sa
door saskia1952 Dec 29, 2013 om 11:11
Vrije tijd & tuin

Schutting

met de storm van deze week is de schutting van de buren in mijn tuin gevallen nu is mijn vraag moet ik mee betalen aan een nieuwe schutting we wonen beiden in een huur huis ik al 36 jaar en de buurvrouw bijna 1 jaar

13288 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 29, 2013 om 11:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo saskia1952,

Van wie is de schutting?
Heeft de buurvrouw die geplaatst toen ze er kwam wonen?
Wellicht is er een beroep op een verzekering mogelijk.

Met vr.gr.

sa
door saskia1952 - Dec 29, 2013 om 11:18
8 Antwoorden / 2 Vragen

die schutting is geplaats door de vorige bewoner dus stond er al

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2013 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zegt: de schutting van de buren. Staat die schutting niet op de erfafscheiding dan? Stond hij daar, dan is hij van u beiden.

ro
door ron530 - Dec 29, 2013 om 12:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het betreft een huurhuis geen koop, van erfafscheiding is dus geen sprake. Als de schutting door de vorige bewoners is geplaatst neemt de nieuwe bewoner die schutting over of krijgt toestemming van de WBV om deze te laten staan. Alle schade ontstaan is voor eigen rekening en risico. In mijn optiek hoeft u niet mee te betalen aan de schutting, sterker nog als die schutting schade in uw tuin heeft veroorzaakt kunt u de buren aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

sa
door saskia1952 - Dec 29, 2013 om 12:13
8 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 29 dec 2013, 11:29]U zegt: de schutting van de buren. Staat die schutting niet op de erfafscheiding dan? Stond hij daar, dan is hij van u beiden.

di
door digioma - Dec 29, 2013 om 12:15
646 Antwoorden / 29 Vragen

Om de verstandhouding een beetje leuk te houden voor de komende jaren kunnen jullie misschien gezamenlijk tot een vergelijk komen. Samen betalen (dat ding moet wel slecht geweest zijn dat die omwaait ) en dan heb je zelf inspraak in een fraaie oplossing waar je ook tegenaan moet kijken.
Of zij betaalt iets meer (als ze dat al kan) en jij plaatst dan de schutting.
Mooi begin van het nieuwe jaar misschien?

sl
door slobberbone - Dec 29, 2013 om 14:21
508 Antwoorden / 2 Vragen

Het is net hoe je het regelt met de buren hier met vorige storm ging complete schutting bij buren om maar haar buurvrouw had niet de centen ja voor een wasmachine dus dan zal je het zelf moeten oplossen.

Goede schutting als hij meer dan 36 jaar blijft staan :)

marcel75
door marcel75 - Dec 29, 2013 om 14:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ook bij huurwoningen is sprake van een erfafscheiding. Staat die op de grens van de gehuurde grond, dan zul je samen moeten betalen, maar ook bepalen. Een erfafscheiding hoeft niet altijd op een erfgrens te staan. Dat zijn verschillende zaken.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2013 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

Meer dan 36 jaar is niet duidelijk. Die schutting kan ook geplaatst zijn door de vorige bewoner van het buurhuis. ;-)

me
door mein33 - Dec 29, 2013 om 15:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een schutting die is omgewaaid hoeft meestal niet volledig te worden afgeschreven of vervangen. Veelal is het probleem op te lossen door de schutting zo netjes mogelijk te demonteren, de schade per onderdeel te bekijken en alleen het noodzakelijke te vervangen. Meestal gaat het om de palen die rot zijn geworden door de jaren heen.
Ga in overleg met de buren en probeer gezamenlijk tot een nette oplossing van het probleem te komen.
Een goede verstandhouding met de buren is vele malen belangrijker dan de (beperkte) kosten die gemaakt moeten worden voor het herstel van de schutting.

getty
door getty - Dec 29, 2013 om 16:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wilt u zelf ook graag weer een schutting terug? Dan zou ik het samen delen en het precies op de grens terugzetten.

