es
door eseegers Sep 5, 2011 om 11:20
Vrije tijd & tuin

Dinerbon

Ben laatst uit eten geweest bij een restaurant waar ik nog een dinerbon van had liggen. Bij het afrekenen gaf ik de dinerbon aan het meisje en er werd tegen mij verteld dat deze niet meer geldig was.
Nu meende ik zeker te weten dat dit onterecht was en dat je geen einddatum meer op een dinerbon mag zetten.
Maar is dit nog steeds zo? En zo ja, waar kan ik dit vinden, want dan kan ik het aan de eigenaar laten zien om zo alsnog mijn geld terug te kunnen krijgen..

10257 21 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Sep 5, 2011 om 11:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Wat stond er op de bon? Als er geen vervaldatum op staat is m.i. de bon geldig.

es
door eseegers - Sep 5, 2011 om 11:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

de bon is uitgegeven op 14 mei en is 3 maanden geldig staat erop. Maar het is uitgebreid in het nieuws geweest dat die data niet meer geldig zijn.. Is dit weer teruggedraaid?

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 5, 2011 om 11:49
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Uitgebreid in het nieuws geweest??
Waar? Dan heb ik iets gemist.

es
door eseegers - Sep 5, 2011 om 11:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

jaaaren geleden..
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/kadobon-verlopen/?vHash=c749c73j
hier hebben ze het er ook over, maar is al van lang geleden

ee
door eendracht_1 - Sep 5, 2011 om 11:56
30 Antwoorden / 0 Vragen

Check Consuwijzer:

Geldigheidsduur van een cadeaubon

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

En waarom niet even vantevoren gevraagd aan het restaurant, als je kon vermoeden dat-ie eigenlijk niet meer geldig was?

eva369
door eva369 - Sep 5, 2011 om 12:00
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=eseegers schreef op maandag 5 sep 2011, 11:28]de bon is uitgegeven op 14 mei en is 3 maanden geldig staat erop.

dan lijkt het mij logische dat het 14 augustus niet meer geldig is.

pavoordf
door pavoordf - Sep 5, 2011 om 12:02
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=eva369 schreef op maandag 5 sep 2011, 12:00][quote=eseegers schreef op maandag 5 sep 2011, 11:28]de bon is uitgegeven op 14 mei en is 3 maanden geldig staat erop.

dan lijkt het mij logische dat het 14 augustus niet meer geldig is.

Ook uit Consuwijzer:

Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 12:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 11:54]kijk hier maar even

Wel, duidelijker dan waar sonjaatje naar verwijst kan toch niet? We leven nu in september, dus...waren die 3 maanden om.

pavoordf
door pavoordf - Sep 5, 2011 om 13:19
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 5 sep 2011, 12:41][quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 11:54]kijk hier maar even

Wel, duidelijker dan waar sonjaatje naar verwijst kan toch niet? We leven nu in september, dus...waren die 3 maanden om.

3 maanden is korter dan een jaar en daarom onredelijk beperkend. Zie mijn vorige reaktie.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 13:33
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pavoordf schreef op maandag 5 sep 2011, 13:19][quote=tenormin schreef op maandag 5 sep 2011, 12:41][quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 11:54]kijk hier maar even

Wel, duidelijker dan waar sonjaatje naar verwijst kan toch niet? We leven nu in september, dus...waren die 3 maanden om.

3 maanden is korter dan een jaar en daarom onredelijk beperkend. Zie mijn vorige reaktie.

U heeft kennelijk over het hoofd gelezen wat eseegers 11:28 zelf schrijft: de bon was gedateerd op 14 mei en 3 maanden geldig.

eva369
door eva369 - Sep 5, 2011 om 14:15
308 Antwoorden / 2 Vragen

op het moment dat je zo een bon koopt (of iemand anders koopt hem en je krijgt hem cadeau) dan gaat de koper akkoord met de voorwaarden waaronder de bon wordt uitgegeven.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 14:35
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ja eva369 en daarom was de bon toch ook niet meer geldig, zoals pavoordf maar blijft beweren. Als zo'n bon 3 maanden geldig is en TS dat ook aangeeft, dan houd het toch op? In haar DINERBON vraag stelt ze eerst: "dat is toch onterecht als er geen einddatum op staat" en later geeft ze zelf toe dat ze de bon op 14 mei gekregen had en 3 maanden geldig was.

zinook
door zinook - Sep 5, 2011 om 14:38
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=pavoordf schreef op maandag 5 sep 2011, 13:19][quote=tenormin schreef op maandag 5 sep 2011, 12:41][quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 11:54]kijk hier maar even

Wel, duidelijker dan waar sonjaatje naar verwijst kan toch niet? We leven nu in september, dus...waren die 3 maanden om.

