AH is geen zeer dure supermarkt. Als men wat dieper door de knieën gaat, die produkten zijn goedkoper dan de Lidl, tegenwoordig. Zowel Aldi als Lidl zijn ook behoorlijk aan de prijs geworden. En nu zijn ze allemaal aan de prijs.

rj
door rjw - Oct 13, 2022 om 20:30
3280 Antwoorden / 5 Vragen

De reden is heel simpel: volume. Van producten waar men meer kan verkopen zijn de kosten en dus de winkelprijzen een stuk lager.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 13, 2022 om 20:31
7210 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Oct 13, 2022 om 20:39
6599 Antwoorden / Vragen

Tarwebloem is het goedkoopste meel. Daar kan geen ander meel tegenop.
Glutenvrije producten moeten apart worden gebakken.
Je kunt bij de bakker geen glutenvrij brood kopen, wel glutenarm brood.
Je hebt bakkers die zich gespecialiseerd hebben in glutenvrije producten, bv Le Poole.
Het voordeel is dat AH een groot assortioment glutenvrije producten heeft, die vaak goedkoper zijn dan bij een andere supermarkt, Heb je wel eens bij de Jumbo gekeken?

borg queen
door borg queen - Oct 13, 2022 om 21:46
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben hier ook mee te maken. Vooral je niet blind staren op specifiek glutenvrije producten. De meeste mensen hebben last van de tarwe. Met fodmappen zijn wij er ook achter gekomen waar mijn partner niet tegen kan en daarom ben ik een expert geworden in het lezen van etiketten. En dan zie je dat er "normale" producten zijn die heel goed passen in een glutenvrij dieet. Kost even tijd, maar je hebt er veel (ook financieel) profijt van.

tenormin
door tenormin Oct 14, 2022 om 01:15
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Geweldig dat u expert geworden bent in etiketten. Kan er niets van lezen: zijn meestal in rood gedrukt met zwarte letters: piepklein en echt niet, voor mij in ieder geval, niet te lezen of onleesbaar.

borg queen
door borg queen Oct 14, 2022 om 15:14
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal wel moeten en ik kan zonder bril gelukkig goed lezen. Misschien een vergrootglaasje mee nemen naar de winkel?

Franske1958
door Franske1958 - Oct 14, 2022 om 07:48
433 Antwoorden / 2 Vragen

Glutenvrij kan best duurder zijn maar U kunt wel een bedrag extra aftrekken van de belasting voor dieetkosten.
lees HIER voor meer info, of anders  HIER.  Op deze laatste pagina staat een dieetlijst met nog meer info.
Helaas is niet iedereen op de hoogte van het bestaan van deze lijst. Nooit deze kosten ingevuld??
Het schijnt dat U dat alsnog voor een aantal jaren terug kunt doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2022 om 09:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven reacties merk ik allereerst op dat niet alleen couliaki noodzaakt tot glutenvrij maar er ook andere intolerantie reacties met behoorlijk lastige gevolgen kunnen zijn bij consumptie van bepaalde graansoorten (niet uitsluitend tarwe).

M.b.t. de kosten is een een kwestie van goed nagaan waar gltenvrijeartikelen gekocht kunnen worden omdat die lang niet overal 'zo veel duurder zijn'.

Naast speciaal zaken die er zijn met vaak ook een webshop geef ik u deze tip: https://www.ncv.nl/webwinkel/webwinkel terwijl u bij de NCV ook nadere info kunt krijgen. Ik meen echter te kunnen aannemen dat u de NCV kent en er ook lid van bent. Met zoeknaam 'free from' vindt u ook enkele 'freefrom zaken zoals in Apeldoorn en Amsterdam.

Ps. Mogelijk kent u de aftrekmogelijkheden al en de lijst die daarvoor wordt gehanteerd door de fiscus. Voor alle zekerheid: Om voor aftrek bijzondere zorgkosten in aanmerking te komen kan de belastingdienst een verklaring vragen van maagdarmspecilist of huisarts.

