He
door Hershman Jan 4, 2024 om 09:36
Winkels & webshops

Open32 cadeaukaarten niet online te besteden

Beste Kassa,

Ik had een cadeaubon gekregen van Open32 met de veronderstelling dat je deze overal kon gebruiken, dus ook online, echter kwam ik dus erachter dat ze alleen te gebruiken zijn in fysieke Open32 winkels en niet online.

Ik moet dus perse naar de winkel toe voor een kledingstuk wat ik graag wil hebben, eenmaal daar aangekomen blijkt dat die niet op voorraad is in de winkel, maar ze kunnen die wel bestellen voor me, ik kan op dat moment de cadeaukaart inwisselen en kiezen of je het thuis of in de winkel wil laten bezorgen?

Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp daar echt niets van?, dit kan ik zelf toch ook online, waarom mag ik die cadeaukaart niet online verzilveren?

Ik heb Open32 gemaild en dit is hun reactie:

       "Wij hebben helaas geen cadeau kaarten die online te besteden zijn."

Ik vind het raar, mag dit eigenlijk wel?
Hopelijk kan iemand me een antwoord geven op deze vraag?

Alvast bedankt.

6525 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jan 4, 2024 om 09:37
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ben benieuwd om welke reden dit niet zou mogen?

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 09:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dus waarom zou ik die cadeaukaart niet online mogen gebruiken?

ju
door juliomariner Jan 4, 2024 om 09:56
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Bij uitgifte van de kaart mogen ze zelf voorwaarden aangeven.
Ik zou niet weten welke wetgeving de uitgever kan verplichten om de kaart online te accepteren.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 10:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

De definitie van een cadeaukaart is als volgt omschreven :
"Een cadeaubon is een waardebon, in het bijzonder een bon waar iemand gewoon de waarde voor betaalt"

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cadeaubon

In principe is een cadeaukaart een creditcard. (er staat waarde op en is een wettig betaal middel)

Door het kopen van dergelijke kaart met geld, verminder je in de waarde omdat je nu beperkt word in betalingsmogelijkheden, het is en blijft gewoon een wettig betaalmiddel.

Sowieso staan die dingen nu onder de aandacht aangezien ze vaak kunnen worden gebruik voor witwas doeleinden.
https://nos.nl/artikel/2341259-iets-online-kopen-met-een-cadeaubon-van-meer-dan-50-euro-dat-kan-niet-meer

Als dit echt mag volgens de wet d
an kunnen we beter gewoon stoppen met die cadeaukaarten en gewoon contant geld geven als kado, als je die dingen toch maar beperkt kunt gebruiken.

ju
door juliomariner Jan 4, 2024 om 10:59
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Dat laatste dara ben ik het helemaal mee eens.
Vaak woreden deze ondingen vergeten en belanden ergens in een lade. Ze worden pas terug gevonden als ze zijn verlopen.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 11:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, echter is dat nog niet zolang geleden aangepast van 1 jaar geldigheid naar 2 jaar:

Zie: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/verlopen-cadeaubonnen-grote-ergernis-hoelang-zijn-ze-geldig https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/andere-onderwerpen/geldigheid-van-cadeaubonnen https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/andere-onderwerpen/geldigheid-van-cadeaubonnen

sw
door swat1500 Jan 4, 2024 om 11:18
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Een cadeaukaart is geen wettig betaalmiddel. Een wettig betaalmiddel moet immers door iedereen geaccepteerd worden. Een cadeaukaart wordt vaak alleen door een beperkt aantal winkels geaccepteerd. Niet zelden wordt ook verplicht om de volledige waarde van de kaart te besteden en krijg je geen geld terug.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 11:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je schrijft is klinklare onzin, ten eerste een wettigbetaal middel hoeft je niet te accepteren volgens de wet.

https://www.rijksoverheid.nl/

De bon is ooit betaald met geld en krijgt daarmee die waarde. Je zou daarmee kunnen stellen dat er geen verschil is tussen betalen met een briefje van 10 euro of met een bon die dezelfde waarde vertegenwoordigd (is immers al 10 euro voor betaald). Die bon is in feite gewoon een betaalmiddel.

sw
door swat1500 Jan 4, 2024 om 12:29
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het is in inderdaad een "betaalmiddel" maar geen "wettig betaalmiddel".
Als het bedrijf dat waarde van de cadeaukaart garandeert ophoud te bestaan dan is het tegoed op de cadeaukaart kaart ook weg.
Een briefje van 10 euro zal altijd de waarde van 10 euro behouden.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 4, 2024 om 09:45
862 Antwoorden / 3 Vragen

Lees dit eens of punt 9 van deze link.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 09:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die heb ik gelezen.

