pk
door pkpatty Jul 2, 2017 om 21:10
Vrije tijd & tuin

Factuur hoger dan prijsopgaaf

Een hovenier heeft onze tuin opnieuw aangelegd. Vantevoren heeft hij voor ons een prijsopgaaf gemaakt, waarin vermeld stond wat deze aanleg mij ging kosten en wat hij precies voor dit bedrag zou gaan doen. Wij zijn met dit bedrag akkoord gegaan en hebben hem de opdracht laten uitvoeren. Na het opleveren van de tuin belt hij ons een paar weken later dat de factuur hoger is dan vantevoren overeengekomen. Maar liefst 1100,00 Euro!!! Hij komt met werkbriefjes e.d. en zegt dat het allemaal duurder is uitgevallen. Hij zegt hierop, dat hij vindt dat wij de helft hiervan moeten betalen en daarmee is de kous af. Wij krijgen een factuur opgestuurd die 600,00 Euro hoger is dan afgesproken. We hebben voorlopig het bedrag van de prijsopgaaf overgemaakt omdat hij precies de werkzaamheden heeft verricht, die op de prijsopgaaf zijn vermeld. Niet meer en niet minder. Er is dus in deze géén sprake van meerwerk, maar puur een miscalculatie van de hovenier.
Ik wil nu dus graag weten of iemand hier meer over weet en wat ik wettelijk verplicht ben te doen...

21438 15 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Jul 2, 2017 om 21:17
830 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft "Er is dus in deze géén sprake van meerwerk, maar puur een miscalculatie van de hovenier." en in dat geval moet deze geheel voor rekening van de hovenier komen tenzij er sprake was van onverwachte problemen zoals stenen of betonstukken in de ondergrond, onverwachte leidingen bij het graven. Kortom, vaak kan er sprake zijn van kleine stelposten en worden die ook vooraf overeengekomen. Als de uitleg van deze hovenier alléén is dat hij verkeerd gerekend heeft, is dat jammer voor hem want u hoeft hier niet voor op te draaien.

jo
door jorisw - Jul 2, 2017 om 21:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor verklaring geeft de hovenier voor het extra werk?

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2017 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat was eigenlijk de prijs van de prijsopgave? En staat er nog iets in die offerte over meerwerk of nacalculatie of zo?

AWYeah28
door AWYeah28 - Jul 2, 2017 om 22:21
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Een van toepassing zijnde tekst*, afkomstig van de website van de Consumentenbond:
*De tekst is gericht tegen aannemers, hoveniers sluiten zich aan bij de Geschillencommissie Groen. Kijk even of de hovenier in kwestie zich heeft aangesloten.

Wat kan ik het beste doen?

  • Als je het niet eens bent met de hoogte van de rekening, vraag dan eerst om een specificatie.
  • Stuur, als de rekening nog steeds onjuist blijkt, een aangetekende brief naar de aannemer (zie de voorbeeldbrief hieronder). Leg het probleem uit. Geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt.
  • Betaal het deel van de rekening waarmee je het wel eens bent.
  • Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de aannemer niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de aannemer is aangesloten bij de Geschillencommissie verbouwingen je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie verbouwingen. Let op: je kunt pas naar de Geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de aannemer hebt geklaagd.
  • Als de aannemer niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Let op! Meerwerk mag alleen in rekening worden gebracht als je daarvoor toestemming hebt gegeven; dat geldt ook voor minderwerk.

Succes!

hansje klein
door hansje klein - Jul 2, 2017 om 23:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Raar verhaal ...

Een vakman komt kijken/overleggen, maakt een verbintelijke offerte en daarmee weet u precies waar u aan toe bent.

Maar liefst € 1.110,- later (zonder overleg) krijgt u de toezegging, dat u slèchts € 600,- hoeft bij te betalen? Die hovenier zit met zijn tengels gewoon in uw portemonnaie te graaien, zonder vooraf te overleggen of toe te geven dat hij zich heeft vercalculeerd. Ca. 20 uur langer werk zonder overleg? Dat is in mijn ogen ook geen meerwerk. Mogelijk heeft hij gewoon te langzaam gewerkt of teveel met zijn mobieltje zaken gedaan in uw tuin of is zijn materiaal/gereedschap vergeten ... ?

