Ne
door Nelzen Dec 4, 2019 om 08:24
Vrije tijd & tuin

Goededag, ik hebeen Junghans w 774.01 die stil staat

Een klokje van mijn ouders die een tijd niet gelopen heeft en ik niet aan de gang krijg. Ik kan de veer op draaien en weer ontspannen dus deze lijkt goed te zijn maar het tandwiel van het veerhuis  komt geen beweging in.  Het gong mechanisme werkt wel goed.hij lijkt netjes in de olie te staan , niet droog en niet o verdreven vet.
Iemand een idee ..

2363 6 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Dec 4, 2019 om 09:17
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat is moeilijk van hieruit te zien maar vettigheid is nooit goed en trekt stof en vuil aan. U kunt proberen het uurwerk met een kwastje en wasbenzine goed schoon te maken, vooral de draaipunten van de tandwieltjes. Daarna alle punten waar de tandwieltjes in het frampje zit met speciale (horloge)olie aan tippen (bv met een tandenstoker) en de tandwieltje op braampjes te controleren. Lukt het niet dan is er slechts een weg nml een klokkenmaker.

va
door vanlotjegetikt - Dec 4, 2019 om 09:18
809 Antwoorden / Vragen

Ga eens bij een klokkenmaker langs (een echte dus) en laat daar het klokje nakijken. Klokken maken is een vak.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2019 om 09:50
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, repareren/schoonmaken van een uurwerk is spcialistisch werk en als het gegeven advies m.b.t. zelf schoonmaken niet lukt, ga dan naar een specialist uurwerkmaker. Zelf aan de gang gaan kan het m.i. ook 'erger' maken.

aurora1
door aurora1 - Dec 4, 2019 om 12:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Naar de klokken/horlogemaker gaan?
Als het Quartz is: batterij testen en eventueel vervangen, contactpunten reinigen?

va
door vanlotjegetikt Dec 4, 2019 om 12:48
809 Antwoorden / Vragen

http://m.marktplaza.nl/antiek/klokken/overige/uurwerk-voor-onderdelen-junghans-w.774.01-gebruikt-36002-74390091.html

aurora1
door aurora1 Dec 4, 2019 om 13:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank.
Die had ik ook gezien, 20 euro. Maar dat was 2 jaar geleden en is een handelaar in onderdelen voor klokken.

tdmduc
door tdmduc - Dec 4, 2019 om 20:56
704 Antwoorden / 2 Vragen

...of bij een repaircafé bij u in de buurt.

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2019 om 14:44
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Ben eigelijk wel nieuwsgierig of de junghans, met de gegeven tips, weer "loops" is.