he
door henderikaa Oct 28, 2010 om 09:59
Voeding & gezondheid

Warm maken van stamppot uit de vriezer

Van wat ik lees op het internet kan ik prima stamppot in grote hoeveelheden maken en daarna in porties invriezen.
Mijn vraag is nu hoe warm ik dit vanuit de vriezer weer op. Moet dit in de magnetron (en hoe hoog/lang moet dat dan) of kan dit ook in de koekenpan (en moet ik het dan eerst ontdooien b.v. door het de avond van te voren in de koelkast te zetten).

124974 30 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 28, 2010 om 10:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In beide gevallen is rustig ontdooien in de koelkast het beste. Opwarmen in magnetron duurt vrij lang. Ongeveer net zo lang als in koekenpan. Zelf vind ik opwarmen/opbakken in koekenpan het lekkerste!

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 28, 2010 om 10:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hou niet van zulk soort eten uit de vriezer maar je kan het rechtstreeks in de magnetron laten ontdooien, eerst op de ontdooi stand en als je het warm wil eten op de verwarmstand. Hoe lang ligt aan de groote van de porties. Begin met een minuut of 10 en roer af en toe los, zeg om de 5 minuten.

Je kunt het ook de avond tevoren in de ijskast zetten en is het nog niet helemaal ontdooid bij de tijd dat je het gaat eten dan kun je het nog buiten de koelkast laten ontdooien en daarna opwarmen in de magnetron.

In de koekenpan lijkt mij niet lekker.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Oct 28, 2010 om 10:25
330 Antwoorden / 15 Vragen

Wij ontdooien de prak altijd in de koelkast en bakken er dan in de koekenpan een heerlijk korstje aan.

ma
door marwin - Oct 28, 2010 om 10:27
126 Antwoorden / 15 Vragen

Opbakken in de koekenpan is juist erg lekker. Beter nog dan de eerste keer, licht bruin korstje er op :), mmmmmmm

na
door naataalie - Oct 28, 2010 om 10:31
129 Antwoorden / 20 Vragen

ik vries ook altijd restjes in.
wat ik het lekkerste vind is een dag tevoren de stamppot ontdooien in de koelkast.
de volgende dag in een ovenschotel doen, met een beetje paneermeel bestrooien en wat klontjes boter erop leggen.
de oven voorverwarmen op 200 gr. en een half uurtje erin.
de stamppot is goed heet en er zit een lekker knapperig korstje op.
ik heb een gezin met 4 personen dus ik heb een grote ovenschaal.
heb je een iets kleinere ovenschaal dan kan de tijd iets korter.

ik heb het ook wel eens geprobeert op te bakken,maar dat is niet heel erg goed bevallen. doordat de stamppot plakkerig is word het een grote bal in de pan en het blijft al gauw aan de pan plakken. de smaak was een beetje van gebakken aardappels die overheerste en de groente proefde ik niet meer.

f.weele
door f.weele - Oct 28, 2010 om 13:31
1085 Antwoorden / 27 Vragen

1 portie = 2-3 minuten 700 watt,
4 porties = 8-12 minuten 700 watt,
Afgedekt, zo mogelijk één of twee maal omscheppen.
Heb je een magnetron met een hoger wattage dan is de bereidingstijd
vanzelfsprekend korter.
Van tevoren eerst ontdooien in de koelkast.
m.vr.gr.

lichtblauw
door lichtblauw - Nov 1, 2010 om 13:32
36 Antwoorden / 16 Vragen

allemaal antwoorden geven prima de mogelijkheden weer. Wel moet worden opgemerkt dat bijvoorbeeld Hutspot bij ontdooien altijd veel water loslaat. Daardoor wordt de hutspot een beetje papperig. Als je dat wilt voorkomen, kun je de hutspot laten ontdooien, daarna opwarmen in de magnetron en vervolgens een beetje bijbinden met aardappelpureepoeder.

Boerenkool heeft hiervan veel minder last, net als zuurkool.

