komsja
door komsja Sep 4, 2014 om 18:40
Voeding & gezondheid

Wat te doen als je ziet dat een kind geslagen word

zag het nu voor de tweede keer (vanuit mijn balkon,kijkend op de speeltuin)
Waren een aantal kinderen in het zand aan het spelen 1 kind(meisje van ongeveer een jaar of 6) kreeg twee waarschuwingen van moeder de derde keer werd kind aan haar armpje ruig op het grasveldje getrokken/kind begon met gillen en krijsen waarop moeder het kind met de vlakke hand in haar gezichtje sloeg en nog geen 2 seconden later het kind liefdevol over haar bolletje wreef om 2 seconden daarna het kind in haar gezicht te blazen of te tuffen Dat laatste is een aanname want kon dat van 9 hoog niet goed zien natuurlijk.
vervolgens heeft het kind minimaal een kwartier liggen krijsen en schreeuwen terwijl moeder het kind op allerlei manieren vast hield,op een gegeven moment was het kind rustig en zocht een rustig plekje voor haarzelf daarna ging ze weer met de andere kinderen spelen.
Moeder liep toen zonder enige aandacht te schenken aan haar kind weg en liet kind alleen achter daarna liep kind ook weg haar moeder achterna.
Het is een heel verhaal maar moet ik hier melding van maken? of moet ik me er niet mee bemoeien en heeft kind een gedrag stoornis.

1915 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2014 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gedragsstoornis die verholpen wordt door een klap in het gezicht?

Ik denk eerder dat moeder een gedragsstoornis heeft.

Als u het kind kent, en bijvoorbeeld weet waar het op school gast, zou ik de school informeren.

De ouder aanspreken is zinloos.

ma
door marijke1953 - Sep 4, 2014 om 19:44
136 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou een melding doen bij het AMK: 0900-123 123 0. Zij zoeken dit verder uit. Wellicht is de moeder al bekend bij instanties.

zoekster
door zoekster - Sep 4, 2014 om 20:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Was het haar moeder wel? Kan ook een oppas zijn geweest.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2014 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat maakt natuurlijk geen verschil voor het vervolg.

zoekster
door zoekster - Sep 4, 2014 om 20:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:05]Dat maakt natuurlijk geen verschil voor het vervolg.
Op wiens reactie reageer je nu? De mijne?

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2014 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:17][quote=tijger1 schreef op donderdag 4 sep 2014, 20:05]Dat maakt natuurlijk geen verschil voor het vervolg.
Op wiens reactie reageer je nu? De mijne?

Ja. Ik reageerde op u.

pino123
door pino123 - Sep 5, 2014 om 08:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

AMK melding maken is het enige wat u kunt doen. Het geheel staat los van welke stoornis dan ook.

zwemmer
door zwemmer - Sep 5, 2014 om 12:47
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit zou ik geen mishandeling noemen. Het was fout dat de hand van de persoon uitschoot en zij heeft zich dan ook in zeker zin geëxcuseerd bij het kind dat later rustig verder speelde. Waarom is het minste en geringste toch een gedragsstoornis tegenwoordig? Aan gedrag ligt een gevoel ten grondslag en van dat gevoel is zich lang niet iedereen bewust. Dat kan dus wel eens ongecontroleerd losschieten. Een sorry-gebaar is dan zeker op zijn plaats en dat heeft de persoon dan ook getoond. Soms schrikken mensen van zichzelf....

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2014 om 15:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tsja, volgens die redenering is er ook niets aan de hand als een man zijn vrouw in elkaar slaat en erna een sorry gebaar maakt? Zich niet bewust zijn van zijn handelen, zijn hand schoot uit, schoot ongecontroleerd los?

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2014 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ook geen stoornis, maar gewoon mishandeling.

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2014 om 15:56
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het is niet goed te praten, maar als dit éénmalig gebeurd is en het kind heeft de begeleider daarvoor al tot het uiterste gedreven, kàn het de bekende druppel zijn. Maar dat weten we dus niet.

Als dit vaker voorkomt, AMK bellen, mits je de persoon van n.a.w. gegevens kunt voorzien, anders heeft het nog geen nut.

