Ni
door Nieuws voor caro Jun 5, 2022 om 11:36
Voeding & gezondheid

Wet langdurige zorg

Mijn vader is dementerend, mijn moeder zorgt zo voor hem, maar als zij " omvalt" dan is het lastig e erg ens te registreren dat mijn vader direct dan zorg nodig heeft.
Nu willen we naar een zorginstelling kijken maar daar zijn enorme wachtlijsten bij de huizen die interessant zijn. Om op de wachtlijst te komen is een indicatie niet genoeg, je moet ook WLZ regelen.

vraag: is het raar om voor een wachtlijst al WLZ te moeten betalen, terwijl
mijn moeder zorgkosten ontlast, want zij doet zelf alles en gaat er bijna aan onderdoor. Waarom niet pas WLZ betalen als hij echt een plekje heeft? Wij vragen niet om die zorg, maar als mijn moeder er niet zou zijn, dan natuurlijk wel.  Vr Gr.

8133 14 Rapporteer

atlas1302
door atlas1302 - Jun 5, 2022 om 11:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Om in aanmerking te komen voor WZL zijn er eisen aan verbonden, voldoet uw ouders daar aan?

  • Als u een aandoening, stoornis of handicap heeft;
  • En als u 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht nodig heeft. Er moet dus dag en nacht iemand in de buurt zijn of toezicht houden, anders kan er iets ernstig misgaan;
  • En u deze zorg blijvend nodig heeft (levenslang).
Iedereen betaalt premie, of dat raar is weet ik niet..maar het is Nederland hé.

Iedereen die in Nederland woont of werkt en die is verzekerd voor zorg vanuit de Wlz betaalt hiervoor premie. bron:https://ciz.nl/client/wat-is-de-wlz

getty
door getty Jun 5, 2022 om 11:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat is niet wat ts bedoeld

atlas1302
door atlas1302 Jun 5, 2022 om 16:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik begrijp wat TS bedoelt, ik heb het zelf meegemaakt met mijn ouders. Het is wat WZL bedoelt en stelt, en daar ontkom je niet aan...wachtlijsten en nog eens wachtlijsten. Begin er maar eens aan, een zware materie voor TS, net zoals ik toen ook als zoon tegen deze materie aankeek toen ook mijn moeder het niet meer aankon.

Wat kan je doen...? weinig, zeer weinig tot niets! Aansluiten achter aan de file, en intussen tijd lijden zoals velen lijden in deze situatie..

getty
door getty - Jun 5, 2022 om 11:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als er daadwerkelijk geen zorg wordt afgenomen, betaal je minimaal.

Als het meer dan ( uit mijn hoofd) 20 uur per maand is moet u inderdaad meer betalen  dan als u het via de zorgverzekeraar zou afnemen

Eeerlijk?  nee, maar wel zo als het nu is.

kijk eens naar deze link

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 5, 2022 om 12:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte Caro,

Erg vervelende situatie voor u....

Ik heb hier helaas ook mee te maken gehad met verschillende familieleden......

Ik ben van mening, dat de Nederlandse samenleving niet goed is ingesteld op mensen met dementie, met andere woorden : de opvang is slecht.

Ik raad u aan om zelf voor uw vader te gaan zorgen, eventueel met behulp van familie.

rj
door rjw Jun 5, 2022 om 20:09
3279 Antwoorden / 5 Vragen

De realiteit is dat als we alle zorg willen bieden die nodig is op alle gebieden, dat er dan zoveel mensen in de zorg moeten gaan werken zodat er geen mensen meer zijn om het geld dat de zorg nodig heeft te verdienen voor ons land. Plus dat alle andere sectoren dan nog verder vastlopen. Op korte termijn is de enige realistische oplossing dat gestopt wordt met het vele deeltijdwerk in de zorg. Werkweken naar 40 uur zoals in veel andere sectoren helpt het personeelstekort.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 6, 2022 om 03:19
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Vergeet niet, dat er veel bejaardenhuizen gesloten zijn.

Men wil, dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen.

Helaas is mijn tante van 93 vorig jaar overleden aan Corona omdat zij op een gesloten afdeling zat: er was geen plek in een "normale" bejaardenhuis

Ouderen moeten echt helemaal niets meer zelf kunnen om opgenomen te worden in een verzorgingshuis : helaas zitten hier dus ook gevaren aan.....

duif2
door duif2 Jun 6, 2022 om 15:14
371 Antwoorden / 116 Vragen

Je gaat echt niet dood aan Corona omdat je op een gesloten afdeling woont.

Dat had ook op een gewone verpleegafdeling kunnen gebeuren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 6, 2022 om 16:11
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Duif2,

Helaas heb ik gezien hoe het verpleeghuis met mijn tante omging :

In bed laten liggen tot 14uur,niet douchen elke dag..., enz.......

