ro
door robertkloek Jul 25, 2006 om 20:49
Vrije tijd & tuin

Camera in het water

Beste mensen,

Ik ben net teruggekomen van Rhodos. Prachtvakantie, maar na 2 dagen gebeurde er iets heel vervelends (ik druk me zacht uit).

We gingen een jungle tour (lopend) maken. Op een gegeven moment moesten we vanaf een rots het water inglijden. Je kon van daaruit je spullen dus niet meepakken dus de gids pakte de spullen over. Toen ik in het water was, zag ik plots iets uit zijn hand vallen. Ik dacht o nee, want ik zag al dat het mijn digitale fotocamera was.

Resultaat, camera gaat even aan en stopt er dan mee. Heb hem daar naar een winkel gebracht maar die konden er ook niets aan doen.

Ik had een reisverzekering afgesloten bij de Europeesche. Mijn vraag is; Zou er een kans zijn dat ik dit op de reisverzekering kan verhalen?

Met vriendelijke groet,

Robert Kloek

2998 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk het niet maar als je hem nu eens in de zon goed laat drogen zou hij het dan nog niet doen? heb het eens met een mobiele telefoon gehad  deze hadden ze niet uit de kleding gehaald dus had ik hem fijn mee gewassen toen de was klaar was kwam ik er pas achter de sim kaart er uit gehaald en batterij en toen een tijd laten drogen en hij deed het weer gelukkig

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst: jammer dat u de camera meteen uitprobeerde. Zal hebben geleid tot kortsluiting. Helaas achreaf, altijd eerst goed leten drogen.

Als u kunt aantonen dat de camera door toedoen van de gids in het water viel dan geef ik u een kans, hoe dan ook, in ieder geval een melding maken bij uw reisverzekering en vragen om vergoeding. Wie niet vraagt, die niet krijgt.

Of u krijgt? Hangt af van het besluit van uw verzekeraar. Succes

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je kunt dit bij je reisverzekering claimen (indien het onder dekking valt-zie voorwaarden) en zij zullen het verhalen op de verzekering van de gids/reisbegeleider/organisatie, deze zijn voor dit soort zaken ook verzekerd dus ik voorzie geen probleem.(en indien zij niet verzekerd zijn is dat feitelijk niet jouw probleem ;-)

Je kunt hier schade on-line melden, volgens hun zeggen krijg je dan binnen 5 dagen bericht,  http://www.europeesche.nl/

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de camera niet meteen geprobeerd. Eerst laten drogen in de Griekse zon, een aantal dagen.

In de winkel hebben ze deze nog een speciale droogkast gedaan.

Ik wil sowieso bij de verzekering het e.e.a. proberen, maar misschien heeft iemand tips hoe ik het verhaal het beste kan brengen. Ik verwacht namelijk dat als ik meld, dat de gids het heeft gedaan, zij graag willen weten hoe het met zijn verzekering zit. En ik weet al, dat hij die niet had. Dit via de agent/hostes die hier navraag naar had gedaan.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelet op uiw reactie: het gehele verhaal inclusief het laten drogen voorleggen. De reisverzekering zal ongetwijfeldd wel de wegen van verhaal voor hen (bij de gidsorganisatie) weten.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt alleen met de camera van iemand anders! En ik kreeg het wel vergoed.Dus jij zou het ook moeten krijgen mits je de bon hebt en een schrijven van de gids of het reisbureau dat dat daadwerkelijk is gebeurd! Maar eigenlijk moet hij(de gids/zijn verzekering/reisbureau)het vergoeden!!!

groet Ingrover

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robert,

Ik wijk (in mijn ogen terecht) even af van de gegeven info:

In dit geval is er sprake van zogenaamd "opzicht". Opzicht heeft plaats als je jouw eigendom in tijdelijke bewaring geeft of uitleent aan een derde. Nu jij de schade niet veroorzaakt hebt, zal de Europeesche de dekking uitsluiten.

Een oplossing is dat je de gids aansprakelijk stelt, maar zo zie je je centen nooit meer terug. Hij opent op Rhodos je brief en steekt er waarschijnlijk zijn sigaar mee aan. Er is wel een andere werkende oplossing, maar die geef ik je niet aangezien dat van mijn kant aanzet zou zijn tot verzekeringsfraude.

Helaas dus, geen recht op schadevergoeding, hoewel het je altijd vrij staat om de claim in te dienen.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ingrover,

Zoals ik je verhaal lees, benader jij het van de kant van de gids in het verhaal van Robert en dan heb je gelijk. Maar je vergeet dat jij in jouw verhaal niet de eigenaar was, maar de veroorzaker. In Roberts verhaal was hij de eigenaar en de gids de veroorzaker. Precies het omgekeerde dus.

Zoals ik al stelde: als de schadeveroorzaker niet de eigenaar is dan kan de veroorzaker dat verhalen op zijn eigen verzekering. Nu de veroorzaker van de schade van Robert in de zon bakt op Rhodos lijkt de kans mij erg klein dat Robert op die manier zijn centen terug ziet.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem voortaan condooms mee op Vakantie, niet voor U zelf maar dan is het waterdicht, in de kano is mijn fotocamera, waarmee je tevens kunt bellen ook regelmatig kopje onder gegaan, en zelf het duiken op Aruba, met condooms.

Het beeld zal iets waziger worden, maar dat is nauwelijks zichtbaar, zeker bij felle zon.