3 maanden is korter dan een jaar en daarom onredelijk beperkend. Zie mijn vorige reaktie.

Lezen blijkt toch moeilijk te zijn.....Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Het KAN onredelijk zijn, het IS niet onredelijk. De verkopen moet aantonen dat het niet onredelijk is, zoals in het geval van consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

es
door eseegers - Sep 5, 2011 om 14:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 5 sep 2011, 14:35] In haar DINERBON vraag stelt ze eerst: "dat is toch onterecht als er geen einddatum op staat" en later geeft ze zelf toe dat ze de bon op 14 mei gekregen had en 3 maanden geldig was.

ik heb nooit beweerd dat er geen einddatum op staat, dus miss moet je het stukje nog een keer lezen

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2011 om 14:56
16859 Antwoorden / 108 Vragen

eseegers, je hebt gelijk, heb je stelling verkeerd geinterpreteerd "dat je geen einddatum meer mag zetten op een diner bon". Sorry, maar door je verdere reactie heb ik je DINERBON als start niet nogmaals herlezen.

pavoordf
door pavoordf - Sep 5, 2011 om 15:50
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=zinook schreef op maandag 5 sep 2011, 14:38][quote=pavoordf schreef op maandag 5 sep 2011, 13:19][quote=tenormin schreef op maandag 5 sep 2011, 12:41][quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 11:54]kijk hier maar even

Wel, duidelijker dan waar sonjaatje naar verwijst kan toch niet? We leven nu in september, dus...waren die 3 maanden om.

3 maanden is korter dan een jaar en daarom onredelijk beperkend. Zie mijn vorige reaktie.

Lezen blijkt toch moeilijk te zijn.....Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Het KAN onredelijk zijn, het IS niet onredelijk. De verkopen moet aantonen dat het niet onredelijk is, zoals in het geval van consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Het IS dus onredelijk tenzij verkoper kan aantonen dat dit niet onredelijk is.

zinook
door zinook - Sep 5, 2011 om 18:02
261 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=pavoordf schreef op maandag 5 sep 2011, 15:50][quote=zinook schreef op maandag 5 sep 2011, 14:38][quote=pavoordf schreef op maandag 5 sep 2011, 13:19][quote=tenormin schreef op maandag 5 sep 2011, 12:41][quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 11:54]kijk hier maar even

Wel, duidelijker dan waar sonjaatje naar verwijst kan toch niet? We leven nu in september, dus...waren die 3 maanden om.

3 maanden is korter dan een jaar en daarom onredelijk beperkend. Zie mijn vorige reaktie.

Lezen blijkt toch moeilijk te zijn.....Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Het KAN onredelijk zijn, het IS niet onredelijk. De verkopen moet aantonen dat het niet onredelijk is, zoals in het geval van consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival.

Het IS dus onredelijk tenzij verkoper kan aantonen dat dit niet onredelijk is.

Nee, het IS nog steeds niet onredelijk. Dan KAN - zoals het ook vermeld staat op consuwijzer - het onredelijk zijn. Een produkt waarvan de THT van overschreden is KAN niet goed zijn. Dat wil dan niet zeggen dat deze dan al niet goed IS.

Maar eigenwijs is ook wijs......

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 5, 2011 om 18:54
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af aan wie de verkoper dan zou moeten aantonen dat het niet onredelijk is en hoe ga je dat afdwingen?

eva369
door eva369 - Sep 6, 2011 om 08:46
308 Antwoorden / 2 Vragen

als je bijv. een cadeaubon koopt voor een dagje schaatsen op een buitenbaan en die koopt in maart en die maar 3 maanden geldig is, dan is die termijn onredelijk omdat je voor die tijd waarschijnlijk niet buiten kunt schaatsen.

gladdeharry
door gladdeharry - Sep 6, 2011 om 09:02
463 Antwoorden / 14 Vragen

Drie maand zou onredelijk zijn als het bijvoorbeeld gaat om een evenement dat maar 1 keer per jaar wordt gehouden.Dan zou het dus onmogelijk zijn een cadeaubon te gebruiken. In dit geval is daar geen sprake van lijkt mij. Gedurende die drie maand was deze dinerbon elke dag te gebruiken en was er geen enkele beperking.