ka
door karelp Jul 8, 2011 om 19:08
Vrije tijd & tuin

1 gb

Hoeveel foto,s gaan er op een 1 gb kaartje?

12993 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2011 om 19:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo karelp,

Dat ligt er helemaal aan hoe je dat instelt.
Oftewel, de 'grootte' van de foto.
Kun je op je toestel instellen.
Kijk even in de handleiding.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2011 om 19:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@karelp,

Je kunt meestal het beeldformaat instellen.
De functie beeldformaat wordt gebruikt om de resolutie voor het maken van een foto in te stellen.
Het wijzigen van het beeldformaat heeft invloed op het aantal foto's dat op de geheugenkaart kan worden opgeslagen.
Hoe hoger de resolutie, des te meer opslagcapaciteit er nodig is.
Bv. pixelgrootte 4000 x 3000
4000 x 2672
3264 x 2448
2592 x 1944
e.a.

Ook de kwaliteit kun je vaak instellen.
Dan wordt de kwaliteit (compressie) ingesteld waarmee de foto's gemaakt worden. De kwaliteit bepaalt de compressie die voor je foto's wordt gebruikt.
Een goede kwaliteit zorgt voor de beste foto's met scherpere details en minder compressie.
Hoe hoger de kwaliteit, des te hoger is ook de behoefte aab opslagruimte op de geheugenkaart.
Je kunt vaak superfijn, fijn, of normaal instellen.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2011 om 20:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@karelp,

Waar die rode duimen nou weer nodig voor zijn?
Er is geen eenduidig antwoord op je vraag te geven.
Aantal foto's hangt af van je instellingen.
Dat heb ik geprobeerd aan te geven!

abarth
door abarth - Jul 8, 2011 om 21:21
845 Antwoorden / 19 Vragen

Een gemiddelde foto is 2-5mb.
Dus 200-500 foto's.

Vaak staat er op de display van de camera een x-aantal foto's wat nog gemaakt kan worden op het beschikbare geheugen.
Door de tip van edrick3 te gebruiken kun je zien wat de verschillen in aantallen zijn als je de kwaliteit en formaat aanpast.

Zorg dat je 2 of 3 kaartjes hebt van 1gb. dan kun je voorruit.
Er kan er tenslotte altijd 1 stuk gaan of kwijtraken

wimmi20
door wimmi20 - Jul 11, 2011 om 13:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ongelooflijk goede vraag !
Het antwoord staat gewoon voor je neus in het camera schermpje.
Daar staat het aantal foto's dat je kunt nemen met het kaartje dat in de camera zit.
Met de door jou ingestelde waarden.
Ongelooflijk goed antwoord, nietwaar ?

enrique
door enrique - Jul 11, 2011 om 13:10
68 Antwoorden / 17 Vragen

Oh oh, wat erger ik me rot aan diegene die hier het idiote lef heeft om rode duimen te plaatsen. Edrick3 heeft gewoon 100% correcte informatie gegeven op de gestelde vraag. Als je er zelf geen verstand van hebt laat dan ook die duim met rust. Edrick3, ik steun je in deze.
Harrie

willem13
door willem13 - Jul 11, 2011 om 13:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

De prijs van geheugenkaartjes is tegenwoordig zo laag dat je met een 4 of 8 gb kaartje erbij zoveel foto's kan maken dat de capaciteit geen probleem is.
Zelf heb ik een 8gb kaartje na een jaar nog niet vol (4000 foto's)

f.weele
door f.weele - Jul 11, 2011 om 13:17
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste karelp, kijk ook even in de gebruiksaanwijzing tot hoeveel GB je camera
ondersteunt m.b.t. de (SD-) geheugenkaart.
"Het aantal opgenomen beelden kan variëren afhankelijk van het opgenomen
onderwerp, de capaciteit van de geheugenkaart, als er andere bestanden naast
beelden aanwezig zijn of als er opnamen zijn gemaakt nadat de instellingen van
fotokwaliteit of resolutie werden aangepast".
m.vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2011 om 13:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@enrique,

Bedankt!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 11, 2011 om 13:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Willem13,
laat je al die foto's zien op je verjaardag aan de visite ?
==========================================