Als je een kind tig keer gewaarschuwd hebt om niet iets van de tafel te pakken haal je of het handje weg of een heel zacht tikje als waarschuwing op de hand.

komsja
door komsja - Sep 5, 2014 om 16:46
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Weet natuurlijk niet zeker of het de moeder van kind is maar toen moeder en even later kind weg liepen ben ik blijven kijken waar moeder/oppas heen liep ze wonen in het aangrenzende flatgebouw maar kon niet zien waar ze naar binnen ging Maar heb dit hele tafereel al eens eerder gadegeslagen en toen ik het allemaal zag keihard geroepen heb:zo van HEYYY LAAT DAT Maar werd totaal niet op gereageerd.
Maar heb me voorgenomen dat de eerst volgende keer dat ik het weer zie als een speer naar beneden ga en zeg dat ik als buitenstaander hier erg van schrik en aan de reactie kan ik wel uit opmaken of er iets niet in de haak is en ben in staat om dan bij de andere flat in me auto te gaan zitten om te kijken waar ze wonen zodat ik het adres aan de politie kan doorgeven.
En dat er mogelijk agressief gereageerd word heb ik maling aan vind dat ik het recht heb om bij bepaalde omstandigheden ergens melding van te maken

door 1953 - Sep 6, 2014 om 05:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De politie verwittigen als u weet heeft van strafbaar feit als getuige-à-charge en met name verdachte met naam en adres noemen.

Staat de mishandeling gefilmd al op enig media te bewonderen?

In sommige etnische, en cultureel bepalend, minderheden is het helaas gebruikelijk om mishandeling te doen jegens het (volwassen)kind.

zwemmer
door zwemmer - Sep 6, 2014 om 12:49
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=aurora1 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 15:45]Tsja, volgens die redenering is er ook niets aan de hand als een man zijn vrouw in elkaar slaat en erna een sorry gebaar maakt? Zich niet bewust zijn van zijn handelen, zijn hand schoot uit, schoot ongecontroleerd los?

Dit is natuurlijk en beetje ongenuanceerd en overdreven. Geheel iets anders dus.. Het is trouewens beter om je niet te bemoeien met zaken waarvan je de hoed en de rand niet kent.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2014 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, wegkijken en denken het zal wel meevallen, is veel beter ;-)

forever-nl
door forever-nl - Sep 6, 2014 om 13:31
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik denk dat heel hard roepen vanaf een paar honderd meter afstand inderdaad weinig effect heeft. In het slechtste geval wordt het dan voortaan alleen nog thuis gedaan. Optie 1 lijkt mij de boel filmen en mee naar politie stappen of andere instantie. Optie 2 er naar toe gaan en de mevrouw aanspreken op een normale manier.

zwemmer
door zwemmer - Sep 6, 2014 om 14:51
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 12:51]

Nee, wegkijken en denken het zal wel meevallen, is veel beter ;-)

Je zou ook even met de getriggerde persoon kunnen gaan praten in de plaats van een instantie en allerlei mensen aan het werk te zetten. Driftbeheersing is te af te leren als de oorzaak van de drift aan het daglicht komt. Zo zijn er wel meer opties. Maar, goed dat er voor het kind opgekomen wordt. Laat het niet uit de klauwen lopen. We spelen steeds meer politie hier en dat heeft goede
maar ook slechte kanten.

zwemmer
door zwemmer - Sep 6, 2014 om 14:54
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Correctie: :driftbeheersing is t e l e r e n.

mahadma
door mahadma - Sep 6, 2014 om 16:41
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk wel uit wat je doet. Als en ik bedoel ALS je wat doet en de slaande persoon wil kwaad, dienen ze een klacht in tegen jou bij de politie. En dan ben je zelf zuur. Dat heet dan eigen rechter spelen en dat mag niet in nl. Of je krijgt de hele familie van de slaande persoon op je dak ............

aurora1
door aurora1 - Sep 6, 2014 om 17:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kindermishandeling: klik hier.

aurora1
door aurora1 - Sep 7, 2014 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind juist dat men steeds meer de andere kant opkijkt als er dingen gebeuren die beslist niet kunnen (en vaak ook misdrijven zijn waar fikse straffen op kunnen staan) en niet dat men steeds meer politie speelt.

door 1953 - Sep 7, 2014 om 03:44
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 6 sep 2014, 12:49][quote=aurora1 schreef op vrijdag 5 sep 2014, 15:45]Tsja, volgens die redenering is er ook niets aan de hand als een man zijn vrouw in elkaar slaat en erna een sorry gebaar maakt? Zich niet bewust zijn van zijn handelen, zijn hand schoot uit, schoot ongecontroleerd los?