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2010 om 13:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

gewoon opbakken heb je dat probleem ook niet hoor. Of gebruik goede aardappelen voor stampot.

fe
door feeny - Nov 5, 2010 om 08:51
35 Antwoorden / 0 Vragen

Ontdooien in de koelkast en daarna opwarmen in een koekenpan.

gabriele
door gabriele - Nov 5, 2010 om 13:43
107 Antwoorden / 2 Vragen

juist de volgende dag is het lekkerder en voor 1persoon te koken is niet rendabel dus altijd invriezen daar heb je dat geval voor!! en daar is niks mis mee is altijd lekker de stamppot dus macaroni is een ander verhaal dat moet je dag van tevoren uit vriezer halen en de volgende dag oven doen besprenkelen met wat olijfolie

ga
door gabberpiet - Nov 5, 2010 om 13:56
136 Antwoorden / 23 Vragen

ik woon al jaren alleen en maak altijd een grote pan met boerenkool -zuurkool-macroni-erwtensoep enzo --doe ik in porties invriezenen per portie laten ontdooien in de koelast maar dit gaat heeel langzaam hoor meestal zet ik het op het aanrecht
en dan in de koekepan

marcel75
door marcel75 - Nov 5, 2010 om 14:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

gabberpiet,
Langzaam ontdooien is voor de kwaliteit van het voedsel beter. Te snel ontdooien kan bederf in de hand werken.

Daarnaast is het ook nog eens goedkoper om in de koelkast te ontdooien. Het bevroren product koelt immers ook een beetje de koelkast mee en zo verdien je weer een beetje van de stroom terug die je hebt moeten gebruiken om het in te vriezen.

pl
door plebpleb - Nov 5, 2010 om 14:39
113 Antwoorden / 60 Vragen

Ideaal om kleine porties in de vriezer te hebben...Heb je altijd wat in voorraad en hoef je ook niet elke dag te koken...
Mijn bevroren portie eten, haal ik 's avonds uit de diepvries om te ontdooien op 'n bordje op 't aanrecht...
's Anderdaags gewoon opwarmen op 't kleine vuur en na 10 minuten heb ik 'n HEERLIJKE warme prak...

gerardk
door gerardk - Nov 5, 2010 om 14:57
175 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 28 okt 2010, 10:19]Ik hou niet van zulk soort eten uit de vriezer maar je kan het rechtstreeks in de magnetron laten ontdooien, eerst op de ontdooi stand en als je het warm wil eten op de verwarmstand. Hoe lang ligt aan de groote van de porties. Begin met een minuut of 10 en roer af en toe los, zeg om de 5 minuten.

Je kunt het ook de avond tevoren in de ijskast zetten en is het nog niet helemaal ontdooid bij de tijd dat je het gaat eten dan kun je het nog buiten de koelkast laten ontdooien en daarna opwarmen in de magnetron.

In de koekenpan lijkt mij niet lekker.

Ik denk dat je bedoeld "de avond tevoren in de koelkast zetten" want anders blijft het bevroren

wimmi20
door wimmi20 - Nov 5, 2010 om 14:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En op dit soort vragen gaan een aantal deskundigen serieus in.
Mijn vraag: hoe ontdooi ik roomijs het beste ?
Diepe, diepe zucht.

ga
door gabberpiet - Nov 5, 2010 om 15:50
136 Antwoorden / 23 Vragen

mimmi

in de magnetron !!!

jk
door jknoester - Nov 5, 2010 om 19:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik verpak in vacuüm wen bewaar in de vriezer. Voor gebruik in een pan met heet water op lage pit. Als of t vers bereid is.

