Hv
door Hvdv Jun 10, 2007 om 17:20
Vrije tijd & tuin

Heermoes of akkerpaardestaart bestrijden

Hallo expert ik heb last van het onkruid dat heet heermoes of ook wel genaamd akkerpaardestaart maar dat is wel heel slecht te bestrijden ik heb  het middel roundup gebruikt maar dat helpt niet wie kan mij helpen om dit plantje te bestrijden?????

mvrgr hvdv

51840 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2007 om 17:22
16848 Antwoorden / 202 Vragen

zeer consequent en contunue alles verwijderen incl. wortels. (Als het een tuin betreft)

Hv
door Hvdv - Jun 10, 2007 om 17:33
104 Antwoorden / 164 Vragen

Het onkruid zit tussen de klinkers ik heb het al helemaal proberen te verwijderen met wortel maar het komt steeds weer terug

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2007 om 17:38
16848 Antwoorden / 202 Vragen

een eenvoudige tip m.b.t. "tussen klinkers", er steeds kokend heet water opgieten en anders eventueel bleekwater maar let m.b.t. dat laatste op met eventuele dieren.

vladja
door vladja - Jun 10, 2007 om 17:44
8293 Antwoorden / 27 Vragen

http://www.groen.net/magazine.asp?id=7754

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1955

Op bovenstaande links wat aanwijzingen. Het is een zeer
moeilijk te bestrijden onkruid, wat een lange adem vergt.

Vladja

vladja
door vladja - Jun 10, 2007 om 17:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Het heeft geen wortels, maar een wortelstok met verdikkingen, die diep in de grond zit. Dus die wortels verwijderen is een onmogelijke zaak.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 10, 2007 om 17:54
16848 Antwoorden / 202 Vragen

vladja@ vandaar mijn tip: steeds alles wat boven de grond komt "dood maken "met of kokend heet water of bleek. (Bleek is effectiever maar heeft meer risico.)

spleetoog
door spleetoog - Jun 10, 2007 om 18:19
130 Antwoorden / 0 Vragen

nog een tip .de straat er een keer opnieuw ingooien en als het dan klaar is brekerszand tussen de naden vegen ,heb je het minst last van onkruid.

vladja
door vladja - Jun 10, 2007 om 18:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Spleetoog,

Heermoes trekt zich niets aan van brekerszand. Dat helpt misschien bij  een hoop ander onkruid, wat ook met roundup te bestrijden is. Maar heermoes is een "pest".

Vladja

poltol
door poltol - Jun 10, 2007 om 19:11
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste hvdv,

Zoals de bovenstaande experts al melden moeilijk spul. Maar sproeien met azijn wil heel goed helpen. Neem de goedkoopste azijn die je vinden kan. Dit is feitelijk verdunt azijnzuur. Giet of spuit dit over de planten, als je bv alles bovengronds verwijdert hebt, en herhaal dit vaak. De plant gaat uiteindelijk dood en de wortelstokken lossen min of meer op door het zuur. Azijn is ongevaarlijk voor mens en dier.

Veel geduld en passie, Poltol

brynnar
door brynnar - Jun 12, 2007 om 15:04
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals al gezegd, paardestaarten zijn moeilijk uit te roeien, zeker tussen voegen in het straatwerk. Brekerszand biedt zeker geen oplossing: paardestaarten gedijen juist uitstekend in zand en klei: ze hebben silicium nodig, dat in zand voldoende voorradig is.

Het beste is om paardestaarten uit te putten. Elke keer als ze boven de grond komen, direct verwijderen. De plant heeft dan geen gelegenheid om van het licht (energie) te genieten en moet al zijn reservevoedsel uit zijn wortelstok aanspreken. Als je dit lang genoeg volhoudt, zullen ze op den duur verdwijnen.

Het is tijdrovend en je moet geduld hebben, helaas.

Mvgr - B

ki
door kimmik - Jun 12, 2007 om 15:50
2 Antwoorden / 2 Vragen

hoe moet je eigenlijk round-up gebruiken?

pi
door pietvv - Jun 20, 2007 om 16:46
98 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn twee manieren om roundup te gebruiken:

  1. spuiten de oplossing is dan ongeveer 3%
  2. Aanstippen met een kwastje of sponsje, dan heb je sterk geconcentreerde roundup nodig. Er zit een uitgebreide beschrijving bij de bussen geconcentreerde roundup die je bij een boerenbond kunt kopen. Niet bij de kant en klaar verdunde roundup van het tuincentrum.

wi
door willemlansink - Dec 31, 2010 om 21:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een artikeltje gevonden over hoe je heermoes kunt bestrijden. Echter is het natuurlijk beter om te bekijken hoe je onkruid kunt voorkomen.

poltol
door poltol - Dec 31, 2010 om 23:15
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=willemlansink schreef op vrijdag 31 dec 2010, 21:56]Ik heb een artikeltje gevonden over hoe je heermoes kunt bestrijden. Echter is het natuurlijk beter om te bekijken hoe je onkruid kunt voorkomen.

Beste willemlansink,

De vraag is uit 2007, ik denk dat de heermoes al dood is.
Bedankt voor uw moeite.

Fijne jaarwisseling, poltol

wi
door willemlansink - Jan 1, 2011 om 14:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had inderdaad niet gezien dat de vraag al zo oud was. Mijn welgemeende excuses. Aan de andere kant misschien dat bezoekers met dezelfde vraag er nu hun voordeel mee kunnen doen.

Goed nieuwjaar!