Waarvoor vraagt men dan überhaupt nog een offerte aan, wanneer men zich er niet aan hoeft te houden. Ik zou de veranderde rekening NIET vrijwillig aannemen.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 2, 2017 om 23:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Van consuwijzer:

Ik heb een vaste prijs afgesproken. Kan het gebeuren dat ik extra moet betalen?

Ja, dat kan. Er kunnen kosten zijn die de aannemer niet had verwacht of u hebt zelf een extra opdracht gegeven. Dit heet 'meerwerk'. Voor meerwerk moet u betalen.

Wat zijn mijn rechten?

  • De aannemer moet u eerst om toestemming vragen voordat hij het meerwerk doet. Want u moet het betalen.
  • U hebt ook recht op een gespecificeerde rekening van de extra kosten. Op een gespecificeerde rekening staan alle kosten apart beschreven.
  • Heeft de aannemer u van tevoren niet verteld over het meerwerk? En zegt hij het achteraf pas? Dan hoeft u de extra kosten niet te betalen. Overleg dat met de aannemer.
  • Had de aannemer de extra kosten wel kunnen verwachten? Dan hoeft u de extra kosten ook niet te betalen. De aannemer had dat moeten zien toen hij begon met het werk.

pk
door pkpatty - Jul 2, 2017 om 23:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het werk wat verricht is, is precies wat vermeld staat in de prijsopgaaf. Hij heeft op deze een opsomming gemaakt, verdeeld in de werkzaamheden voor de voortuin en de werkzaamheden voor de achtertuin, incl. de te leveren materialen hiervoor, zo ook het aantal m2.
Daaronder: Totale kosten incl. BTW: ....,.. .
"Wij hopen U hiermee een nette prijsopgaaf aangeboden te hebben...

Hij heeft mij naderhand nog gebeld, wat we van de prijsopgaaf vonden. Ik heb gevraagd of hij het dus voor dit bedrag zou maken en hij zei dat dat, mits er zich geen bijzonderheden voor zouden doen, het geval zou zijn.
Over meerwerk, stelposten e.d. is verder niet gesproken.
Zoals gezegd is dit ook niet relevant, omdat ze geen meerwerk hebben gehad. Naar mijn mening hebben zijn mensen er gewoon veel langer over gedaan, doordat ze 2 van de 3 dagen in de regen hebben moet werken en heeft hij dat aan mij doorberekend....

hansje klein
door hansje klein - Jul 2, 2017 om 23:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het weer ...

is net zoals bij schilders niet úw beroepsrisico ... dat is géén acceptabele reden en alleen 'overmacht' i.v.m. het niet kunnen opleveren binnen de eerder afgesproken termijn. Kijk voor alle zekerheid de Algemene Voorwaarden van uw hovenier nog na!

panter22
door panter22 - Jul 3, 2017 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Het werk heeft door de regen langer geduurd dan begroot.
Wat heb je afgesproken? Een vast bedrag voor de aanleg van de tuin.
Of een vast bedrag voor de materialen en de hovenier betalen per gewerkt uur.
Het lijkt er op dat je afgesproken hebt dat je per gewerkt uur moest betalen.
Nu wil de hovenier de extra kosten delen, vanwege het slechte weer.
Misschien heeft hij hiermee wel een redelijk aanbod gedaan.
Lees de offerte er nog eens op na en kijk in de algemene voorwaarden.
Praat er over met de hovenier. Je kunt niet zomaar €600 minder betalen.

hansje klein
door hansje klein - Jul 3, 2017 om 09:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik ken drie prijsvormingsmethoden die een offerte ten gronde kunnen liggen±

a - regie: hierbij worden de kosten voor materiaal en het uurloon aangegeven
b - richtprijs: de aanneemsom wordt grof geschat
c - aanneming: een gespecificeerd vast bedrag

Uw omschrijving lijkt het meest op de 'aannemings-offerte' en dat is dus een vooraf afgesproken vast bedrag!

ge
door gewicht Jul 3, 2017 om 19:12
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dat lijkt mij ook ,verder, als de hovenier tijdens de werkzaamheden geen melding maakt van "verborgen" tegenvallers zoals puin en leidingen is de tegenvallende benodigde tijd zijn bedrijfsrisico.

pk
door pkpatty - Jul 3, 2017 om 12:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is wat de hovenier op papier heeft  gezet....

