ho
door hoegekwiljehethebben Feb 19, 2023 om 08:56
Voeding & gezondheid

Zijn koperen braadpannen de enige PFAS vrije pannen op de markt of zijn er meer?

Ik zoek een gezonde goede pan.

8395 11 Rapporteer

rj
door rjw - Feb 19, 2023 om 09:27
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Staal, keramisch. Meer dan genoeg keuze. Als je kunt koken heb je geen antiaanbaklaag nodig.

pe
door pebk Feb 20, 2023 om 12:51
583 Antwoorden / 0 Vragen

Toch bak ik liever een bieftukje dan dat ik hem kook.

va
door vanlotjegetikt - Feb 19, 2023 om 09:34
809 Antwoorden / Vragen

Gietijzer, RVS, keramisch.
Zijn alledrie niet goedkoop in aanschaf maar zowel gietijzer en RVS gaan een leven lang mee als je ze netjes gebruikt.

tenormin
door tenormin Feb 19, 2023 om 12:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@vanlotjegetikt, wel 2 levens lang. O.a. Le Creuset. Zwaar, maar geweldig.

Ja
door JannyBoe - Feb 19, 2023 om 09:36
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, zoek een braadpan uit en kijk dan op het etiket of via internet of er PFAS in zit.
Als dat er niet specifiek bij staat dan even verder kijken.
Op de site van Radar staat dit artikel.
Succes.

mahadma
door mahadma - Feb 19, 2023 om 09:41
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Hier in huis pannen met dikke bodem voor gebruik als Hot plate. Daarnaast een gietijzeren stoofpan met deksel. En een dunne bodem voor braden.

tenormin
door tenormin - Feb 19, 2023 om 12:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Le Creuset zijn prima pannen, die wel twee levens meegaan. Alleen wel zwaar. En voor zeker, daar dit geen PFAS in.

va
door vanlotjegetikt - Feb 19, 2023 om 15:22
809 Antwoorden / Vragen

Klopt, heb twee van die Le Creuset zwaargewichten, grote wokbrander zijn ze geen fan van.
RVS heb ik in de Dick Simonis  uitvoering.

1paul
door 1paul - Feb 19, 2023 om 16:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

gietijzeren pan!

re
door red1 - Feb 22, 2023 om 12:03
329 Antwoorden / 1 Vragen

ff googlen kijk voor een giet ijzeren pa

ma
door martendi - Feb 22, 2023 om 15:37
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben bij kookwinkel Oldenhof koekenpannen in verschillende maten gekocht van plaatstaal van De Buyer. Deze moeten ingebrand worden zodat er een natuurlijke antiaanbaklaag ontstaat, en kunnen daarna gebruikt worden om te braden of bakken. Alleen schoonmaken met heet water en een borstel, maar geen sop of schuurspons gebruiken, want dan gaat de antiaanbaklaag die door het inbranden gemaakt is er af. Eventuele aanbaksels met papier of karton verwijderen. Wij laten meestal de pan een nacht staan en scheppen de volgende dag het vet, dat dan hard geworden is, er met papier of karton uit en verwijderen met een houten spatel eventueel aanbakselresten. Daarna onder de hete kraan en met een borstel uitwassen en met keukenpapier droog maken. De pan is dan helemaal glad, maar heeft een bruine kleur van het inbranden. De buitenkant gewoon met water en een theedoek schoonmaken. Daarna laten we hem nog even drogen voordat we hem wegzetten om roestvorming te voorkomen. Eventuele roestvorming moet voorzichtig met staalwol verwijderd worden. Wanneer de antiaanbaklaag beschadigd is, dan moet de pan opnieuw ingebrand worden, maar dat hebben wij in de afgelopen jaren nog niet meegemaakt. En een volgende keer kan je hem direct weer gebruiken, met olie en/of boter voor een volgende bakbeurt, zonder dat het vlees aanbakt.
Wij vinden dat het vlees uit deze pannen zo superlekker smaakt en dat het beetje extra moeite van het schoonmaken er zeker voor over hebben. De pannen gaan overigens levenslang mee.