Het veiligste was gewoon thuis goed verzorgen, maar helaas was er ruzie onstaan onder de familie-leden (ik wilde niet, dat mijn tante naar een gesloten afdeling ging)......

marita5
door marita5 - Jun 5, 2022 om 12:50
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nieuws voor Caro ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.hetcak.nl/regelingen/zorg-vanuit-de-wlz

panter22
door panter22 - Jun 5, 2022 om 15:11
6599 Antwoorden / Vragen

Lees eens:
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/wlz/wachtlijst
K
omt je vader in aanmerking voor een verzorgingshuis, dan krijgt hij in de tussentijd overbruggingszorg waarvoor een eigen bijdrage moet worden betaald. Boven de 20 uur. Wat is het probleem daar een eigen bijdrage voor te betalen als je moeder de zorg niet of nauwelijks meer aankan. Gezondheid gaat toch voor geld. Of niet?

getty
door getty Jun 5, 2022 om 16:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vervelende is dat diezelfde wijkzuster met exact dezelfde taken voor een cliënt die onder de zorgverzekeringswet valt, niet extra's  kost.

Ja
door JannyBoe Jun 6, 2022 om 07:11
521 Antwoorden / Vragen

Met het verschil dat die wijkzuster niet ingeschakeld kan worden bij patiënten die intensieve en permanente zorg nodig hebben.
Daar is een indicatie via de WLZ voor nodig.

panter22
door panter22 Jun 6, 2022 om 08:51
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om meer dan alleen een wijkzuster. Er is overbruggingszorg mogelijk totdat vader naar een verzorgingshuis gaat. Die zorg kan voorkomen dat moeder de zorg niet meer aan kan. Maar kost een eigen bijdrage. Die eigen bijdrage wordt bepaald nav het inkomen.
Wat is er mis mee om mee te betalen aan die extra zorg als het inkomen voldoende is? Als kind zou ik dit juist stimuleren. Maar ik realiseer mij dat dit niet voor iedereen geldt.
https://www.hetcak.nl/regelingen/zorg-vanuit-de-wlz/overig/wat-is-overbruggingszorg

me
door mein33 - Jun 5, 2022 om 16:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk kan het inroepen van hulp van de thuiszorg / Buurtzorg bij het opstaan (wassen een aankleden) en het naar bed gaan alvast enig zorg en werk bij uw moeder wegnemen.
Eén telefoontje is genoeg om een eerste gesprek te krijgen over wat wel en niet kan of noodzakelijk is in de dagelijkse zorg voor uw vader.
Deze vorm van zorg wordt betaald vanuit het basispakket van de zorgverzekering.
Ook kunnen zij, op het moment dat de zorg thuis echt niet meer gaat,  uw ouders verwijzen en daarbij  ondersteunen.

ro
door ronny530 - Jun 6, 2022 om 07:50
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De WLZ is een volksverzekering waaraan iedereen die werkt of een uitkering geniet mee betaald. Uw vader komt middels de indicatie in aanmerking voor opname in een zorginstelling en als de indicatie door het CIZ is gedaan dan is er ook recht op de WLZ. Kan het niet zo zijn dat er sprake is van een wachtlijstvergoeding waarvan de overbruggingszorg betaald wordt. Zo te lezen doet uw moeder de gehele zorg voor uw dementerende vader zelf en dat is vreemd omdat er wel een indicatie tot zorg in de breedste vorm is afgegeven denk aan thuiszorg e.d. maar niet afgenomen wordt.

Iv
door Ivo W - Jun 6, 2022 om 08:37
734 Antwoorden / Vragen

Het is niet raar om soms een bijdrage te moeten betalen. Ook niet als je op andere punten probeert te 'ontlasten'.

Mag ik daarnaast als tip geven om vooral ook uw moeder nog wat kwaliteit van leven te geven? En daarom ook nu al te zorgen voor (thuis)zorg of af en toe dagbesteding voor uw vader? Eén persoon die nagenoeg de volledige zorg van een dementerende op zich neemt, dat is eigenlijk gewoon niet te doen. En zorgt er mogelijk voor dat uw moeder inderdaad om zal vallen.

Zorgen voor iemand is lichamelijk een zware taak, en waarschijnlijk is uw moeder ook niet meer de jongste. Zorgen voor een dementerende geliefde is daarnaast ook mentaal enorm belastend. Als er geen vaste momenten zijn waarop de (mantel)zorgverlener een aantal uren afgelost wordt, dan heeft die mantelzorger geen tijd om daadwerkelijk te ontspannen of iets voor zichzelf te doen.

