me
door meidam Feb 2, 2018 om 14:10
Voeding & gezondheid

Zorgkosten

Een nicht, wonende in Brabant gaat bijna wekelijk naar haar 96 jarige wader wonen in Spijkenisse om de was op te halen.
Naar mijn mening mag zij haar reiskosten niet van de belasting aftrekken als zorgkosten. Is dit juist ? Hoor gaag Uw mening.
Met vriendelijke groet,

1373 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2018 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee die kosten zijn niet aftrekbaar, noch bij uw nicht, noch bij uw vader.

Maar afgezien daarvan, zij zou haar vader toch ook wel wekelijks bezoeken ook al zou zij zijn was niet doen?

ro
door ron503 - Feb 2, 2018 om 14:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw mening is juist want enkel de persoon die de zorg nodig heeft mag in uitzonderlijke gevallen de zorgkosten in mindering brengen op de inkomstenbelasting. Uw nicht kan als zij aan kan tonen mantelzorg verlener te zijn wel in aanmerking komen voor een mantelzorg vergoeding maar die vergoeding wordt maar mondjesmaat toegekend.

marita5
door marita5 Feb 2, 2018 om 15:19
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@ron503 , als u mantelzorgcompliment bedoelt , dit is afgeschaft v.a. 2015

getty
door getty Feb 2, 2018 om 15:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sommige gemeentes kennen nog wel een dergelijke vergoeding. De gemeente heeft hiervoor budget van de overheid gekregen en mag zelf bepalen hoe dit ten goede komt aan de mantelzorgers in de gemeente.  In Apeldoorn wordt er bv wel een kleine financiele vergoeding verstrekt.

ro
door ron503 Feb 2, 2018 om 16:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt in Apeldoorn noemen ze dat een soort van zorgcompliment maar de vergoeding is vrij laag en meer als bedankje voor de verleende zorg bedoeld. Het is aan de gemeentes om wel of niet een zorgcompliment in de waarde van geld te verstrekken maar de overheid heeft met dat beleid niets meer van doen.

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2018 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de gemeente Apeldoorn zal niet aan een inwoner een financiële vergoeding geven als die persoon voor zijn of haar vader in Spijkenisse de was doet.

panter22
door panter22 - Feb 2, 2018 om 14:29
6599 Antwoorden / Vragen

Moet ze een vergoeding hebben om voor haar vader de was te doen en een bezoekje te brengen?
Vader kan toch wel een bijdrage geven, als de nicht de kosten niet op kan brengen.

getty
door getty - Feb 2, 2018 om 15:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is niet aftrekbaar. Ze zal er vast niet alleen voor de was en mantelzorg heengaan mag ik aannemen maar ook voor een sociaal bezoek.

Als de benzine kosten te duur zijn en het teveel moeite kost, zou men in de gemeente van vader kunnen bekijken wat eventueel oplossingen zijn om het dichterbij huis te regelen. Neem contact op met het wmo loket. Of als er genoeg geld is, huur iemand in voor de was.

ma
door malhy2 - Feb 9, 2018 om 03:46
309 Antwoorden / 13 Vragen

Nee dat mag niet.
Reiskosten die afgetrokken kunnen worden zijn rijskosten die zij maakt naar bv het ziekenhuis, de fysiotherapeut, de tandarts van haarzelf en niet van haar vader. Ook parkeerkosten komen hiervoor in aanmerking mits alles wel te bewijzen is met bonnetjes afspraken kaarten enz.
Voor ziekenbezoek waar de vraag denk ik over gaat kan zij reiskosten aftrekken als aan de volgende eisen is voldaan : let vooral op punt 2.

  • Je hebt de zieke met regelmaat een bezoek gebracht
  • De persoon die je bezoekt was bij het begin van de opname een huisgenoot
  • De enkele reisafstand (separate heen- of terugreis) tussen je woning en de verpleeglocatie is meer dan 10 kilometer
  • De patiënt heeft langer dan een maand aaneengesloten verpleging gehad