Dat geeft geen antwoord op mijn vraag, Open32 is Open32, of dit nu een echte winkel is of online... het is geen Franchise en alles is onderdeel van B32 groep.

Dus waarom zou ik die cadeaukaart niet online mogen gebruiken?

Thecla58
door Thecla58 Jan 4, 2024 om 09:51
862 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn beste,

omdat dat in hun voorwaarden staat. Daar ben je het niet mee eens.

Voor zover ik het begrepen heb moet je, om je cadeaukaart te gebruiken, ook minimaal een bedrag van 69,95€ en zit je daar onder dan vervalt de kaart. Verder lees in de eerste link dat de actie op 26 december verlopen is.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 10:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi TheCla58,

Wat jij schrijft is een andere actie geweest van afgelopen maand "32 euro cadeau code", met een threshold van € 69,65, dat heeft verder niets te maken met de cadeaukaart van mij.

Bedankt voor je reactie.

Mabelle
door Mabelle - Jan 4, 2024 om 09:49
453 Antwoorden / 1 Vragen

Je had ze niet hoeven te mailen hoor, het antwoord staan gewoon vermeld op hun site:

4. Wat zijn de betaalmogelijkheden bij OPEN32?
Service, gemak en veiligheid, dat is wat wij belangrijk vinden bij OPEN32. Online bieden wij je verschillende betaalmogelijkheden aan:
iDeal (internetbankieren)
MasterCard (creditcard)
AfterPay (achteraf betalen met digitale acceptgiro)
Cadeaubon (alleen in de fysieke OPEN32 winkels)
OPEN32 MyGiftcard (alleen in de fysieke OPEN32 winkels)

En ja, die voorwaarde mag natuurlijk.

Maar geen nood, zoals heel vaak gebeurd gewoon de giftcard doorgeven aan iemand die binnenkort jarig is, ben jij er weer vanaf.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 09:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben gewoon opzoek naar een antwoord waarom dit niet kan of mag, niemand kan me daar een antwoord opgeven.

ju
door juliomariner Jan 4, 2024 om 11:59
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Het zou wel kunnen maar volgens hun voorwaarden mag je de kaart alleen offline besteden. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 12:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

@juliomariner dus jij neemt alles maar gewoon aan voor zoete koek? zo ben ik niet.

En nee, het is niet moeilijk te begrijpen, maar mag je dan niet meer de vraag stellen waarom dat zo is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2024 om 09:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas voor u mag dat. Het staat duidelijk in de voorwaarden waar @THECLA58 u al naar verwees en iedere verkoper kan en mag die zelf bepalen. M.i. ias deze voorwaarde niet onredelijk.  (En @MABELLE ook zoals ik nu na verzenden van mijn antwoord zie)

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 09:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, niet onredelijk maar wat is de reden dan, wat is de achterliggende gedachte hierachter?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 4, 2024 om 09:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Alks al gezegd, dat is iets dat iedere ondernemer zelf kan en mag bepalen m.b.t. verkoop van zijn/haar producten. Volgens wetgeving moeten de voorwaarden wel redelijk zijn en het is per saldo wel aan een rechter te bepalen of die dan ook redelijk zijn. Ik ga er in ieder geval vanuit dat dat een rechter die gedachtengang zal volgen.
Bovendien zijn er (vee) meer cadeaukaarten te bedenken die nbij lange na niet overal iverzilverd kunnen worden.