Dus neem voorzorg maatregelen, en dan niet dubbelzinnig denken!

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 07:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voorzover mij bekend is zal de reisbagageverzekering de schade aan u dienen te vergoeden, want u heeft daar een dekking voor schade of verlies aan uw goederen. Opzicht is mijns inziens geen uitsluiting op deze polis; dat is wel het geval bij AVP, maar ook die polissen dekken opzicht standaard mee voor een beperkt bedrag (meestal 10.000 euro).
Mocht de claim bij de reisverzekering niet slagen dan rest de mogelijke verhaalsaktie op de reisorganisatie die de gids hebben ingehuurd en voor hen bestaat de verplichting om de aansprakelijkheid van personeel en ingehuurde krachten te verzekeren op een AVB.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

leuk dat je geld terug mag vragen, maar met mijn advies had je nu foto's en de gemiste opnames krijg je nooit meer, tenzij andere hun foto's willen doorsturen, maar vermoedelijk is dat nu te laat...

Condooms mee op vakantie dus..

Ik werd wel uitgelachen, maar mocht ook doormailen toen het fout ging naast zwembad, bedankt duits bommetje!

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste  Robert, Misschien was het handig geweest om  aangifte te doen bij de plaatselijke politie, dan heb je iets in handen voor de verzekering. Maar ik hoop voor jou dat ze de camera vergoeden. Je bent ook al je vakantiefoto's kwijt en dat is erg jammer. Veel succes! Marann.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerst proberen de verzekering te benaderen, daarna de reisleider, zo iemand moet toch een w.a. verzekering hebben????????

Ik gebruik voor mijn camera van die waterdichte zakjes, voor telefoon en camera, kosten maar 1 euro per 2 st. bij Blokker.......

werkt prima...................

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, de reisverzekering zal hiervoor in het algemeen dekking bieden. Wel kan er sprake zijn van een  maximum vergoeding voor dergelijke apparatuur; ik weet niet wat de camera heeft gekost en hoe oud hij is?
Wat betreft kwijtgeraakte foto's: de kans is vrij groot dat als u die op een verwisselbare geheugenkaart had staan (dus niet op een eventueel geheugen van de camera zelf) dat deze nog best aanwezig zijn. Probeert u het eens uit door de kaart in uw computer, een andere camera of desnoods bij het Kruidvat in de afdrukcomputer te stoppen: grote kans dat er dan nog een groot deel (misschien zelfs wel allemaal) van de foto's erop blijken te staan.
Wat betreft het verhalen van de schade op de gids: ik weet niet hoe het in Griekenland is gesteld, maar in Nederland zou de werkgever van de gids aansprakelijk zijn voor door hem gemaakte fouten. Maar nogmaals, ik weet niet hoe dat in Griekenland zit. Voor u ook niet zo van belang, omdat uw reisverzekering hiervoor gewoon dekking biedt. Als zij er heil in zien om de schade op de gids te gaan verhalen, dan moeten ze dat zelf weten, maar u heeft recht op een uitkering.
Er is gewoon sprake van een ongelukje, en juist daarvoor is de reisverzekering bedoeld.
Hopelijk heeft u ondanks dit voorval toch verder een leuke vakantie gehad!
O nog één tip: ga het verhaal alstublieft niet verdraaien. Geef het gewoon eerlijk op. Want de kans dat u gepakt wordt als u het verhaal zou verdraaien, is veel groter dan men denkt. En de problemen die u (en uw eventuele gezin) zo kunt oplopen zijn echt enorm. Eerlijk duurt echt het langst!

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet dat je niet ter plekke een verklaring van de gids gevraagd hebt. Had die gids trouwens uit zichzelf moeten doen vind ik.

Ik zou zo nooit weg gegaan zijn.

Lia

ve
door verwijderd - Jul 28, 2006 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

a. ligt eraanHOE hoog je bent verzekerd;
en b. ik had mijn camera VERLOREN; ( 4 maanden oud)
plus allerlei bewijsjes
van politie en telefoontjes naar politie
maar ik kreeg € 250.- op een camera € 1.350.-
ofwel; je kunt je verzekeren, maar de uitkeringen zijn HOPELOOS

ve
door verwijderd - Jul 29, 2006 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robert,

Met die verzekering kun je navragen maar ik heb iets (bijna) vergelijkbaars met mijn camera meegemaakt. In een tropische tuin kwam er zoveel vocht in mijn toestel dat hij het ook niet meer deed. Lichte paniek dus maar na een dag het toestel in een tochtige ruimte gezet te hebben deed hij het ineens weer. Probeer het gewoon , baat het niet dan schaad het ook niet toch....succes ermee.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 00:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal is alleen verlies of diefstal gedekt op de reisverzekering, schade aan apparatuur lijkt me niet onder de dekking vallen. In principe is de gids aansprakelijk.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2007 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de doorlopende reosverzekering v/d Postbank doen ze niet zo moeilijk...gewoon naar fotozaak gaan -meteen na je vakantie- en op laten sturen naar fabriek ter reparatie...dan komt er óf een total loss verklaring terug óf een gerepareerde camera met rekening. In geval 1 kun je dan een nieuwe claimen (of resterende bedrag dagwaarde) na overleggen v/d originele aankoopnota en in geval 2 kun je de rekening opsturen...c'est ca.