Als u het niet uitmaakt, wat er komt te staan, hoeft u niet mee te betalen en kan de buurvrouw als ze wel een schutting terug wil er op eigen kosten 1 op haar eigen grond, terugplaatsen. Let op, als u niet meedoet, dan heeft u ook geen invloed waar u de komende jaren tegen aan gaat kijken...

hutch
door hutch - Dec 29, 2013 om 19:41
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Als die schutting precies op de erfscheiding staat/stond, is deze '', wat inhoudt, dat beiden eigenaar zijn. Dit houdt ook in dat u en uw buren voor de schade moeten 'opdraaien'. En of deze schutting nu op uw grond gevallen is of bij uw buren, maakt niet uit.

Staat (stond) die schutting geheel op grond van de buren, is die schutting dus ook eigendom van die buren en dienen zij hun eigen (schutting)schade te betalen.

Gr. Hutch

anduril
door anduril - Dec 30, 2013 om 12:05
167 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder al gevraagd of er iets op papier staat over de schutting? Eerst maar doen. Idem voor buurvrouw.

tr
door trofaiac - Dec 30, 2013 om 12:47
57 Antwoorden / 4 Vragen

Saskia 1952
Zoals velen hierboven al zeggen is het verstandig om samen met de buren erover praten hoe jullie het gaan oplossen. In mijn optiek is het verstandig om het samen te betalen en de schutting gewoon op de erfgrens te plaatsen. Aan uw kant van de schutting kunt u er mee doen wat u wilt. Als u niet mee wilt betalen mag u ook niets aan de schutting hangen/plaatsen. Bijvoorbeeld een mooie plantenbak met bloemen of nestkastje. De schutting is niet uw eigendom. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Uiteindelijk betaalt u maar een keer en hebt u er jarenlang plezier van. Praat maar eens met de buren hierover en bedenkt wel het bekende gezegde: "Liever een goede buur dan een verre vriend".

h19l49
door h19l49 - Dec 30, 2013 om 12:58
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zo iets meegemaakt met mijn buren en aangezien de verhouding tussen ons wederzijds heel goed is heb ik ook een duit in het zakje gedaan.
En dat werd zeer gewaardeerd.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 30, 2013 om 13:03
641 Antwoorden / 77 Vragen

We hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt. Verschil was dat ons huis een huurhuis is en de buren een koophuis hebben.
Juridisch bleek een schutting in dit geval voor grote problemen te kunnen zorgen. De verhuurder zou mogelijk zelfs de halve schutting moeten betalen maar was dat écht niet van plan.
De buren hebben eieren voor hun geld gekozen en de nieuwe schutting volledig op hun grond geplaatst, zo'n 15cm vanaf de erfgrens. Uiteraard moesten ze zelf de schutting betalen maar die was peperduur en het zou onredelijk zijn ons als huurders te laten meebetalen voor een waardevermeerdering van hun pand.
Door die 15 cm hebben wij, en ook volgende bewoners, geen enkele aanspraak en de buurman hoeft dus niet bang te zijn dat wij over een tijdje een nieuwe schutting gaan plaatsen, waaraan hij moet meebetalen.
Probleem opgelost.

ro
door ron530 - Dec 30, 2013 om 13:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Stel dat Saskia 1952 niet mee betaald heeft aan de schutting, de vorige bewoners hebben die geplaatst in eigen tuin. Dat kan ook niet anders want als de WBV die schutting had geplaatst zijn zij onderhoudsplichtig toch. De nieuwe bewoonster heeft met het aanvaarden van de woning alle verantwoording voor de aanwezige zaken in en om die woning over genomen, die schutting hoort daar ook bij. Waarom zou Saskia 1952 moeten betalen voor iets dat haar eigendom niet is?.