=willem13 schreef op maandag 11 jul 2011, 13:11: De prijs van geheugenkaartjes is tegenwoordig zo laag dat je met een 4 of 8 gb kaartje erbij zoveel foto's kan maken dat de capaciteit geen probleem is.
Zelf heb ik een 8gb kaartje na een jaar nog niet vol (4000 foto's)

mostertpot
door mostertpot - Jul 11, 2011 om 13:45
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 11 jul 2011, 13:04]Ongelooflijk goede vraag !
Het antwoord staat gewoon voor je neus in het camera schermpje.
Daar staat het aantal foto's dat je kunt nemen met het kaartje dat in de camera zit.
Met de door jou ingestelde waarden.
Ongelooflijk goed antwoord, nietwaar ?
Ik wil hier geen rode duim bijzetten, want dan krijg ik die toch weer gelijk terug en ook op mijn volgende reacties bij andere items. Maar beste Wimmi20, niet iedereen is zo bij de hand als jij; vind je de vraag niet goed, reageer dan niet en ga vlug wat anders doen. Bovendien als je dan zo slim bent, denk dan eens na over de verschillende mogelijkheden die er zijn, zodat je je ook realiseert dat er soms meer of minder foto's op een card kunnen. Natuurlijk kan je het zelf in je schermpje zien, maar je moet dan wel weten hoe dat werkt. Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel! Ik heb er net eentje aangehaald.

mostertpot
door mostertpot - Jul 11, 2011 om 13:55
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 11 jul 2011, 13:44]Willem13,
laat je al die foto's zien op je verjaardag aan de visite ?
==========================================

[quote=willem13 schreef op maandag 11 jul 2011, 13:11]De prijs van geheugenkaartjes is tegenwoordig zo laag dat je met een 4 of 8 gb kaartje erbij zoveel foto's kan maken dat de capaciteit geen probleem is.
Zelf heb ik een 8gb kaartje na een jaar nog niet vol (4000 foto's)

Ik kom terug op mijn eerdere reactie: domme vragen bestaan dus wel, zie hier boven de vraag van Wimmi20. Beste Wimmi20, jij wist dat niet, maar er zijn mensen die fotograferen als hobby hebben, zelf maak ik minstens 10000 foto's per jaar. Op verjaardagen laat ik geen enkele foto zien, maar mensen loggen graag in op mijn Hyves of Facebook om foto's te bekijken. Maar van die vele duizende foto's plaats ik slechts 10%, de rest schrijf ik af als net niet goed genoeg of totaal mislukt. Wellicht dat Willem13 ook zo'n fanaat is. De één zit dus dagen achter zijn pc om domme opmerkingen te maken, de ander vermaakt zich achter een camera. Misschien beide nutteloos, maar de laatste is minder kwetsend voor derden. Alvast weer bedankt voor de rode duim Wimmi20

jantom
door jantom - Jul 11, 2011 om 14:18
377 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel foto,s gaan er op een 1 gb kaartje?

Dit onderwerp is ooit eerder aan de hand geweest (volgens mijn geheugen).

Raw- en Tiff-bestanden hebben altijd een vaste grootte.
Maar als voor JPG wordt gekozen wordt het leuk want ongeacht de in het menu gekozen kwaliteit en de resolutie (soms gaat dit hand in hand) kan het aantal foto's niet exact worden bepaald. JPG is een gecomprimeerd fotobestand en het hangt hier ook van het onderwerp (en de verscheidenheid aan kleuren) af of er veel of weinig gecomprimeerd wordt.
Sta dus niet raar te kijken als het ene JPG-bestand 5,4 Mb is en het andere 4,7MB (bij gelijkblijvende kwaliteit en resolutie).

tdehond
door tdehond - Jul 11, 2011 om 14:54
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 8 jul 2011, 20:25]@karelp,

Waar die rode duimen nou weer nodig voor zijn?
Er is geen eenduidig antwoord op je vraag te geven.
Aantal foto's hangt af van je instellingen.
Dat heb ik geprobeerd aan te geven!

M.i. waart er weer een troll rond met een rode duim rsi, dus niets van aantrekken.

aragon
door aragon - Jul 11, 2011 om 14:54
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 8 jul 2011, 20:25]@karelp,

Waar die rode duimen nou weer nodig voor zijn?
Er is geen eenduidig antwoord op je vraag te geven.
Aantal foto's hangt af van je instellingen.
Dat heb ik geprobeerd aan te geven!

edrick3 heeft gewoon goede bruikbare antwoorden gegeven.
Laat dit voor een ieder duidelijk zijn.
Maar er is weer eens zo'n stomme rode duimen trol aan het werk, die van kant noch wal weet .
Vreselijk irritant!!!!!!

traporgel
door traporgel - Jul 11, 2011 om 15:01
191 Antwoorden / 4 Vragen

Als reeds door meer reacties uitgelegd: Dat hangt van je instellingen af. Overigens, bij elke camera staat in de handleiding hoeveel foto's bij een gekozen instelling er op een geheugenkaartje kunnen.

Zelf fotograafeer ik met een Nikon D200 met de instelling RAW. Op een 4GB kaart gaan dan plm. 215 foto's van elk rond de 15 Mb per stuk.

Kies ik er voor om de foto's op te slaan als RAW + jpg fine, de hoogste resolutie voor jpg ( 15 Mb + 7 Mb) dus 22 mb per foto, dan kom ik weinig verder dan kan ik plm. 120 foto's op een 4GB opslaan.