U ziet hier enkele voorbeelden: https://www.decadeaukaart.nl/hoe-werkt-het.html Gevonden met zoeknaam: 'zijn cadeaukaarten altijd overal te verzilveren'.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 10:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan kunnen we beter gewoon stoppen met die cadeaukaarten en gewoon contant geld geven als kado, als je die dingen toch maar beperkt kunt gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 4, 2024 om 10:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Waarom? Het is en blijft een kwestie van lezen van de voorwaarden. Er is ook al geruime tijd sprake van terugkerende vragen over de geldigheidsduur van die kaarten. Hoe dan ook kan het een voordeel zijn dat ze voor meerdere aankopen benut kunnen worden.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 10:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt, maar als die voorwaarden dan negatiever uitpakken voor de consument dan het hebben van contantgeld omdat je jezelf beperkt in betalingsmogelijkheden door de aanschaf van een cadeaukaart dan zeg ik stoppen ermee.

Als ik niet online ermee kan betalen, wat is dan het nut van een cadeaukaart ten opzicht van gewoon geld?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 4, 2024 om 10:44
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uw mening! En dit is helaas geen discussie forum.

He
door Hershman Jan 4, 2024 om 10:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is geen mening, dat is een feit.

"Je verminderd de waarde en bestedingsmogelijkheden als je een cadeaukaart koopt"

50 euro contant geld (of digitaal) kan ik besteden in de winkel en online. Als ik met 50 euro een cadeaukaart koop, dan kan ik die alleen nog maar besteden in de winkel, en niet meer online, en dus zijn de waarde en bestedingsmogelijkheden verminderd/beperkt.

sw
door swat1500 - Jan 4, 2024 om 12:25
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal waarschijnlijk om bedrijfstechnische redenen niet worden toegestaan.
Online betalingen zijn eenvoudiger te verwerken dan betalingen middels cadeaukaarten. Ook terugbetaling online is makkelijker met geld dan met gebruikte cadeaukaarten. Het is immers niet de bedoeling dat candeaukaarten worden omgezet in contant geld door iets te bestellen met de cadeaukaart en vervolgens het bestelde terug te sturen en aldus contant geld te ontvangen.
Een bedrijf moet anders de mogelijkheid voor een online tegoed creëren dat vervolgens uitsluitend bij het bedrijf uitgegeven kan worden. Vooral als een bedrijf niet met "digitale" cadeaukaarten werkt zoals Bol en Coolblue.
Het doel van het uitgeven van een cadeaukaart kaart is immers om omzet binnen het eigen bedrijf te creëren niet om als een soort wisselkantoor te fungeren.
Wil je echt onafhankelijk kunnen shoppen dan kan je beter geld contant of digitaal als geschenk ontvangen.
Helaas lijken veel mensen een aversie tegen het geven van contant geld te hebben met als gevolg een bloeiende cadeaukaart industrie.

mahadma
door mahadma - Jan 4, 2024 om 14:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is omdat er (waarschijnlijk) een gescheiden bedrijf/administratie betreft. Winkels hebben dus geen kado kaarten, internet wel.

JMA2
door JMA2 Jan 5, 2024 om 00:18
120 Antwoorden / 2 Vragen

Winkels hebben toch wel kaarten en online juist niet,  dat is juist het probleem.

Ar
door AriEllis - Jan 4, 2024 om 22:28
57 Antwoorden / Vragen

@Swat1500 geeft het goede antwoord: De webshop is niet ingericht om cadeaukaarten te verwerken.

Dit kan verschillende redenen hebben zoals Swat1500 al aangeeft. Waarschijnlijk kost het het bedrijf meer dan het oplevert om deze functie online in te bouwen. Dat is een goede reden lijkt me, waar wij als klant ons gewoon bij moeten neerleggen.

lp
door lpaard1981 - Jan 5, 2024 om 12:12
50 Antwoorden / 1 Vragen

natuurlijk mag dit.
Het moedigd bezoek aan de fysieke winkels aan zodat die blijven bestaan.

mo
door mof - Jan 5, 2024 om 12:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, het mag wel. En het is handig als dit duidelijk in de voorwaarden vermeld staat. Maar als de kadobon niet online te besteden is dan is dat de keuze van de winkelier. Die wil blijkbaar mensen naar de fysieke winkel lokken.

1paul
door 1paul - Jan 5, 2024 om 13:21
3173 Antwoorden / 0 Vragen

dan moet er een code op die kaarten zitten zodat dezelfde kaart niet tig keer besteed word!!