na
door nanada Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus niet te doen. Het ene lullige voorstel na het andere.

Ik heb op de website gezien dat ze na mijn klacht de omschrijving van de rugzak hebben aan gepast. Dus ze begrijpen op een bepaalde manier wel dat er iets niet goed is.

Heb ik recht op geld terug?

Ze willen de rugzak opsturen naar de fabrikant . en dan de fabrikant....wat......ik wil die tas niet eer en ik wil ook geen vervanger want die tas heeft wel meer probelemen en ik wil gewoon geld terug en iets nieuws kopen. Hoe moeilijk kan t zijn? Ik wil niet weken wachten op een fabrikant.

Ze zeggen dat ik geen geld terug krijg omdat ik pas klaagde na 6 weken, tja toen was pas de regenbui en toen pas mekrte ik dat de tas niet waterdicht is.
En `ze zeggen dat ik geen recten heb omdat het nu 6 maanden later is. Tja ik was op reis.

2256 10 Rapporteer
ro
door ronny530 - Apr 18, 2024 om 13:50
2783 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft de tas in gebruik genomen en daarmee is het retourrecht komen te vervallen waar u wel recht op heeft is garantie op gebreken die na aanschaf gebleken zijn en om van die garantie zal u de tas toch ter reparatie aan moeten bieden.
Tussen het melden van de klacht en de laatste reactie zit omdat u op reis was een periode van 6 maanden en in die periode kan er van alles met die tas gebeurt zijn.

na
door nanada Apr 18, 2024 om 15:28
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je voor je antwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2024 om 14:57
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u enkele verwijzingen naar de hiervoor relevante wetgeving waarin voor u van belang is dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een product dat aan de verwachting voldoet resp. conform is. Eerst als dat niet kan heeft u recht op geld terug.
Dat u zelf de tas helemaal niet meer wenst is op zich geen geldige reden. Men gaf aan contact op te nemen met de fabrikant en dat is op zich een correct antwoord en is het een kwestie van afwachten hoe de verkoper weer aan u reageert n.a.v. de ractie aan hem/haar van de fabrikant. Dat u eerst 6 maandan na aankoop daar aanklopte is op zich geen reden om terugbetaling te weigeren. Herhaald, u heeft recht indien men niet een andere wel waterdicht gelijkwaardig product kan/wil leveren. Indien dat laatste het geval is dan is het advies dat ik na de verwijzingen geef mogelijk van belang.
Wel een optie mijnerzijds: is een en ander niet waterdicht te maken met een spray?

De verwijzingen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Het is toch echt eerst een kwestie van het wijzen van de verkoper op de wetgeving en afwachten.

na
door nanada Apr 18, 2024 om 15:28
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel voor dit uitgebereide antwoord. Dat geeft nog wat mogelikheden om de verkoper te overtuigen

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 18, 2024 om 16:16
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan!

sira
door sira - Apr 18, 2024 om 14:58
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Was het motregen of een plensbui? Dat maakt nogal een verschil.

Er worden vaker fouten gemaakt met de benaming waterdicht, ook met horloges.

Waterbestendig: is tot op zekere hoogte bestand tegen het binnendringen van water, maar niet volledig.
Waterafstotend: water dringt niet gemaakelijk door, mits behandeld met een oppervlakte coating.
Waterdicht: ondoordringbaar voor water.

Zou een tas werkelijk waterdicht zijn, wordt dit al tenietgedaan door een eventuele ritssluiting.

Ik vertrouw er nooit geheel op. Mijn fotoapparatuurtas is ook "waterdicht", toch heb ik er een rolletje plastic zakjes in zitten, voor het geval dat...... Ik ben de ellende liever voor.

na
door nanada Apr 18, 2024 om 15:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hai.

Dank je voor het antwoord.

Er staat Water proof op de website. Het was een gewone bui. En er stond een poeltje in de tas. en in alle vakken. Dus best wel lek.

Het hoofdvak is een rolsluiting. Die zijn normaal gesproken goed water dicht tenzij je ze in het water gooit, maar zelfs dat gaat goed meestal (ik kayak graag vandaar dat ik al de kans heb gehad dingen uit te testen)

Misschien was ik naief. Dat gebeurt wel vaker....of was ik optimistisch?

sira
door sira Apr 18, 2024 om 15:33
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Een regenpak zou ook waterdicht moeten zijn, maar als ik tijdens de vierdaagse een paar uur regen had met mijn AGU-pak, was ik ook z**knat.

Je kunt het proberen met het advies van Marita5, maar voor de volgende keer is mijn advies toch een paar plastic zakjes in je tas.

sira
door sira Apr 18, 2024 om 15:38
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Nog een tip: ga de volgende keer naar een gespecialiseerde stenen winkel (bijv. op het gebied van fotoapparatuur), maar denk aan die plastic zakjes.

marita5
door marita5 - Apr 18, 2024 om 15:19
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nanada ,

ToneControle is aangesloten bij Webwinkelkeur , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .

https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/webwinkel/?key=13798

https://www.keurmerk.info/nl/consumenten/klacht/

na
door nanada Apr 18, 2024 om 15:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Okay dat is echt een goede tip. Dank je wel voor het opzoeken <3 (hartje)

marita5
door marita5 Apr 18, 2024 om 15:26
11516 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

na
door nanada - Apr 18, 2024 om 15:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Excuus voor de spelfouten en bedankt al voor de antwoorden.

Er is nog veel meer mis aan deze tas trouwens, de gespen blijven niet goed zitten zodat de bandjes door glijden en de draagbanden weg glijden ook , dus lastig te dragen. En het floddert allemaal.

Ik ben echt klaar met die tas.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 18, 2024 om 23:58
2063 Antwoorden / Vragen

Het staat er al, de enige manier is de leverancier, en laat je dus vooral niet afschepen met een doorverwijzing naar de fabrikant, aanspreken op garantie. In dit geval is er niet iets kapot maar doet het product niet wat beloofd en het is al duidelijk dat de leverancier geen zin heeft in de discussie en de fabrikant ertussen probeert te schuiven. Geen idee wat die tas heeft gekost en ook geen idee hoe vasthoudend u bent maar ik denk dat als dit hierboven het hele verhaal is het een kansloze missie is en je je tijd beter kunt besteden. Ik bedoel werk het stappenplan gewoon af maar verwacht er niet te veel van.

sira
door sira Apr 20, 2024 om 09:01
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Het zou mij helemaal niet verbazen dat deze tassen/rugzakken in een grote partij, voor weinig geld, worden ingekocht bij Alibaba.
Dat wil nog niet zeggen dat het een slecht product is, want ons halve huis staat met spullen uit China, maar bij een slechte vertaling (Chinees-Engels en Engels-Nederlands) kan het al fout gaan met de definitie waterdicht.

Ga voor alle zekerheid eens op de website van Alibaba (of AliExpres) zoeken of je de betreffende rugzak kunt vinden.
https://dutch.alibaba.com/trade/search?spm=a2700.product_home_newuser.home_new_user_first_screen_fy23_pc_search_bar.keydown__Enter&tab=all&SearchText=rugzak+dj+apparatuur

1paul
door 1paul - Apr 19, 2024 om 07:21
3152 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt recht op een deugdelijk product en de verkoper heeft het recht om de tas te repareren voor deze jouw een nieuwe aanbied of je je geld terug krijgt.

nu vermoed ik, aan je verhaal te elzen, dat je via een dropshipper gekocht hebt en dan zal het moeilijk worden om ook maar iets voor mekaar te krijgen..

of je na 6 weken klaagt of na 6 maanden moet niet uitmaken trouwens, je hebt gewoon de wettelijke garantie en die moet de verkoper met je regelen..

marita5
door marita5 Apr 19, 2024 om 08:38
11516 Antwoorden / 15 Vragen

@1paul , Ts heeft niet gekocht bij een dropshipper , zie mijn antwoord .

rj
door rjw - Apr 19, 2024 om 10:14
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Is er een IP waarde aangegeven waar de tas aan zal voldoen?

Ja
door JannyBoe - Apr 19, 2024 om 14:59
518 Antwoorden / Vragen

Hallo, de verkoper moet de specificaties van de fabrikant vermelden.

Als het bijvoorbeeld zou gaan om deze tas dan geeft de fabrikant de specificatie 'Heavy duty and 100% waterproof Tarpaulin' aan.
Volkomen helder.

De fabrikant uit dit voorbeeld geeft 2 jaar garantie. Iets om ook even naar te kijken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 19, 2024 om 20:05
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Nanada,

Om welk merk en model tas gaat het?

Re
door Reinier182 - Apr 20, 2024 om 10:16
162 Antwoorden / Vragen

Zijn alle tas modellen niet waterdicht of is alleen jou tas door een fout niet waterdicht? Als er mee wordt geadverteerd moet het waterdicht zijn al kan een model een fout bevatten. Na een tijd wordt het moeilijk aan te tonen dat het een fabrieksfout is.