ik
door ikke en ikke - Dec 30, 2013 om 13:29
13 Antwoorden / 1 Vragen

Huur huizen worden vaak zonder erfafscheiding opgeleverd. De scheiding geschied meestal door de buren .Welke als eerste het huis huren. Hierin is dan ook duidelijk de onderhoud en vervangings plicht
duidelijk. Als er nieuwe buren komen is die onderhoud en vervangings plicht mee overgenomen.
Anders kom je in de situatie als Mathijs B . Maar ook daar moet alles goed op papier gezet worden bij een notaris anders spreekt men over 20 jaar over verjaring omtrent de 15 cm grond grens.
Doe jezelf een lol spreekt met de buren wat haalbaar is voor beide ,

adriaan2
door adriaan2 - Dec 30, 2013 om 14:18
106 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is wettelijk geregeld. Is ook vaak bij de rijdende rechter een onderwerp geweest i.v.m. o.a. werkzaamheden maar ook over onderhoud en vernieuwing. Men mag ook de schutting gebruiken om e.e.a. aan op te hangen.
Staat de schutting op de erfafscheiding dan is het samen kopen, samen betalen samen plaatsen en samen onderhouden. Maar staat het geheel om een of andere redenen een stukje meer op een erf, dan zijn alle kosten voor de bezitter van die grond. Een voorbeeld: Ik had onze garage bewust, ivm de dakgoot, 30cm van de erfscheiding geplaatst. De naastgelegen eigenaar mag in dat geval nooit iets er tegen aan bouwen, aan vast bouwen, aanhangen etc. Dan zou je zeggen dan mag je ook niet op zijn erf komen voor onderhoud. Dat is gelukkig in de wet opgevangen met het "ladderrecht". Dit onderwerp was een paar maanden geleden bij de rijdende rechter. Een erfscheiding's schutting mag vrijwel in elke gemeente, een uitzondeling hier en daar nagelaten, ook maar max. 1m80 zijn en aan de openbare weg meestal max 80cm.
Belangrijkste is: spreek duidelijk af met je buren.

door 1050marcel - Dec 30, 2013 om 22:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heel simpel de schutting van de buren is van de buren, en daar hoeft U niet voor op te draaien,U kunt zelfs eisen dat hij langs de erfgrens komt te staan en niet erop, dan kunt U zelf natuurlijk een mooie aan Uw kant zetten geeft ook nooit Ruzie want iedereen heeft zijn eigen erf afscheiding dit laatste geniet altijd mijn voorkeur, heb ik bij mij ook gedaan en dan hebben de buren er ook vanaf te blijven en mogen ze er zelfs nog geen spijker in slaan op iets aan ophangen...gezamenlijke erf afscheidingen geeft altijd ruzie........in ieder geval suc6 ermee en mocht het niet lukken is er ook nog zoiets als een rechts bijstand verzekering dan lukt het altijd.

ma
door manwijf - Jan 1, 2014 om 12:40
574 Antwoorden / 1 Vragen

U hoeft helemaal geen nieuwe schutting te nemen hoor. Misschien denkt de nieuwe buurvrouw er ook wel zo over. Laat u het lekker open. Het is immers dat de buren indertijd een schutting namen, maar van u begrijp ik, had het niet gehoeven, anders had u wel een gezamenlijke schutting genomen en 'm op de erfgrens gezet, toch?

Waarom kunnen mensen niet gewoon samen iets regelen? Waarom moet er altijd een het onderspit delven en opdraaien voor de kosten? Altijd die uitgekookte houding om het onderste uit de kan te krijgen, bah!

Ik heb gelukkig niet zulke buren en ik heb alles in harmonie op kunnen regelen aan beide kanten, maar had ik buren die dwars gingen liggen, liet ik het lekker open. Kijken wie dat het langste volhoudt.

ma
door manwijf - Jan 2, 2014 om 13:32
574 Antwoorden / 1 Vragen

Op de site van de overheid staat bij plichten van de huurder nog het volgende:

"Het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten afscheidingen. Het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen. Regelmatig verven of beitsen van erfafscheidingen"

Dit is om te voorkomen dat buren er een asociale bende van maken. Niet om huurders te verplichten een houten schutting te nemen. (Er staat bv. ook dat u uw gras regelmatig moet maaien. Dat wil ook niet zeggen dat u verplicht bent om gras te nemen.)

In tegendeel. U mag zoals gezegd de erfafscheiding weglaten of bv. een heg nemen. Mag allemaal zonder te overleggen zelfs, al is dat niet aan te raden. Overleg biedt als voordeel dat uw tuin groter is, omdat u de erfafscheiding niet op eigen grond hoeft te zetten.