Factuur hoger dan prijsopgaaf
Een hovenier heeft onze tuin opnieuw aangelegd. Vantevoren heeft hij voor ons een prijsopgaaf gemaakt, waarin vermeld stond wat deze aanleg mij ging kosten en wat hij precies voor dit bedrag zou gaan doen. Wij zijn met dit bedrag akkoord gegaan en hebben hem de opdracht laten uitvoeren. Na het opleveren van de tuin belt hij ons een paar weken later dat de factuur hoger is dan vantevoren overeengekomen. Maar liefst 1100,00 Euro!!! Hij komt met werkbriefjes e.d. en zegt dat het allemaal duurder is uitgevallen. Hij zegt hierop, dat hij vindt dat wij de helft hiervan moeten betalen en daarmee is de kous af. Wij krijgen een factuur opgestuurd die 600,00 Euro hoger is dan afgesproken. We hebben voorlopig het bedrag van de prijsopgaaf overgemaakt omdat hij precies de werkzaamheden heeft verricht, die op de prijsopgaaf zijn vermeld. Niet meer en niet minder. Er is dus in deze géén sprake van meerwerk, maar puur een miscalculatie van de hovenier.
Ik wil nu dus graag weten of iemand hier meer over weet en wat ik wettelijk verplicht ben te doen...
U schrijft "Er is dus in deze géén sprake van meerwerk, maar puur een miscalculatie van de hovenier." en in dat geval moet deze geheel voor rekening van de hovenier komen tenzij er sprake was van onverwachte problemen zoals stenen of betonstukken in de ondergrond, onverwachte leidingen bij het graven. Kortom, vaak kan er sprake zijn van kleine stelposten en worden die ook vooraf overeengekomen. Als de uitleg van deze hovenier alléén is dat hij verkeerd gerekend heeft, is dat jammer voor hem want u hoeft hier niet voor op te draaien.
Wat was eigenlijk de prijs van de prijsopgave? En staat er nog iets in die offerte over meerwerk of nacalculatie of zo?
Beste,
Een van toepassing zijnde tekst*, afkomstig van de website van de Consumentenbond:
*De tekst is gericht tegen aannemers, hoveniers sluiten zich aan bij de Geschillencommissie Groen. Kijk even of de hovenier in kwestie zich heeft aangesloten.
Wat kan ik het beste doen?
- Als je het niet eens bent met de hoogte van de rekening, vraag dan eerst om een specificatie.
- Stuur, als de rekening nog steeds onjuist blijkt, een aangetekende brief naar de aannemer (zie de voorbeeldbrief hieronder). Leg het probleem uit. Geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt.
- Betaal het deel van de rekening waarmee je het wel eens bent.
- Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de aannemer niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de aannemer is aangesloten bij de Geschillencommissie verbouwingen je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie verbouwingen. Let op: je kunt pas naar de Geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de aannemer hebt geklaagd.
- Als de aannemer niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.
- Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
Let op! Meerwerk mag alleen in rekening worden gebracht als je daarvoor toestemming hebt gegeven; dat geldt ook voor minderwerk.
Succes!
Raar verhaal ...
Een vakman komt kijken/overleggen, maakt een verbintelijke offerte en daarmee weet u precies waar u aan toe bent.
Maar liefst € 1.110,- later (zonder overleg) krijgt u de toezegging, dat u slèchts € 600,- hoeft bij te betalen? Die hovenier zit met zijn tengels gewoon in uw portemonnaie te graaien, zonder vooraf te overleggen of toe te geven dat hij zich heeft vercalculeerd. Ca. 20 uur langer werk zonder overleg? Dat is in mijn ogen ook geen meerwerk. Mogelijk heeft hij gewoon te langzaam gewerkt of teveel met zijn mobieltje zaken gedaan in uw tuin of is zijn materiaal/gereedschap vergeten ... ?
Waarvoor vraagt men dan überhaupt nog een offerte aan, wanneer men zich er niet aan hoeft te houden. Ik zou de veranderde rekening NIET vrijwillig aannemen.