gysvandelaak
door gysvandelaak - Nov 5, 2010 om 21:04
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste is om het bevroren in je mond te doen .Dan warmt het vanzelf op .Als het nog niet warm genoeg wordt , dan even in 'n warm bad gaan zitten met je hoofd onder water .Wat ik ook wel gedaan heb is , er op gaan zitten met 'n korte broek aan .
Maar ik heb 'n veel groter probleem .Ik heb ook 'n grote portie gemaakt , maar kan het niet meer vinden ! Heeft iemand van de door Wimmi genoemde deskundigen 'n oplossing voor me . Ik heb het al aan de hond gevraagd , maar die weet het ook niet . Wat denk jij Wimmi ?

gysvandelaak
door gysvandelaak - Nov 5, 2010 om 21:14
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wimmi , als je deze antwoorden zo leest , dan begrijp je ook dat het gemiddelde IKU zodanig is ,dat de economie niet draait , de banken alles verkeerd doen , de politie een bepaald aantal bonnen uit moet schrijven. Dat ons land buitenlanders ons land in laat om ze te helpen . Als de lezers dezes mij willen helpen , moeten ze me niet uitnodigen , maar me helpen bij mij thuis .

elenay
door elenay - Nov 5, 2010 om 21:37
1031 Antwoorden / 142 Vragen

[quote=gysvandelaak schreef op vrijdag 5 nov 2010, 21:14]Wimmi , als je deze antwoorden zo leest , dan begrijp je ook dat het gemiddelde IKU zodanig is ,dat de economie niet draait , de banken alles verkeerd doen , de politie een bepaald aantal bonnen uit moet schrijven. Dat ons land buitenlanders ons land in laat om ze te helpen . Als de lezers dezes mij willen helpen , moeten ze me niet uitnodigen , maar me helpen bij mij thuis .

Haha, nu snap ik pas (hum hum) waarom die staaf ijs altijd smelt.

Ik houd het te lang vast, smile...>>

jpm
door jpm - Nov 6, 2010 om 11:12
820 Antwoorden / 28 Vragen

Probeer ook dit eens:
Ontdooien in de koelkast. Daarna de oven 200 graden voorverwamen. De stampot met een kwastje op de bovenkant met een geklutste eidooier inkwasten en dan 25 minuten de oven in. Af en toe even inprikken als het hutspot betreft.

ja
door jans2 - Nov 6, 2010 om 18:11
311 Antwoorden / 4 Vragen

@ gysvandelaak: u heeft 167 woorden nodig om geen antwoord te geven en anderen die dat wel doen te beledigen. Blijft u alstublieft on topic.

gysvandelaak
door gysvandelaak - Nov 6, 2010 om 18:33
12 Antwoorden / 1 Vragen

jans2 ,Je moet naar Hans Anders voor 'n nieuwe bril . Op 5 November 21.04 heb ik 'n paar goede oplossingen aangedragen.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 6, 2010 om 20:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gysvandelaak schreef op vrijdag 5 nov 2010, 21:04]Het beste is om het bevroren in je mond te doen .Dan warmt het vanzelf op .Als het nog niet warm genoeg wordt , dan even in 'n warm bad gaan zitten met je hoofd onder water .Wat ik ook wel gedaan heb is , er op gaan zitten met 'n korte broek aan .
Maar ik heb 'n veel groter probleem .Ik heb ook 'n grote portie gemaakt , maar kan het niet meer vinden ! Heeft iemand van de door Wimmi genoemde deskundigen 'n oplossing voor me . Ik heb het al aan de hond gevraagd , maar die weet het ook niet . Wat denk jij Wimmi ?
Ja van de Laak jouw methode lijkt mij ook goed, en hij is niet zo omslachtig als met de magntron.
Ikzelf eet veel diepvries, en wel om de volgende reden: Mijn Braziliaanse dienstbode van 21 vind het leuk om samen met mij de diepvries te ontdooien.
Daar komt geen magnetron aan te pas.

gysvandelaak
door gysvandelaak - Nov 6, 2010 om 22:22
12 Antwoorden / 1 Vragen

bong dia Minni e criada , Ik heb ook 'n criada brasileira . Maar ik ben er nog niet uit . Moet ja naast elkaar zitten ? Kijk 'ns op yann1 dot kom . Misschien komen we dan verder . Want jij lijkt me de enige op het forum die het begrijpt . Ben zeer curioso . Nog een vraagje , moet je de magnetron op schoot houden ?

ja
door jans2 - Nov 6, 2010 om 23:41
311 Antwoorden / 4 Vragen

@gysvandelaak: dit is geen forum, maar een vraag en antwoordrubriek. Uw reakties, en die van Wimmi20, zijn misplaatst. In meerdere opzichten.

@henderikaa: domme vragen bestaan niet, domme mensen (of erger) wel.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 7, 2010 om 08:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vandelaak: wel opletten, ik schrijf juist dat er geen magnetron aan te pas komt.
De rest valt onder de ARBO wet, die tijdens het ontdooiproces flink wordt overtreden En een bericht voorjans2 en henderika.
Je stelt dat domme vragen niet bestaan. Je bent dus intelligent als je vraagt hoe je bevroren boerenkool moet opwarmen

=jans2 schreef op zaterdag 6 nov 2010, 23:41: @gysvandelaak: dit is geen forum, maar een vraag en antwoordrubriek. Uw reakties, en die van Wimmi20, zijn misplaatst. In meerdere opzichten.

@henderikaa: domme vragen bestaan niet, domme mensen (of erger) wel.[/quote
=jans2 schreef op zaterdag 6 nov 2010, 23:41: @gysvandelaak: dit is geen forum, maar een vraag en antwoordrubriek. Uw reakties, en die van Wimmi20, zijn misplaatst. In meerdere opzichten.

@henderikaa: domme vragen bestaan niet, domme mensen (of erger) wel.

nico s
door nico s - Nov 8, 2010 om 00:58
87 Antwoorden / 26 Vragen

wimi20 ik heb me bijna bepist van het lachen dank je wel
voor alle zekerheid als ervaringsdeskundige heb ik maar een oplossing voor jou probleem een beetje achterover op de bank en dan voorzichtig opeten dat geld trouwens niet alleen voor roomijs

pretige avond nog en laat het je smaken
nico s

de eelco
door de eelco - Nov 8, 2010 om 13:11
607 Antwoorden / 92 Vragen

gysvandelaak wat ik me afvraag is ,hoe oud ben je?gezien je kinderachtige reactie op wimmie en de antwoorden die je geeft.ga lekker naar een forum om mensen in de maling tenemen deze site is voor vraag/antwoord..henderika probeer het gewoon een paar keer uit koekenpan/magnetron..lukt bijde prima maar ik heb net als een hoop mensen de voorkeur aan de koekenpan van wegen het lekkere korstje die je dan krijgt...veel succes en eetsmakelijk

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 13, 2010 om 00:22
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=de eelco schreef op maandag 8 nov 2010, 13:11]gysvandelaak wat ik me afvraag is ,hoe oud ben je?gezien je kinderachtige reactie op wimmie en de antwoorden die je geeft.ga lekker naar een forum om mensen in de maling tenemen deze site is voor vraag/antwoord..henderika probeer het gewoon een paar keer uit koekenpan/magnetron..lukt bijde prima maar ik heb net als een hoop mensen de voorkeur aan de koekenpan van wegen het lekkere korstje die je dan krijgt...veel succes en eetsmakelijk

En wimmie is zeker niet kinderachtig? Bovendien geeft hij ook geen antwoord op de vraag.
Gys geeft tenminste nog een antwoord (en een orgineel, ik had er zelf niet opgekomen)
Meestal haal ik de stamppot de avond tevoren uit de vriezer en zet het in de koelkast.
De volgende dag zet ik het ongeveer 4-6 minuten op 600 W, dan schep ik het om en meestal nog 2-3 minuten op 800 W.
Opbakken doe ik ook wel eens, maar dat duurt wel iets langer, dus als ik haast heb.......
Eet smakelijk!