askey
door askey Mar 28, 2008 om 10:06
Vrije tijd & tuin

Blad rhododendron hangt nog steeds slap

Ik heb in een pot op mijn balkon een rhododendron staan. Deze bloeide vorig jaar mooi, en tot mijn grote verrassing kreeg ie eind vorig jaar (vlak voor de winter) weer knoppen. Deze zitten er nog steeds in en het blad hangt nog steeds slap, maar hij lijkt niet dood. Maar andere rhodo's die ik zie hangt het blad alweer normaal. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

11501 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag askey,

LeesDitEven

Vraag: Hoe kan het dat bladeren van de Rododendron verwelken en slap worden?

Antwoord: Het slappe blad is ..(meestal).. het gevolg van het zuigen door wantsen. Wanneer men de plaag niet bestrijdt, sterven de bladeren geleidelijk aan af. Aangetaste bladeren verwijderen en vernietigen. De wantsen met een speciaal insecticide, dat in de vakhandel verkrijgbaar is, bestrijden.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2008 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed zelf dat het iets anders is; de plant ziet er verder nog gezond uit namelijk. Iemand nog suggesties?

ve
door verwijderd - Mar 29, 2008 om 01:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag askey

Rhodondendron is een schaduwplant en mag niet in de volle zon staan. Ochtendzon is voldoende.

Ze houdt van een zurige bodem, dus rottend blad en turfmolm. Geeft u steeds leidingwater, daar zit kalk in, wordt de grond minder zuur.
Beter is te gieten met regenwater.

Ze maakt altijd tegen de winter knoppen aan. Daar zit een soort anti-vries in. Toch moet ze bij strenge vorst > -5 graden, afgedekt worden, want ze staan in de natuur onder bomen beschut.

Als er toch knoppen bevriezen, deze worden bruin, die dan verwijderen, evenals de uitgebloeide bloemen.

Succes ermee.

Hardware ERror MAN.