panter22
door panter22 Jul 3, 2017 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Er is een vaste prijs afgesproken.  Die prijs moet je betalen.
De hovenier vindt dat het een richtprijs is?Heeft de hovenier geen algemene voorwaarden?
Hoe verklaart hij dan die €600 op de factuur.  Gewoon het bedrag met €600 verhoogd?
Misschien een klein bedrijf?
Het is wel goedkoop voor het verwijderen van oude tegels en bestraten van voor en achtertuin.
Mogelijk heeft hij een fout gemaakt.
Ik zou nog eens met de hovenier gaan praten.

hansje klein
door hansje klein Jul 3, 2017 om 13:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Of het goedkoop is, zoals @Panter22 zegt, zult u zelf wel weten, wanneer u tenminste twee offertes had aangevraagd. Over andere argumenten kan men discussiëren, maar niet over het slechte weer als oorzaak.

Leg uw case eens voor aan de juristen van Consuwijzer, die u binnen enkele dagen(meestal) telefonisch, gratis advies zullen geven, alvorens met de hovenier in contact te treden. Mogelijk krijgt u snel zelfs een aanmaning en zult moeten weten of u het erop aan wilt laten komen.

Zoek intussen verder naar onderbouwende argumenten bij voorbeeld HIER

te
door tellyh - Jul 3, 2017 om 13:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de offerte goed door en als er staat dat de prijs hoger kan uitvallen dan heeft u te betalen wat hij
nu rekent. Mocht dat niet het geval zijn vertel hem dan wat hij kan met zijn leugerijen en dat als hij door gaat drammen je
op social media het verhaal ga mededelen als waarschuwing en een klacht indienen, eerst buj zijn bedrijf dan na
veertien dagen de ombudsman.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2017 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ombudsman voor een nota voor de tuin? U bent abuis.

jo
door jorisw Jul 3, 2017 om 19:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou gewoon een schavot op het dorpsplein zetten en 'm bekogelen met rotte tomaten....

AWYeah28
door AWYeah28 Jul 3, 2017 om 22:15
355 Antwoorden / Vragen

@TellyH: De Ombudsman is er voor geschillen met de overheid. Schreeuwen op social media e.d. is hier geheel niet nodig, het volledige bedrag is nog niet betaald dus TS heeft vooralsnog de overhand.

pk
door pkpatty - Jul 3, 2017 om 14:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Net contact gehad met Consuwijzer. Omdat er een prijsopgaaf gemaakt is en er telefonisch contact geweest is, is er volgens hen sprake van een richtprijs. Deze mag met 10% overschreden worden, mits er overleg is geweest. Dat het een en ander niet op een nette manier is gebeurd, doet niet af aan het feit dat er meer in rekening mag worden gebracht. Het advies is nu de hovenier daar op te wijzen en te proberen er op een fatsoenlijke manier samen uit te komen. Door aan te geven dat er contact is geweest met Consuwijzer en dat de klacht wordt geregistreerd, zal de hovenier misschien aansporen om er iets mee te doen.....

Ge
door Genee Jul 3, 2017 om 15:25
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de hovenier bij u thuis is geweest en uw tuin heeft bekeken en daarna pas de prijsopgave heeft gemaakt zou ik hem geen cent meer betalen dan aangegeven op de prijsopgave, wat de Consuwijzer ook mag beweren.
Wanneer hij meer zou mogen claimen had hij dat maar moeten vermelden, op deze manier kun je geen offertes vergelijken.

Zie http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/51356/wat-is-nu-precies-het-verschil-tussen-een-offerte-en-een-prijsopgave-ik-zie-verschillende.html

hansje klein
door hansje klein Jul 3, 2017 om 15:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor de feedback. Op in de verhandeling!

... mits er overleg is geweest ... (niet dus)
... slechte weer ... (niet van belang)
... met een juridisch advies in de hand ... (druk en imago-schade)

Jurisprudentie: https://vantill.nl/richtprijs-en-waarschuwingsplicht-aannemer/

1paul
door 1paul - Jul 3, 2017 om 15:20
3188 Antwoorden / 0 Vragen

wettelijk heeft u het juiste gedaan, betaald wat er afgesproken is...

een overschrijding van 10% is acceptabel maar als er geen meerwerk is en daar is niet met u over gesproken is dat het dan ook...

ru
door ruudter - Jul 3, 2017 om 17:45
18 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon de afgesproken prijs betalen,hovenier kan wel zoveel zeggen.