Dit is natuurlijk en beetje ongenuanceerd en overdreven. Geheel iets anders dus.. Het is trouewens beter om je niet te bemoeien met zaken waarvan je de hoed en de rand niet kent.

Trouwens! Van de hoed noch de rand niet van weet!

In 1996 midden in een wijk van London een huiselijk geweld meegemaakt, de raam stond open, etnisch vrouw werd mishandeld, door etnisch echtgenoot, en riep om hulp, het raam werd direct gesloten door de echtgenoot, al kijkend of er getuigen à charge waren, voor de pottenkijkers en toehoorders. Wilde wel de politie verwittigen destijds, welk deur hoorde bij dat pand was de vraag voor mij.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Etnische Engelsen?

Hou toch even op met het smijten van da woord. Mishandeling komt in alle culturen voor. Van hoog tot laag.

zwemmer
door zwemmer - Sep 7, 2014 om 10:57
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Zo kunnen we nog een paar windrichtingen op praten. Waar gaat het nu om? Een driftige moeder en een uiteraard eveneens driftig kind. Mensen horen gewoonweg niet driftig te zijn tegen kinderen als ze volwassen zijn maar al te vaak gaat het van moeder op dochter. Dus waar te beginnen? Bij de opvoeding natuurlijk, maar dat is m o e i l i j k en zou eigenlijk als vak op school gegeven moeten worden. Zomaar een ideetje.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 11:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwemmer

Van moeder op dochter?

Ook van vader op zoon?

Waar te beginnen? Bij de ouders natuurlijk. ,!!

zwemmer
door zwemmer - Sep 7, 2014 om 12:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 11:00]@zwemmer

Van moeder op dochter?

Ook van vader op zoon?

Waar te beginnen? Bij de ouders natuurlijk. ,!!

By the way, welke ouders? Die ouders hadden namelijk ook ouders en werden weer door het kind geinternaliseerd....Ga d'r maar aan staan.

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2014 om 12:29
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Elk land, elk persoon heeft zijn eigen cultuur. Kijk eens in de geschiedenis en zie dat er in de ene cultuur wèl veel veranderd en in de andere cultuur helemaal niet.

aurora1
door aurora1 - Sep 7, 2014 om 13:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het verhaaltje over "etnische Engelsen" in 1996 in Londen draagt veel bij en ook dat je wel de politie wilde verwittigen....

an
door anne1234 - Sep 7, 2014 om 16:19
51 Antwoorden / 2 Vragen

Melden en wel hierom.. Stel je voor dat het kind dit dagelijks meemaakt ,omdat het zelfs daar gebeurd,.. en dan nog ,ze kunnen beter een onderzoek instellen en er achter komen dat het niet zo is ,dan niks zeggen,geen onderzoek en je weet dan ook niet of je dat kind als je het meld beschermd hebt tegen mishandeling ,want ik weet dat er achter gesloten deuren dingen gebeuren die het daglicht niet verdragen kunnen... En beter voor niks gemeld dan dat het kind bv dagelijks of vaker per week ofzo mishandeling moet ondergaan. En dus ouders heeft met een probleem met hun opvliegende aard of iets dergelijks.

door 1953 - Sep 7, 2014 om 23:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 09:52]@1953

Etnische Engelsen?

Hou toch even op met het smijten van da woord. Mishandeling komt in alle culturen voor. Van hoog tot laag.

Drukke winkelstraat in London, zag en hoorde het relaas van een hulpbehoevende vrouw van etnische afkomst.

Etnische Engelsen: Pakistani, Indiërs en noem maar op in London.