Daarnaast is het nu al afnemen van zorg die uw moeder zal ontlasten al een héél goede stap voor het "wat als" scenario. Het zorgt er namelijk voor dat de zorgbehoeften van uw vader bekend worden bij de zorginstanties. En ja, de aanvraag van een WLZ indicatie lijkt mij in deze wel heel verstandig. Als het om welzijn van uw beide ouders gaat, dan is dat beetje geld toch geen bezwaar?

Met een WLZ indicatie kan uw vader inderdaad al ingeschreven worden bij de zorginstellingen van 'eigen' keuze, zodat hij daar op de wachtlijst al wat omhoog klimt. En hopelijk leeft uw moeder dan nog lang genoeg, zodat mocht zij eerder dan uw vader overlijden (of niet meer in staat zijn om uw vader nog langer thuis te verzorgen) uw vader al bovenaan de wachtlijst staat van het verzorgingshuis van eigen keuze.

Regelt u nu geen plekje op de wachtlijst, dan zal er als er nood aan de man is echt wel iets geregeld worden. Er wordt in Nederland altijd geprobeerd om een aantal plekken voor spoedopname vrij te houden in verzorgings- en verpleeghuizen. Alleen kan het dichtstbijzijnde spoed-plekje wat beschikbaar is zomaar tientallen kilometers verderop zijn. En dat is waarschijnlijk ongewenst.

panter22
door panter22 Jun 6, 2022 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben het volkomen met je eens.

Ja
door JannyBoe Jun 6, 2022 om 10:31
521 Antwoorden / Vragen

Ik ook. Complimenten voor deze reactie!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 6, 2022 om 09:31
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven reacties: er is vast en zeker wel een instelling voor Sociale en Maatschappelijk hulp actief in de woonplaats van uw moeder. Mogelijk kan men u daar bij haar  /uw Gemeente nader over informeren.

Ja
door JanetH - Jun 6, 2022 om 15:43
1 Antwoorden / Vragen

Dag, ik lees nergens dat er een casemanager dementie bij uw ouders betrokken is. Ik raad u heel dringend aan deze z.s.m. aan te vragen. Dit is een specialist, en steun en toeverlaat, op het gebied van dementie, ontlasten mantelzorg, doen van aanvragen voor dagbesteding, thuiszorg, een WLZ-indicatie, enz. Het is natuurlijk wijs met uw ouders (moeder) te bespreken dat u dit wilt doen, maar ook zonder hun toestemming mag u deze zelf op naam van uw vader aanvragen. Dit zal veelal digitaal kunnen. Google maar 's naar de term casemanager dementie in de gemeente van uw ouders.
Veel sterkte, want het is ongetwijfeld een pittige situatie voor u allemaal

ha
door harrybre - Jun 6, 2022 om 15:58
240 Antwoorden / Vragen

Zolas een dame van het CAK ( = de inner van de eigen bijdrage voor WLZ) het duidelijk maakte:
" U bent lid van de club, en daarom betaalt u contributie, of u gebruik (kan) maken van de faciliteiten of totaal nog niets, is dan totaal irrelevant.
Zie het als een soort verzekering: valt de mantelzorger vandaag om, heeft u de VV-indicatie reeds binnen, en kan per direct het e.e.a. aan zorg gevraagd worden " ( = u komt in de wachtrij, en NL kennende,... kan dat nog maaaaaanden duren).  ( wat ook uw thuiszorg consulente of dementiecoach mag zeggen of denken )

re
door referee - Jun 6, 2022 om 16:11
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben mantelzorger van mijn demente vrouw.
En inderdaad vanaf het moment dat ik haar op de wachtlijst liet plaatsen moest WLZ betalen voor de " thuiszorg " , terwijl ik alles zelf deed en er niemand over de vloer kwam.
Alleen een " casemanager " die regelmatig met mij contact had en advies gaf.
Mijn vrouw heeft nog 8 maanden thuis gewoond, totdat de situatie onhoudbaar was en ze opgenomen werd in een zorginstelling.
En nu betaal ik stukken meer, dit is afhankelijk van mijn inkomen.

1paul
door 1paul - Jun 6, 2022 om 17:01
3173 Antwoorden / 0 Vragen

WLZ kan uw moeder ook ontlasten, denk niet alleen in centen maar ook in gemak, bovendien is het voor uw vader beter om toch ook al deze zorg te hebben mocht het onverhoopt mis gaan!

Lisa_B
door Lisa_B - Jun 17, 2022 om 11:22
33 Antwoorden / Vragen

Er zijn verschillende stappen die u moet doorlopen om een WLZ aan te vragen. Heb je ook al eens nagedacht over het aanvragen van de Wmo? De Wmo kan ook het een en ander regelen en hulp in huis bieden.