En wederom: Dat staat bij vrijwel elke camera in de handleiding. Maar ik merk wel vaker dat handleidingen bedoeld zijn om weg te gooien... :-)

ja
door jank - Jul 11, 2011 om 16:01
168 Antwoorden / 8 Vragen

Edrick 3 geeft het correcte antwoord, ik steun hem ook van harte!

Maar ik zal het getalsmatig weergeven, bron handleiding Fujifilm.

Op de hoogste kwaliteit op het interne geheugen 3 foto's.
Op de laagste kwaliteit op 8 Gb geheugenkaart 11310 foto's.
Verder alles wat ertussen zit, hangt af gebruikte instellingen.
Let wel, dit geldt voor een camera met 16 MP.
Een camera met een ander aantal MP geeft awijkende getallen.

Zelf hanteer ik op mijn camera de hoogste kwaliteit op een 4 GB geheugenkaart, goed voor 600 foto's in een beeldverhouding 4:3, standaard voor digitale fotografie.

luky1951
door luky1951 - Jul 11, 2011 om 16:10
48 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 11 jul 2011, 13:04]Ongelooflijk goede vraag !
Het antwoord staat gewoon voor je neus in het camera schermpje.
Daar staat het aantal foto's dat je kunt nemen met het kaartje dat in de camera zit.
Met de door jou ingestelde waarden.
Ongelooflijk goed antwoord, nietwaar ?

RTFM, of te wel lees de gebruiksaanwijzing!

jantom
door jantom - Jul 11, 2011 om 16:41
377 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe de antwoorden van jullie allen ook mogen luiden: als er in JPG wordt gewerkt is het -ongeacht de op de camera ingestelde resolutie en kwaliteitsniveau- vooraf onmogelijk het juiste aantal op een kaartje te schrijven foto's te berekenen.

Neemt zelf maar eens de proef op de som.
En als de camera zowel een CF-kaartje als (bij voorbeeld) een SmartMedia aankan dan is er bij gelijk blijvende nominale capaciteit toch nog verschil tussen het aantal foto's ~ zelfs als de grootte van al die fotobestanden gelijk aan elkaar zijn... Maar SmartMedia is geen succes geworden.

pk49
door pk49 - Jul 11, 2011 om 16:43
243 Antwoorden / 2 Vragen

en let op hoe je de foto:"opslaat als"........BMP neemt veel meer ruimte als een JPG.

jantom
door jantom - Jul 11, 2011 om 16:49
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pk49 schreef op maandag 11 jul 2011, 16:43]en let op hoe je de foto:"opslaat als"........BMP neemt veel meer ruimte als een JPG.

Is er een camera die ook in BMP kan opnemen? Ik verwacht het niet.
De meeste personen die op dit onderwerp reageren gaan er naar mijn mening vanuit dat de vraag is (of moet zijn) hoeveel foto's kunnen worden gemaakt op een geheugenkaartje van 1 GB. Dat is wel een klein beetje afwijkend van de vraagstelling. Ik kan me echter niet voorstellen dat het anders is dan waar ik vanuit ga.

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Jul 14, 2011 om 11:36
73 Antwoorden / 6 Vragen

De aantal foto's die in het boekje en op de display vermeld staan is inderdaad een schatting. Maak maar eens een lichte en een donkere foto, dan zal het verschil nog groter zijn dan Jantom aangeeft (quote jantom: Sta dus niet raar te kijken als het ene JPG-bestand 5,4 Mb is en het andere 4,7MB (bij gelijkblijvende kwaliteit en resolutie).

Je kan inderdaad een lagere resolutie instellen, maar stel dat je dan een foto maakt die je zo cool vind dat je er een uitvergroting van wil maken, baal je natuurlijk als een stekker als de kwaliteit dan niet voldoende is!
Als je denkt dat er niet genoeg foto's op het 1 GB kaartje passen voor een uitje ofzo, dan lijkt het mij dus handiger om een extra kaartje erbij te kopen in plaats van de resolutie lager in te stellen. Maar is natuurlijk eigen keus!

@ Traporgel: Heb bij mijn Canon een RAW programma erbij gekregen. Daarbij kan je met 1 klik alle RAW foto's uit je map selecteren, en dan automatisch omzetten naar JPG. Scheelt veel op je geheugenkaart, en veel werk! Zo zullen er wel meer progjes zijn.

onlysimply
door onlysimply - Aug 2, 2011 om 12:04
11 Antwoorden / 7 Vragen

!Gb kaartje foto,s erop en dan maakt het ook nog uit hoe goed de battery is die er in zit en dan heb je ook nog verschil in de kaartjes sd en sdhc schrijven de foto vlugger weg zo maar weer gr onlysimply.