Be
door Berleen - Oct 14, 2022 om 11:10
13 Antwoorden / Vragen

1 hele simpele vraag werk u voor niks
Voor al het exstra moet betaald worden en dat betaal u .klaar

lo
door lovewinnie - Oct 14, 2022 om 11:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de belastingdienst kun je wel extra kosten opgeven. Dieet kosten . En dat is een vast bedrag per persoon . Met diagnose coeliakie is dieet duidelijk.
Dat is om de extra kosten te compenseren. Laat diëtist of arts een briefje schrijven dat je coeliakie hebt en glutenvrij dieet noodzakelijk is. .

Het is zo duur omdat er minder gemaakt wordt en investeren en produceren van glutenvrij is daarom duurder . Het is nu al week goedkoper dan bijv 5 jaar geleden, vooral meer keuze. Ik denk dat over paar jaar prijs verschil tussen standaard en glutenvrij steeds minimaler wordt

gerbera
door gerbera Oct 14, 2022 om 14:30
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Laat diëtist of arts een briefje schrijven dat je coeliakie hebt en glutenvrij dieet noodzakelijk is. .

Daar is een speciaal formulier voor bij de belastingdienst. Zie reactie van @franske1958

chaterina v d laak
door chaterina v d laak - Oct 14, 2022 om 14:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt helemaal gelijk. Het is veel te duur. En vaak zit er veel meer suiker in.
Al heeft a h wel het grootste glutenvrije assortiment van de supermarkten.

rj
door rjw Oct 15, 2022 om 08:39
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als je er minder of geen tarwe in doet moeten de suikers ergens anders vandaan komen.

mo
door mof - Oct 14, 2022 om 14:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dieet voeding is niet alleen duurder omdat er minder afname is, maar ook omdat het bewerkelijker is om te produceren: machines etc. moeten continu worden vrijgehouden van,in uw geval, glutenhoudende producten. Daarnaast is niet alles even eenvoudig te maken zonder gebruik van gluten, zoals bijvoorbeeld brood en overige deegproducten. Tijdens het kneden en gisten van deeg spelen gluten een belangrijke rol ivm de structuur van het deeg en daarmee eindproduct. Vervangers voor gluten zijn duurder dan de in tarwe en veel overige graanproducten aanwezige gluten en zijn niet allemaal even efficient. Dat wordt doorberekend in de eindprijs.

Jo
door Josvanderwal - Oct 14, 2022 om 19:21
5 Antwoorden / 4 Vragen

invullen van dieetkosten staat helemaal niet in verhouding met de daadwerkelijke kosten. Zeker als men zeker glutenvrij mag eten.
Daartegenover staat dat in Duitsland en zeker Spanje de glutenvrije producten vele malen goedkoper zijn en er is veel meer keus.
Je kunt heel makkelijk online bijv. in Duitsland bestellen en het wordt netjes thuis beaorgd.

rj
door rjw Oct 15, 2022 om 08:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Alles is in die landen goedkoper omdat de lonen lager zijn en de sociale voorzieningen stukken minder.

panter22
door panter22 - Oct 16, 2022 om 10:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wat glutervrij eten duurder maakt, zijn de meelproducten, zoals koekjes.
Warm eten kan gewoon met de pot mee. Alleen kun je geen gemakkelijke kant en klaar maaltijden bereiden, maar gewoon vers zonder toevoegingen. Dat kost niets extra en is nog gezonder ook.
Brood kun je zelf bakken en is momenteel niet duurder dan brood van de bakker.
Spaghetti en macaroni van eigen merk Ah smaken goed en zijn niet extreem duur.
En dan een paar keer per jaar wat extra geld uitgeven aan banketstaven en pepernoten, dat is toch geen ramp?
je eet zelf toch ook wel iets extra's met de feestdagen. Dan zit je ook niet aan een Maria kaakje.
En met een dieetkostenvergoeding zul je niet honderden euro's extra kwijt zijn.