Van consuwijzer:
Ik heb een vaste prijs afgesproken. Kan het gebeuren dat ik extra moet betalen?
Ja, dat kan. Er kunnen kosten zijn die de aannemer niet had verwacht of u hebt zelf een extra opdracht gegeven. Dit heet 'meerwerk'. Voor meerwerk moet u betalen.
Wat zijn mijn rechten?
- De aannemer moet u eerst om toestemming vragen voordat hij het meerwerk doet. Want u moet het betalen.
- U hebt ook recht op een gespecificeerde rekening van de extra kosten. Op een gespecificeerde rekening staan alle kosten apart beschreven.
- Heeft de aannemer u van tevoren niet verteld over het meerwerk? En zegt hij het achteraf pas? Dan hoeft u de extra kosten niet te betalen. Overleg dat met de aannemer.
- Had de aannemer de extra kosten wel kunnen verwachten? Dan hoeft u de extra kosten ook niet te betalen. De aannemer had dat moeten zien toen hij begon met het werk.
Het werk wat verricht is, is precies wat vermeld staat in de prijsopgaaf. Hij heeft op deze een opsomming gemaakt, verdeeld in de werkzaamheden voor de voortuin en de werkzaamheden voor de achtertuin, incl. de te leveren materialen hiervoor, zo ook het aantal m2.
Daaronder: Totale kosten incl. BTW: ....,.. .
"Wij hopen U hiermee een nette prijsopgaaf aangeboden te hebben...
Hij heeft mij naderhand nog gebeld, wat we van de prijsopgaaf vonden. Ik heb gevraagd of hij het dus voor dit bedrag zou maken en hij zei dat dat, mits er zich geen bijzonderheden voor zouden doen, het geval zou zijn.
Over meerwerk, stelposten e.d. is verder niet gesproken.
Zoals gezegd is dit ook niet relevant, omdat ze geen meerwerk hebben gehad. Naar mijn mening hebben zijn mensen er gewoon veel langer over gedaan, doordat ze 2 van de 3 dagen in de regen hebben moet werken en heeft hij dat aan mij doorberekend....
Het weer ...
is net zoals bij schilders niet úw beroepsrisico ... dat is géén acceptabele reden en alleen 'overmacht' i.v.m. het niet kunnen opleveren binnen de eerder afgesproken termijn. Kijk voor alle zekerheid de Algemene Voorwaarden van uw hovenier nog na!
Het werk heeft door de regen langer geduurd dan begroot.
Wat heb je afgesproken? Een vast bedrag voor de aanleg van de tuin.
Of een vast bedrag voor de materialen en de hovenier betalen per gewerkt uur.
Het lijkt er op dat je afgesproken hebt dat je per gewerkt uur moest betalen.
Nu wil de hovenier de extra kosten delen, vanwege het slechte weer.
Misschien heeft hij hiermee wel een redelijk aanbod gedaan.
Lees de offerte er nog eens op na en kijk in de algemene voorwaarden.
Praat er over met de hovenier. Je kunt niet zomaar €600 minder betalen.
Ik ken drie prijsvormingsmethoden die een offerte ten gronde kunnen liggen±
a - regie: hierbij worden de kosten voor materiaal en het uurloon aangegeven
b - richtprijs: de aanneemsom wordt grof geschat
c - aanneming: een gespecificeerd vast bedrag
Uw omschrijving lijkt het meest op de 'aannemings-offerte' en dat is dus een vooraf afgesproken vast bedrag!
Dat lijkt mij ook ,verder, als de hovenier tijdens de werkzaamheden geen melding maakt van "verborgen" tegenvallers zoals puin en leidingen is de tegenvallende benodigde tijd zijn bedrijfsrisico.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Vrije tijd & Tuin
Buurvrouw heeft heg verwijderd
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie) Lees meer
Woningbouw haalt beschutting weg
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden.
Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
kattenverjagers, werkt dat?
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin.
Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet!
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer