as
door astridsmit Jul 12, 2010 om 10:36
Winkels & webshops

Grote verpakking goedkoper

Onlangs kocht ik bij AH magere filet american. tot mijn verbazing is een verpakking van 150 gram 14,50 per kilo
en een verpakking van 80 gram 16,12 per kilo. Volgens de verkoopster is dat logisch, een kleinere verpakking is nu eenmaal duurder.
Is dat normaal
als ik naar de slager ga is de kiloprijs
hetzelfde of ik nu een ons of een kilo koop

6219 25 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Jul 12, 2010 om 10:39
777 Antwoorden / 31 Vragen

Vooral naar de slager gaan. AH lijkt me vrij in haar prijsbeleid. Je mag kopen, je moet niets....

druifje01
door druifje01 - Jul 12, 2010 om 10:43
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Maar, de slager verkoopt zijn waar niet verpakt.

freya
door freya - Jul 12, 2010 om 10:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, lijkt mij toch niet zo vreemd. Een zak aardappelen van 5kg is toch ook goedkoper dan 2x een zak van 2,5kg? En een pak toiletpapier met 12 rollen is toch ook goedkoper dan 3x een pak met 4 rollen?

Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 12, 2010 om 10:54
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Kortom, hetzelfde werk om een verschillende inhoud te verpakken maakt dat het produkt verhoudingsgewijs meer of minder kost.

dv
door dvdonck - Jul 12, 2010 om 13:56
21 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op, dit is niet altijd zo. Omdat mensen er aan gewend zijn geraakt dat de grotere pot pindakaas in verhouding goedkoper is, let bijna niemand meer op de prijs. Fabrikanten dan wel supers maken daar gebruik van. Bijvoorbeeld de navul zakjes van Aromat zijn per kilo een paar euro duurder dan de busjes.

erik008
door erik008 - Jul 12, 2010 om 14:06
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Daar komt nog bij...dat de meeste winkels de weegschaal niet tarreren.
Je betaalt dan ook nog de vleesprijs voor de verpakking.
Dit kun je zien, door het pakje even bij de groente op de weegschaal te leggen.

lottesanne
door lottesanne - Jul 12, 2010 om 14:31
438 Antwoorden / 47 Vragen

Supercoop hanteert hetzelfde systeem. @Freya en Druifje01.Het kan wel zijn dat een grootverpakking minder werk oplevert dan een kleinverpakking (wat volgens mij overigens nooit het grote verschil kan verklaren), maar hebben jullie ook wel eens aan de één- en tweepersoonshuishoudens gedacht? Deze zijn dus nooit in staat om gebruik te maken van aanbiedingen, tenzij je alles gaat invriezen. Maar wil je altijd iets vers hebben, "pis" je dus wel mooi naast de pot. C1000 rekent voor de kleinverpakkingen hetzelfde als voor de grootverpakkingen. Ik noem dit klantvriendelijkheid. Daar kunnen AH en vooral Supercoop nog wat van leren.

pl
door plebpleb - Jul 12, 2010 om 14:46
113 Antwoorden / 60 Vragen

Men vergeet steeds dat er meer 1 persoonshuishoudens bijkomen en wij moeten toch maar meebetalen voor meerpersoonshuishoudens, die overal de lusten en genot kunnen van profiteren en alleenstaanden krijgen daardoor meer lasten te betalen en worden bijna overal gediscimineerd....Als alleengaanden niet voor zichzelf kunnen zorgen zal 't ook een ramp geven voor de maatschappij...We hebben ook onze lasten en onkosten....Daar heeft men geen begrip voor....

dv
door dvdonck - Jul 12, 2010 om 14:51
21 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=plebpleb schreef op maandag 12 jul 2010, 14:46]Men vergeet steeds dat er meer 1 persoonshuishoudens bijkomen en wij moeten toch maar meebetalen voor meerpersoonshuishoudens, die overal de lusten en genot kunnen van profiteren en alleenstaanden krijgen daardoor meer lasten te betalen en worden bijna overal gediscimineerd....Als alleengaanden niet voor zichzelf kunnen zorgen zal 't ook een ramp geven voor de maatschappij...We hebben ook onze lasten en onkosten....Daar heeft men geen begrip voor....

Wat een onzin. Ja een alleenstaande (ik ben er ook een) betaald meer aan boodschappen. Staat tegenover dat wij geen bergen aan kosten voor de kinderen hebben: geen kinderkleren en schoenen die elke paar maanden te klein zijn, geen "vrijwillige" bijdragen aan school, etc.

druifje01
door druifje01 - Jul 12, 2010 om 15:34
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Nou ja, we hebben toch veel baat bij de mogelijkheid om te individualiseren en b.v. van een 2-persoons- twee één-persoonshuishoudens te maken. Je kunt niet alles naar wens hebben. Alles heeft voor- en nadelen.

du
door dubbelzout - Jul 12, 2010 om 15:47
100 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 12 jul 2010, 14:06]Daar komt nog bij...dat de meeste winkels de weegschaal niet tarreren.
Je betaalt dan ook nog de vleesprijs voor de verpakking.
Dit kun je zien, door het pakje even bij de groente op de weegschaal te leggen.

U verzint ze waar u bijstaat. En hoeveel woog het zakje van flutsfolie? 1,1 gram? Dus hoeveel duurder was uw kilo versche andijvie dankzij het zakkie?

Sommige mensen maken er een sport van om problemen te maken, zodat ze wat te klagen hebben.

En bij de slagert: Nog erger, verse rosbief kopen, doen ze na elke plak een velletje, scheelt toch op uw half onsje (want we benne zuinig) toch zeker 0,7 gram. Tel uit je winst.....

wj
door wjfrijling - Jul 12, 2010 om 18:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er werd al geschreven : Vooral bij de slager kopen ! Bij C 1000 is het net andersom; een bakje rijstepudding van mer X van 200 gram kost 29 cent en een van 500 gram 99 cent. En er zijn nog steeds mensen die die beker van 500 gram kopen. Dom !
Overigens bij de slage betaalt u strikt genomen voor 1 ons iets meer dan voor 2 ons, want u betaald ook voor het schaaltje etc. En die is hetzelfde voor 1 ons of 500 gram ! Ik moest -al weer enige jaren geleden- bij de visboer de DAGPRIJS voor
verse zalm betalen voor de verpakking van bijelkaar ongeveer 7 gram. Diegene die een onsje van iets goedkoops kocht, betaalde echter maar de (dag-)prijs van dat goedkope product. In beide gevallen kost de verpakking voor de verkoper hetzelfde. Maar helaas, volgens het ministerie van economische zaken werkt dat nu eenmaal zo.
U bent gewaarschuwd !

on
door onthouden - Jul 13, 2010 om 20:53
27 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Astridsmit
Er zit een kern van waarheid in.
Vroeger was dat bij de slager ook 1 kilo gehakt goedkoper dan 500gr. gehakt.
Ik zal je het nog sterker vertellen¡¡!
1 liter melk kost € 0,52, 2 liter melk Houw je vast € 1,19.
Dat is een verschil van € 0,15.
De meeste mensen kopen dan toch liter verpakking in plaats van 2 liter verpakking.
Hoezo zuinig op het mileu zijn 2 liter jerrycan kunnen hergebruikt worden de pakken niet¡¡¡!

di
door dirk2 - Jul 13, 2010 om 22:15
364 Antwoorden / 21 Vragen

Als je een deel moet weggooien ben je veel duurder uit met een grote verpakking. Het hangt er van af met hoeveel mensen je bent wat het voordeligste is en je wilt ook niet elke dag hetzelfde eten.

edwardus
door edwardus - Jul 17, 2010 om 11:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij heeft 't allemaal erg weinig met de kosten van het verpakkingsmateriaal te maken. AH wil gewoon liever meer omzet, dus stimuleert jou op die manier tot het kopen van grotere hoeveelheden. Precies hetzelfde als met het vlees, bijv. rundervinken. Bonusaanbieding zoveel per kilo (verpakt per kilo) maar als je de kleinere verpakking neemt, is het een hogere kiloprijs.

Wat betreft de melkprijs: de opmerking over €1,19 kan ik niet helemaal plaatsen, als je tenminste dezelfde melk vergelijkt, dan is het literpak momenteel €0,52 en de 2-liter can €0,99. Deze prijs geldt voor de goedkope melk van o.a. Zaanse Hoeve en het C1000 broertje (Molkerij?). Bijv. het AH huismerk en Zaanse Hoeve moet je niet met elkaar gaan vergelijken, net als C1000 huismerk en Molkerij.

st
door stkl - Jul 21, 2010 om 22:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op maandag 12 jul 2010, 14:06]Daar komt nog bij...dat de meeste winkels de weegschaal niet tarreren.
Je betaalt dan ook nog de vleesprijs voor de verpakking.
Dit kun je zien, door het pakje even bij de groente op de weegschaal te leggen.

Wat een kul. Is dit ergens op gebaseerd? De VWA controleert op het tarreren. De gemiddelde winkel zal de boete hierop echt niet riskeren.

jscholtes
door jscholtes - Jul 22, 2010 om 09:10
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=stkl schreef op woensdag 21 jul 2010, 22:47][quote=erik008 schreef op maandag 12 jul 2010, 14:06]Daar komt nog bij...dat de meeste winkels de weegschaal niet tarreren.
Je betaalt dan ook nog de vleesprijs voor de verpakking.
Dit kun je zien, door het pakje even bij de groente op de weegschaal te leggen.

Wat een kul. Is dit ergens op gebaseerd? De VWA controleert op het tarreren. De gemiddelde winkel zal de boete hierop echt niet riskeren.

Nog maar eens lezen? Dit heeft niets te maken met tarreren.....

on
door onthouden - Jul 22, 2010 om 14:08
27 Antwoorden / 0 Vragen

Edwardus
De jerrycans van Albert heijn waren er niet meer op dat moment, ook niet leverbaar.
Ik heb de chef er wel op aangesproken die zei: ik kan er niets aan doen.

harrie
door harrie - Jul 22, 2010 om 15:08
765 Antwoorden / 36 Vragen

Ach, als je 1 spijker wilt kopen (waar dan ook ) betaal je meer per stuk als een kilo tegelijk. Niet alleen de verpakkingskosten, maar ook de kassahandeling maakt het duurder.

@Edwardus.
*Bijv. het AH huismerk en Zaanse Hoeve moet je niet met elkaar gaan vergelijken, net als C1000 huismerk en Molkerij.*

Melk heeft een landencode en fabrikantencode in een ovaaltje. Laat nou zowel voor Appie als C-1000 de code tussen het huismerk en het goedkope merk overeen komen, oftewel dezelfde melk. De verpakking is zelfs hetzelfde, alleen wat onaantrekkelijker bedrukt, om het niet te promoten omdat de winstmarge te klein is. Zij verkopen dit alleen om te kunnen concurreren met A.. & L..
Dus duidelijk WEL vergelijkbaar, het enige mogelijke is dat er een dagje gesmokkeld is met de houdbaarheidsdatum, die normaliter heel ruim is...

Salut, Harrie

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2010 om 15:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Harrie je maakt er wel werk van he ;)
Wat ik vooral bedoelde is dat je de vergelijking op prijs niet moet doen tussen de verschillende merken. Mocht het van de binnenkant om exact dezelfde melk gaan (en waarom ook niet) dan vind ik dat best, maar waar het mij om gaat is dat je alleen binnen een en hetzelfde merk op prijs gaat vergelijken tussen de verschillende verpakkingen (1L, 1,5L, 2L).

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2010 om 15:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Edit knop: Wat ik vooral bedoelde is dat je de vergelijking op prijs moet doen binnen 1 label. Dus alleen Zaanse Hoeve 1L vergelijken met Zaanse Hoeve 2L, etc.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2010 om 15:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Laat ik nou ook altijd gedacht hebben dat een grotere verpakking goedkoper is dan een kleinverpakking. (inderdaad: verpakkingskosten e.a. maken dit duurder).
Maar .... tot mijn verbazing zie ik dus bij Super de Boer dat Calvé mayonaise pot 650 gram omgerekend DUURDER is dan de pot van 450 gram. En echt wel iets meer dan een paar cent!
Het blijft dus zaak om goed op de prijskaartjes per eenheid te letten!!

Met vr.gr.

harrie
door harrie - Jul 22, 2010 om 15:49
765 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edwardus schreef op donderdag 22 jul 2010, 15:14]Edit knop: Wat ik vooral bedoelde is dat je de vergelijking op prijs moet doen binnen 1 label. Dus alleen Zaanse Hoeve 1L vergelijken met Zaanse Hoeve 2L, etc.

Wat is een label?? Veel beter is het om een vergelijking te maken met hetzelfde product.. Ja of nee?

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2010 om 15:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Met label bedoel ik: Zaanse Hoeve, Molkerij, AH Huismerk etc.

erik008
door erik008 - Jul 22, 2010 om 17:59
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Je kunt het ook zo benaderen...
De prijs bestaat uit de verpakking en het stukje vlees en arbeidsloon voor het verpakken.
De verhouding verpakking en vlees is bij 80 gram ongunstiger voor de kosten.
Daarbij gaat de winkelier ook nog eens bepalen hoeveel 80 gram bakjes er niet verkocht werden, omdat het over datum raakte.
Dit doet hij ook bij de 150 gram bakjes.
Eindresultaat is dat het 80 gram bakje 13 cent duurder is.